Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


یک تمرین کوتاه اما اثربخش برای تسلط کلامی


تسلط کلامی و تمرینی برای بهبود آن

از نخستین روزی که با هم درس تسلط کلامی را آغاز کردیم، با هم قرار گذاشتیم که برای یادگیری بهتر این درس، وقت بگذاریم و تمرین‌های آن را انجام دهیم. اما تا به حال تمرینی نداشتیم که از شما خواهش کرده باشیم حتماً آن را انجام دهید.

این اولین تمرین جدی درس تسلط کلامی است که خواهش ما این است که تمام دوستانی که قرار است در ادامه‌ی درس همراه ما باشند، حتماً آن را انجام دهند:

یکی از کتابها یا مقاله‌هایی را که اخیراً مطالعه کرده‌اید (مستقل از موضوع اینکه آن را دوست داشته‌اید یا خیر)‌ انتخاب کنید. احتمالاً در لحظه‌ی به پایان رسیدن مطالعه‌ی آن، احساسی را تجربه کرده‌اید.

این احساس ممکن است خشم، افسردگی، رضایت، غم، نگرانی، حسرت، سردرگمی، جرأت، باارزش بودن، ترس، دلتنگی، بی انگیزگی، نفرت، تعجب، ناراحتی، تاسف، شرم و یا هر احساس دیگری بوده باشد.

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری پرورش تسلط کلامی به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه پرورش تسلط کلامی
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۷۹۵ نظر برای یک تمرین کوتاه اما اثربخش برای تسلط کلامی

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : محمدرضا شعبانعلی

    کتاب: دو حرف - مجموعه مقالات مسعود بهنود - چاپ 71

    دلیل مطالعه: پیدا شدن این کتاب در لا به لای کتابها هنگام خانه تکانی

    احساس پس از مطالعه: بی انگیزگی و سرد شدن

    توضیح: کتاب، مجموعه‌ای از مقالات مربوط به دوران جوانی مسعود بهنود است. بخشی از روحیه‌ی ایده آلیستی و گهگاه انقلابی غالب بر کتاب را هم احتمالاً بتوان ناشی از اقتضای آن دوره از زندگی دانست. شاید مقایسه زندگی شرقی و غربی دو نفر به نامهای علی و آلن، شاهد خوبی بر این دیدگاه باشد.

    طبیعتاً وقتی در مسیر کتاب، با نویسنده همراه می‌شوی، احساسات مختلفی را تجربه می‌کنی. اما آنچه در پایان مطالعه‌ی کتاب تجربه کردم، احساس بی انگیزگی بود. مسعود بهنود، معمولاً در مقابل چشم خواننده، نمایش بزرگی با حضور شخصیت‌های سیاسی و تاریخی به پا می‌کند و گاه، بر تبیین بهتر منظورش، جدای از تطبیق جغرافیایی، نگاهی هم به مسیر تاریخی می‌اندازد و در این کتاب خاص، پس از پایان مطالعه‌ی مقالات، احساس کردم که چقدر در مقابل انبوه رویدادهایی که در دنیا به وقوع می‌پیوندد کوچک هستم.

    چقدرانسانها با نیت‌های خودخواهانه و دگرخواهانه، آمده‌اند و رفته‌اند، اما تو گویی که انگار، اقتصاد و سیاست و جامعه، مانند رودخانه‌ی طغیان کننده‌ی پرشتابی که تابعیت هیچ بستری را نمی‌پذیرند، مسیر خود را طی کرده است.

    احساسی شبیه احساس شخصیت کاندید در آخر داستان ولتر که به نتیجه رسیده بود: بهتر است بروم و باغچه‌ی خودم را بیل بزنم.

    سهم من در دنیا بیشتر از این نیست.

    البته می‌دانم که احساسی که بعد از مطالعه هر کتاب یا مقاله تجربه می‌شود، برآیند محتوا و محیط و خواننده است. شاید اگر کس دیگری آن کتاب را بخواند، یا خودم در زمان دیگری همان کتاب را بخوانم، احساس دیگری را تجربه کنم.

     

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .