Menu


منظور از Engagement یا “درگیر شدن با یک محصول یا کسب و کار” چیست؟


گیمیفیکیشن و Engagement یا درگیری ذهنی با نگاهی به استعاره نامزدی

اگر درس قبلی مربوط به گیمیفیکیشن را در متمم مطالعه کرده باشید، احتمالاً گستردگی فضای بازی سازی و گیمیفیکیشن را به خوبی می‌شناسید و از اینکه این درس را با نقل قولی در مورد دوران نامزدی آغاز کنیم، خیلی تعجب نمی‌کنید!

یکی از دوستان ما که از مدیران توانمند در حوزه‌ی تبلیغات و بازاریابی است – و متاهل هم است – اخیراً در صحبت‌هایش می‌گفت: «به نظرم، ارتباط زن و مرد در زمان نامزدی، بیشترین درگیری ذهنی را برای طرفین ایجاد می‌کند. قبل از آن، هنوز خیلی به هم نزدیک نیستند و صرفاً آشنا هستند و بعد از آن هم، برای هم عادی می‌شوند. همسر من الان به من مانند یکی از وسایل خانه نگاه می‌کند! شاید هم بی دلیل نیست در زبان انگلیسی به نامزدی Engagement می‌گویند که معنای درگیر شدن جدی با هم را دارد. مانند Engage شدن دو چرخ دنده در هم».

او که یکی از شغل‌هایش برندسازی برای خودکارهای لوکس است در ادامه توضیح می‌داد که:

 من همیشه آرزو داشته‌ام که وقتی یکی از خودکارها را می‌فروشیم و مشتری آن را می‌خرد، همیشه در وضعیت نامزدی با آن باقی بماند! نه دوستی ضعیف اولیه – که صاحب خودکار به چند خودکار دیگر هم همزمان فکر می‌کند و مدام چشمش به دنبال خودکار دیگران است! – و نه مانند ازدواج که بگوید: چه می‌توان کرد. خیلی خرج کرده‌ام آن را خریده ام و به هر حال الان دلار گران شده و خودکار خوب گران است و ترجیح می‌دهم با همین بنویسم. او دیگر حتی راجع به خودکارش با کسی هم صحبت نمی‌کند.

اگر معنای Engagement و نامزدی را به این معنا بخواهیم در ادبیات گیمیفیکیشن و مدیریت و فروش و بازاریابی و مهندسی رفتار انسانها به کار ببریم، شاید واژه‌ی معادل خوب، همان «درگیری ذهنی» باشد. ما که مسئولیت متمم را بر عهده داریم، دوست داریم ذهن شما دائماً با متمم درگیر باشد. دوستمان که به شما خودکار می‌فروشد، دوست دارد که به خودکار او عشق بورزید و نامزد خودکارش باقی بمانید. مدیری که یک پروژه تحقیقات بازار را در شرکت تعریف کرده است، دوست دارد که تمام ذهن همکارانش،‌ با این پروژه درگیر باشد. مدیران اینستاگرام، تلاش می کنند که من و شما با اینستاگرام درگیری ذهنی پیدا کنیم. مدیر منابع انسانی که نظام ارزیابی عملکرد را مستقر می‌کند، دوست دارد که تمام کارکنان سازمان،‌ در تمام ماه، به نظام ارزیابی عملکرد فکر کنند و بر اساس آن رفتار کنند و تصمیم بگیرند.

گیمیفیکیشن یا بازی سازی و نقش Engagement یا درگیری ذهنی در آن

 حالا اجازه بدهید به سراغ دغدغه‌ی دوست خودمان برگردیم: چه می‌توان کرد که رابطه‌ با ما، همیشه مانند نامزدی تازه و جذاب بماند؟ اساساً معیارهای سنجش این رابطه چیست؟

دوست عزیز دسترسی کامل به مطالب مربوط به این بخش ، از طریق ثبت نام به عنوان کاربرویژه امکانپذیر هست

به تدریج صورت مسئله‌ی گیمیفیکیشن برای ما شفاف‌تر می‌شود. ما هم می خواهیم بازی هایی را که دیگران برای ما طراحی می‌کنند بفهمیم و هم می‌خواهیم با استفاده از این ابزار، درگیری ذهنی مشتری یا مخاطب را با محصول و خدمت خود افزایش دهیم. با تعریف معیارهای بالا، یک گام به پاسخ سوال، نزدیک‌تر شده‌ایم.

تمرین:

۱- فرض کنید که مدیر گروه متمم هستید و می‌خواهید درگیری ذهنی متممی‌ها با سایت متمم بیشتر شود؟ سهم هر یک از پنج عامل فوق را چند درصد ارزیابی می‌کنید؟ به عبارتی اگر بخواهید صد امتیاز را بین آنها تقسیم کنید چگونه این کار را انجام می‌دهید؟

۲- فرض کنید که می‌خواهید یک کتابفروشی داشته باشید. اگر بخواهید شاخصی برای درگیری ذهنی مشتریان با کتابفروشی خودتان طراحی کنید، سهم هر عامل چقدر خواهد بود؟ آیا ایده‌ای دارید که چه اقدام‌های اجرایی می‌تواند به موفقیت شما – از لحاظ درگیری ذهنی مشتری – کمک کند؟ آیا اساساً درگیری ذهنی باید برای شما مهم باشد؟ بین یک کتابفروشی در خیابان اصلی شهر و روبروی دانشگاه، و یک کتابفروشی دنج در گوشه یک پاساژ چه تفاوت‌هایی وجود دارد؟ کدام باید بیشتر به درگیری ذهنی فکر کنند؟

۳- حرفه‌ای ترین بازی که الان درگیر آن هستید و وقتی با توجه به عوامل بالا، آن را بررسی می‌کنید، احساس می‌کنید هوشمندانه طراحی شده است، چیست؟

  شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.

برخی از دوستان متممی که به این درس علاقه مندند: Alex Barbara , سارا ساور , پریسا علیوردی , فرشته رسولی , پویا اسماعیلیان

ترتیبی که گروه متمم برای خواندن مطالب سری طراحی برای تغییر رفتار به شما پیشنهاد میکند:

سری مطالب حوزه طراحی برای تغییر رفتار
 
برخی از سوالهای متداول درباره متمم
متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

قوانین کامنت گذاری/ چرا دیدگاه من منتشر نشده است؟

91 نکته برای منظور از Engagement یا “درگیر شدن با یک محصول یا کسب و کار” چیست؟

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : گروه متمم

    محمد جواد عزیز.
    از لطف و دقت نظر شما ممنونیم.
    متن در مورد تفاوت دو مفهوم Recency و Frequency گویا نبود. با تذکر شما، مثال و نمودار دیگری به متن افزوده شد. امیدواریم ابهام آن از بین رفته باشد.

    در ادامه، در ارجاع به مثال خاص شما در مورد متمم، طبیعی است که متمم، Recency را بسیار بیشتر از Frequency مد نظر قرار می‌دهد.

    به عبارتی اگر شما بگویید من در سه ماه گذشته، پنجاه بار از متمم بازدید کردم، ما سوال مهم‌ترمان را هم می‌پرسیم: آخرین باری که به متمم سر زدید چه زمانی بوده است؟

    چون بر این باور است که توسعه دانش و مهارت،‌ باید در طول زمان و به تکرار و به تدریج اتفاق بیفتد.

    اما اگر مثلا متمم سایتی بود که مقالات ترجمه شده برای پروژه‌های دانشجویی می‌فروخت و شما می‌گفتید که در سه ماه اخیر پنجاه بار سر زده‌ام، ما هرگز نمی‌پرسیدیم آخرین بار کی بوده. چون می‌دانستیم که رونق متمم مربوط به آخر ترم‌های دانشگاهی است و غیر وقت، دلیلی ندارد که شما به صورت منظم به ما سر بزنید!

    از اینکه با تذکر خود، به تکمیل متن کمک کردید ممنونیم.

     
    دوست گرامی مشاهده تمرینهای مربوط به این درس، صرفا برای کاربران متمم امکانپذیر میباشد.
    .