Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


چه عواملی موجب گسترش اعتیاد به کار می‌شوند؟


اعتیاد به کار و عوامل تشدید کننده آن

قبلاً با هم در مورد تعریف اعتیاد به کار صحبت کردیم. همچنین چهار نوع مختلف از انواع اعتیاد به کار را در کنار یکدیگر مرور کردیم (خستگی ناپذیر، اهمال کار، توجه طلب، عشق بازان با کار).

به هر حال باید بپذیریم که نخستین ریشه اعتیاد به کار هم، مانند بسیاری از عادات رفتاری دیگر، درونی است. ما جایی در درون خودمان انتخاب می‌کنیم که به سمت اعتیاد به کار حرکت کنیم.

اما از سوی دیگر باید بپذیریم که عوامل محیطی زیادی وجود دارند که ممکن است این الگو را به صورت جدی تشدید کنند. در این درس می‌خواهیم به بررسی این الگوها بپردازیم.

ما در هر یک از چهار درس قبل، از دوستانمان خواستیم که در مورد هر یک از انواع معتادان و مصداق‌های آنها در محیط کار و زندگی خود فکر کنند و مثال بزنند.

البته با وجودی که شما تمرین آن درس‌ها را حل نکرده‌اید، مشکلی در درک این درس وجود نخواهد داشت. اما بعداً با مرور مجدد و دقیق‌تر آن درس‌ها خواهید دید که اهمیت همه عواملی که در اینجا مطرح می‌شوند، به یک اندازه نیست و سهم آنها در هر یک از انواع اعتیاد به کار، می‌تواند متفاوت باشد.

یکی از عوامل تاثیرگذار بر شدت گرفتن اعتیاد به کار، اطرافیان ما هستند. آنها گاهی عمداً و گاهی به صورت ناخواسته موجب افزایش رفتارهای اعتیادگونه در ما می‌شوند.

به عنوان مثال، خانواده‌ای را در نظر بگیرید که هر روز در آن بحث ارتقاء ماشین، جابجایی خانه و تعویض پوشاک و وسایل و مواردی از این دست مطرح باشد. اگر موضوعات مورد گفتگو در این خانه، بیش از توانمندی مالی خانواده باشد، دیر یا زود، آگاهانه یا ناآگاهانه، الگوهای اعتیاد به کار در پدر یا مادر خانواده تشدید خواهد شد.

دسترسی کامل به این مطلب برای اعضای ویژهٔ متمم امکان‌پذیر است.

اجازه بدهید که مجدداً در پایان این درس بر روی دو نکته تاکید کنیم:

عوامل فوق، نه به عنوان ریشه‌های اعتیاد به کار، بلکه به عنوان تسهیل کننده اعتیاد به کار مطرح شدند. همچنین با توجه به تنوع اعتیاد به کار و تقسیم بندی چهارگانه‌ای که در درس‌های گذشته انجام شد، همه آنها روی همه انواع اعتیاد تاثیر ندارند.

تمرین:

چه عوامل دیگری را در ترویج الگوی اعتیاد به کار، دخیل می‌دانید؟

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری اعتیاد به کار به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه اعتیاد به کار
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۱۰۸ نظر برای چه عواملی موجب گسترش اعتیاد به کار می‌شوند؟

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : فواد انصاری

    به نظرم مدیری که به جای هوشمندانه کار کردن سخت تر کار میکند و سالهاست که در جا میزند حتی به این نتیجه رسیده است که نباید فکر کند چون فکر کردن وقتش را تلف میکند این شیوه کار را وارد شرکت و سازمان خودش میکند کاش قبل از شروع کردن به کار مقداری فکر میکردیم که چطور میشود این کار را با سرعتی بالاتر انرژی کمتر و و با سود بالاتر و بهره وری بیشتری انجام دهیم نه اینکه مثل ربات فقط کار کنیم .....نمیدونم کسی زندگینامه چنگیز خان را خوننده یا نه و آیا اصلا ربطی داره یا نه ولی هنر چنگیز خان فتح قلعه های خصم با کمترینن تلاش و حداقل هزینه بود و هوشمندانه اینکارو میکرد نه با توان و فشار زیاد .... کسب کار موفق باید بتونه یک رو تبدیل به پنج بکنه با هوشمندی و خلاقیت وگرنه هر کسی با تلاش و صرف ساعت طولانی میتونه یک رو تبدیل به دو بکنه .....

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .