Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


رید هافمن و مقاله در مورد شبکه های اجتماعی


شبکه های اجتماعی

رید هافمن همیشه در مورد شبکه سازی صحبت کرده و در نوشته‌های خود، به شیوه‌های مختلف به آن پرداخته است.

هافمن کتابی به نام Start-up of You تالیف کرده و در بخش‌هایی از این کتاب هم، به مفهوم شبکه سازی به عنوان یکی از پیش‌نیازهای موفقیت در دنیای امروز پرداخته است.

با هم بخش‌هایی از ایده‌ها و نظرات او را مرور می‌کنیم.

حرف‌های دیل کارنگی در مورد شبکه سازی را فراموش کنید! او یک مولفه مهم را فراموش کرد و آن اینکه صرفاً بزرگی یک شبکه مهم نیست. «اعتبار و عمق» رابطه ها در یک شبکه هم مهم هستند.

رید هافمن - فیلسوف شبکه های اجتماعی و شبکه سازی Reid Hoffman

این روزها به محض اینکه از شبکه سازی و گسترش ارتباطات اجتماعی و شبکه های اجتماعی حرف می‌زنیم، حس مردم بد می‌شود. آنها احساس می‌کنند در مورد یک رابطه‌ی سطحی غیرمعتبر و ضعیف صحبت می‌کنیم. شاید حق هم دارند. این «تازه به بازار رسیده‌ها» را در نظر بگیرید. انبوهی کارت ویزیت با خودشان به هر مجلس و مهمانی می‌برند و از هر فرصتی استفاده می‌کنند تا هر چه می‌توانند کارت ویزیت جمع کنند و باورشان بر این است که تعداد کارت ویزیت‌هایی که در آلبوم کارتهای خود دارند، می‌تواند شاخصی از موفقیت آینده آنها باشد.

شاید هم این دانشجویان و فارغ التحصیلان جوان را دیده باشید که هر آدرس ایمیلی در هر دانشگاهی پیدا می‌کنند،‌ بلافاصله پیامی برایش ارسال می‌کنند. هر کسی از اعضای هیات علمی را که می‌بینند و هر جایی در هر شبکه اجتماعی کسی از اعضای بلندپایه‌ی یک دانشگاه را می‌بینند، بلافاصله او را فالو می‌کنند و بر این باور هستند که به هر حال، با این شکل از گسترش ارتباط،‌ دیر یا زود،‌ گشایشی در زندگی یا تحصیل آنها ایجاد خواهد شد.

این‌ها انسان‌های مست «شبکه های اجتماعی» و معتادان «شبکه سازی» هستند که وقت و بی وقت،‌ به هر رهگذر ناآشنایی در این «میخانه!»، آویزان می‌شوند و دست در آغوش کسی، میکوشند چند گامی بیشتر به پیش روند.

خوشبختانه، شبکه سازی واقعی چیزی به این بدی و نامطلوبی نیست. شاید باید بین تفکر «شبکه سازی» و «رابطه سازی» تفکیک قائل شویم. آنها که به مکتب شبکه سازی معتقدند، مدام در پی این هستند که کسی کاری برایشان بکند و آنها به جبران کاری برای او بکنند و در این معامله، شبکه هم بیشتر از پیش شکل بگیرد و تقویت شود. اینها همان‌هایی هستند که در شبکه‌های اجتماعی، حتی اگر در حد یک «لایک»، کاری برای کسی کردند و «لایک» نگرفتند، یا کسی را «فالو» کردند و فالو نشدند، احساس باخت می‌کنند و به سراغ کسان دیگری برای «شبکه سازی!» می‌ٰروند.

دسترسی کامل به این مطلب برای اعضای ویژهٔ متمم امکان‌پذیر است.

هافمن به تحقیق انجام شده توسط روبین دانبار توجه خاصی نشان می‌دهد. روبین دانبار در دانشگاه آکسفورد بر روی میمون‌ها تحقیقات گسترده‌ای انجام داد و به نتیجه رسید که یک میمون، با توجه به ابعاد قسمت نئوکورتکس مغزش، سقفی برای مدیریت رابطه‌هایش دارد و نمی‌تواند بیش از تعداد مشخصی رابطه را به شکل درست مدیریت و کنترل کند. دانبار بعدها عددی به نام عدد دانبار هم ارائه کرد و این مسئله را مطرح کرد که با توجه به ابعاد مغز انسان، انسانها نمی‌توانند بیش از ۱۵۰ رابطه را به شکل درست و همزمان مدیریت کنند.

تمرین

بدون اینکه استراتژی شبکه سازی دیگر دوستان را نقد و تحلیل کنید، در صورت امکان وقت بگذارید و استراتژی‌هایی را که برای شبکه سازی استفاده می‌کنید در یک پاراگراف بنویسید.

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    معصومه شیخ مرادی ، ضیاء شیخ الاسلامی ، هستی ، مجید بهمنی ، احمد غلامی

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری شبکه های اجتماعی به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه شبکه های اجتماعی
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۷۴ نظر برای رید هافمن و مقاله در مورد شبکه های اجتماعی

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : سامان عزیزی

    سلام
    من اون كتاب ديل كارنگي رو حداقل ده بار! خوندم(از15سال پيش)، و خيلي ازش ياد گرفتم.شايد راهكارهاي اين كتاب روابط عميق نسازه،ولي به كسي كه به دنبال ساختن روابط بهتر و عميق تره ،كمك ميكنه كه "راه بيفته".
    نگاه من به شبكه سازي و روابط رو شايد نشه پيرو استراتژي خاصي در نظر گرفت.
    فقط هميشه از يك چيز توي اين زمينه نفرت داشتم و دارم : از اينكه كسي به من نگاه ابزاري داشته باشه. و طبيعتاً خودمم هم تمام تلاشمو كردم كه به انسانها نگاه ابزاري نداشته باشم. همين!

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .