Menu


طراحی گیمیفیکیشن | کدامیک از انگیزه‌های انسان به کمک گیمیفیکیشن می‌آیند؟


اهداف و انتظارات آموزشی متمم در این درس
کد درس: ۷۱۰۳

پیش نیاز مطالعه‌ی درس انگیزه‌ها در طراحی گیمیفیکیشن

از دوستان عزیز متممی انتظار می‌رود پس از مطالعه‌ی این درس
  • اهمیت تحلیل انگیزه را در گیمیفیکیشن درک کنند.
  • بتوانند برخی از مدل‌های تحلیل انگیزه در گیمیفیکیشن را فهرست کرده و  شرح دهند.
  • در تحلیل نمونه‌های گیمیفیکیشن، از منظرِ انگیزه‌های انسانی هم به این سیستم‌ها نگاه کنند.
فشار ذهنی هنگام مطالعه
نیاز به مشارکت شما
کسب و کار
زندگی
طراحی گیفیمیکیشن - کدام انگیزه‌ها به کمک انسان می‌آیند؟

همان‌طور که در تعریف گیمیفیکیشن اشاره کردیم، گیمیفیکیشن استفاده از المان‌های بازی در محیط‌های مختلف با هدف تغییر رفتار انسان‌ها و به‌طور خاص، درگیر کردن ذهنی (Engagement) آن‌هاست.

هر شکلی از تغییر رفتار، نیازمند انگیزه و انگیزاننده است. بنابراین طبیعی است که اگر می‌خواهیم در طراحی گیمیفیکیشن موفق باشیم،‌ باید برای شناختن انگیزه‌های انسان‌ها وقت بگذاریم.

در واقع می‌توان گفت:  گیمیفیکیشن بیش از آن‌که یک فعالیت تکنیکی و مجموعه‌ای از ابزارها باشد، به معنای مهارت در طراحی و پیاده‌سازی یک سیستم ساختاریافته‌ بر پایه‌ی روانشناسی است که می‌تواند انگیزه‌های انسان‌ها را در خدمت یک هدف از پیش تعیین شده به‌کار بگیرد. 

بنابراین هرگز فکر نکنید صرفاً آشنایی با مباحثی مانند PBL یا عناصر بازی می‌تواند شما را به فردی حرفه‌ای در طراحی و پیاده‌سازی گیمیفیکیشن تبدیل کند (همان‌طور که برای معماری، آشنایی با سنگ و آجر و مصالح ساختمانی کافی نیست).

طراحی گیمیفیکیشن و نقش شناخت انگیزه‌ها در موفقیت پروژه های گیمیفیکیشن

از کدام مدل انگیزش برای طراحی و تحلیل گیمیفیکیشن استفاده کنیم؟

متأسفانه این پرسش، پاسخ قطعی و مشخص ندارد.

چالش انتخاب مدل مناسب انگیزش، فقط به انگیزش در گیمیفیکیشن محدود نیست. در اصلِ دانش انگیزش هم، مدلسازی‌های متعددی از شیوه‌ی برانگیختن انسان‌ها ارائه شده است (کافی است یک کتاب آکادمیک انگیزش مثلاً کتاب انگیزش و هیجان مارشال ریو را ورق بزنید تا تعداد بسیار زیادی از این مدل‌ها را ببینید).

در واقع می‌توان گفت:

برای کار حرفه‌ای در حوزه‌ی گیمیفیکیشن لازم است به صورت تخصصی در زمینه‌ی انگیزش و مدیریت انگیزه مطالعه کنید.

[ درس مرتبط: انگیزش و مدیریت انگیزه ]

اما در حد یک بحث مختصر چهل صفحه‌ای، فصل دوم کتابِ گیمیفیکیشن در آموزش و کسب و کار (Gamification in Education & Business) می‌تواند نقطه‌ی شروع مناسبی باشد. در آن‌جا هم خواهید دید که نویسندگان، به سراغ انواع نظریه‌های انگیزش (از هرم مزلو تا کارهای اسکینر و روانشناسی رفتارگرا و مباحث انگیزاننده های درونی و بیرونی) رفته‌اند و کوشیده‌اند هر یک از این نظریه‌ها را به نوعی در تحلیل و طراحی گیمیفیکیشن به‌کار بگیرند.

به هر حال فقط برای این‌که فضای کلی بحث انگیزاننده‌های انسانی در گیمیفیکیشن را بشناسیم، در این درس چند مورد از این انگیزاننده‌ها را مرور می‌کنیم.

محدودیت در دسترسی کامل به این درس

دوست عزیز. این درس برای کاربران ویژه متمم در نظر گرفته شده است.

با عضویت به عنوان کاربر ویژه‌ی متمم، علاوه بر دسترسی به مجموعه درس‌های گیمیفیکیشن، به درس‌های بسیار بیشتری هم دسترسی پیدا می‌کنید که فهرست آن‌ها به شرح زیر است:

 فهرست درس‌های متمم

البته با توجه به علاقه‌ی شما به گیمیفیکیشن، شاید بهتر باشد مطالعه‌ی مباحث زیر را در اولویت قرار دهید:

  مدیریت ارتباط با مشتری

 سواد دیجیتال

  دیجیتال مارکتینگ

  شبکه های اجتماعی

  دوره MBA (مطالعه‌ی منظم درس‌ها)

تمرین و مشارکت در بحث

با توجه به آن‌چه در درس نمونه های گیمیفیکیشن و درس حاضر خواندید، یکی از مصداق‌های گیمیفیکیشن در فضای فیزیکی یا دیجیتال را که بیشتر مورد توجه شما قرار گرفته است، به صورت مختصر معرفی کنید. سپس توضیح دهید که چه انگیزه‌هایی انسان‌ها را درگیر ان بازی می‌کند.

علاوه بر آن‌چه در این درس مطرح شده، اگر انگیزاننده‌های دیگری هم برای درگیر شدن در گیمیفیکیشن به ذهن‌تان می‌رسد، به آن‌ها اشاره کنید.

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     برخی از دوستان متممی که به این درس علاقه مندند:    نرگس عباس زاده ، انرژیده ، علی بهمرام ، علی ، سپیده عبداللهی

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری طراحی برای تغییر رفتار به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه طراحی برای تغییر رفتار
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

قوانین کامنت گذاری در متمم

215 نکته برای طراحی گیمیفیکیشن | کدامیک از انگیزه‌های انسان به کمک گیمیفیکیشن می‌آیند؟

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : سامان کرمپور

    یکی از موفق ترین بازی سازی هایی که در فضای فیزیکی و در کشور سوئد و توسط شرکت Volkswagen انجام شده است در سایت TheFunTheory.com قابل مشاهده است.

    دو مورد از این بازی سازی ها به شرح زیر میباشد:

    -نصب تابلوهای کنترل سرعت در خیابان های سوئد و شرکت دادن خودروهایی که با سرعت مجاز رانندگی میکنند در لاتری(بخت آزمایی) که هزینه جوایز لاتری از وجه دریافتی از متخلفین تامین میشود.
    انگیزه هایی که در کاهش جرائم رانندگی در این بازی وجود دارد شامل موارد زیر است:
    جایزه گرفتن ، احساس موفقیت ، برتری بر دیگران.

    -قرار دادن سطل هایی مجهز به یک سنسور که وقتی آشغالی درونشان انداخته میشود صدایی مانند پرت کردن چیزی در چاهی عمیق و برخورد آشغال با ته چاه تولید میکنند.کارکرد "عمیق ترین سطل آشغال دنیا" شبیه به عملکرد بازی سازی در دستشویی های عمومی است که قبلاً در متمم مطرح شده بود.
    انگیزه اصلی برای شرکت افراد در بازی سطل عمیق حس سرخوشی و ماجراجویی و جالب بودن آن است.

     
    دوست گرامی مشاهده تمرینهای مربوط به این درس، صرفا برای کاربران متمم امکانپذیر میباشد.
    .