Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


دنیل پینک


دنیل پینک

اگر چه تحصیلات رسمی دنیل پینک در حوزه‌ی حقوق است اما سال ۲۰۱۱ نشریه کسب و کار هاروارد، نام او را در فهرست پنجاه متفکر مدیریت جهان اعلام کرد.دنیل پینک سالهاست برای نیویورک تایمز و وال استریت ژورنال می‌نویسد.

او زمانی برای الگور (معاون کلینتون) و سایر فعالان سیاسی متنهای سخنرانی می‌نوشت اما از سال ۱۹۹۸ عملاً زندگی را به نام خودش و برای خودش آغاز کرد. از او پنج کتاب منتشر شده که به ۳۴ زبان ترجمه شده‌اند و مجموعاً دو میلیون نسخه فروش رفته‌اند.

از میان کتابهای او، کتاب ذهن کامل نو یا A Whole New Mind به فارسی ترجمه شده است که در متمم هم به آن پرداخته‌ایم. شاید انگیزش یکی از حوزه‌های اصلی باشد که دنیل پینک را به آن می‌شناسند. زمانی سخنرانی او در TED، تحت عنوان معمای شگفت انگیز انگیزش، یکی از ده سخنرانی برتر مورد توجه بازدیدکنندگان سایت بود.

دنیل پینک را از جمله متفکران مدیریت در غرب می‌دانند که فقط به فرهنگ غرب فکر نمی‌کند و در حد توانش می‌کوشد جهانی بیندیشد.

تحلیلهای او، توجه به فرهنگ در شرق دور و خاورمیانه، تفکیک رفتارهای انسانی که تا حد قابل قبولی در همه جا دیده می‌شوند از رفتارهای فرهنگی که تابع موقعیت زمانی و مکانی انسانها هستند، از جمله نکاتی است که در نوشته‌ها و سخنرانی‌های او دیده می‌شود.

در متمم قصد داریم هر زمان، از مطالعات، دانش و نظریات فرد مشخصی، به دفعات استفاده می‌کنیم، وی را در قالب یک نوشته (هر چند کوتاه) معرفی کنیم تا خوانندگان دسترسی بهتری به مطالب مرتبط با آن شخص داشته باشند. جمله‌های زیر نمونه‌ای از حرفهای دنیل پینک است:

قسمت عمده‌ی چیزی که ما درباره‌ی فروش می‌دانیم، مربوط به دوره‌ای است که تفاوت دانش خریدار و فروشنده بسیار زیاد بود و عموماً فروشنده بسیار بسیار بیشتر از خریدار در مورد محصول اطلاع داشت.

به همین دلیل اگر خریدار فرصت بازگشت مجدد به فروشگاه را نداشت یا گزینه‌های زیادی در اختیار او نبود، عملاً فروشنده قدرت مطلق محسوب می‌شد (نقل به مضمون)

در ادبیات اقتصادی همیشه ما از کار به عنوان یک چیز نامطلوب نام برده‌ایم. مجبوریم کار کنیم تا چیزهای مطلوب دیگری به دست بیاوریم. دنیای امروز به سرعت در حال تغییر است. کار بیشتر از همیشه خودش به عنوان یک مطلوبیت مورد توجه قرار می‌گیرد.

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    علیرضا ترقی ، فائقه طاهران ، فرشته تیموری ، مائده ، جلیل شجاع زاده

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری متفکران کلاسیک مدیریت به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه متفکران کلاسیک مدیریت
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۲۱ نظر برای دنیل پینک

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : هیوا

    دو روز پیش کانال National Geographic پخش شوی تلویزیونی با عنوان crowd control رو شروع کرد. دنیل پینک و تعدادی از اقتصاددان رفتارگرای دیگه با انجام آزمایش‌های خاصی سعی می‌کنند که با طراحی محیط رفتار توده مردم رو در راستای اهداف مشخصی تغییر دهند.
    اهدافی مانند کاهش ترافیک استفاده مردم از آسانسور، حل مشکل ج.ی-ش کردن بچه‌ها در استخر و ده‌ها مشکل دیگه.
    channel.nationalgeographic.com/channel/crowd-control/

    نکته‌ای که برای من جالبه اینه که چطوری یکی از بزرگان مدیریت و اقتصاد رفتارگرای دنیا با دانش علمی روز سعی در حل مشکلات واقعی دنیا داره.
    و در مقابل بسیاری از استادان دیگر که در ذهنشون مشکلات انتزاعی رو روی کاغذ در قالب مقاله در اتاق کوچک و خلوتشون حل می‌کنند!

    نکته دوم در مورد اهمیت طراحی محیط و رفتار و درکنار آن مفهوم (توهم) آزادی فردی در محیط‌ از پیش طراحی شده(توسط کسی یا چیزی غیر از خودمان) است. به نظرم میاد که یکی از معدود مواردی که ما ازاد هستیم، همین امکان طراحی محیط اطرافمون هست؛ طوری که در این محیط راحتتر تصمیم بگیریم و ضعفهامون کمتر فرصت بروز پیدا کنند.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .