Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
شرایط دریافت هدیه نوروزی متمم: دوره صوتی آموزش هدف‌گذاری (کلیک کنید)


اصول و فنون مذاکره | دوره آموزش مذاکره و تکنیکهای مذاکره حرفه ای


اصول و فنون مذاکره و ترفندهای آن

اصول و فنون مذاکره یکی از مهارت‌های مهم برای موفقیت در کار و زندگی است. به عنوان فروشنده و خریدار، در جایگاه مدیر یا کارمند، در نقش مادر و پدر و همسر و فرزند، هنگام آموزش دیدن و آموزش دادن و به عنوان سیاستمدار و سیاستگذار به فن مذاکره نیاز داریم. به همین علت، ما علاوه بر این که آموزش اصول و فنون مذاکره را به عنوان بخشی از دوره MBA متمم در نظر گرفته‌ایم، به همهٔ دوستان متممی که به توسعه فردی علاقه‌مندند – حتی به فرض این که نمی‌خواهند در زمینهٔ مدیریت و کسب‌و‌کار فعالیت کنند – پیشنهاد می‌کنیم درس فنون مذاکره را بخوانند و پیگیر مطالب آن باشند.

ما در متمم ۹۶ درس داریم که مستقیماً به آموزش مذاکره اختصاص یافته‌اند و صدها درس دیگر هم مانند هوش هیجانی و تصمیم گیری در متمم هست که به نوعی به مذاکره ربط دارند. بنابراین با توجه به حجم زیاد درس‌های متمم، در این درس نخست صرفاً قصد داریم شما را با فضای مذاکره آشنا کنیم تا هم گستردگی علم مذاکره را بیشتر بشناسید و با ارکان مذاکره آشنا شوید و هم بدانید که متمم چگونه می‌تواند به شما در یادگیری فن مذاکره کمک کند.

مذاکره چیست؟ تعریف مذاکره به زبان ساده

برای این که بدانید باید چه انتظاری از آموزش اصول و فنون مذاکره داشته باشید لازم است ابتدا مشخص شود که منظور از مذاکره چیست. پس از این که تعریف مذاکره را خواندید، بهتر می‌توانید که مهارت مذاکره چقدر برای شما اهمیت دارد و قصد دارید چه اولویتی برایش در نظر بگیرید و آن را در کدام بخش نقشه راه توسعه فردی خود قرار دهید.

در کتاب مذاکره لوییکی و ساندرز – که یکی از بهترین کتابهای آموزش مذاکره است – چند ویژگی برای مذاکره ذکر شده که اگر آن ویژگی‌ها وجود نداشته باشد، مذاکره شکل نمی‌گیرد. ما هم در متمم همان ویژگی‌ها را به عنوان مبنای تعریف مذاکره در نظر می‌گیریم:

تعارض، تفاوت، تضاد یا شکاف بین «خواسته‌ها، انتظارات و نیازها»

به این مثال‌ها توجه کنید:

◾ شما دوست دارید تعطیلات پیش رو را در خانه بگذرانید، اما همسرتان دوست دارد به سفر بروید (تضاد خواسته‌ها).

◾ کارمند انتظار دارد مدیر به او دو هفته مرخصی بدهد. اما مدیر معتقد است که کارمند نباید بیشتر از یک هفته مرخصی بگیرد (شکاف انتظارات).

◾ بانک الان پول آزاد دارد و می‌خواهد سود کسب کند. وام‌گیرنده الان پول می‌خواهد و حاضر است بخشی از سود فعالیتش را در اختیار بانک قرار دهد (تفاوت نیازها).

◾ سرمایه‌گذار معتقد است که باید نیمی از سهام شرکت در اختیارش قرار گیرد. کارآفرین بر این باور است که دانش خودش بیشتر از سرمایهٔ سرمایه‌گذار ارزش دارد (تفاوت در خواسته‌ها و ارزیابی‌ها).

صدها مثال از این دست می‌توان در مذاکره تجاری، مذاکره عاطفی، مذاکره سیاسی، مذاکره میان زن و شوهر و مانند این‌ها مطرح کرد که وجه مشترک همهٔ آن‌ها، شکلی از تعارض، تفاوت، تضاد یا شکاف است.

اگر طرفین دربارهٔ موضوعی اتفاق‌نظر کامل داشته باشند، طبعاً مذاکره دربارهٔ آن موضوع شکل نمی‌گیرد.

طرفین مذاکره را «انتخاب» کرده‌اند

مذاکره یک ابزار است: برای حل اختلاف، برای افزایش رضایت طرفین، برای خلق ارزش اقتصادی و اجتماعی بیشتر، برای دوام بیشتر یک کسب‌و‌کار، یک سازمان یا یک کشور.

این ابزار وقتی مفید است که طرفین آن را «انتخاب کرده» و «پذیرفته باشند.»

فرض کنید کسی پول شما (یا حق‌تان را از هر جنس و در هر مورد) خورده و پس نمی‌دهد. به او می‌گویید: می‌شود پول من را پس بدهی؟ می‌گوید نه. فردا تماس می‌گیرید و می‌گویید: می‌شود لااقل هشتاد درصد پولم را پس بدهی؟ می‌گوید نه. پس‌فردا به سراغش می‌روید و می‌گویید: لااقل نصف پولم را پس بده. می‌گوید نه.

اگر کسی از شما پرسید وضعیت پولت چه شد؟ احمقانه است که بگویید: «در حال مذاکره هستیم و با هم گفتگو می‌کنیم.» شما مشخصاً در حال التماس هستید. مذاکره وقتی است که هر دو طرف، مذاکره را به عنوان یک ابزار و چارچوبی برای تعامل پذیرفته باشید.

طرفین آمادهٔ داد و ستد هستند

مذاکرات بدون داد و ستد قابل‌تصور نیست: چیزی می‌دهید و چیزی می‌گیرید. یا به زبان دیگر، از بخشی از خواسته‌ها و انتظارات خود عقب‌نشینی می‌کنید و به ازای این عقب‌نشینی، طرف مقابل هم از بخشی از خواسته‌ها و انتظاراتش صرف‌نظر می‌کند.

این احتمال هم وجود دارد که در خلال مذاکره راه‌حلی پیدا کنید که هم‌زمان تمام خواسته‌های شما و تمام خواسته‌های طرف مقابل را تأمین کند (سفارش تو اشتباه شده و برایت به جای چای، قهوه آورده‌اند؟ در سفارش من هم اشتباه کرده‌اند و به جای قهوه چای آورده‌اند. بیا چای و قهوه را عوض کنیم). این همان چیزی است که به آن مذاکرهٔ برنده برنده می‌گویند.

اما مذاکره‌های بسیاری در دنیا وجود دارد که ماهیت و ساختارشان به گونه‌ای است که نمی‌توانند برنده – برنده باشند. به همین علت، مذاکره کننده حرفه ای در عین این که راه‌حل برنده-برنده را جستجو می‌کند، همواره آمادگی دارد تا وارد داد و ستد یا بده و بستان شود.

با توجه به ویژگی های مذاکره که در بالا گفتیم، عملاً بخش بزرگی از ارتباطات ما در زندگی، چه زندگی شخصی و چه زندگی شغلی و محیط کسب‌وکار، از جنس مذاکره هستند و اصطلاح مذاکره، محدوده گسترده‌ای از گفتگوها و تعاملات ما را در بر می‌گیرد؛ از از تنظیم یک قرارداد تجاری بین المللی تا گفتگو با اطرافیان و گله‌گزاری میان دو دوست که از هم دلگیر شده و با هم قهر کرده‌اند.

آیا ما با خودمان هم مذاکره می‌کنیم؟

 بله. معمولاً در آموزش مذاکره از اصطلاح «طرفین مذاکره» استفاده می‌شود و همین باعث شده که فکر کنیم مذاکره معمولاً دو طرف می‌خواهد. اصطلاح «مذاکره دوجانبه و چندجانبه» هم این باور را بیشتر تقویت می‌کند که ظاهراً برای شکل‌گیری مذاکره باید دو یا چند طرف وجود داشته باشند. در حالی که بسیاری از مذاکره‌های ما با خودمان است. اصطلاح «مذاکره با خود» یا «Self-negotiation» اصطلاح رایجی در فضای مذاکره است و علاوه بر مذاکره، متخصصان حوزه‌های دیگر نظیر مهارت ارتباطی، روانشناسی، تصمیم گیری هم از این اصطلاح استفاده می‌کنند (+/+).

خودمان هم به صورت شهودی تصوری از مذاکره با خود داریم. به همین علت، تعبیرهایی مانند «خودفریبی» و «به خودم جایزه دادم» یا «خودم را نمی‌بخشم» را به سادگی به کار می‌بریم.

در درس مذاکره با خود بیشتر در این باره صحبت کرده‌ایم.

فایل های صوتی آموزش مذاکره

همان‌طور که می‌دانید و در فایل صوتی معرفی متمم هم علت آن گفته شده، بستر اصلی آموزشی ما در متمم «متن» است و معتقدیم که عمیق‌ترین و دقیق‌ترین شکل یادگیری وقتی حاصل می‌شود که پایهٔ اصلی آن متن باشد.

با این حال، محمدرضا شعبانعلی چند مجموعه فایل صوتی دربارهٔ مذاکره هم ارائه کرده که بسته به انتخاب خود می‌توانید پیش از مطالعهٔ درسهای مذاکره یا در آینده برای مرور درس‌ها به آن‌ها گوش دهید.

فایل های صوتی رادیو مذاکره

رادیو مذاکره مجموعه‌ای رایگان از فایل‌های صوتی دربارهٔ مذاکره است که محتوای تعدادی از آن‌ها از جنس آموزش مفاهیم مذاکره است و برخی دیگر هم به مصاحبه با مدیران و کارآفرینان اختصاص یافته‌اند. این فایل‌ها بیش از یک دهه قبل ضبط شده‌اند. بنابراین طبیعتاً کیفیت آن‌ها چندان خوب نیست. در عین حال، موضوعات متنوعی را پوشش می‌دهند و فضای غیررسمی‌تری دارند. به همین علت، گوش دادن به آن‌ها هنوز می‌تواند مفید باشد.

فایل صوتی مذاکره تلفنی

این فایل صوتی رایگان یک‌ساعته به آموزش فنون مذاکره تلفنی می‌پردازد. اگر گفتگوهای تلفنی بخش مهمی از فعالیت‌های روزانهٔ شما را به خود اختصاص می‌دهد یا به عنوان منشی، بازاریاب و فروشنده تلفنی و پاسخگو به مشتریان فعالیت می‌کنید، دانلود کردن و گوش دادن به این فایل صوتی می‌تواند برای شما مفید باشد.

 فایل صوتی ۶۰ نکته در مذاکره

مجموعه فایل صوتی ۶۰ نکته در مذاکره، یک دوره آموزشی صوتی پنج‌ساعته است که در آن محمدرضا شعبانعلی نکات مختلف دربارهٔ مذاکره حرفه ای را در قالب شصت نکته شرح می‌دهد. موضوعاتی مانند ویژگی های مذاکره کننده حرفه ای، قواعد بازی مذاکره، گفتگو با خود، زمان‌بندی موثر در مذاکره، منافع و مواضع، گوش دادن موثر، تکنیکهای مذاکره، ترفندهای مذاکره و دامهای مذاکره در این مجموعه فایل صوتی شرح داده شده‌اند. این مجموعه در فروشگاه متمم عرضه می‌شود.

نقشه راه یادگیری فنون مذاکره حرفه ای

درس‌های مرتبط با مذاکره در متمم بسیار متنوع هستند. بسته به این که بخواهید مذاکره را در چه فضایی به کار بگیرید، می‌توانید درس‌های مورد نیاز خود را انتخاب کنید و بخوانید.

اگر قصد دارید به یک مذاکره کننده تجاری تبدیل شوید و در مذاکره های تجاری شرکت کنید، بهتر است هیچ درسی از درس‌های مذاکره را حذف نکنید و همهٔ آن‌ها را بخوانید. نقشه راه تبدیل شدن به یک مذاکره‌کنندهٔ تجاری حرفه‌ای هم می‌تواند به شما کمک کند:

نقشه راه یادگیری مذاکره

اما اگر به مهارت مذاکره برای ارتباطات و تعاملات روزمره (خرید و فروش از مغازه‌ها و فروشگاه‌ها، گفتگو با صاحبخانه و همکار و مدیر در شرکت و …) نیاز دارید، طبیعتاً می‌توانید از کنار درس‌هایی مثل قراردادهای تجاری (رویالتی، سرویس، نمایندگی و …)‌ بگذرید و برایشان وقت نگذارید.

با این حال به خاطر داشته باشید که مبانی کلی مذاکره، همیشه و همه‌جا یکسان هستند. از مذاکره میان زن و شوهر تا قراردادهای بین المللی و مذاکرهٔ هفت‌جانبهٔ ۵+۱.

سرفصلهای درس فنون مذاکره

مذاکره طیف گسترده‌ای از دانسته‌های تخصصی و مهارتهای احساسی، ذهنی و رفتاری را در برمی‌گیرد. برای یادگیری مذاکره باید از ساده‌ترین مفاهیم، نظیر معنی مذاکره، معنی امتیاز، مفهوم داد‌و‌ستد و مانند این‌ها شروع کنید و تا فرایند مذاکره، تکنیکهای مذاکره و ترفندها و دامهای مذاکره به پیش بروید.

علاوه بر این لازم است به دانسته‌ها و مهارت‌های مرتبط مانند هوش هیجانی، مدیریت احساسات، شناخت فرهنگ، اتیکت، مستندسازی، گزارش‌نویسی و … مجهز باشید.

در کنار همهٔ این‌ها، بسته به این که حوزهٔ تخصصی مورد نیاز (یا مورد علاقه) شما در مذاکره چیست، باید با مباحث تخصصی هم آشنا شوید. مذاکره عاطفی ویژگی‌هایی دارد که در مذاکره تجاری نیست. مذاکره فروش با مذاکره عقد قرارداد نمایندگی تفاوت دارد. فنون مذاکره در بازاریابی بانکی با مذاکره حقوق و دستمزد یکسان نیست. مذاکره جذب سرمایه ویژگی‌های خاصی دارد که در مصاحبه استخدامی (که خود شکلی از مذاکره است) وجود ندارد. دیپلمات‌ها در مذاکره خود رفتارهایی انجام می‌دهند و کارهایی می‌کنند که شریکهای تجاری در مذاکرات‌شان به آن‌ها نیاز ندارند.

بنابراین هم‌زمان با یادگیری کلیات مذاکره، مدام از خود بپرسید: کدام جنبه‌های تخصصی مذاکره برای من مهم است؟

این موارد را ممکن است در درس‌هایی از متمم ببینید که عنوان‌شان در ظاهر «مذاکره» نیست. ضمن این که بسیاری از آن‌ها را اساساً در متمم یا دوره‌های آموزشی رسمی نمی‌یابید و باید با مطالعه و تحقیق، این موارد را جستجو و کشف کنید.

اگر مدرس مذاکره هستید، بد نیست پیشنهاد متمم برای سرفصلهای دوره فنون مذاکره را ببینید و مرور کنید. اگر هم هدف‌تان یادگیری مذاکرهٔ تجاری است – چنان‌که گفتیم – نقشه راه یادگیری مذاکره تجاری را خواهید خواند.

با این حال، مرور فهرست‌وار بعضی از موضوعاتی که ما در متمم آن‌ها را زیرمجموعهٔ مهارت مذاکره می‌دانیم،‌ می‌تواند مفید باشد:

آشنایی با مبانی مذاکره

  با اصول مذاکره آشنا شوید.
  تلاش کنید مدل ذهنی یک مذاکره کننده موفق را در خود پرورش دهید.
 انواع مذاکره را بشناسید (توزیعی و تلفیقی).
 فرایند مذاکره را بشناسید و گامهای مختلف مذاکره را بدانید.
 باید مفهوم قانون مرتبه دو را بشناسید. چند قاعده تعریف کنید و بدانید که این‌ها قانون مذاکره شماست.
  به بتنا (بهترین جایگزین مذاکره) توجه کنید. تا ندانید آلترناتیوهای شما چیست، نخواهید دانست که کدام استراتژی مذاکره درست است.
  سعی کنید مفهوم امتیاز را بهتر درک کنید و با تمرین در مهارت امتیازدهی قوی شوید.
  دربارهٔ مدیریت تعارض مطالعه کنید و اصول و تکنیک‌هایش را در زندگی به‌کار بگیرید. مدیریت موثر تعارض از ارکان مذاکره موفق است.
  خودتان را عادت بدهید که قبل از مذاکره آماده شوید. گام اول در فرایند مذاکره برنامه ریزی برای مذاکره است.
زمان شناسی را جدی بگیرید. بدانید چه زمانی باید رسمی و چه زمانی باید صمیمی باشید. چه زمانی باید امتیاز بدهید. چه زمانی باید مذاکره را ترک کنید و …
  برای آشنایی با ترفندها و تکنیک های مذاکره وقت بگذارید. اما فراموش نکنید که فنون و ترفندهای مذاکره مهم‌ترین بخش مذاکره نیست.
  نهایی‌سازی (کلوزینگ)‌ را در مذاکره به عنوان یک مهارت، جدی بگیرید و برای آن تمرین کنید.

آشنایی با انسان‌ها

  برای خودشناسی و شخصیت شناسی وقت بگذارید تا در مذاکره درک بهتری از خود و طرف مقابل داشته باشید. آشنایی با روانشناسی مذاکره به موفقیت در مذاکره کمک خواهد کرد.
دربارهٔ تحلیل رفتار متقابل مطالعه کنید. نه در حد یک روان‌شناس. همین که تعاملات روزمره را بهتر درک کنید بسیار مفید است.
برای آشنایی با تفاوت‌های فرهنگی در مذاکره وقت بگذارید. چه تفاوت فرهنگی میان شهرها و کشورها و اقوام و چه تفاوت فرهنگی میان اصناف و حرفه‌های مختلف.

متقاعدسازی

مهارت متقاعدسازی یکی از پایه‌های مذاکره است که البته در خارج از فضای مذاکره هم به‌کار می‌آید. بنابراین پرورش این مهارت را جدی بگیرید.

متوجه باشید که انسان‌ها به علل متفاوتی در برابر پذیرش حرف‌های ما مقاومت می‌کنند. دربارهٔ  علت‌های مقاومت انسان‌ها مطالعه کنید.

زبان بدن و ارتباط غیرکلامی

اصول و قواعد زبان بدن را بیاموزید. به‌ویژه مراقب باشید نکات علمی را از افسانه‌های خیابانی جدا کنید و توصیه‌های اشتباه را جدی نگیرید.

برای آشنایی با مفاهیم ارتباط غیرکلامی وقت بگذارید. گاهی انتخاب محل برگزاری یک نشست یا کمی دیر و زود آمدن می‌تواند به‌اندازهٔ کل محتوای مذاکره، پیام داشته باشد.

اصول و قواعد مدیریت جلسه

اصول برگزاری یک جلسه کاری موفق را بشناسید و به‌کار بگیرید.
به شکل کاملاً تخصصی برای تقویت مهارت مدیریت جلسه وقت صرف کنید.
یاد بگیرید که نقش یک تسهیلگر را به خوبی ایفا کنید.
قواعد و اصول نوشتن صورت جلسه را بدانید و به‌کار بگیرید.

دانش، تخصص و مهارت‌های مذاکره‌کنندگان تجاری

 استراتژی موفقیت در مذاکره: نگاه به مذاکره به عنوان یک بازی
 توسعه آگاهی تجاری و آشنایی با مفاهیم کسب و کار
 شناخت و درک روندهای حاکم بر صنعت و بازار
  مذاکره گروهی (وقتی موفقیت در مذاکره در گرو کار تیمی ماست)
  رفتار سیاسی (زیربنای مهارت سیاسی و هوش سیاسی در سازمان)
  آشنایی با روش نوشتن نامه اداری و قواعد ارتباط مکتوب
  آشنایی با مفاهیم و چالشهای نمایندگی (وقتی ذی‌نفع اصلی مذاکره، خود ما نیستیم)
  برای آشنایی با انواع قراردادهای تجاری وقت بگذارید.

این نکتهٔ واضح را هم فراموش نکنید که بهترین استاد مذاکره هم که باشید، هم‌چنان مسیر یادگیری بی‌انتهاست و این سرفصل‌ و سرفصل‌های مشابه را باید به عنوان نقشهٔ «ورود» به دنیای مذاکره در نظر بگیرید. قوانین مذاکره، صلب و مکانیکی نیستند و هر چقدر بیشتر بیاموزید، بهتر می‌توانید قوانین مناسب خودتان را کشف کنید و به کار گیرید.

کاربرد اصول و فنون مذاکره در بازاریابی و فروش

به این نکتهٔ مهم توجه کنید که «فروش» و «مذاکره» یک چیز نیستند. بخشی از مهارت مذاکره، از جنس فروش است. اما مذاکره به فروش محدود نیست (مثل مذاکره دو همکار برای تقسیم نقش در پروژه). هم‌چنین بخشی از کار فروشندگان نیز مذاکره است. اما فروش شامل فعالیت‌های دیگری هم هست. از معرفی مناسب محصول تا مشورت دادن به مشتری.

«فروش» لزوماً با «مذاکرهٔ تجاری» هم یکسان نیست؛ اگر چه ویژگی‌های مشترک‌شان بسیار است. مذاکره های تجاری بسیاری وجود دارند که از جنس فروش نیستند (مثلاً عقد قرارداد نمایندگی یا تنظیم تفاهم‌نامهٔ سرمایه گذاری مشترک). بسیاری از فعالیت‌های فروشنده‌ها را هم نمی‌توان مصداق مذاکره تجاری دانست.

بنابراین منطقی‌تر است مهارت فروش و مهارت مذاکره را دو مهارت مستقل در نظر بگیرید که هم‌پوشانی بسیاری با هم دارند (نقطهٔ هم‌پوشانی آن‌ها را می‌توان مذاکره فروش نامید).

اگر فروشنده هستید و مهارت مذاکره را با هدف تقویت مهارت فروشندگی دنبال می‌کنید، حتماً سلسله درس‌های آموزش مهارت فروش را هم در متمم دنبال کرده و تمرین‌های آن‌ها را انجام دهید.

مهارتهای مکمل مذاکره چیست؟

همهٔ مذاکره در امتیاز دادن و امتیاز گرفتن و نگاه برنده-برنده و متقاعدسازی و تکنیک‌ها و ترفندها خلاصه نمی‌شود. هرگز نمی‌توانید با خواندن چند مطلب دربارهٔ مذاکره، به خاطر سپردن یک جزوه اصول مذاکره یا دیدن چند وبینار اصول و فنون مذاکره به مذاکره در سطح حرفه ای برسید. مهارت‌های بسیاری وجود دارند که در نگاه اول، زیرمجموعهٔ مذاکره نیستند. اما مکمل مهارت مذاکره محسوب می‌شوند.

مثلاً مدیریت زمان، زیرمجموعهٔ مذاکره نیست و به درد همه می‌خورد. اما ضعف در مدیریت زمان می‌تواند به پاشنهٔ آشیل مذاکره‌کننده تبدیل شود. به همین شیوه، هوش کلامی و فن بیان فقط به‌کار مذاکره‌کنندگان نمی‌آید و مهارتی مستقل است. معلمان، نویسندگان، روزنامه‌نگاران و بسیاری از افراد دیگر، به هوش کلامی و فن بیان نیاز دارند. با این حال، مذاکره‌کننده‌ای که برای پرورش هوش کلامی خود وقت نگذارد، ممکن است نتواند یک مذاکره را به شکل اثربخش اداره کند.

اگر می‌خواهید به یک مذاکره‌کننده حرفه‌ای تبدیل شوید، باید برای این مهارت‌های مکمل هم وقت بگذارید:

منابع و مراجع تدوین درس اصول و تکنیکهای مذاکره

طبق روشی که در همهٔ درس‌های متمم داریم، در درس‌های مذاکره حرفه ای هم هر جا از کتاب یا مقاله‌ای استفاده شود، همان‌جا به آن ارجاع می‌دهیم. کتاب در مورد مذاکره فراوان است و ما هم در درسی با عنوان بهترین کتابهای مذاکره تعدادی از این منابع ارزشمند را معرفی کرده‌ایم.

با این‌ حال، در این‌جا به چند کتاب که سهم مهم‌تری در تدوین درس‌های مذاکره دارند اشاره می‌کنیم:

 کتاب اصول و فنون مذاکره راجر فیشر و ویلیام یوری

این کتاب را زنده‌یاد پروفسور حیدری سال‌ها پیش ترجمه کردند و همواره یکی از منابع پیشنهادی ایشان در دوره اصول و فنون سازمان مدیریت صنعتی بود. بسیاری از دانشگاه‌ها و مراکز علمی جهان هم این کتاب را در فهرست منابع پیشنهادی برای یادگیری مذاکره قرار می‌دهند.

 کتاب مذاکره لوییکی و ساندرز

 کتاب مذاکره برای کسب سود (ریچارد شل)

 Getting past no!, Ury

Heart & Mind of the Negotiator (لی تامپسون)

ثبت نام در درس مذاکره

با توجه به اینکه دسترسی به مجموعه درس‌های مذاکره صرفاً برای اعضای ویژه متمم وجود دارد و نیز اینکه مطالعه‌ی تدریجی آن با تمرین‌ها و حاشیه‌ها و درس‌های جانبی، حداقل شش ماه از وقت شما را خواهد گرفت، پیشنهاد ما این است که برای استفاده از درس، یک اعتبار شش ماهه (۶۵۰ هزار تومان) یا شش اعتبار یک ماهه (هر ماه ۱۳۰ هزار تومان) خریداری کنید.

در این شش ماه، علاوه بر درس مذاکره به سایر درس‌های ویژه متمم و به طور خاص، دوره MBA متمم دسترسی خواهید داشت.

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

فایل صوتی آموزش مذاکره

در صورتی که علاقه‌مند هستید با نکات مختلف در زمینه‌ی مذاکره آشنا شوید، می‌توانید فایل صوتی آموزشی ۶۰ نکته در مذاکره را خریداری کرده و گوش دهید.

در این فایل صوتی نکات کاربردی قابل استفاده در مذاکره، به صورت منظم از ساده تا دشوار برای شما توضیح داده می‌شوند.

برای مشاهده‌ی فهرست نکات مطرح شده در این مجموعه‌ی آموزشی می‌توانید روی دکمه‌ی زیر کلیک کنید:

سوالات متداول

مخاطب آموزش مذاکره در متمم چه کسانی هستند؟

مخاطب اصلی درس مذاکره در متمم کسانی هستند که می‌خواهند در محیط کار خود تعامل موثرتری با همکاران، مدیران، اعضای تیم و مشتریان داشته باشند. اما کاربرد مذاکره صرفاً به فضای کسب و کار محدود نیست. همین اصول مذاکره را می‌توانید در ارتباط با دوستان و نزدیکان، در زندگی شخصی و خارج از فضای کار نیز به کار ببرید.

آیا مذاکره رفتارهای ما را مصنوعی و ساختگی نمی‌کند؟

تصوری که عامه‌ی مردم از مذاکره دارند، مجموعه‌ای از تکنیک‌هاست که در انتخاب کلمات یا زبان بدن به کار گرفته می‌شود. اما پس از یادگیری عمیق مفاهیم مذاکره در متمم خواهید دید که مذاکره، نوعی نگاه به دنیا را به ما می‌آموزد. نگاهی که در آن قرار است روابطی سازنده، اثربخش، پردستاورد و کم‌اصطکاک با دیگران بسازیم. قطعاً وقتی شما اصول مذاکره را بیاموزید و به کار بگیرید، نخستین کسانی که از آن منتفع می‌شوند و از بودن در کنارتان بیشتر لذت خواهند برد، دوستان و اطرافیان‌تان هستند.

چه درس‌ها و مهارت‌هایی با مذاکره مرتبط هستند؟

جدا از حدود صد درس که اختصاصاً به آموزش مذاکره و زبان بدن اختصاص یافته‌اند، نزدیک به هزار درس دیگر هم در متمم وجود دارد که به مباحثی مانند مهارت ارتباطی، عزت نفس، تسلط کلامی، مهارت ارائه، اصول فروش و فروشندگی، مدیریت تعارض، مذاکره تلفنی، خودشناسی و شخصیت شناسی می‌پردازند. بهترین مدرس مذاکره هم نمی‌تواند صرفاً با آموزش خود مذاکره، شما را به یک مذاکره کننده حرفه‌ای تبدیل کند. بنابراین پیشنهاد ما این است که حتماً برای مطالعه‌ی این درس‌های مکمل هم وقت بگذارید.

مطالعه درس‌های مذاکره متمم چقدر طول می‌کشد؟

سرعت یادگیری درس‌های مذاکره متمم مانند بسیاری از مجموعه‌های آموزش آنلاین، تابع شرایط و سرعت مطالعه خود شماست. می‌توانید درس‌ها را به سرعت و یکی پس از دیگری بخوانید و یا این‌که برای حل تمرین‌ها وقت بگذارید و آرام‌تر و عمیق‌تر پیش بروید. البته پیشنهاد ما روش دوم است و فکر می‌کنیم در این حالت برای آشنایی عمیق‌ با مذاکره و اصول و روش‌ها و تکنیک‌های آن، بین شش ماه تا یک سال زمان نیاز خواهید داشت. یک سال را به این فرض گفته‌ایم که علاوه بر مذاکره،‌ درس‌های مکمل را هم بخوانید.

منابع مورد استفاده در آموزش اصول مذاکره متمم چه هستند؟

متمم با نظارت محمدرضا شعبانعلی از بهترین و شناخته‌شده‌ترین کتابهای فروش و مذاکره که در برترین دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی جهان تدریس می‌شوند استفاده می‌کند. نام تمام این منابع و مقالات را هنگام مطالعه درس‌ها خواهید دید.

هزینه دوره مذاکره متمم چقدر است؟

استفاده از درس‌های متمم با خرید اشتراک زمانی امکان‌پذیر است. شما می‌توانید به تدریج چند اشتراک یک‌ماه بخرید یا برای استفاده از تخفیف، اشتراک‌های بلندمدت شش‌ماهه و یک‌ساله تهیه کنید. با خرید اشتراک، علاوه بر مذاکره به هزاران درس مدیریتی و مهارتی دیگر هم دسترسی پیدا خواهید کرد.

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    سحر حیدری ، علی نقوی ، عباس کریمی ، محمد کریمی ، مختار راد

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری اصول و فنون مذاکره به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه اصول و فنون مذاکره
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۶۷ نظر برای اصول و فنون مذاکره | دوره آموزش مذاکره و تکنیکهای مذاکره حرفه ای

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : محمد رمضانی

    با سلام

    دو تا کتاب از استاد شعبانعلی در زمینه مذاکره میشناسم که شاید به کار دوستان هم بیاد. لینک خرید و اطلاعاتشون رو هم برای دوستان میزارم:

    1. فنون مذاکره تألیف(سال 87 )چاپ سوم

     

    2. 53 اصل در مذاکره ترجمه کتاب لی تامپسون( سال 87 )چاپ دوم

     

    موفق و شادکام باشید.

     

     

  1. مهدی ذاکر گفت: (عضو ویژه)

    با سلام. به جز منابعی که معرفی شده، در یکی از سایت های آموزشی یکی از دوره های آموزش مذاکره استاد شعبانعلی در دانشگاه شریف به صورت ویدئویی بارگزاری شده که هم کانال تلگرام دارد، هم دانشجویان محترم شریف در وبلاگ هایشان  جزوه های خود را در اختیار عموم گذاشته اند که برای من در کنار باقی منابع، بسیار راهنمای خوبی بوده است. 

  2. محمدصادق احمدیزدی گفت: (عضو ویژه)

    علم مذاکره یکی از مهم‌ترین علومی هست که هر صاحب کسب و کاری و حتی فراتر از آن هر انسانی به آن احتیاج دارد چرا که در طول زندگی روزمره هم بسیاری مواقع اتفاق می افتد که ما احتیاج داریم با افراد دیگر وارد مذاکره شویم و چه بسا بسیاری مواقع به خاطر نداشتن دانش کافی موفقیت لازم را کسب نکرده ایم

  3. سلام و وقت بخیر
    بنا بر تصمیم شخصی در راه اندازی کسب و کاری که از لحاظ فنی با سواد آکادمیک من چندان هم پوشانی ندارد شریک شدم و کاملا به صورت اتفاقی در این کسب و کار به مذاکره کننده تیم تبدیل شده ام. خلا شخصی در علم مذاکره را بشدت احساس میکنم و امیدوارم با این دوره بتونم تا حد قابل توجهی این خلا رو پر کنم.

  4. حبیب گفت: (عضو ویژه)

    من به توصیه شریکم با سایت متمم اشنا شدم.
    ودراصل برای  دوره مذاکره میخواستم شروع کنم منتها با مطالعه اشنایی با متمم از مطالعه مهارت یادگیریی شروع کردم.
    الان استارت دوره مذاکره رو زدم و اولین هدفم مذاکره درفروش بود منتها الان متوجه این موضوع شدم که مذاکره درتمام جنبه های زندگی واجب است که به صورت درست وموثر یاد گرفته شود وخیلی خوشحالم هرروز برای تغییر با اموزش متمم رو به جلو هستم.

  5. آرشین گفت: (عضو ویژه و ارزیاب ۲ درس)


    من هنوز دوره مذاکره متمم رو شروع نکردم ولی با توجه برداشت و درک من از دوره ویدیویی آقای شعبانعلی و تجربیات خودم در محیط کار و اجتماع، خیلی وقتا با شنیدن یا دیدن لغت "مذاکره" ناخودآگاه تصویر فوق میاد توی ذهنم.
    قصد بی احترامی به انسان یا حیوان (!) رو ندارم ولی برای من مذاکره یعنی همین تصویر.
    اینقدر این تصویر برای من گویا و راهنماست که زدم رو دیوار اتاقتم توی اداره و همیشه جلوی چشممه.
    * نام عکاس یا منبع عکس رو نداشتم تا درج کنم