Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


چالش نوشتن: در مورد خوبی‌ها و بدی‌های کلمات زائد


پرورش تسلط کلامی - کلمات زائد

در قسمت اول کارگاه پرورش تسلط کلامی با هم قرار گذاشتیم که در نگارش یک متن هزار کلمه‌ای، از ایده‌ی اولیه تا نوشتن اولیه و پروراندن متن و انتخاب سبک نگارش و استفاده از ابزارهای کلامی و ظریف‌کاری‌های نهایی متن با هم همراه باشیم.

همچنین به این نکته اشاره کردیم که قرار نیست که آنچه اینجا با هم می‌نویسیم یک متن ادبی یا حتی متنی در سطح استانداردهای اهل ادبیات باشد.

ولی می‌خواهیم متنی باشد که به نظر خودمان، حرفی را در ذهن داشته‌ایم به شیواترین شیوه برای خواننده بیان کرده‌ایم.

در این درس، سه مسئله را با هم مرور می‌کنیم:

  • نکاتی در مورد انتخاب موضوع نوشته
  • چند نکته در مورد متن‌هایی که بر مبنای استعاره مفهومی نوشته می‌شوند
  • مواردی در زمینه کلمات زائد و خوبی‌ها و بدی‌های استفاده از این کلمات در نگارش

تمرین:

تصمیم بگیرید که می‌خواهید مطلب درس قبلی را اصلاح کنید یا می‌خواهید آن را از ابتدا بنویسید.

در هر حالت، با رعایت نکات مطرح شده در این درس، متن خود را بازنویسی کرده و برای دوستان خود طرح کنید.

توضیح: تصویر نشانه‌ی متن، قسمتی از دستنوشته‌ی جلال آل احمد است (+).

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    راضیه صدق ، آزاده ناصرهلالی ، نیایش ، فاطمه ، سیدامیرحسین مصطفوی

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری چالش نوشتن به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه چالش نوشتن
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۱۰۱ نظر برای چالش نوشتن: در مورد خوبی‌ها و بدی‌های کلمات زائد

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : شاهین کلانتری


    چرا باید رسانه خودمان را راه اندازی کنیم؟
    خودم جهانم را آفریده ام و این جهان بسیار بهتر از چیزی است که در بیرون دیده ام.
    -لوییز نولسون
     
    به نظرم ساخت یک رسانه‌ی شخصی مثل ساختن کلبه ای کوچک در جنگل بزرگی چون آمازون است. کلبه ای برای خلوت و تفکر.
    (همانطور که ساختن کلبه‌ای کوچک در دل جنگلی بزرگ لذت‌بخش اما هراس آور است، ساختن رسانه‌ی کوچک شخصی در بازار شلوغ محتوا و حجم بالای اطلاعات، کاری جذاب اما سخت به نظر می‌رسد.)
    ورود به جنگل وحشی محتوا و ساخت کلبه ای کوچک هراس آور است. اما چه باک. این هیچ از فریبایی کلبه نمی‌کاهد. به گمانم یکی از بهترین راه های تمایز همین است. بسیاری از دوستان فعالم در عرصه هایی چون: نویسندگی و طراحی و کسب و کار، ایده های درخشانی دارند و حرف های زیادی برای گفتن. اما به دلیل دانش و مهارت اندکی که از تولید محتوای مناسب و وبلاگ نویسی دارند. استفاده از رسانه‌های اجاز‌ه‌ای و دیده نشدن و ناقص دیده شدن به مرور زمان دلسردشان می‌کند.
    وقتی به سال‌های نوجوانی‌ام فکر می‌کنم،‌ راه اندازی وبلاگ شخصی‌ام را بهترین تصمیم زندگی‌ام در آن مقطع سنی می‌دانم. آن وبلاگ که شامل طرح‌ها و نوشته‌های خام دستانه‌ی نوجوانی پانزده ساله بود تاثیر به سزایی در تقویت عزت نفسم داشت، حالا که به توجه و حمایت بسیاری از اساتید بزرگ هنر و کارتون و کاریکاتور و کامنت‌های بلند و دوستانه‌ای که بر کارهای آماتوری من می‌نوشتند، فکر می‌کنم، خودم را بیش از پیش مدیون آنها می‌دانم.
    آن وبلاگ یکی از تعیین‌کننده‌ترین دوستی‌ها و اتحاد‌های زندگی‌ام را رقم زد که تا همین امروز ادامه دارد. شراکتی که باعث شد طی چند سال اخیر دو مجله‌ی سراسری را سامان بدهیم و نیم دوجین نمایشگاه و جشنواره مشترک برگزار کنیم.
    پس به عنوان کسی درباره اهمیت و مزایای داشتن رسانه شخصی می‌نویسم که طی سا‌ل‌های گذشته نقش بسزایی در رشد و توسعه فعالیت‌هایم داشته است.
    شاید ساختن کانال در تلگرام را هم مثل داشتن کلبه بدانیم. کلبه‌ای که سهولت رفت و آمد به آن آسان است. به نظرم ساختن کانال در تلگرام مانند بناکردن کلبه در حیاط بزرگ خانه دیگری است: اگر روزی صاحب خانه قصد فروش خانه اش را داشته باشد یا هر اتفاقی دیگری برای خانه بیفتد، باید قید کلبه‌ای که برای آن زحمت کشیده‌ایم بزنیم.
    داشتن کانال و تعداد انبوه مخاطبی که به سرعت جذب می‌شوند، فریبنده است. اما به نظر میرسد مخاطبانی که به خود زحمت می‌دهند و نام دامنه ما را تایپ می‌کنند تا به رسانه اختصاصی‌مان برسند، ارزش و ماندگاری بیشتری داشته باشند.
    چالش داشتن رسانه، عظلات تولید محتوای ما را قوی‌تر می‌کند. برای گرم نگه داشتن کلبه باید هیزم جمع کرد و این یعنی باید دنبال محتوای دست اول و اصیل باشیم.
    شاید داشتن رسانه‌ی کوچک شخصی، شهامت کنار گذاشتن کمال‌طلبی را در ما ایجاد کند، تا از نوشتن و ارائه نترسیم. جایی برای آزمون و خطا و بازخورد گرفتن.
    حالا که گوگل هوشمندتر شده و کسانی که به تولید محتوای اصیل اهمیت می‌دهد قدر می‌بیند و بر صدر لینک‌های صفحه اول مینشینند، به مرور زمان مهمانانی به کلبه‌ی کوچک ما هدایت می‌شوند،‌ مهمانانی که حرف‌های مشترکی با ما دارند و می‌توانیم ساعت‌ها در گوشه دنجی از کلبه، چای بنوشیم و گفتگو کنیم.
     
    (با نوشتن این مطلب یاد فیلم زیبای فیتز کارالدوی ورنر هرتزوگ افتادم: شخصیت اصلی فیلم، مجنون وار با تلاش و تقلا سعی در ساختن تالار اپرایی در دل جنگل آمازون دارد و در این راه تمام بومی‌ها را به یاری می‌طلبد... نمونه یک ابرمرد نیچه ای! فیلمی که هرتزوگ مثل شخصیت اصلی فیلم، چهار سال تمام برای ساختنش جان کند و خود نیز تا مرز جنون رفت.)

    چند توصیه زیر را به عنوان جمع‌بندی اعلام میکنم، این توصیه‌ها صرفاً بعضی از ایده‌های من برای بهبود یک رسانه شخصی است که از مقالات و وبلاگ‌های مورد علاقه ام وام گرفته‌ام، قطعاً با جستجو و مطالعه‌ی بیشتر به نکات بیشتر و کاربردی‌تری نیز خواهید رسید:

    ۱. مطالعه مطالب روز جهان را درباره استراتژی محتوا، در برنامه‌ی خود قرار دهید.
    ۲. تزیینات کلبه را جدی بگیرید، تابلوهای روی دیوارها بسیار مهم است.
    سواد بصری خود را تقویت کنید، تماشای عمیق‌تر عکس‌های خوب و آثار گرافیکی به همراه مطالعه‌ی کتاب‌هایی در زمینه مبادی سواد بصری، می‌تواند یاری‌تان کند.
    ۳. داستان‌گویی مهارتی است که می‌تواند تاثیر شگفت انگیز بر رونق رسانه شخصی شما داشته باشد. خواندن داستان‌های کوتاه و بلند و همچنین کتاب‌های مرجع حوزه داستان‌نویسی مفید به نظر می‌رسد.
    ۴. به مطالبی که برای شما موثر و مفید بوده، لینک بدهید و آنها را معرفی کنید.
    ۵. وبلاگ‌های دیگر را زیر نظر داشته باشد: از برنامه و زمانبندی آن‌ها برای به روز رسانی و انتشار مطالب تا نحوه ارتباط با مخاطبان.
    همچنین کامنت‌گذاری در دیگر وبلاگ‌ها را جدی بگیرید.
    ۶. از مقاله ها و متن‌های کلاسیکی که از فکر و زبان استانداردی برخوردارند، رونویسی کنید. از نتیجه این کار در تقویت مهارت نگارشی‌تان شگفت زده خواهید شد.
    ۷. چک لیستی برای به روزرسانی وبلاگتان داشته باشد.
    ۸. درباره سئو به طور منظم و به روز مطالعه کنید.
    ۹. برای وبلاگتان یک خبرنامه هفتگی منظم تهیه کنید و هر هفته اطلاعاتی مفید و کاربردی برای مخاطبانتان ارسال کنید.
    ۱۰برای یک زندگی خلاق باید ترس از اشتباه را کنار بگذاریم.
    جوزف چیلتون پیرس

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .