Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


اندرو مک افی – محقق در زمینه نقش فناوری اطلاعات در کسب و کارها


اندرو مکافی - محقق کسب و کار دیجیتال

اندرو مکافی (Andrew Mcafee) از محققان دانشگاه MIT است که در مورد فناوری اطلاعات و تاثیر آن بر کسب و کارها، مطالعه و تحقیق می‌کند.

مکافی دو مدرک کارشناسی و دو مدرک کارشناسی ارشد از دانشگاه MIT دریافت کرده است و جزو معدود افراد آکادمیک است که در میان اهل صنعت هم، مخاطبان و علاقمندان زیادی دارد.

اندرو مک کافی، قبل از فعالیت جدی در دانشگاه MIT، سابقه تدریس در دانشگاه هاروارد (همان دانشگاهی که در آنجا تحصیلات مقطع دکترای خود را به پایان رسانده) را نیز در رزومه‌ی خود ثبت کرده است.

او تحقیقات خود را در سه حوزه‌ی اصلی طبقه بندی می‌کند:

 اثراتی که فناوری اطلاعات روی عملکرد و کارایی کسب و کارها دارد.

 اثراتی که این فناوری روی ساختار و سازماندهی داخلی کسب و کارها دارد.

 اثراتی که فناوری اطلاعات در فضای رقابت بین کسب و کارها ایجاد می‌کند.

در میان کتابها و نوشته‌های اندرو مکافی، دو کتاب بیشتر مطرح و شناخته شده‌اند.

در یکی از آنها به رقابت زندگی انسانی و زندگی ماشینی (Race Against the Machine) پرداخته و در دیگری که به نوعی ادامه کتاب اول محسوب می‌شود دومین مرحله تکامل زندگی ماشینی را مورد بررسی قرار داده است (The Second Machine Age).

اگر نیکلاس کار را به عنوان یکی از افرادی در نظر بگیریم که تکنولوژی را عموماً با نگرشی بدبینانه (یا آسیب شناسانه) مورد بررسی قرار می‌دهد، می‌توان گفت مکافی در سمت دیگر طیف قرار دارد.

او به فناوری اطلاعات خوش‌بین است و معتقد است که کسب و کارها می‌توانند با استفاده از فناوری اطلاعات، کیفیت زندگی انسانی و سلامت انسان‌ها را بهبود دهند (+).

[ درس مرتبط: تعریف اندرو مک آفی از فناوری اطلاعات ]

ما مطالعات و دیدگاه‌های مکافی را در متمم مورد استفاده قرار می‌دهیم تا دوستان متممی در کنار آشنایی با کسانی مانند نیکلاس کار، بتوانند به دیدگاهی جامع‌تر و متعادل‌تر در زمینه فناوری اطلاعات و نقش آن در محیط کسب و کار و زندگی دست پیدا کنند.

از اندرو مکافی، یک سخنرانی در سایت تد هست که به شغل‌های آینده می‌پردازد و شاید دوست داشته باشید آن را ببینید (زیرنویس فارسی هم دارد).

[ مطلب مرتبط: پیشنهاد چند سخنرانی از سایت تد ]

همچنین یک مصاحبه‌ی تلویزیونی از او وجود دارد که در آن، به دفاع از تکنولوژی و ترسیم تصویری از آینده‌ی مبتنی بر تکنولوژی پرداخته است (زبان انگلیسی):

تمرین:

خوشحال می‌شویم اگر در بخش‌هایی از کلیپ ویدئویی فوق، موضوع یا بحثی را دیدید که برایتان جالب بود، آن را برای دوستان‌تان هم نقل کنید و نظرات خودتان را هم مطرح کنید تا مشاهده و درک کلیپ برای سایر دوستانی که شاید زبان آنها ضعیف‌تر است، اثربخش‌تر باشد.

(قرار نیست تمام کلیپ را بنویسید. خرده بحث‌هایی که به نظر خودتان قابل بحث است و ارزش گفتگو دارد).

پیشنهاد عضویت در متمم

شما با عضویت ویژه در متمم، می‌توانید به درس‌ها و آموزش‌های بسیاری از جمله موضوعات زیر دسترسی کامل داشته باشید:

  فهرست درس‌های متمم

موضوعات زیر، برخی از درس‌هایی هستند که در متمم آموزش داده می‌شوند:

  دوره MBA (یادگیری منظم درس‌ها)

  استراتژی | کارآفرینی | مدل کسب و کار | برندسازی

  فنون مذاکره | مهارت ارتباطی | هوش هیجانی |تسلط کلامی

  توسعه فردی | مهارت یادگیری | تصمیم گیری | تفکر سیستمی

  کوچینگ | مشاوره مدیریت | کار تیمی | کاریزما

  عزت نفس | زندگی شاد | خودشناسی | شخصیت شناسی

  مدیریت بازاریابی | دیجیتال مارکتینگ | سئو | ایمیل مارکتینگ

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    غزل ایزدی ، فاطمه کریمی ، جواد موسوی ، محمدرضا احمـــدی ، حمید م

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری سواد دیجیتال به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه سواد دیجیتال
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۱۵ نظر برای اندرو مک افی – محقق در زمینه نقش فناوری اطلاعات در کسب و کارها

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : هیوا

    1- موضوع اولی که مکافی در موردش صحبت میکنه، بحث رقابت و مسابقه بین انسان و تکنولوژی هست: سالها پیش کامپیتور(دیپ بلو) توانست که بهترین شطرنج باز تاریخ (کاسپاروف) رو ببره، در بازی تلویزیونی jeopardy به راحتی انسان رو ببره و در راندن ماشین هم اگر همین الان از انسان بهتر نباشه در 5-10 سال آینده احتمالاً بهتر از انسان این کار رو انجام میده.

    تکنولوژی در بسیاری از حوزه های دیگر از جمله تشخیص بیماری ها (که در اواخر ویدئو توضیح بیشتری در این مورد میده)، پرواز و غیره یا از انسان پیشی گرفته یا در آینده نزدیک این اتفاق می‌افته.

    در ادامه همین موضوع میگه که اگر از نظر اقتصادی و اجتماعی به این موضوع به عنوان شاخ تو شاخ شدن و تقابل انسان و تکنولوژی نگاه کنیم، چالش و مشکلهای زیادی خواهیم داشت (احتمالا در اون صورت کاسپاروف مجبور خواهد شد که با چکش به جنگ دیپ بلو بره) اما اگر نوع دیگری به موضوع نگاه کنیم و تلاش کنیم که با ماشین مسابقه بدیم (که عنوان سخنراتی نویسنده دوم کتاب اشاره شده در متن درس در TED هست)، ما انسانها جایی برای عرضه اندام خواهیم داشت. در اواخر ویدئو با اشاره به سخنرانی همکارش در مورد اتحاد انسان و ماشین برای رقابت با ماشین و حذف نشدن از بازی اشاره میکنه (اخیرا بحث سایبرگ رو در کتاب Homo Deus خوندم. دکتر حراری، بحثهای جالبی رو در این باره مطرح میکنه. تا حدی به این موضوع مرتبط هست).

    جای دیگه میگه که در سال 2004 پیش بینی می شد که تکنولوژی نمیتونه ماشین رو هدایت کنه اما 8 سال بعد خودش سوار خودروی گوگل میشه. منظورش این هست که تکنولوژی قرار هست که همیشه مارو غافلگیر کنه به همین دلیل "هیچوقت نباید بگیم هیچوقت".

    موضوع جالب دیگری که مطرح میشه و خیلی از ماه ها باهاش مواجه هستیم بحث وحشت ما از دنیای دیجیتالی و پر از ربات و ماشینی هست که افرادی مثل اندرو مکافی یا حتی هالیوود تصویر میکنند. مکافی در اینجا با اشاره به اینکه خودش هم گاهی این ترس رو داره، میگه که به جای نادیده گرفتن و انکار چنین آینده ای (که اجتناب ناپذیره) تمرکز ما باید روی انتخاب هایی باشه که داریم: اینکه چه دنیایی می خواهیم بسازیم.

    بعد میگه که قرار نیست ماشینها مثل فیلم ترمیناتور و ماتریکس به جنگ ما بیایند یا دچار قطحی بشیم ( غالب فیلمهای هالیوودی مربوط به آینده که من دیده ام این دو تم رو دارند ). دنیای آینده دنیای فراوانیه نه کمبود. سوال درست اینه که چگونه باید این فراوانی رو بسازیم و آن را بین خودمون تقسیم کنیم. مکافی علی رغم نگرانی که داره امیدوار هست که خوب از پس این چالش بربیاییم (تا جایی که من میدونم این موضوع رو بیشتر پیتر دایمندیس مطرح میکنه. در این زمینه هم کتاب نوشته هم در جاهای مختلف از جمله TED سخنرانی داشته هم در دانشگاه و شرکتهایی که داره تمرکزش روی اون موضوع هست).

    موضوع دیگری که (اون هم به نظرم بیشتر توسط پیتر دایمندیس ترویج میشه) موضوع خطی بودن نحوه تفکر و درک ما و ناتوانی در وفق دادن خودمان با رشد نمایی تکنولوژی هست. مکافی میگه به هرحال راه حل این نیست که سرعت تکنولوژی رو کند کنیم (به فرض که ممکن باشه که احتمالا نیست) بلکه باید بگذاریم تکنولوژی رشد خودش رو داشته باشه، ما هم تمرکزمون روی افزایش سرعت خودمون باشه: سیاستهایمون، سازمانها و موسسات و حتی مدل ذهنی خودمون (این همون موضوعی هست که محمدرضا شعبانعلی در روزنوشته‌ها از مارک بنیوف نقل کرد و مختصری هم در موردش توضیح داد).

    پی نوشت: خیلی وقتها که درگیر این موضوعات مربوط به تکنولوژی و آینده میشم یادمون میره که ما در کدوم جغرافیا و تاریخ قرار داریم. حرفهای محمدرضا در مورد آینده پژوهی در چنین مواقعی خواندنیه.
    پی نوشت 2: مکافی در TED یک سخنرانی دیگه هم داره. در زیر ویدئوی اولش در سایت تد، میتونید ببینیدش.
    پی نوشت 3: اول و آخر مصاحبه رو با دقت بیشتری گشو کردم. توضیحاتی هم که نوشتم مربوط به این دو بخش بود. بیشتر توضیحات داخل پرانتز از خودم بود نه مصاحبه مکافی.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .