Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


تحلیل آماری کلمات در سخنرانی ها و نوشته ها


اهداف و انتظارات آموزشی متمم در این درس
کد درس: ۲۴۶۱۱
  • ما در درس‌های متعددی در مورد اهمیت دامنه کلمات و افزایش تعداد واژه های فعال صحبت کرده‌ایم. همه اهمیت این مسئله را می‌دانیم. اما معمولاً حوصله و انگیزه‌ی کافی برای تمرین آن نداریم. در این درس می‌کوشیم با طعم بازی و سرگرمی، شما را به وقت گذاشتن بیشتر برای توجه به کلمات و دوست داشتن کلمات تشویق کنیم.
  • کاربرد دیگر درس تحلیل آماری کلمات کمک به شما برای مقایسه نوشته های خودتان با نوشته های افراد دیگری است که آنها را معیاری مناسب می‌دانید. این کار هم می‌تواند الهام بخش باشد.
  • این درس، به دنبال ایجاد روشی مکانیکی برای نویسنده شدن نیست. بلکه به دنبال ایجاد شوق برای صرف وقت بیشتر با کلمات است.
تحلیل آماری کلمات

معمولاً‌ هر بار که فرایند انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا آغاز می‌شود، رسانه های مختلف می‌کوشند با استفاده از انواع ابزارها، کاندیدها را تحلیل و مقایسه کنند.

البته این فضا به نوعی در همه‌ی نقاط جهان وجود دارد و برای این مقایسه، جدا از مواضع سیاسی و اقتصادی، حتی به زبان بدن و حالت دست و پا و تعداد تنفس‌های کاندیدها هم توجه می‌شود.

برای انتخابات ۲۰۱۶ هم، مانند موارد مشابه، مقایسه‌های متعددی انجام شد. از جمله این مقایسه‌ها می‌توان به تحلیل آماری کلمات کاندیداها توسط نیویورک تایمز اشاره کرد:

محدودیت در دسترسی به این درس

این درس برای کسانی در نظر گرفته شده که عضو آزاد فعال یا عضو ویژه متمم باشند. برای ثبت‌نام در متمم یا کسب اطلاعات بیشتر دربارهٔ درس‌ها می‌توانید از گزینه‌های زیر استفاده کنید:

ثبت‌نام | اطلاعات بیشتر     فهرست درس‌ها

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

برخی از درس‌های متمم:

مهارت یادگیری | تفکر سیستمی | گزارش نویسی

هوش هیجانی | تصمیم گیری | مذاکره | رابطه عاطفی

عزت نفس | برندسازی شخصی | گفتگوهای دشوار | دوره MBA

کوچینگ | مشاوره مدیریت | دیجیتال مارکتینگ | تولید محتوا

تمرین درس تحلیل آماری کلمات

این درس تمرین رسمی ندارد.

اما اگر در گشت و گذار و بازی‌ها و تمرین‌هایتان، به نکته‌ی جالبی برخوردید و تجربه‌ی جالبی داشتید و نکته‌ی خوب و آموزنده‌ای را مشاهده کردید، خوشحال می‌شویم آن را با ما هم در میان بگذارید.

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    محمد تقی امینی ، شمسی سیری ، دانیال صحرانورد ، هما ، حمید

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری چالش نوشتن به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه چالش نوشتن
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۲۲ نظر برای تحلیل آماری کلمات در سخنرانی ها و نوشته ها

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : ناهید عبدی

    قسمت جالب متن برای من، سهم کلمات مردانه و زنانه بود. با وجود در دسترس نبودن تقسیم بندی برای اون، می تونم تا حدودی کلمات رو تفکیک کنم. متوجه شدم حجم زیادی از کلمات زنانه رو در نوشته هام بکار می برم. حتی نوشته هایی که به نظر می رسه، اگر از این جنس کلمات کمتر در اون ها استفاده بشه، دلنشین تر و رسمی تر می شه.

    مدتی هست که در کاربرد دو کلمۀ (من) و (یک) در نوشته هام حساس شدم. احساس می کردم هر جا در نوشتن کم میارم حتما این دو کلمه رو یک جوری در نوشته هام جا می دم. چندین متن رو در برنامۀ Text Analyzer گذاشتم و فهمیدم نه تنها از این دو کلمه زیاد استفاه نمی کنم، در خیلی از متن ها، به جز حروف ربط از کلمات تکراری خیلی کمی استفاده کرده بودم.

    فکر می کنم این برنامه بتونه برای حساس شدن در بکاربردن کلمات و ایجاد تنوع در متن، کمک بزرگی بکنه. برای من یکی از نشانه های پیشرفت در نوشتن، حجم کلمات جدید و البته مرتبطی هست که می تونم به نوشته هام اضافه کنم.

    چون فکر می کنم هر چه به کلمات بیشتری مجهز باشیم، راحت تر می تونیم منظور اصلی و احساس واقعی مون را منتقل کنیم.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .