Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


آیا طرفداری از یک تیم ورزشی منطقی است؟


آیا طرفداری از یک تیم ورزشی منطقی است؟

دن اریلی عزیز.

تو بارها به شکل‌های مختلف درباره دام از دست دادن به عنوان یک خطای شناختی صحبت کرده‌ای و توضیح داده‌ای که  درد از دست دادن خیلی بیشتر از لذت به دست آوردن است. 

من داشتم به جام جهانی فکر می‌کردم.

جام جهانی و بسیاری از مسابقات ورزشی (خصوصاً فوتبال)‌ ذهن افراد بسیار زیادی را درگیر می‌کند.

اگر بخواهم از دانشی که درباره درد از دست دادن آموخته‌ایم استفاده کنم به نظر می‌رسد که در کل درد و ناراحتی و اثرات منفی این نوع رویدادها بیشتر از اثرات مثبت آنهاست.

چرا باید یک نفر از یک تیم ورزشی طرفداری کند؟

آیا طرفداری از تیم های ورزشی منطقی است؟ - دن اریلی و احساسات در تصمیم گیریآیا من در به کار بردن این اصل که درد از دست دادن بیشتر از لذت به دست آوردن است در مورد مسابقات ورزشی اشتباه می‌کنم؟

آیا نمی‌توان این مسئله را در مورد ورزش مورد استفاده قرار داد؟

دسترسی کامل به این مطلب برای اعضای ویژهٔ متمم امکان‌پذیر است.
 سایر پرسش‌ و پاسخ‌های دن اریلی

 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۹۵ نظر برای آیا طرفداری از یک تیم ورزشی منطقی است؟

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : پیمان اکبرنیا

    سلام به همه دوستان عزیز متممی

    من در این زمینه چند نکته به نظرم می‌رسه که شاید بتونه به پاسخ بحث کمک کنه:

     

    1- شاید باید اثر بسیار مثبت پاداش دادن با مقادیر متفاوت در فاصله‌های زمانی متفاوت را در نظر بگیریم. همون طور که قمار از نظر علمی و آماری کار منطقی نیست ولی خیلی‌ها به دلیل وجود همین اثر پاداش متغییر انجامش می‌دهند، شاید طرفداری از یک تیم هم همین حالت رو داشته باشه. طرفداران تیم مدام منتظر پاداش‌های کوچک تا بزرگ (از برد یک مسابقه تا برد دربی و قهرمانی در لیگ‌های کوچک و بزرگ هستند). این پاداش‌ها تا حدی همین خاصیت غیر قابل پیش بینی بودن و متغییر بودن دارند به همین دلیل معتادکننده‌اند. شبیه به قمار نیست؟

     

    2- باید این رو در نظر داشته باشیم که احساس تعلق به یک گروه، حس بسیار مثبتی در انسان‌ها ایجاد می‌کنه. ما می‌دونیم که افراد زیاد دیگری هم مثل ما طرفدار تیم محبوبمون هستند و ما به گروه بزرگ طرفداران یک تیم تعلق داریم و آرمانهای مشترک داریم، برای بقیه کُری می خونیم و حس یک خانواده بزرگ را داریم. تحقیقات مختلف نشون داده که این احساس تعلق به گروه خیلی از نظر روانشناسی به ما آدمها احساسات مثبت میده.

    همچنین جایی خونده بودم که گروه های بزرگ و جوامع، غم از دست دادن را بهتر تحمل می‌کنند و می پذیرند (متاسفانه منبعش رو پیدا نکردم). مثلا در زمان‌های جنگ، چون خیلی‌های عزیزانشون رو از دست می‌دن، تحمل غم مرگ افراد جوان برای نزدیکان و اطرافیان راحت تره و سوگ دسته‌جمعی به انسان‌ها کمک می‌کنه بهتر با موضوع کنار بیان. شاید اینجا هم چنین وضعی در زمان باخت تیم‌ها برقرار باشه!

     

    3- شاید جنس از دست دادن هم مهم باشه. مثلا احتمالا از دست دادن پول یا کالا در مقایسه با باخت تیم مورد علاقه که عملا هیچ ضرر مالی برای شخص ایجاد نمی‌کنه تفاوت داره. همچنین هر دو اینها با غم از دست دادن یک دوست یا فرد نزدیک فرق می‌کنند. پس خوبه که نوع از دست دادن و اینکه داریم چه چیزی را از دست میدیم هم در نظر بگیریم.

     

    ممنون از توجه‌تون

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .