Menu


بازار دیجیتال از کجا آغاز می‌شود؟


تجارت الکترونیک و کسب و کار الکترونیک

به همان اندازه که ورود به فضای کسب و کار الکترونیک ساده و در دسترس است،‌ شکست خوردن و نابود شدن در این دنیا هم ساده است. از هر چهار وب سایتی که هم‌اکنون در فضای مجازی وجود دارد تنها یکی فعال است.

کریس اندرسن، کسی که نشریه‌ی تایم در سال ۲۰۰۷ او را یکی از صد متفکر برتر جهان اعلام کرد، بحث خود را در مورد بازار دیجیتال و تجارت الکترونیک با چند سوال آغاز می‌کند:

(۱) به نظر می‌رسد که با وجود فروشگاه‌های دیجیتال بزرگ، هنوز بسیاری از مردم از چرخیدن داخل فروشگاه‌ها و لمس کردن کالاها و کشیدن سبد‌های بزرگ از یک سمت به سمت دیگر لذت می‌برند. آیا فروشگاه‌های دیجیتال برای موفقیت‌های بزرگ باید صبر کنند تا این عادت رفتاری طی دهه‌های آینده تغییر کند؟

(۲) مردم هنوز وقتی از کتاب حرف می‌زنند، از لذت لمس کاغذ و ورق زدن می‌گویند. با این اوضاع چه آینده‌ای را می‌توان برای کتاب‌های الکترونیک یا همان Ebook ها در نظر گرفت؟ آیا سرنوشت قطعی بازار Ebook، فروش چند نسخه‌ی اولیه و تکثیر چند ده‌هزار‌تایی و چند میلیونی و غیرقانونی آنها است؟

(۳) مزیت واقعی خبرگزاری‌های آنلاین و سایت‌های خبری آنلاین چیست؟ اینکه چند ساعت زودتر از روزنامه‌ها خبرها را اطلاع می‌دهند؟ یا هزینه‌ی کمتر تولید خبر؟ یا…؟

(۴) آیا می‌توان در کوتاه مدت و میان‌مدت راهکاری را متصور بود که جلوی دزدی‌های آنلاین را بگیرد؟ یا این دزدی‌ها همیشه به شکل درد و دل و رنج فعالان تولید محتواهای دیجیتال باقی خواهد ماند؟

دوست عزیز دسترسی کامل به مطالب مربوط به این بخش ، از طریق ثبت نام به عنوان کاربرویژه امکانپذیر هست

تمرین:

 در هر یک از حوزه‌ی فروش کتاب، موسیقی، محصولات غذایی، گردشگری و سایر حوزه‌هایی که در دنیای فیزیکی بر روی آنها تجارت انجام می‌شود، مثال‌هایی از قسمت «دُم نازک اما دراز» بازار بزنید.

 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم

متمم چیست و چه می‌کند؟
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

ترتیبی که گروه متمم برای خواندن مطالب سری استراتژی کسب و کار به شما پیشنهاد میکند:

سری مطالب حوزه استراتژی کسب و کار

قوانین کامنت گذاری/ ارسال نظرات غیر مرتبط با این مطلب

34 نکته برای بازار دیجیتال از کجا آغاز می‌شود؟

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : هومن کلبادی

    با سلام و ارادت
    اول از ارائۀ این مطلب و لینک بسیار جالب در خصوص Long Tail تشکر میکنم . با خوندن کامل اون مقاله ، اطلاعات خیلی جالبی دستگیرم شد . اینجا سعی میکنم چکیده ای از اون مقاله رو خدمت دوستانم ارائه کنم . در مطلبی که تحت عنوان دم دراز ( The Long Tail ) توسط کریس اندرسون ارائه شد با مقایسۀ بازار فیزیکی و مجازی موجود به نکاتی در خصوص فلسفۀ وجودی بازار های مجازی ، علت تشکیل این بازار ها ، مزایای اونها در مقایسه با بازارهای فیزیکی رایج و قوانینی که این بازار ها بر اونها پایه گذاری شدند اشاره میکنه .
    جهان پیرامون ما ، محدودیت های ناخوشایندی رو بر دنیای سرگرمی های ما اعمال میکنه . اولین محدودیت بازارهای سنتی ، نیاز به یافتن مخاطب محلی هست . برای مثال یکنمایش محلی برای اینکه بتونه از پس هزینه های اجارۀ صحنه بر بیاد باید بتونه حداقل به مدت 15 شب روی صحنه بره و به ازای هر شب ، 1500 مخاطب داشته باشه . یا اینکه یک فروشگاه عرضۀ محصولات فرهنگی ( ویدئو کلوپ ) باید به طور میانگین سالی 2 نسخه از یک CD رو بفروشه تا نگهداری اون CD براش توجیه اقتصادی داشته باشه .
    خدمات آنلاین در مقایسه با خرده فروشان آفلاین ، نوآوری های بسیار زیادی رو در اختیار مخاطبین خودشون قرار دادند . مثلاٌ شرکت راپسودی (Rhapsody ) که یک فروشگاه آنلاین هست ، 19 برابر کل فرشگاه های زنجیره ای وال مارت ، تونسته فایل های موسیقی رو به مخاطبین خودش ارائه کنه . (فروشگاه های زنجیره ای وال مارت 39000 آهنگ فروختند ولی راپسودی 735000 آهنگ فروخت ! ). همین تفاوت در مقایسۀ کتب فروخته شده در فروشگاه اینترنتی Amazon و کتاب فروشی های Barnes&Nobel هم به چشم میخوره ( در کتاب فروشی های Barnes&Nobel ، در طول یکسال 130000 جلد کتاب بوده ولی در فروشگاه مجازی Amazon.com میزان فروش در مدت زمان مشابه 2.3 میلیون جلد بوده ) و بسیاری از مثال های دیگر .
    یکی دیگر از دلایل این اختلاف چشمگیر اینه که مخاطب ، در فضای آنلاین به راحتی میتونه محصولات کم طرفدارتر و ناشناخته رو پیدا کنه در حالی که فروشگاه های فیزیکی به ندرت این ریسک رو میکنند که این نوع محصولات رو عرضه کنند .
    محدودیت دیگر دنیای فیزیکی ، خود فیزیک هست . برای مثال ، محدودیت منابع در دنیای فیزیکی یکی از این عوامل هست . تلویزیون های کابلی با اینکه 24 ساعته فعالیت میکنند اما قادر به پوشش گسترۀ محدودی از برنامه ها هستند و این پوشش در منطقۀ جغرافیایی خاصی امکان پذیر هست که مخاطبان بالقوۀ کمی رو شامل میشه .
    ورود از دنیای فیزیکی به دنیای مجازی ، به نوعی مهاجرت از کاستی ها و محدودیت ها به وفور و بی نهایت هاست .
    معمولاٌ درک نادرست از خواسته های دیگران و حتی خودمون ، میتونه باعث بروز اشتباهاتی در تصمیم گیری های ما بشه برای مثال فکر میکنیم وقتی کالایی در فروشگاه های بزرگ به فروش نمی رسه ، پس تقاضایی برای اون نیست در حالی که این اشتباهه . مثلاٌ در فروشگاه های وال مارت برای اینکه فروش یک CD صوتی به نقطۀ سر به سر برسه و ازاونجا به بعد سود آور باشه ، باید 100.000 نسخۀ اون به فروش برسه و کمتر از 1% CD ها چنین فروشی رو تجربه میکنن درحالی که همون CD در فضای مجازی به دلیل پایین بودن هزینه های جانبی بسیار ارزان تر و راحت تر در اختیار مخاطب قرار میگیره . اما نقطۀ تمایز فروشگاه های فیزیکی مثل وال مارت و فروشگاه های مجازی مثل راپسودی در فروش آهنگ های پرفروش و پرمخاطب نیست بلکه در اونجایی هست که در راپسودی ، آلبوم ها و آهنگ هایی که پرمخاطب (Hits ) نیستند ، فروشی معمولی و یکنواخت رو تجربه میکنند و این در حالی هست که این نوع آهنگ ها و آلبوم ها در فروشگاه های وال مارت به هیچ وجه به فروش نمیرسن ! با همون سرعتی که راپسودی آهنگ ها رو به آرشیو خودش اضافه می کنه ، به دلیل سهل الوصول بودن و دامنۀ گستردۀ تنوع اونها ، مخاطب خودشون رو پیدا میکنن ، گر همه این مخاطب ها در نقاط مختلف کشور پراکنده باشن .
    در قسمت دم دراز (long tale ) نمودار موجودی بسیاری از فروشگاه های اینترنتی فروش محصولات صوتی مثل راپسودی ، میتونیم انواع و اقسام آهنگ های قدیمی ، آلبوم های کم طرفدار ، خواننده های ناشناخته ، ریمیکس آهنگ های قدیمی ، اجراهای زندۀ خواننده ها و گروه های مختلف موسیقی و بسیاری از سایر انواع موسیقی رو پیدا کنید که در هیچیک از فروشگاه های فیزیکی ارائۀ محصولات صوتی ، قابل دسترسی نیستند . مثلاٌ اگر فقط بخوایم آهنگ ها و آلبوم های ساخته شده در دهۀ 80 میلادی رو در یک محل جمع کنیم ، به فضایی به بزرگی یک قلعۀ بسیار بزرگ برای قراردادن این مجموعه در کنار هم نیاز داریم . حالا فکر کنید بخوایم کل آثار موسیقی در تمام اعصار رو در کنار هم داشته باشیم ! این در حالی هست که اینکار در فضای مجازی با امکانات و هزینۀ بسیار ناچیز امکان پذیر هست .
    موفق ترین کسب و کارها در فضای مجازی ، بر محدودۀ دم دراز متمرکز هستند . برای مثال در گوگل ، بیشترین درآمد ، از تبلیغ کنندگان کوچک به دست میاد ( دم دراز تبلیغات ) و در شرکت eBay هم از فروش محصولات کوچک و ناچیز ، بیشترین سود نصیب شرکت میشه . شرکت هایی مثل Google و eBay با غلبه بر محدودیت های جغرافیایی و مقیاس های رایج ، بازارهای جدیدی رو ایجاد کردند و بازارهای موجود خودشون رو هم توسعه دادند .
    این قدرت "دم دراز" است .
    اما در صنعت سرگرمی یکسری قوانین جدید حکمفرما شده اند :
    قانون اول : همه چیز در دسترس باشه :
    برای مثال اگر شما به فیلم های مستند علاقه مند باشید در شرکت اینترنتی Netflix بیش از 1000 عنوان فیلم مستند در دسترس شما قرار می گیره و این در حالیه که در فروشگاه های عرضۀ محصولات فرهنگی ( ویدئو کلوپ ها ) تعداد انگشت شماری فیلم مستند در اختیار مخاطبان قرار می گیره .
    چیزی که اهمیت داره این نیست که مشتریان کجا هستند یا حتی اینکه تعداد افرادی که گرایش به یک عنوان یا محصول خاص دارند چند نفر هست ، چیزی که مهمه اینه که در همه جا ، تعدادی مشتری وجود دارند .
    در اقتصاد به سبک دم دراز ، ارزیابی به مراتب گرونتر از ارائۀ محصول هست ، پس فقط ارائه کنید !
    قانون دوم : قیمت رو نصف کن ، حالا کمترش کن :
    استیو جابز میگفت " شما ممکنه با دانلود رایگان از Kazaa ، مقداری پول ذخیره و صرفه جویی کنید اما شما دارید با اینکار ، برای مبلغی ناچیز تر از حداقل دستمزد کار می کنید" . چون با آهنگ هایی با کیفیت پایین
    که بیش از 30% اونها خراب و ویروسی هستند و زمان زیادی برای دانلود شدن نیاز دارند سروکار دارید .
    با ارائۀ قیمت عادلانه ، سهولت استفاده و کیفیت مناسب ، به راحتی ، محصولات رایگان یا ارزان رو به چالش میکشید .
    قانون سوم : به من کمک کن پیداش کنم :
    معمولاٌ به وسیلۀ راهنمایی و ارائۀ پیشنهاد ، تقاضا به قسمت های پایینی دم دراز هدایت میشه . این مطلب چه در شرکت هایی مثل Netflix و Amazon که محصولات فیزیکی رو به صورت آنلاین عرضه میکنند و چه در iTunes که فایل های صوتی و تصویری رو به مشتریان ارائه میکنند مشهود هست .
    امیدوارم از خوندن این متن خسته نشده باشید و تونسته باشم خلاصه ای از "The Long Tail" نوشتۀ "Chris Anderson" رو با شما به اشتراک بگذارم
    سلامت ، آرام ، شاد و پیروز باشید
    ارادتمند همۀ هم خونه ای های عزیز و گروه متمم - هومن کلبادی

     
    دوست گرامی مشاهده تمرینهای مربوط به این درس، صرفا برای کاربران متمم امکانپذیر میباشد.
    .