Menu


بازی تتریس | وقتی یک دولت بزرگ درگیر یک بازی کوچک می‌شود


بازی تتریس

کمتر کسی را می‌توان پیدا کرد که با کامپیوتر یا موبایل بازی کرده باشد، اما تتریس (Tetris) را نشناسد. این بازی که در دهه‌ی هشتاد میلادی طراحی و منتشر شد، به سرعت جهان را در اختیار خود گرفت و یکی از نخستین بازی‌هایی شد که برای استفاده از آن واژه‌ی «اعتیاد» به کار رفت.

قاعده‌ی بازی تتریس را بسیار سریع می‌توان یاد گرفت: «شکل‌های هندسی ساده‌ای که با ترکیب چند مربع درست شده‌اند، از بالای یک صفحه سقوط می‌‌کنند و ما باید آن‌ها را طوری بچرخانیم که در پایین صفحه، کنار هم قرار بگیرند و حفره‌ای باقی نماند.»

این بار در داستان کسب و کار می‌خواهیم به سراغ بازی تتریس برویم.

ابتدا از تاریخچه تتریس خواهیم گفت و این‌که ایده‌ی چنین بازی ساده‌ای چگونه شکل گرفت. افت‌و‌خیزهای تتریس در مسیر تجاری شدن، ماجرایی شنیدنی است که احتمالاً برایتان جالب خواهد بود.

سپس درباره‌ی سرنوشت تلخ و غم‌انگیز یکی از دست‌اندرکاران تتریس حرف می‌زنیم و در پایان به اثر تتریس – که گاهی از آن با عنوان سندرم تتریس یاد می‌شود – خواهیم پرداخت.

بازی تتریس

دو آدم اصلی در داستان ما، الکسی پاژیت‌نوف (Alexey Pajitnov) و ولادیمیر پوخیلکو (Vladimir Pokhilko) هستند. اما از آن‌جا که حفظ کردن و تلفظ نام خانوادگی آن‌ها دشوار است، ما آن‌ها را الکسی و ولادیمیر صدا می‌زنیم.

داستان دو همکار | الکسی و ولادیمیر

در دهه‌ی هشتاد میلادی، الکسی و ولادیمیر هر دو در آکادمی علوم مسکو کار می‌کردند. اگر چه عنوان رسمی هر دو آن‌ها «دانشمند علوم کامپیوتر» بود، اما الکسی بیشتر اهل برنامه‌نویسی بود و ولادیمیر به مطالعات روانشناسی و نیز بررسی تعامل انسان با کامپیوتر علاقه داشت.

داستان بازی تتریس از سال‌های ۱۹۸۴ و ۱۹۸۵ آغاز می‌شود. زمانی که الکسی در یک مرکز تحقیقاتی دولتی وابسته به آکادمی علوم کار می‌کرد.

برای این‌که تصویری از جایگاه الکسی در ذهن داشته باشید، کافی است بدانید مسئولیت پروژه‌های هوش مصنوعی و تشخیص صدا بر عهده‌ی او بود و تیمی که پیش از او در همان مرکز کار می‌کرد، اسپوتنیک را به مدار پرتاب کرده بود.

یکی از تفریحات الکسی طراحی بازی‌های کامپیوتری بود. او با این کار هم سرگرم می‌شد و هم می‌توانست قدرت سخت‌افزارهای مختلف را با هم مقایسه کند. الکسی در آن دوران ده‌ها بازی طراحی کرد که البته از بین تمام آن‌ها نام تتریس ماندگار شده است.

الکسی پاژیتنوف - مخترع بازی تتریس

الکسی پاژیت‌نوف (منبع عکس)

همه‌ی قطعاتی که الکسی از آن‌ها در بازی خود استفاده کرده بود، چهارتکه بودند. به همین علت، تترا (به معنی چهار) را با تنیس که ورزش مورد علاقه‌اش بود ترکیب کرد و واژه‌ی تتریس را ساخت.

چرا تتریس ماندگار شد؟ چرا مانند سایر بازی‌هایی که الکسی طراحی کرد و امروز حتی نام آن‌ها را هم نمی‌دانیم، فراموش نشد؟

محدودیت در دسترسی کامل به این مجموعه درس

دسترسی کامل به مجموعه درس‌های داستان کسب و کار برای اعضای ویژه متمم امکان‌پذیر است. پس از فعال کردن اشتراک ویژه در متمم، به درس‌های بسیار بیشتری دسترسی پیدا می‌کنید که می‌توانید فهرست آنها را در این‌جا ببینید:

  نقشه راه یادگیری درس‌های متمم

دوستانی که درس‌های داستان کسب و کار متمم را مطالعه کرده‌اند،‌ به درس‌های زیر هم علاقه نشان داده‌اند:

  مدل کسب و کار | بیزینس پلن | ارزش آفرینی | کارآفرینی

  تصمیم گیری  |  استراتژی  |  تفکر استراتژیک

  مشاوره مدیریت  |  کوچینگ  |  مسیر شغلی

  دیجیتال مارکتینگ  |  برندسازی  | پرسونال برندینگ

  مذاکره  |  مهارت ارتباطی  | توسعه فردی

  دوره MBA (پیگیری منظم مجموعه درس‌ها)

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     برخی از دوستان متممی که به این درس علاقه مندند:    مریم حسین پور ، هادی بصیری ، ابراهیم صیادی ، امین ، مهدی چابک

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری داستان کسب و کار به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه داستان کسب و کار
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

قوانین کامنت گذاری در متمم

10 نکته برای بازی تتریس | وقتی یک دولت بزرگ درگیر یک بازی کوچک می‌شود

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : گروه متمم

    امیدوار هستیم که بیشتر از پیش فرصت کنید که برای تتریس و بازی‌های مشابه وقت بگذارید.

    زمانی خواسته ی بسیاری از ما این بود که کمتر درگیر بازی‌های دیجیتال بشویم. اما این روزها، بازی‌های دیجیتال کم خاصیت مانند وایبر و واتزاپ و اینستاگرام، نشان داده‌اند که بهتر است به همان دوران بازی ‌های دیجیتال بازگردیم.

    شاید برایتان جالب باشد که تحقیقات گسترده‌ای در مورد اثرات تتریس روی مغز انجام شده که تقریباً تمام آنها، تاکید دارند که این بازی (یا این چنین بازی‌هایی) می‌توانند قدرت تجسم فضایی را افزایش داده و مشخصاً روی لایه‌ی کورتکس مغز تاثیر بگذارند (مقاله اول / مقاله دوم / مقاله سوم)

    اما شاید جالب‌تر از همه گزارشی باشد که Scientific American منتشر کرده و در آن به تاثیر تتریس روی PTSD یا اختلال تنش پس از سوانح و رویدادها پرداخته است.

     
    دوست گرامی مشاهده تمرینهای مربوط به این درس، صرفا برای کاربران متمم امکانپذیر میباشد.
    .