Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


کسب درآمد از تولید محتوا


کسب درآمد از طریق تولید محتوا

همان‌طور که معمولاً در هر شغلی، چند مدل درآمدی مشخص وجود دارد، در شغل تولید محتوا هم مدل‌های درآمدی گوناگونی وجود دارند. به همین علت، سوالی که در عنوان درس مطرح شده، یک پرسش رایج برای علاقه‌مندان به تولید و انتشار محتواست (در این درس توجه ما به محتوای دیجیتال معطوف است).

ما بر این باور هستیم که اگر کسی با استراتژی محتوا و بازاریابی محتوا آشنا باشد، به سادگی می‌تواند مجموعه‌ای از روشهای کسب درآمد از تولید محتوا را فهرست کند. با این حال، برای کامل‌ کردن مجموعه درس‌های تولید محتوا در متمم، چاره‌ای نداریم جز این‌که نمونه‌ای از این فهرست‌ها را تنظیم و منتشر کنیم.

نمی‌توانیم ادعا کنیم فهرستی که در این درس می‌بینید، کامل است؛ اما برخی از مهم‌ترین و متداول‌ترین روش های کسب درآمد از تولید محتوا در آن گنجانده شده است.

الگوهای کسب درآمد از طریق محتوا را می‌توان به دو دسته‌ی کلی تقسیم کرد.

دسته‌ی اول کسانی هستند که محتوا را به عنوان محصول نهایی در نظر می‌گیرند و آن‌چه برای فروش در اختیار دارند، خودِ محتواست.

برای دسته‌ی دوم، محتوا ابزاری برای گردآوری مخاطب است و در نهایت، این مخاطب‌ها باید به روش‌های مختلفی به منبع درآمد و ابزار ارزش آفرینی تبدیل شوند.

برای هر یک از این دو دسته، روش‌های درآمدزایی متفاوتی قابل‌تصور است.

کسب درآمد از محتوا به عنوان محصول نهایی

از میان روش‌های کسب درآمد مستقیم از محتوا، در این‌جا سه گزینه را بررسی می‌کنیم:

  • فروش مستقیم محتوا
  • فروش دسترسی به محتوا
  • جذب حامی (اسپانسر)

فروش مستقیم محتوا

یکی از روش‌های رایج کسب درآمد از محتوا این است که محصول محتوا-محور‌ (Content-based Product) را به مشتریان بفروشید.

فروش فایل‌های صوتی و تصویری آموزشی، مصداق این روش محسوب می‌شود. ما هم در فروشگاه متمم از این مدل کسب درآمد استفاده می‌کنیم (فروش محصولات صوتی آموزشی).

فروش کتاب‌های الکترونیکی و فایل‌های متنی، پرسشنامه‌ها و چک‌لیست‌های تخصصی هم در این گروه قرار می‌گیرد.

البته بعضی از تولیدکنندگان محتوا با هدف پیاده‌سازی استراتژی تمایز، فروش محصول محتوایی را با خدمات تکمیلی هم همراه می‌کنند. مثلاً عرضه‌کننده‌ی یک سمینار آموزشی، فضایی ایجاد می‌کند که خریداران محصول بتوانند پرسش‌ها و ابهام‌های خود را نیز مطرح کرده و پاسخ مناسب دریافت کنند.

فروش دسترسی به محتوا

این روش را معمولاً به دو نام می‌شناسند: Access-selling (فروش دسترسی) و Paywall (دیواری که با پرداخت می‌توان از آن عبور کرد).

بسیاری از سایت‌های خبری و مجموعه‌های آموزشی، برای دسترسی به محتوای خود از این روش استفاده می‌کنند. طبیعتاً چون متمم هم از Paywall استفاده می‌کند، این روش برای شما آشناست و آن را تجربه کرده‌اید.

اگر بخواهیم فروش دسترسی را با فروش محصول مقایسه کنیم باید بگوییم که از زاویه‌ی نگاه تولیدکننده‌ی محتوا هر یک از این دو شیوه در مقایسه با دیگری مزایا و معایبی دارند.

معمولاً‌ محصول را می‌توان گران‌تر فروخت؛ در حالی که در فروش دسترسی، استفاده‌کننده از محتوا انتظار قیمت پایین‌تری دارد.

تفاوت دیگر این است که در فروش محصول، پس از یک بار فروش، رابطه با مخاطب به پایان می‌رسد و به سادگی نمی‌توان رابطه‌ی طولانی‌مدت با مخاطب برقرار کرد.

مزیت فروش دسترسی این است که می‌توان الگوهای مشترک‌شدن را روی آن تعریف کرد. اما چالش این روش هم آن است که شما باید آن‌قدر دقیق و تخصصی و متمایز کار کنید که در پایان هر بار اشتراک، مخاطب به تمدید اشتراک قانع شود (می‌دانیم که Engagement بزرگ‌ترین چالش در دنیای دیجیتال مارکتینگ است).

جذب حامی (اسپانسر)

بسیاری از کسب و کارها، با انگیزه‌های گوناگون حاضر می‌شوند از تولیدگنندگان محتوا حمایت کنند. این کار گاهی در راستای مسئولیت اجتماعی و برندسازی و گاه با هدف کسب سود مستقیم انجام می‌شود.

فرض کنید یک شرکت لوازم آرایشی-بهداشتی، محصولات خود را بدون آزمایش روی حیوانات طراحی و عرضه می‌کند. چنین شرکتی ممکن است حاضر شود از سایت یا پادکست یا یک ویدئوی آموزشی که به حفظ محیط زیست می‌پردازد، حمایت کند.

یا یک شتابدهنده کسب و کارهای نوپا، با هدف این‌که استارت آپ‌های بیشتری با این شتابدهنده آشنا شوند، تصمیم بگیرد از فرد یا مجموعه‌ای که در پادکست خود، کسب و کارهای جوان را معرفی می‌کنند حمایت کند.

اسپانسر شدن می‌تواند کاملاً با نیت خیرخواهانه هم باشد (معمولاً در این‌ حالت از اصطلاح Donation استفاده می‌شود).

بسیاری از عرضه‌کنندگان محتوای مفید رایگان، از مخاطبان خود می‌خواهند که با پرداخت داوطلبانه‌ی پول، از ادامه‌ی فعالیت آن‌ها حمایت کنند. اما معمولاً محور این نوع جذب اسپانسر، کسب سود نیست؛ بلکه صرفاً پوشش هزینه‌هاست.

کسب درآمد از محتوا به عنوان ابزار گردآوری مخاطب

همه‌ی تولیدکنندگان محتوا، به شکل مستقیم از محتوای خود کسب درآمد نمی‌کنند؛ بلکه بسیاری از آن‌ها، با محتوا مخاطب جمع کرده و سپس سود خود را به شکل غیر مستقیم از مجموعه مخاطبانی که گرد آورده‌اند کسب می‌کنند.

در ادامه برخی از رایج‌ترین روش‌های کسب درآمد غیرمستقیم از محتوا را بررسی می‌کنیم:

محدودیت در دسترسی کامل به این مجموعه درس

مجموعه درس‌های تولید محتوا، استراتژی محتوا و دیجیتال مارکتینگ برای اعضای ویژه متمم در نظر گرفته شده‌اند.

  تعداد درس‌ها: ۸۵ عدد

  دانشجویان این درس: ۸۸۵۷ نفر

  تمرین‌های ثبت‌شده: ۷۱۳۸ مورد

هم‌چنین با فعال کردن اشتراک ویژه به درس‌های بسیار بیشتری دسترسی پیدا می‌کنید که می‌توانید فهرست آنها را در اینجا ببینید:

 فهرست درس‌های مختص اعضای ویژهٔ متمم

البته بررسی‌های آماری ما نشان داده که علاقه‌مندان به درس‌های استراتژی محتوا و تولید محتوا، از میان مجموعه درس‌های متمم به مطالعه‌ی درس‌های زیر بیشتر علاقه‌مند بوده‌اند:

  دیجیتال مارکتینگ  |   بازاریابی محتوا  |  سئو

  سواد دیجیتال  |  شبکه های اجتماعی  |  تسلط کلامی

  گیمیفیکیشن  |  ایمیل مارکتینگ  |  اسلایدسازی

  جستجو با گوگل  |  مدل کسب و کار

  دوره MBA (مطالعه‌ی منظم درس‌های مدیریت و کسب و کار)

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

تمرین و مشارکت در بحث

آیا نمونه‌های موفقی از موارد فوق در ذهن دارید که مطرح کردن آن‌ها به درک بهتر درس کمک کند؟

آیا مواردی از کسب درآمد به کمک محتوا در ذهن دارید که در گروه‌های بالا نگنجد و مناسب بدانید آن‌ها را با دوستان‌تان مطرح کنید؟

بعد از خواندن این درس چه کار کنم؟

  اگر به‌ طور خاص در زمینهٔ تولید پادکست فعالیت می‌کنید، یک درس مستقل دربارهٔ کسب درآمد از پادکست در متمم هست که پیشنهاد می‌کنیم آن را هم بخوانید: روش کسب درآمد از پادکست

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    غزل برازجانی ، مختار راد ، ماریا ساسانیان ، مهدی یاسری ، علی سمیعی

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری تولید محتوا به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه تولید محتوا
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۵۷ نظر برای کسب درآمد از تولید محتوا

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : محمد حسین سلطانی

    حدود پنج سال پیش این بروشور رو برای مغازه ای خشکشویی که داشتم طراحی کردم و توی یک بسته بندی مرتب و تمیز به مردم دادم . یک قسمتش مربوط به اطلاعات شستشوی تگ ی هست که معمولا روی لباس ها هست و مردم اطلاعی ازش ندارن و حوصله سرچ کردنش رو هم ندارن . در کل بازخورد مردم خیلی جالب بود .

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .