Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
شرایط دریافت هدیه نوروزی متمم: دوره صوتی آموزش هدف‌گذاری (کلیک کنید)


تعریف ارتباطات یکپارچه بازاریابی چیست؟ (IMC)


اهداف و انتظارات آموزشی متمم در این درس
کد درس: ۹۴۴۰۹

پیش نیاز مطالعه درس ارتباطات یکپارچه بازاریابی

از دوستان عزیز متممی انتظار می‌رود پس از مطالعه این درس

  • بتوانند ضمن تعریف ارتباطات یکپارچه بازاریابی (Integrated Marketing Communications)، علت استفاده از اصطلاح یکپارچه (Integrated) را توضیح دهند.
  • بتوانند برخی از قواعد و قوانین ارتباطات یکپارچه بازاریابی را شرح داده و مصداق‌های رعایت یا نقض آن‌ها را در کسب و کارها تشخیص دهند.
فشار ذهنی هنگام مطالعه
نیاز به مشارکت شما
کسب و کار
زندگی
تعریف ارتباطات یکپارچه بازاریابی چیست؟

در معرفی مفهوم ارتباطات بازاریابی (Marketing Communications) سعی کردیم شما را قانع کنیم که این اصطلاح، یک مفهوم چتری است و از این جهت، ارزش آن را دارد تا به جای واژه‌هایی مانند تبلیغات و پروموشن (که فضای محدودتری دارند) در مدیریت بازاریابی، از آن استفاده کنیم.

اکنون می‌خواهیم یک گام به پیش برویم و شما را ترغیب کنیم تا از اصطلاح ارتباطات یکپارچه بازاریابی (Integrated Marketing Communications) یا مخفف آن (IMC) استفاده کنید.

در بحث ارتباطات بازاریابی بر این نکته تأکید کردیم که  پیام‌هایی که ما برای مشتریان و مخاطبان ارسال می‌کنیم، به روش‌های سنتی (مثلاً تبلیغات در رسانه‌ها) محدود نیستند. 

درک این نکته چندان دشوار نیست.

چنان‌که امروز می‌بینیم بسیاری از شرکت‌ها، واحد‌هایی را به برندسازی، برگزاری رویدادها، تولید محتوا برای وب‌سایت و شبکه های اجتماعی، مدیریت روابط عمومی، تبلیغات، تحقیقات بازاریابی و ارتباط با مشتری اختصاص داده‌اند.

در واقع، می‌توانیم بگوییم اگر با بسیاری از مدیران درباره‌ی مفهوم ارتباطات بازاریابی صحبت کنید، حتی به فرض که این اصطلاح را نشناسند، احتمالاً به شما خواهند گفت که می‌دانند کانال‌های ارسال و دریافت پیام و ارتباط با مشتری، فراتر از چند رسانه تبلیغاتی است و تأکید خواهند کرد که ارتباطات بازاریابی برای آن‌ها جدید نیست و خود نیز آن را درک و تجربه کرده‌اند.

اما یکپارچه بودن نکته‌ای است که ممکن است بسیاری از کسب و کارها، از آن غافل شوند.

منظور از صفت “یکپارچه” در ارتباطات یکپارچه بازاریابی چیست؟

وقتی از صفت یکپارچه یا Integrated استفاده می‌کنیم، بر این نکته تأکید داریم که همه‌ی ابزارها و کانال‌هایی که برای ارتباط بازاریابی استفاده می‌شوند، باید با یکدیگر هم‌سو و هم‌آهنگ باشند.

جایگاه صفت یکپارچه در تعریف ارتباطات یکپارچه بازاریابی

وقتی از یکپارچگی حرف می‌زنیم، بر این نکته تأکید داریم که ادمین اکانت شرکت شما در اینستاگرام، نمی‌تواند مستقل از مدیر برندسازی‌تان، و نیز بدون هماهنگی با مسئول فروش، به هر سبکی که خود صلاح دانست، با مشتریان و مخاطبان ارتباط برقرار کند.

هم‌چنین به شکل مشابه، مدیر فروش و مدیر ارتباط با مشتری هم، باید سیاست‌ها و تصمیم‌ها و جهت‌گیری خود را با کسی که مسئول مدیریت شبکه های اجتماعی و وب‌سایت شماست درمیان بگذارند و مطمئن شوند که همگی با یکدیگر هم‌آهنگ هستند.

می‌توانیم بگوییم  با به‌کار بردن اصطلاح ارتباطات یکپارچه بازاریابی ما از یک سیستم ارتباطی صحبت می‌کنیم و نه مجموعه‌ای از ابزارهای ارتباطی مجزا

تعریف ارتباطات یکپارچه بازاریابی

ما در متمم، از تعریف شیمپ و اندروز در کتاب Advertising, Promotion, and other aspects of Integrated Marketing Communications استفاده می‌کنیم و اصطلاح ارتباطات یکپارچه بازاریابی را با مفهومی که مد نظر این نویسندگان بوده است، به‌کار می‌گیریم:

ارتباطات یکپارچه بازاریابی یا IMC به معنای هماهنگ کردن همه‌ی المان‌های ترویج (تبلیغات، روابط عمومی، ترویج فروش، فروش شخصی، بازاریابی مستقیم و بازاریابی آنلاین و شبکه های اجتماعی) با یکدیگر، و نیز با سایر المان‌های بازاریابی برند (محصول|Product، مکان|Place، قیمت|Price) است؛ به‌گونه‌ای که همه‌ی این اجزاء یک‌صدا باشند و یک حرف بزنند.

پنج ویژگی و قانون کلیدی در ارتباطات یکپارچه بازاریابی (IMC)

شیمپ و اندروز در ادامه‌ی تعریف ارتباطات یکپارچه بازاریابی، به پنج قانون کلیدی برای پیاده‌سازی IMC می‌پردازند:

محدودیت در دسترسی کامل به مجموعه درس‌های بازاریابی

دسترسی کامل به درس‌های مدیریت بازاریابی برای اعضای ویژه متمم در نظر گرفته شده است.

  تعداد درس‌ها: ۶۱ عدد

  دانشجویان این درس: ۴۹۲۸ نفر

  تمرین‌های ثبت‌شده: ۲۵۰۷ مورد

با عضویت ویژه‌ی متمم علاوه بر بازاریابی به درس‌های بسیار بیشتری دسترسی پیدا می‌کنید که می‌توانید فهرست آنها را در اینجا ببینید:

 فهرست درس‌های متمم

البته بررسی‌های آماری ما نشان داده که علاقه‌مندان به مارکتینگ و بازاریابی معمولاً از میان درس‌های متنوع متمم بیشتر مطالب زیر را پیگیری می‌کنند:

  مذاکره | فروش | آموزش CRM | بازاریابی محتوا

  ارزش آفرینی | تصمیم گیری | برندسازی

  استراتژی | تفکر استراتژيک | تفکر سیستمی

  دیجیتال مارکتینگ | سئو | تولید محتوا

  دوره MBA (پیگیری منظم مجموعه درس‌ها)

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

یکپارچه بودن، یک اسم نیست؛ یک ویژگی است

کم نیستند کسانی که سال‌ها به اجرای برنامه های تبلیغاتی مشغول بوده‌اند و وقتی شنیده‌اند که اصطلاح ارتباطات بازاریابی رایج شده، نام همان برنامه های قبلی و اقدام‌های گذشته‌ی خود را – بدون کمترین تغییری در ماهیت‌شان – به ارتباطات بازاریابی تغییر داده‌اند.

این نوع افراد، پس از رواج یافتن IMC، کلمه‌ی یکپارچه را هم در تیتر گزارش‌ها و برنامه‌های خود به‌کار می‌برند و البته، همان فعالیت‌های سابق را انجام می‌دهند و هم‌چنان بر شیوه‌ی قدیمی خود پافشاری می‌کنند.

باید به خاطر داشته باشیم که:

یکپارچگی، یک ویژگی است و نه صرفاً یک عنوان زیبا و مدرن.

شما برای ارتباطات بازاریابی برنامه‌ریزی می‌کنید و اگر بتوانید همه‌ی اقدام‌ها و برنامه‌ها را هم‌سو و هماهنگ تعریف و اجرا کنید، به ارتباطات یکپارچه بازاریابی دست پیدا کرده‌اید.

اما اگر چنین نشد، صرفاً یک برنامه برای ارتباطات بازاریابی تنظیم کرده‌اید.

بهتر است ابتدا برنامه‌ی ارتباطات بازاریابی خود را تنظیم کنید و سپس با از خود بپرسید: آیا اقدام‌های این برنامه، آن‌قدر پیوسته و هم‌سو و همه‌جانبه تعریف شده که بتوانم آن را برنامه ارتباطات یکپارچه بازاریابی بنامم؟

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    مریم پورموسی ، زهرا کریمیان ، فاطمه مهاجرانی ، اشکان فاریابی ، saeid eslami

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری مدیریت بازاریابی به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه مدیریت بازاریابی
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۲۲ نظر برای تعریف ارتباطات یکپارچه بازاریابی چیست؟ (IMC)

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : مختار راد

    بر خلاف حسین صالحی عزیز که فرمودند وفاداری مشتری امروز کمتر شده ، من فکر میکنم که تمایل مشتری به وفاداری اتفاقا بیشتر شده.

    آنچیزی که قبلا باعث تکرار خرید میشد ، کم تر بودن تامین کننده ها و بخصوص اعتماد و ارتباط میان فردی interpersonal communication بود. امروز هر کسی منافع خودش را میسنجد و الزامی نمیبیند که از آشنایان خرید کند. من اینطور درک میکنم که تکرار خرید در وفاداری با مکانیزم دیگری توضیح داده میشود.

    احساسات و تمایلاتی کم و بیش در همه ما وجود دارد. همه ما از یک سوپرمارکت محله بیشتر خرید میکنیم چون ما را با نام میشناسد و با او ارتباط بهتری داریم. اما این ارتباط باعث نمیشود گاهی هزینه جابجایی را در نظر نگیریم  یا از قیمت بالاتر برای یک کالا ناراحت نشویم یا نخواهیم مغازه او را به خرید از هایپرمارکت ها ترجیح بدهیم.

    بنظر من مفهوم وفاداری بر محور « منافع »  میچرخد و همه ما میخواهیم بدانیم چه کسب و کاری ما را بهتر می فهمد و منافع ما را تامین میکند؟

    ارتباطات یکپارچه در ایجاد و متبادر کردن این قضاوت در ذهن مشتری نقش مهمی دارد.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .