Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


انواع اعتیاد به کار: معتادان اهمال کار


اعتیاد به کار و انواع معتادان به کار

در سلسله درس‌های خودشناسی متمم، مقدمه‌ای درباره اعتیاد به کار و افراد معتاد به کار مطرح کردیم. در آنجا توضیح دادیم که اگر چه ممکن است افراد بسیاری گرفتار اعتیاد به کار باشند، اما نباید فراموش کنیم که اعتیاد به کار انواع مختلفی دارد. اگر بتوانیم انواع اعتیاد به کار را بشناسیم قطعاً در مواجه با آن و مدیریت آن هم موفق‌تر خواهیم بود.

به همین دلیل دو سوال مشخص را مطرح کردیم: اینکه چقدر در شروع فعالیت‌های جدید راحت هستید؟ و اینکه چقدر در به پایان رساندن فعالیتهایی که آغاز کرده اید توانمندید؟ در پاسخ به این سوال با معتادان بی رحم و خستگی ناپذیر آشنا شدیم. در این درس به سراغ معتادان اهمال کار خواهیم رفت!

اهمال کاری و به تعویق انداختن یا همان Procrastination گرفتاری بسیاری از ماست. بعید است بتوانید به سادگی بپذیرید که ممکن است فردی هم اعتیاد به کار داشته باشد و هم گرفتار اهمال کاری باشد! اما جالب اینجاست که براین رابینسون در طبقه بندی انواع اعتیاد به کار، معتادان اهمال کار را یکی از گروه‌های مهم در میان آنها می‌داند.

اگر مفهوم اهمال کاری برای شما یک دغدغه جدی است، شاید مرور مطالب زیر برای شما مفید باشد:

تعریف اهمال کاری چیست؟

آیا شما هم گرفتار اهمال کاری هستید؟

 

دسترسی کامل به این مطلب برای اعضای ویژهٔ متمم امکان‌پذیر است.

 تمرین:

متن فوق هنوز می‌تواند با مثال و توضیحات بیشتر تکمیل شود. خوشحال می‌شویم اگر این الگوی اعتیاد به کار را در زندگی خودتان یا اطرافیانتان مشاهده کرده‌اید با بیان توضیحات بیشتر به متمم در تکمیل این مطلب کمک کنید.

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    بهاره اسماعیلی ، سید مجید ابراهیمی ، مرجان ، سحر یزدانی ، رضا رضایی

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری اعتیاد به کار به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه اعتیاد به کار
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۱۹۰ نظر برای انواع اعتیاد به کار: معتادان اهمال کار

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : هیوا

    من این مشکل رو دارم، بویژه در مورد کارهایی که به اجبار(درونی یا بیرونی) باید انجام بدم. پایان‌نامه ارشدم یک سال از وقتم رو گرفت. البته در واقع اینطوری نبود. در 10ماه اول درگیر کارهای دیگر بودم(که به نوعی فعالیت در زمانهای خاکستری محسوب می‌شد) گاهی هم یه سری مقاله و کتاب مربوط به پایان‌نامه میخوندم و کمی کد میزدم. اما در روزها و هفته‌های آخر که دیگه راه فراری نداشتم، بخش اعظم کار رو انجام دادم. فشار جسمی و روانی که آن روزها تحمل کردم غیر قابل توصیف است. اگر با همین کیفیت کار میکردم، یک سال قبل از آن می‌توانستم پایان‌نامه م رو انجام بدم!

    ولی در برخی زمینه‌ها کامل برعکس عمل می‌کنم و طبق زمانبندی خوبی کارم را تمام می‌کنم.
    دکتر هلاکویی میگویند که یکی از دلایل اینکه اینطوری هستیم اینه که در کودکی هرکاری، حتی کارهای درست و مفید رو به اجبار دیگران انجام داده‌ایم، بدون اینکه دلیل آن را بدانیم و یا هزینه‌های انجام ندادن آن آگاه باشیم یا حتی قانع بشیم که اینکار درست است.
    یک نکته دیگه: رابطه آدمها با زمان نقش مهمی در این قضیه داره. برای بعضی‌ها الان با فردا یکی است. وقتی کاری میدونه فردا باید کاری رو انجام بده، اصراری برای موکول کردن آن به ساعت آخر نداره. همین الان انجامش میده.
    اما در ذهن عده‌ای دیگه، فردا با اامروز خیلی فرق داره، فردا خیلی دوره. اصلاً منِ فردا هم کس دیگه‌ای است. منِ الان میخاد الان خوش باشه و به منِ فردا اهمیت نمیده...
    نتیجه اینکه با اینکار امروز و فردا رو خراب میکنه. امروز درگیر بازی روانی میشه. فردا هم تحت فشار، شاید بتونه یک کار با کیفیت متوسط رو انجام بده.

    هوشیاری، mindfulness و تجربه حال هم که پیشکش.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .