Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


تبدیل انتقام و ترس به انگیزه برای موفقیت


تبدیل ترس به انگیزه و بررسی انتقام به عنوان یک انگیزاننده

ما در پیام اختصاصی متمم، هر روز جمله‌ی کوتاهی را برای شما نمایش می‌دهیم.

جمله‌های کوتاه را معمولاً نمی‌توان به عنوان توصیه‌ای قطعی یا گزاره‌ای علمی در نظر گرفت.

با این وجود، هر یک از این جمله‌ها به ما کمک می‌کنند تا یک رویداد، تصمیم یا پدیده را از زاویه‌ای متفاوت ببینیم و فرصتی برای فکر کردن بیشتر به آن داشته باشیم.

با توجه به این‌که در پیام اختصاصی، فضایی برای بحث و گفتگو وجود ندارد، معمولاً این جمله‌ها را در بخش دعوت به گفتگو بررسی می‌کنیم.

این بار جمله‌ای از آلن دو باتن را انتخاب کرده‌ایم.

یکی از موضوعات مورد علاقه‌ی آلن دو باتن، بررسی انگیزه‌ها و انگیزاننده‌های انسان‌هاست. در بخش‌های زیادی از نوشته‌های او می‌توانید اشاره‌های مستقیم و غیرمستقیم به این موضوع را ببینید.

پیش از این هم یک مرتبه در بحثِ چه چیزی انگیزه سفر را ایجاد کرده، نمونه‌ای از شیوه‌ی نگاه او را دیده‌ایم.

در این مطلب هم می‌خواهیم جمله‌ی دیگری از او را به عنوان بهانه‌ی بحث و گفتگو مطرح کنیم:

تبدیل ترس به انگیزه و تبدیل انتقام به انگیزه دو مورد از مکانیزم‌هایی هستند که کمتر مورد توجه قرار می‌گیرندبسیاری از ما این تجربه را داریم که انتقام توانسته انرژی فراوانی برای تلاش و کوشش و موفقیت در اختیار ما قرار دهد.

معمولاً در کتاب‌ها و فضای رسمی آموزش توسعه فردی، ما را تشویق می‌کنند که هدف گذاری و برنامه ریزی برای پیگیری اهداف را بر پایه‌ی انگیزاننده‌های مثبت (مثل خودشکوفایی، رشد و کمک به جامعه و دیگران) بنا کنیم.

اما در خلوت خود می‌دانیم که برخی انگیزاننده‌ها مانند انتقام هم می‌توانند بسیار قوی عمل کنند.

اجازه بدهید صرفاً به انتقام – که دو باتن مطرح کرده – محدود نشویم و سایر انگیزاننده‌های منفی مثل ترس و خشم و مواردی مانند این‌ها را نیز در نظر بگیریم.

حرف دو باتن فرصت خوبی است تا دوباره به انگیزاننده‌های منفی و نقش آن‌ها در زندگی فکر کنیم:

  • آیا اصلاً می‌توان انگیزاننده‌ها را به مثبت و منفی تقسیم کرد؟ آیا منطقی است که بین انتقام و میل به رشد شخصی به عنوان دو انگیزاننده‌ی متفاوت، تمایز قائل شویم؟
  • آیا می‌توان درباره‌ی همه‌ی انگیزه‌هایی را که معمولاً منفی درنظر گرفته می‌شوند، حکم مشابهی صادر کرد؟ مثلاً تبدیل ترس به انگیزه و تبدیل انتقام به انگیزه را باید از نظر ماهیت، مشابه فرض کنیم؟
  • چه سهمی از موفقیت‌ها و دستاوردهای امروز ما از ترس، محافظه‌کاری، انتقام، خشم، نفرت یا مواردی مانند این‌ها سرچشمه گرفته‌اند؟ آیا از این‌که آن انگیزاننده‌ها به دستاوردی مثبت تبدیل شده ناراحت و ناراضی هستیم؟ یا می‌توانیم بگوییم اگر آن‌ها را به این مسیر هدایت نمی‌کردیم و در این مسیر تخلیه نمی‌شدند، می‌توانستند مخرب باشند؟

موارد بالا تنها نمونه‌هایی از سوال‌هایی هستند که با خواندن حرفِ آلن دو باتن در ذهن‌مان تداعی می‌شوند.

احتمالاً نکات دیگری هم در ذهن شما تداعی شده‌اند و می‌توانیم این جمله‌ی دو باتن را به بستری برای بحث درباره‌ی آن‌ها تبدیل کنیم.

