Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


مدل T در پرورش دانش و تخصص دانش آموزان و فرزندان ما


اهداف و انتظارات آموزشی متمم در این درس
کد درس: ۲۰۵۰
از دوستان عزیز متممی انتظار می‌رود پس از مطالعه‌ی این درس:
  • بتوانند مدل T را به عنوان یکی از مدل‌های آموزش و یادگیری کودکان و نوجوانان تشریح کنند.
  • در صورتی که فرزند دارند، به صورت جدی‌تر به دو رشته‌ای بودن فرزند خود فکر کنند. البته منظور از دو رشته‌ای بودن، داشتن دو مدرک نیست. بلکه داشتن دو نگرش مکمل است. چه بسا کسانی چند مدرک داشته باشند و هنوز در یک رشته هم،‌ به دانش و نگرش دست نیافته باشند.
کلاسها و دانش آموزان

در زمانهای دور، حوزه‌های دانش چنان محدود بود که یک نفر می‌توانست تقریباً با همه‌ی حوزه‌ها، تا حد خوبی آشنا باشد و حتی در آنها متخصص شود.

بوعلی سیناها و فارابی‌ها و ارسطوها، حاصل آن دوران هستند. آنها کسانی بودند که طب و منطق و فلسفه و علوم طبیعی را به یک اندازه می‌دانستند و در همه‌ی آنها صاحب‌نظر بودند.

بعدها، علم چنان توسعه یافت که دیگر کسی نمی‌توانست همه‌ی حوزه‌ها را بشناسد و بفهمد و درک کند.

به همین علت، در دوران ما رایج است که کسانی که در هر حوزه‌ای حرفی می‌زنند و در هیچ‌حوزه‌ای متخصص و صاحب‌نظر نیستند را اقیانوس‌هایی با عمق یک بند‌انگشت بنامند.

در چنین شرایطی، استراتژی یادگیری و توسعه‌ی دانش و تخصص ما چگونه باید باشد؟

الگوی پرورش دانش و تخصص دانش آموزانبسیاری از دانشمندان امروز درباره‌ی این سوال صحبت و نظریه‌پردازی کرده‌اند. اما از میان حرف‌ها و نظرات پراکنده، می‌توان برخی دیدگاه‌های مشترک را نیز استخراج کرد:

دسترسی کامل به این مطلب برای اعضای ویژهٔ متمم امکان‌پذیر است.

نقد سیستم آموزشی و توجه به تنوع تخصص ها

تمرین ۱:

با توجه به رشته‌های موجود، اگر بخواهید برای خودتان، تخصص اول و دوم مشخص کنید (آنچه دارید یا آنچه کاش داشتید یا آنچه باید در آینده داشته باشید)، نام این دو تخصص چیست؟ ترکیب این دو، تا کنون در دنیا چه نوع محصولات و نتایجی داشته است؟

تمرین ۲ (اگر پروژه‌ی درس تفکر سیستمی را انجام نداده‌اید):

فرض کنید شما قرار است – در چارچوب تمام محدودیت‌های فرهنگی و قانونی موجود – یک مدرسه‌ی جدید بسازید. چه کارهایی را انجام می‌دهید که مدرسه‌ی بهتری باشد و ما را بهتر برای دنیای پیش رو آماده کند؟

تمرین ۳:

به هر حال، ما در این جامعه و در این شرایط زندگی کرده‌ایم و به این نقطه رسیده‌ایم. یک شبه هم نمی‌شود همه چیز را تغییر داد. اگر بخواهید یک گام کوچک بردارید تا به یک انسان T نزدیک‌تر شوید، از امروز چه کار جدیدی را در برنامه‌ی روزانه‌ی خود خواهید گنجاند؟

تمرین ۴:

اگر فرزند دارید، آیا فکر کرده‌اید که دو حوزه‌ی اصلی و فرعی که او به آنها علاقه دارد و می‌تواند آنها را با هم بیامیزد چیست؟

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    محمدرضا محمدی ، رضا خانبابائی ، مرضیه مصلی نژاد ، زهرا کارگرفرد ، پریماه خسروی

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری پرورش کودکان هوشمند به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه پرورش کودکان هوشمند
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۱۴۳ نظر برای مدل T در پرورش دانش و تخصص دانش آموزان و فرزندان ما

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : مریم

    1-مهندس مخابرات-مدیریت شاخه تفکر سیستمی-برنامه نویسی-ای تی.من ترکیب اینها را ندیدم چیه، ولی فکر میکنم اگر توهر دو حوزه اطلاعات لازم کسب کنم میتونم خودم یه اختراع جدید و یه سالاد فصلی از اینها درست کنم.
    2-اگر من توانایی مالی درست کردن یک مدرسه را داشتم اون مدرسه را رایگان در نظرمیگرفتم.ودوست داشتم که اگرازمونی بود که میشد افراد سخت کوش را از افراد معمولی تمییز بده افراد سخت کوش و نه تیز هوش را جذب مدرسه میکردم.(اکیدا با مدرسه ای که یک گروه را به عنوان تیزهوش از جامعه جدا میکند و تمامی امکانات را به انها میدهد مخالفم تجربه ثابت کرده که افراد سخت کوش و نه صرفا تیز هوش همواره پیروز میدانهای زندگی اند.)و اما یک کارگاه هنری درست میکردم از نقاشی و سفال گری و خطاطی و قلم زنی و عکاسی و موسیقی: گیتار پیانو ویالون .... که بچه ها هر ترم دو هنر را به صورت مقدماتی یاد بگیرند و اگر تمایل داشتند بعدا خودشان به صورت حرفه ای یاد بگیرند.
    هر روز 15 دقیقه پیاده روی در محوطه بازی که در مدرسه طراحی شده.
    هر درس ازمایشگاه داشته باشد هر فرمولی که تدریس میشود بچه به صورت تجربی ان را بدست اورند.و مثال های بسیار متنوع از ان حل شود.
    3-من هم مدتی است که به برنامه خودم سایت روزنوشته ها و متمم شما را اضافه کردم.واموزش نرم افزار های مرتبط با رشتم و نرم افزار های غیر مرتبط که شامل اتوکد و کورل و چند نرم افزار برای طراحی سایت و کد نویسی است نیز به برنامه آموزشی من اضافه شده.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .