Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


اعتمادسازی در رابطه | آشنایی با روش های جلب اعتماد


اعتماد و اعتمادسازی

وقتی از ارتباط و مهارت ارتباطی حرف می‌زنیم، اعتماد و اعتمادسازی از جمله مفاهیمی هستند که بلافاصله در ذهن‌مان تداعی می‌شوند.

البته اعتمادسازی صرفاً زیرمجموعه‌ی بحث مهارت ارتباطی نیست و در سایر بخش‌های مدیریت هم به آن پرداخته می‌شود.

کاریزما، مذاکره و رهبری سازمانی، از جمله حوزه‌هایی هستند که اعتماد سازی و جلب اعتماد در آن‌ها ضروری است و می‌توان گفت بدون شکل گیری اعتماد یک رابطه‌ی مولد و سازنده شکل نمی‌گیرد.

در این درس به بررسی سه موضوع می‌پردازیم:

  • تفاوت اعتماد و بی اعتمادی
  • سه نوع متفاوت اعتماد
    • اعتماد مبتنی بر محاسبه
    • اعتماد مبتنی بر پیش‌بینی‌پذیری
    • اعتماد مبتنی بر شناخت عمیق و اشتراک هویت
  • چند روش برای افزایش اعتماد در رابطه و جلب اعتماد طرف مقابل

در پایان هم به یک سوال مهم می‌پردازیم: چقدر برای جلب اعتماد تلاش کنیم؟ آیا لازم است در هر رابطه‌ای، اعتماد را تا آخرین حد ممکن تقویت کنیم؟

تفاوت اعتماد و بی اعتمادی

تقریباً تا دهه‌ی نود میلادی، منابع مدیریتی و روانشناسی که به بررسی اعتماد می‌پرداختند، اعتماد و بی‌اعتمادی را متضاد یکدیگر می‌دانستند. در واقع آن‌ها اعتماد و بی‌اعتمادی را دو انتهای یک طیف می‌دانستند  و فرض می‌کردند که هر چه اعتماد کمتر شود، بی‌اعتمادی بیشتر شده است.

اما لوییکی (نویسنده یکی از معتبرترین کتاب‌های مذاکره) یکی از نخستین کسانی بود که به تفاوت این دو مفهوم توجه کرد (+).

مثال زیر می‌تواند مفهوم اعتماد و بی‌اعتمادی را از نگاه لوییکی بهتر مشخص کند:

فرض کنید یک غریبه در آن سوی خیابان رد می‌شود و دوست‌تان از شما می‌پرسد: «آیا به او اعتماد داری؟»

احتمالاً شما پاسخ خواهید داد: «نه. اعتماد ندارم. چون اصلاً او را نمی‌شناسم.»

حالا فرد دیگری را در نظر بگیرید که قبلاً در شرکت، همکار شما بوده و به خاطر خیانت در امانت اخراج شده است. از شما می‌پرسند: «آیا به او اعتماد داری؟»

پاسخ شما باز هم این است که: «نه اعتماد ندارم.»

اما این بار بی‌اعتمادی شما ناشی از شناخت او و تجربه‌ی کار با اوست.

این دو نوع «اعتماد نداشتن» را نمی‌توان از یک جنس دانست.

وقتی کسی را نمی‌شناسید، به او اعتماد ندارید (اگر شاخص اعتماد را از صفر تا صد تعریف کنیم، اعتماد شما نزدیک به صفر است).

اما وقتی کسی را به خاطر سابقه‌ی منفی‌اش می‌شناسید، به او بی‌اعتماد هستید (اگر شاخص بی‌اعتمادی را از صفر تا صد تعریف کنیم،‌ بی‌اعتمادی شما زیاد و نزدیک به صد است).

لوییکی پیشنهاد می‌کند به جای طیف، اعتماد و بی‌اعتمادی را به شکل یک نمودار دو بعدی در نظر بگیرید:

جلب اعتماد در رابطه - اعتماد سازی

به عنوان مثالی ساده، می‌توان خانه‌ی شماره‌ی ۱ را به دزدی نسبت داد که از منزل شما چیزی را سرقت کرده و الان او را در کلانتری می‌بینید: هیچ دلیلی برای اعتماد کردن به او وجود ندارد و همزمان دلیل خوبی برای بی‌اعتماد بودن به او دارید.

خانه‌ی شماره ۴ را هم می‌توانید در مورد شریک عاطفی یا شریک اقتصادی طولانی‌مدتی در نظر بگیرید که رابطه‌ای عمیق میان‌تان ساخته شده است. قاعدتاً نباید علت‌های چندانی برای بی‌اعتمادی وجود داشته باشد‌ (اگر چنین بود، رابطه عمیق و ماندگار نمی‌شد). در عین حال، شناخت زیاد و عمق رابطه، اعتماد را هم افزایش داده است.

خانه‌ی شماره ۲ هم تقریباً وضعیت تمام افرادی است که شما با آ‌ن‌ها ناآشنا هستید و در کوچه و خیابان یا محل کار، آن‌ها را می‌بینید. اگر هم حداقلی از اعتماد وجود دارد، ناشی از ویژگی شخصیتی شماست و نه چیزی دیگر (همان چیزی که در درس میل به اعتماد توضیح داده شد).

شاید بتوان گفت خانه‌ی شماره‌ ۳، نمایش‌دهنده‌ی پیچیده‌ترین شکل رابطه است: شما به یک فرد بی‌اعتماد هستید، اما مکانیزم‌هایی ایجاد کرده‌اید که مطمئن هستید اگر به او اعتماد کنید، به شما خیانت نخواهد کرد. سفته گرفتن در زمان استخدام، سبک اعتماد شماره‌ی ۳ را ایجاد می‌کند.

ما از شما انتظار نداریم پس از پایان این درس، ماتریس اعتماد و بی‌اعتمادی را حفظ کنید و در هر رابطه‌ای، خانه‌ی متناظر در نمودار را جستجو کنید. اما مهم است به خاطر داشته باشید که فرایند اعتمادسازی پیچیده‌تر از چیزی است که در نخستین نگاه به‌نظر می‌رسد:

اعتماد سازی در رابطه پیچیده تر از این است که با چند تکنیک بتوان اثر بی اعتمادی را پوشاند

محدودیت در دسترسی کامل به دوره مهارت های ارتباطی

دسترسی کامل به این درس و ۴۴ درس دیگر دربارهٔ مهارت های ارتباطی برای اعضای ویژه متمم در نظر گرفته شده است. تا کنون ۱۰۳۳۶ نفر از متممی‌ها مجموعاً ۷۹۹۰ تمرین در درس‌های مرتبط با مهارت ارتباط موثر ثبت کرده‌اند.

با عضویت ویژهٔ متمم علاوه بر این ۴۴ درس به هزاران درس دیگر از جمله درس‌های زیر دسترسی خواهید داشت:

  روانشناسی پول | مذاکره | تصمیم گیری | مدیریت جلسه

  خودشناسی | شخصیت شناسی | تحلیل رفتار متقابل

  کوچینگ | مشاوره مدیریت | توسعه فردی | یادگیری

  استعدادیابی | هوش هیجانی | عزت نفس | برندسازی شخصی

  دوره MBA (پیگیری منظم مجموعه درس‌ها)

ثبت نام    تجربه‌ٔ متممی‌ها

تمرین و مشارکت در بحث

از این سه سطح اعتماد مطرح شده در درس، چه مثال‌های دیگری در ذهن دارید؟

برای توسعه‌ی اعتماد در هر یک از مثال‌هایتان، چه شیوه‌ها و ابزارها و رفتارهایی را اثربخش می‌دانید؟

آیا در روابط خود، تجربه‌ای را به خاطر دارید که بی دلیل، برای ارتقاء سطح اعتماد به چیزی فراتر از حد مورد نیاز، تلاش کرده باشید و امروز، صرف آن توان و انرژی را اشتباه بدانید؟

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری مهارتهای ارتباطی و زبان زندگی به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه مهارتهای ارتباطی و زبان زندگی
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۱۴۵ نظر برای اعتمادسازی در رابطه | آشنایی با روش های جلب اعتماد

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : محسن سعیدی پور

    سلام

    شرکت ما معمولا برای اینکه با نماینده های فروش کار کنه از اونها به مبلغی که میخوان محصول پیششون باشه در زمان عقد قرارد اد چک تضمین در وجه شرکت   به تاریخ روز اتمام  قرارداد میگیره؛البته ناگفته نمونه که در چند مورد کوچیک نماینده ها با وجو داینکه چک تضمین هم دادند بازهم از این اعتماد سوء استفاده کردند (چون چک جنبه حقوقی پیدا میکنه و دردسرش زیاده )به همین خاطر شرکت رو آورده به سمت امانت نامه ؛یعنی اینکه محصول رو به صورت امانت (طی یک برگه با مهر و امضاء طرف) در اختیار نماینده قرار میده (به مبلغ مشخص) حالااگر نماینده بخواد سوء استفاده کنه میشه در دادگاه به عنوان خیانت در امانت طلب رو ازش درخواست کرد(ظاهرا خیانت در امانت زودتر به نتیجه میرسه تا چک برگشتی)(اعتماد مبنی بر محاسبه)

    به نظرم در این نوع اعتماد (اعتماد مبنی بر محاسبه )تکلیف دوطرف واقعا مشخصه  در زمان قطع رابطه یا بازخوانی رابطه تا حد زیادی معلومه که کدوم طرف از اعتمادطرف مقابل سوء استفاده کرده اما در اعتماد مبتنی بر دانش و اعتماد مبتنی بر شناخت ؛تا زمانی که رابطه خوبه ؛  همه چی خوبه ؛ولی وقتی رابطه دچار مشکل میشه و احتیاج به بازنگری و باز خوانی داره دیگه معلوم نیست هر طرف واقعا چقدر اعتماد کرده به طرف مقابل و طرف مقابل چقدر از این اعتماد سوء استفاده کرده (البته اگر هر دوطرف اداعای قربانی شدن داشته باشند که دیگه اوضاع خیلی به هم ریخته میشه و معمولا هم همینطوریه)

    حدود هشت ,نه سال پیش برای یه نفر کار میکردم که هنرش نمای ساختمان بود ؛برادرش یه مناقصه رو برنده شد ه بود؛تو بیرجند برای ساخت سوله انبار نفت بیرجند؛بر حسب اتفاق پایپینگ اونجارو هم برنده شد ؛و از برادرش  خواست که برای ساخت سوله و پیمانکاری پایپینگ بره بیرجند؛منم به این آقا اعتماد کردم و باهاش رفتم بیرجند؛(از همون اول مشکل مالی داشتند  ؛اما تصور میکردند که با تایید صورت وضعیتها خیلی زود به پول میرسند )بعد از شش ماه کار کردن ؛پیمانکار اصلی از پیشرفت کارراضی نبود ؛کار به دعوا و مشاجره کشید ؛ما یه صورت وضعیت  رو طلبکار بودیم و البته از این شاکی بودیم که متریال به موقع نرسیده و ما نیرو استخدام کردیم و حالا حقوق نیرو رو هم نمیتونیم بدیم ؛ و صورت وضعیت ما هم تایید نمیشه
     برای تضرع خواهی من به  اون  آدمی که بهش اعتماد کرده بودیم تا پیش فرماندار هم رفتیم ؛فرماندار از ما لیست بدهی و صورت وضعیتمون رو خواست ؛من مسئول تهیه این دوتا شدم ؛

    چیزی که به دفتر فرماندار دادم این بود ؛بدهی به نیروها به ابزار فروش ؛خواربار فروش  35 میلیون ؛

    طلب  از پروژه 5میلیون

    تا فرماندار این وضعیت رو دید ما خلع ید شدیم.و یه شرکت دیگه جای ما اومد .

    روزی که با اون بنده خدا قطع رابطه کردم بهم گفت: تو نباید میزان واقعی بدهیمون رو اعلام میکردی ؛من به تو اعتماد کرده بودم.

    منم گفتم :بعد از 6 ما ه کار کردن فقط به اندازه دوماه حقوق از تو گرفتم . 2میلیون تومن از اون بدهی ؛حقوق من بود ؛ من نمیتونم از حقوق خودم کم کنم ؛من به تو اعتماد کردم و زندگیمو ول کردم اومدم اینجا ؛با 5 میلیون پول صورت وضعیت  کدوم یکی از طلبکارهات  رو میتونستی راضی کنی؟ تو 35 میلیون بدهی داری و 5 میلیون طلب حتی حاضر نشدی سرمایه از خودت بیاری

    اشتباه من اعتماد مبتنی بر شناخت  بود  ولی خیلی بیش از حد و تا حدودی یک طرفه

    متشکرم

     

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .