Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


رزومه نویسی آینده نگر | چرا نوشتن رزومه برای آینده‌ای که نیامده مفید است؟


رزومه نویسی آینده نگر

اگر تا کنون برای شرکتی درخواست استخدام ارسال کرده و یا در مصاحبه شغلی شرکت کرده باشید، احتمالاً رزومه هم نوشته‌اید. رزومه در ذات خود با نگاه به گذشته همراه است و برای تنظیم رزومه باید به مسیری که پشت سر گذاشته‌اید و آن‌چه تا کنون اندوخته‌اید نگاه کنید.

این درس دربارهٔ تنظیم این نوع رزومه‌ها نیست. پیش از این در درس رزومه نویسی به نکات فراوانی در این باره اشاره کرده‌ایم. این بار می‌خواهیم از رزومه های آینده نگر حرف بزنیم. رزومه‌هایی که امروز برای مصاحبه شغلی و استخدام به کار نمی‌آیند. اما در بلندمدت می‌توانند به مسیر شغلی جهت دهند و به جلسات مصاحبه شغلی که شاید سال‌ها بعد در آن‌ها شرکت کنید، کمک کنند.

رزومه آینده نگر چیست؟

روزمه آینده نگر توضیح‌دهندهٔ وضعیت امروز شما نیست.

بلکه رزومه‌ای فرضی است که امید دارید چند سال بعد در دستان شما باشد. بنابراین نه فقط داشته‌های امروز، که دستاوردهای آیندهٔ شما را نیز شامل می‌شود. با این توصیف، رزومه آینده نگر بیشتر نقش یک نقشه راه را ایفا می‌کند و نوشتن چنین رزومه‌ای از جنس هدف گذاری است.

برای تنظیم رزومه آینده‌نگر معمولاً یک افق زمانی انتخاب می‌کنید (مثلاً پنج سال بعد). و با خود فکر می‌کنید که رزومه‌ای که آن روز در دست دارید و می‌توانید به دیگران نشان دهید، چه چیزهایی را در خود جا خواهد داد؟

ایدهٔ رزومه آینده نگر را چه کسی مطرح کرده است؟

این که با خود فکر کنیم دوست داریم در آینده چه چیزهایی در رزومه‌مان باشد، ایده‌ای عجیب و انقلابی نیست و احتمالاً افراد بسیاری به آن فکر کرده و دربارهٔ آن حرف زده‌اند. حتی شاید خود شما هم پیش از خواندن این درس یا مواجهه با این ایده، یک رزومه فرضی از سال‌های بعدتان نوشته باشید.

با این حال، کسی که ایدهٔ رزومه آینده نگر را به‌شکل جدی مطرح کرد و در نشریات و کتاب‌های مدیریتی رواج داد، دیوید لیکر (David Laker) بود.

محدودیت در دسترسی به مجموعه‌ درس‌های مسیر شغلی

دسترسی کامل به مجموعه درس‌های مسیر شغلی برای اعضای ویژه متمم در نظر گرفته شده است.

اعضای ویژه‌ی متمم علاوه بر دسترسی به درس‌های مسیر شغلی به مجموعه‌ی گسترده‌ای از درس‌ها به شرح زیر دسترسی پیدا می‌کنند:

 فهرست درس‌های متمم

البته بررسی‌های آماری ما نشان داده که علاقه‌مندان به درس‌های مسیر شغلی از میان مجموعه درس‌های متمم به مطالعه‌ی درس‌های زیر بیشتر علاقه‌مند بوده‌اند:

  خودشناسیشخصیت شناسی | کار تیمی

  کوچینگ | مشاوره مدیریت  |  استعدادیابی

  مذاکره | رفتار سازمانی | تصمیم گیری

  ارزش آفرینی | فایل صوتی حرفه ای گری

  دوره MBA (مطالعه‌ی منظم همه‌ی درس‌ها)

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

منطق پشت ایدهٔ رزومه نویسی آینده نگر چیست؟

با توجه به فضایی که در سال‌های اخیر بیش از گذشته پررنگ شده و دربارهٔ رویاسازی و تصویرپردازی از آینده زیاد می‌شنویم، ممکن است این سوال به ذهن شما برسد که آیا این نوع رزومه نویسی به توصیه‌هایی که دربارهٔ مثبت اندیشی و جهت دادن به کائنات و سایر اصطلاحات و تعبیرهای غیرعلمی و انگیزشی نزدیک نیست؟

البته اگر رزومه آینده نگر را صرفاً در بخش مهارتی تنظیم کنید، چنین دغدغه‌ای ایجاد نمی‌شود. اما اگر شکل کامل‌تر رزومه را – نزدیک به پیشنهاد لیکر – تنظیم کنید، ممکن است چنین سوالی برایتان ایجاد شود.

اگر نوشته‌های لیکر را بخوانید، به‌سادگی به نتیجه می‌رسید که رویکرد لیکر بسیار جدی و علمی است و اصلاً علاقه‌ای به آن نوع فعالیت‌های انگیزشی – فارغ از اثربخش بودن یا نبودن آن‌ها – ندارد.

منطق لیکر برای پیشنهاد رزومه نویسی آینده‌نگر بر چهار ستون استوار است که در ادامه هر یک را در چند جمله شرح می‌دهیم:

دسترسی کامل به این مطلب برای اعضای ویژهٔ متمم امکان‌پذیر است.

با این توضیحات، همان‌طور که می‌بینید لیکر معتقد نیست که رزومه نویسی آینده نگر تضمینی برای رسیدن به تصویر ذهنی شماست. بلکه صرفاً می‌گوید که این نوع رزومه نویسی می‌تواند خطر اتفاق‌هایی مثل انفعال، آماده نبودن در استخدام و مصاحبه شغلی، رانش شغلی و نیز خطا در تخصیص منابع را کاهش دهد.

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری مسیر شغلی به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه مسیر شغلی
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۶ نظر برای رزومه نویسی آینده نگر | چرا نوشتن رزومه برای آینده‌ای که نیامده مفید است؟

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : محمد روفرش‌باف

    دقایقی وقت گذاشتم و رزومه‌ای آینده‌نگر تهیه کردم، اما در حین تنظیم آن به این موارد فکر کردم:

    • از کجا بدانم مهارت‌هایی که الان به نظرم مهم می‌آیند بعدا هم مهم باشند؟ شاید فلان دستگاه که من کار با آن را یاد می‌گیرم مثلا ده سال بعد اصلا کاربرد نداشته باشد. آن موقع تکلیف وقتی که من برای کار با آن دستگاه صرف کردم چه می‌شود؟
    • چقدر از رزومه را به مهارت‌هایی اختصاص دهم که خودم دوست دارم یاد بگیرم و چقدر از آن را به مهارت‌هایی اختصاص دهم که برای کارفرما مهم است؟ مثلا من سال‌ها دوست داشتم اکسل یاد بگیرم، اما اخیرا در محیط‌هایی مثل لینکدین بسیار از پایتون و ChatGPT حرف می‌زنند و دیگر کمتر حرف از اکسل به میان می‌آید. به هر حال، من تصمیم گرفتم اکسل را یاد بگیرم و به علاقه‌ی خودم احترام بگذارم و خود لینکدین را هم که مرتب من را به یادگیری جدیدترین‌ها ترغیب می‌کرد برای مدتی کنار گذاشتم، اما یک احتمال این است که بازار در آینده برای علایق من ارزشی قائل نشود. 
    • چیزهای دیگری هم هست (که شاید نشود مهارت نامید) که دوست دارم یاد بگیرم، اما می‌دانم که ممکن است کسی برایشان ارزش قائل نشود. مثلا مدتی است به ریاضیات علاقه‌مند شده‌ام و دوست دارم محاسبات را به صورت دستی انجام دهم. یا مثلا دوست دارم مشتق و انتگرال را دوباره یاد بگیرم و این بار کاربردهایش را واقعا با دل و جان درک کنم. نمی‌دانم چقدر از وقتم را به چنین درس‌هایی بگذرانم. 
    • اگر بحث سر ترجیح باشد، دوست دارم پول کمتر دربیاورم و مهارت‌هایی که دوستشان دارم بلد باشم به جای اینکه پول زیادی درآورم اما مهارت‌هایم را دوست نداشته باشم. 
     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .