Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


تحلیل رفتار متقابل (جمع بندی مباحث مقدماتی)


خلاصه تحلیل رفتار متقابل

مجموعه درس‌های تحلیل رفتار متقابل ما در متمم، به سی درس نزدیک شده است.

می‌توانیم بگوییم که تا اینجا، مباحث مقدماتی تحلیل رفتار متقابل مطرح شده و می‌توان در آینده مباحث تخصصی‌تر و کاربردی‌تر را مورد بحث قرار داد.

اگر درس‌ها را تا اینجا با دقت خوانده باشید، قاعدتاً موارد زیر به دانسته‌ها و توانایی‌های شما افزوده شده است:

 اریک برن را می‌شناسید و می‌دانید که چه پیش‌زمینه‌ای باعث شد او بحث تحلیل رفتار متقابل را مطرح کند.

 می‌دانید که منظور از ساختار شخصیت چیست و توجه دارید که بحث ساختار شخصیت و بحث تحلیل رفتار متقابل اگر چه به هم وابسته‌ هستند، اما دغدغه‌های مستقل و متفاوتی دارند (ساختار شخصیت به فرد توجه دارد و تحلیل رفتار به تعامل یک فرد با فرد دیگر).

 مفهوم واژه‌ی State یا وضعیت برای شما شفاف است. هر یک از سه وضعیت کودک، بالغ و والد را می‌شناسید و می‌توانید تا حد خوبی (با خطای کم) تشخیص دهید که الان کدام وضعیت بر شما (یا طرف مقابل شما) حاکم است.

وقتی از وضعیت کودک صحبت می‌کنید، توجه دارید که باید کودک طبیعی و کودک تطبیق یافته را از یکدیگر جدا کنید و به تمایز آنها دقت داشته باشید.

 وقتی از وضعیت والد صحبت می‌کنید، به تفاوت بین والد کنترل کننده و والد حمایت‌گر توجه دارید.

 با کمی دقت و تمرکز، می‌توانید وضعیت فعلی خود را ارزیابی کنید. همچنین می‌توانید متوسط سهم هر یک از وضعیت‌های سه گانه در شخصیت خود را برآورد کنید.

 مفهوم گرسنگی در ادبیات اریک برن را درک می‌کنید و می‌توانید بسته به موضوع، آن را در گفتگوها و تحلیل‌های خود به کار ببرید.

 مفهوم گرسنگی حسی را می‌شناسید و مراقب هستید که در زندگی خود گرفتار این نوع گرسنگی نشوید.

 مفهوم نوازش در تحلیل رفتار متقابل و انواع آن را می‌شناسید. نوازش‌های واقعی و پلاستیکی را تشخیص می‌دهید. همچنین تا حدی شناخت پیدا کرده‌اید که الگوی دریافت نوازش و ارائه‌ی نوازش به دیگران در رفتار شما چگونه است. به عبارتی، پروفایل نوازشی خودتان را می‌شناسید.

می‌توانید با بررسی شیوه‌ای که خودتان و دیگران برای گذران زمان دارید، روش‌ها و ترفندهای دریافت و مبادله‌ی نوازش – که احتمالاً بسیاری از آنها کاملاً به لایه‌ی ناخودآگاه ذهن شما رانده شده است – را درک کنید.

 می‌توانید با استفاده از آنچه در این مجموعه درس خوانده‌اید، جلسات گفتگو، مذاکره و فروش را به شکلی مدیریت کنید که مخاطب، تجربه‌ی خوبی از حضور در جلسه داشته باشد.

 الگوهای تعامل متقابل (موازی / متقاطع) را می‌شناسید و در محیط خود، نمونه‌های آنها را تشخیص می‌دهید.

 مفهوم آلودگی بالغ به کودک یا والد را درک می‌کنید و می‌توانید نمونه‌ها و مصداق‌های آن را در رفتار خود و اطرافیان تشخیص دهید.

 می‌توانید تشخیص دهید که آیا طرف مقابل شما، در تعامل و گفتگو، به دنبال کسب بالغانه‌ی اطلاعات است یا اینکه صرفاً بخش کودکانه و والدانه‌ی شخصیت خود را برای دیدار و گفتگو نزد شما آورده است.

 با مدیریت هیجانات و پاسخ‌های احساسی و نیز روش‌های ساده اما اثربخش فعال کردن بالغ آشنا هستید و می‌توانید آنها را در تعاملات روزمره‌ی خود به کار بگیرید.

 

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری تحلیل رفتار متقابل به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه تحلیل رفتار متقابل