پیشنهاد عضویت در متمم

شما با عضویت ویژه در متمم، می‌توانید به درس‌ها و آموزش‌های بسیاری از جمله موضوعات زیر دسترسی کامل داشته باشید:

  فهرست درس‌های متمم

موضوعات زیر، برخی از درس‌هایی هستند که در متمم آموزش داده می‌شوند:

  دوره MBA (یادگیری منظم درس‌ها)

  استراتژی | کارآفرینی | مدل کسب و کار | برندسازی

  فنون مذاکره | مهارت ارتباطی | هوش هیجانی |تسلط کلامی

  توسعه فردی | مهارت یادگیری | تصمیم گیری | تفکر سیستمی

  کوچینگ | مشاوره مدیریت | کار تیمی | کاریزما

  عزت نفس | زندگی شاد | خودشناسی | شخصیت شناسی

  مدیریت بازاریابی | دیجیتال مارکتینگ | سئو | ایمیل مارکتینگ

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری انگیزش-و-هیجان به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه انگیزش-و-هیجان
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۹۵ نظر برای تبدیل انتقام و ترس به انگیزه برای موفقیت

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : معصومه خزاعی

    در ارتباط با موفقیت و رشد فردی با انگیزاننده های منفی از جمله انتقام، خشم و ترس تجربیاتی داشتم که می خواهم در این جا توصیف کنم.

    - فکر می کنم چند باری در کامنت های قبلی ام به قبولی در آزمون استخدامی اشاره کرده بودم. اما تا به حال به این موضوع اشاره نکرده بودم که یکی از انگیزه های منفی ای که باعث تلاش برای موفقیت در آن آزمون شد، صحبت یکی از دوستانم بود که وقتی با او درباره ی سختی و دردسرهای دوری و مسیر طولانی محل کارم صحبت می کردم با خونسردی گفت: "عرضه داری کارت رو عوض کن. درخت که نیستی. اگه می تونی جابجا شو. اگه نمی تونی، نق زدن نداره." برای گرفتن انتقام و اثبات خودم تلاش کردم و در نهایت قبولی در آن آزمون باعث شد تا محل کارم نزدیک به محل سکونتم شود.

    - به تازگی یکی از همسایه ها ماشین نو خریده و ماشین قبلی اش را هم در مقابل آن یعنی روبروی محل پارکینگ خودش و البته در قسمت مشاع پارک می کند. با توجه به فضای محدود پارکینگ و از جهتی کم تجربگی من در مهارت رانندگی هر بار کلی با زحمت و سختی می توانم از پارکینگ خارج شوم. این موضوع را به اطلاع ایشان و مدیر ساختمان رساندم که متاسفانه از مدیرساختمان پاسخی دریافت نکرده و  همسایه نیز استدلال های نامربوط و به نوعی مغلطه ارائه می کرد از جمله اینکه "سهم هر همسایه از این قسمت محدود است و من می تونم با یک فرمان و به راحتی از جایی که شما ماشین را می گذارید خارج شوم."

    یک روز که ماشین را به پارکینگ اداره بردم همکارم خواست تا ماشین را با دنده عقب بین دو ماشین پارک کنم. وقتی ترس را در چهره ام دید اصرار کرد که با راهنمایی اش در همان نقطه و به همان شکلی که گفته ماشین را پارک کنم. با کلی استرس ماشین را پارک کردم و همکارم با خونسردی و خنده گفت: "پیاده شو و ببین چطور پارک کردی." ماشین حسابی به ماشین کناری نزدیک شده بود. با ناراحتی گفتم: آخه الان چطور راننده این ماشین میتونه سوار ماشینش بشه. گفت: "نگران نباش اون چند ساله که راننده است و از سمت شاگرد میتونه بره و از طرفی شما زودتر از ایشون از پارکینگ خارج میشی"

    بعدازظهر از پارکینگ شرکت به سمت منزل حرکت کردم. از اونجایی که مشکل پارکینگ خانه به قوت خودش باقی بود، تصمیم گرفتم برای حل این مسئله و از جهتی انتقام از خودخواهی همسایه، فروکش کردن خشمم از کم توجهی مدیر ساختمان و از جهتی غلبه بر ترسم، ماشین را با دنده عقب پارک کنم.

    درسته که برای پارک ماشین با دنده عقب باز هم نیاز به زحمت و تمرکز بیشتری هست. با این حال فکر می کنم این تلاشم در راستای تقویت مهارت رانندگی کمک کننده است و از جهتی صبح ها دیگر روزم را با ناراحتی و خشم آغاز نمی کنم و با یک حس خوب می توانم به پیش روم.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .