Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


شرکت پالانتیر (Palantir) | داده کاوی در مقیاس بزرگ برای پرسش‌های خاص


اهداف و انتظارات آموزشی متمم در این درس
کد درس: ۱۹۹۴۹

این درس متمم به معرفی شرکت پالانتیر و تاریخچه و فعالیت آن اختصاص دارد.

ما درس معرفی پالانتیر را در بهار سال ۱۳۹۴ منتشر کردیم؛ زمانی که این شرکت چندان در دنیا شناخته‌شده نبود (و البته هنوز هم کمابیش همین است). اما طی سال‌های اخیر، افراد بیشتری نام پالانتیر را شنیده‌اند و حتی سهام پالانتیر به شکل عمومی عرضه شده است (نماد NYSE: PLTR).

آن‌چه اکنون می‌خوانید، نسخهٔ به‌روز‌شدهٔ داستان پالانتیر است. این درس که زیرمجموعهٔ داستان‌های کسب و کار در متمم است، اهمیت علم داده و داده کاوی را به ما یادآوری می‌کند. آن هم در دورانی که در عصر بیگ دیتا است و داده‌ها، با سرعتی مهار‌نشدنی، خلق می‌شوند و در دسترس قرار می‌گیرند.

پالانتیر یکی از استارت آپ های موفق جهان است که توسط پیتر ثیل تاسیس شده

از این که سهام‌دار شرکتی باشید که نمی‌دانید دقیقاً چه می‌کند چه حسی دارید؟ نظرتان در مورد چنین جمله‌ای چیست: «حق دارید سهامدار باشید، اما کنترل خاصی روی شرکت نخواهید داشت و تصمیم‌گیری‌های اصلی شرکت فقط در اختیار سه نفر است و هیچ‌وقت هم به شما نمی‌گویند که این تصمیم‌ها چه بوده است.» چنین وضعیتی، حتی اگر در ایران برای ما آشنا و قابل‌درک باشد، در دنیا چندان عادی نیست.

با این حال، شرکتی وجود دارد که طی چند سال اخیر دقیقاً با همین شرایط و در همین وضعیت، فعالیت کرده است؛ شرکتی به نام پالانتیر (Palantir). این اسم عجیب، از سنگی جادویی در رمان ارباب حلقه‌ها اقتباس شده است. پالانتیری در آن رمان، نوعی جام جهان‌نماست.

حتی اگر پالانتیر را نشناسید، احتمالاً یکی از بنیان‌گذاران آن را می‌شناسید: پیتر تیل (Peter Thiel). او که یکی از بنیان‌گذاران پی‌پل (PayPal) و از نخستین سرمایه‌گذاران فیس‌بوک است، یکی از قدرتمندترین مدیران و سرمایه‌گذاران سیلیکون‌ولی است. بسیاری از کسانی که امروز غول‌های سیلیکون‌ولی محسوب می‌شوند، زمانی دوست و همکار پیتر تیل بوده‌اند (از ایلان ماسک بنیان‌گذار تسلا تا رید هافمن بنیان‌گذار اصلی لینکدین و استیو چن ‌هم‌بنیان‌گذار یوتیوب). به همین علت، رایج است که برای توصیف او و دوستانش از اصطلاح مافیای پی‌پل استفاده می‌شود. البته این اصطلاح در نوشته‌های آمریکایی بیش از این‌که دارای بار منفی باشد، به قدرت او و شبکه‌ٔ دوستانش اشاره می‌کند.

مافیای پی پل

پیتر تیل هم‌چنین هم‌بنیان‌گذار شرکت سرمایه‌گذاری Funders Fund هم هست.

اگر به سایت این شرکت سر بزنید، صفحهٔ معرفی پورتفولیوی شرکت شما را شگفت‌زده خواهد کرد. کسب‌و‌کارهای زیر، بخشی از سبد سرمایه‌گذاری فاندرزفاند هستند (+):

شرکت پالانتیر

بیش از پانزده سال، اطلاعات بسیار محدودی دربارهٔ پالانتیر در دسترس بود. آن‌هم غالباً در قالب اشاره‌های ضمنی پیتر تیل به این شرکت. به عنوان نمونه، کسانی که کتاب صفر به یک پیتر تیل را خوانده‌اند، شش یا هفت بار به بهانه‌های مختلف با نام پالانتیر مواجه شده‌اند.

او در کتاب خود، پالانتیر را شرکت بسیار موفقی معرفی می‌کند که آیندهٔ سودآوری دارد. بد نیست بعضی از توضیحاتی را که پیتر تیل دربارهٔ‌ پالانتیر در سال ۲۰۱۴ در کتاب صفر به یک آورده – خلاصه‌شده و نقل به مضمون – با هم بخوانیم (معرفی کتاب صفر به یک):

پالانتیر یک شرکت نرم‌افزاری است که از ظرفیت کامپیوترها برای توانمندسازی تحلیل‌گران در حوزه‌هایی نظیر امنیت ملی و فایننس در سطح بین‌المللی استفاده می‌کند.

پالانتیر علاوه بر کمک به یافتن تروریست‌ها به پیش‌بینی محل‌های مستعد مین‌گذاری در افغانستان، ردیابی معاملات بورسی مبتنی بر اطلاعات محرمانهٔ داخلی، و نیز پشتیبانی مراکز کنترل بیماری‌های مُسری نیز کمک کرده است. این شرکت هم‌چنین با سیستم تشخیص تقلب در معاملات مالی، سالانه صدها میلیون دلار سرمایهٔ بانک‌های خصوصی و دولتی را حفظ کرده است.

نرم‌افزارهای پالانتیر می‌توانند برخی رفتارهای مشکوک یا مکالمه‌های مرتبط با تروریست‌ها یا گروه‌های افراطی را بررسی کرده و موارد مشکوک را علامت‌گذاری کنند تا کارشناس متخصص آن‌ها را مرور کند.

پالانتیر در مسیر ثبت یک میلیارد دلار فروش برای سال ۲۰۱۴ میلادی است.

فوربز به خاطر شایعاتی که دربارهٔ کمک نرم‌افزارهای پالانتیر به یافتن و کشتن اسامه بن لادن وجود دارد، آن را Killer App نامیده است.

مدیرعامل پالانتیر از سی روز ماه، بیست‌و‌پنج روز را در سفر است تا با کارفرمایان فعلی و مشتریان بالقوه ملاقات کند. ارزش هر یک از قراردادهای ما بین یک میلیون تا صد میلیون دلار است و با چنین قیمتی کارفرما ترجیح می‌دهد به جای معاون فروش با خود مدیرعامل ملاقات کند.

اما پالانتیر در پیتر تیل خلاصه نمی‌شود. این شرکت هم‌بنیان‌گذار دیگری هم دارد که مردم عادی کمتر او را می‌شناسند: الکس کارپ (Alex Karp). یک درس‌خواندهٔ استنفورد که شاگرد هابرماس هم بوده و در زمینهٔ فلسفه، حقوق و علوم اجتماعی تخصص دارد (+).

الکس کارپ که زمان تحصیل حقوق هم‌دورهٔ دانشگاه پیتر تیل بوده، این دوستی را برای حدود سه دهه حفظ کرده و از بدو تأسیس پالانتیر، یعنی سال ۲۰۰۳، مدیر ارشد اجرایی این شرکت بوده است.

آلکس کارپ

ما چهرهٔ الکس کارپ را – بر خلاف بسیاری از فعالان استارتاپی سیلیکون ولی – کمتر می‌شناسیم. اگر سبک مدیران استارتاپی را می‌پسندید، می‌توانید عکس بالا را از او به خاطر بسپارید.

اگر هم احساس می‌کنید چنین عکسی برای مدیر شرکتی که پیتر تیل آن را تعقیب‌کنندهٔ تروریست‌ها، جویندهٔ معاملات فاسد و معدوم‌کنندهٔ بن‌لادن معرفی می‌کند مناسب نیست، می‌توانید عکس زیر را که لس‌آنجلس‌تایمز انتخاب کرده به عنوان تصویر مدیرعامل پالانتیر در ذهن خود ثبت کنید (+):

شرکت پالانتیر

پالانتیر قبل از ۲۰۲۰

پالانتیر تا قبل از سپتامبر سال ۲۰۲۰ (مهر ۱۳۹۹) به شکل کاملاً خصوصی اداره می‌شد. پیتر تیل و مدیرعامل پالانتیر در مصاحبه‌های مختلف اعلام کرده بودند که میل ندارند سهم این شرکت به شکل عام عرضه شود. علت را هم به شکل شفاف توضیح می‌دادند (+): «وقتی سهام شرکتی به شکل عمومی عرضه می‌شود، فعالیت آن شرکت باید شفاف باشد و شفاف بودن برای پالانتیر مناسب نیست.»

شفاف بودن برای پالانتیر دو دردسر داشت:

  • باید پروژه‌های امنیتی با جزئیات زیادی افشا می‌شد.
  • شفاف‌سازی باعث می‌شد رقبا با فعالیت‌های شرکت آشنا شوند و این آشنایی می‌توانست به تدریج مزیت رقابتی پالانتیر را از بین ببرد (مزیت رقابتی چیست؟)

با توجه به این ملاحظات، در طول آن سال‌ها اطلاعات چندانی دربارهٔ شیوهٔ فعالیت پالانتیر و مشتریان آن مشخص نبود. بسیاری از مذاکره‌ها را شخص مدیرعامل انجام می‌داد و قراردادها را هم خودش منعقد می‌کرد. فقط همه می‌دانستند که مجموعه‌هایی مثل FBI و CIA و وزارت دفاع آمریکا از جمله مشتریان پالانتیر هستند. حوالی سال ۲۰۱۳ برآورد می‌شد که این شرکت – که در آن موقع ده ساله بود – چیزی بین ۵ تا ۸ میلیارد دلار ارزش داشته باشد (+).

این نوع اطلاعات و تخمین‌ها هم از آن‌جا به دست می‌آمد که همه می‌دانستند این‌کیو‌تِل (IQT) جزو نخستین سرمایه‌گذاران پالانتیر است و طبیعتاً‌ وقتی این‌کیوتل روی شرکتی سرمایه‌گذاری می‌کند، آن شرکت محصولاتی دارد که می‌توانند کاربرد امنیتی داشته باشند. (این‌کیو‌تل یک شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر متعلق به CIA است و از آن‌جا که CIA با بودجهٔ مردم کار می‌کند، سرمایه‌گذاری‌های آن معمولاً به شکل عمومی اعلام می‌شود و می‌توانید فهرست آن‌ها را ببینید). همین اطلاع‌رسانی‌ها باعث شد حضور کسانی مثل کاندولیزا رایس (وزیر خارجهٔ اسبق آمریکا) و جورج تنت (رئیس اسبق CIA) در فهرست مشاوران پالانتیر عجیب نباشد (+).

خود پیتر تیل هم مشکلی با بیان رابطهٔ پالانتیر با سازمان‌های اطلاعاتی نداشته و ندارد و بارها این موضوع را به زبان‌های مختلف شرح داده است. از جمله این که:

داستان شرکت‌هایی مانند پالانتیر به ما کمک می‌‌کنند تصویری واقع‌بینانه‌تر از بیگ دیتا، کاربردهای داده کاوی و بازار کار علم داده داشته باشیم. هم‌چنین درک کنیم که پردازش هوشمندانهٔ داده‌ها در مقیاس بزرگ، چقدر می‌تواند در تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی مفید باشد. البته این نکته چندان هم بدیع و ناآشنا نیست. در سال‌های اخیر در سراسر جهان، بسیاری از مدیران و سیاست‌گذاران از اهمیت داده‌ها آگاه شده‌ و به نقش استراتژیک داده‌ها پی برده‌اند. اما این آگاهی بیشتر به عطش گردآوری اطلاعات و تلاش برای دسترسی افراطی به داده‌های بعضاً خصوصی منجر شده است. این در حالی است که معمولاً آشنایی با شیوهٔ تحلیل داده‌ها و استفادهٔ کارآمد از آن‌ها بسیار سطحی است.

از آن‌جا که هر شکلی از گردآوری داده هزینه‌آور است (چه هزینهٔ فنی و چه هزینهٔ روانی و اجتماعی)، گردآوری‌های بی‌اثر یا کم‌اثر صرفاً باعث می‌شود مدیران، سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیران صرفاً به هزینه‌آفرینی بیشتر برای جامعه، مردم و کسب‌و‌کارها بپردازند، بی‌آن‌که دستاوردی واقعی از جنس رضایت، رفاه و امنیت خلق شود.

محدودیت در دسترسی کامل به این مجموعه درس

دسترسی کامل به مجموعه درس‌های داستان کسب و کار برای اعضای ویژه متمم امکان‌پذیر است. پس از فعال کردن اشتراک ویژه در متمم، به درس‌های بسیار بیشتری دسترسی پیدا می‌کنید که می‌توانید فهرست آنها را در این‌جا ببینید:

  نقشه راه یادگیری درس‌های متمم

دوستانی که درس‌های داستان کسب و کار متمم را مطالعه کرده‌اند،‌ به درس‌های زیر هم علاقه نشان داده‌اند:

  مدل کسب و کار | بیزینس پلن | ارزش آفرینی | کارآفرینی

  تصمیم گیری  |  استراتژی  |  تفکر استراتژیک

  مشاوره مدیریت  |  کوچینگ  |  مسیر شغلی

  دیجیتال مارکتینگ  |  برندسازی  | پرسونال برندینگ

  مذاکره  |  مهارت ارتباطی  | توسعه فردی

  دوره MBA (پیگیری منظم مجموعه درس‌ها)

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    قاسم کریمی ، مصطفی ، عزیزاله پوراحمدیان ، مرتضی نجفی ، احمد

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری داستان کسب و کار به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه داستان کسب و کار
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۱۲ نظر برای شرکت پالانتیر (Palantir) | داده کاوی در مقیاس بزرگ برای پرسش‌های خاص

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : محمد یاسمی

    به نظر می رسد با حضور روز افزون انسانها در فضای مجازی چه از روی اختیار و چه بالاجبار، این ترکیب انسان و ماشین و داده کاوی، تحول شگرفی را در علم روانشناسی بوجود بیاورد؛ به طوری که شاید علاقه مندان به تحصیل روانشناسی بیش از آنکه به منابع و نظریه های قدیمی و آکادمیک نیازمند باشند، مهارت های لازم برای تحلیل رفتارهای مجازی انسانها را لازم داشته باشند. به نقلی دیگر کیفیت حجم نمونه ها در این فضا نسبت به فضای حقیقی از کیفیت بالاتری برخوردار خواهند شد.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .