Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


نقش Teamworker یا گروهی کار در فعالیت تیمی


اهداف و انتظارات آموزشی متمم در این درس
کد درس: ۲۵۷۴۸
  • در پایان این درس باید بتوانید نقش Teamworker را به عنوان یکی از نقش های 9 گانه‌ی بلبین، توصیف و تعریف کنید.
  • انتظار می‌رود در پایان این درس بتوانید تفاوت نقش Teamworker را با نقش هماهنگ کننده، بیان کنید و آنها را از یکدیگر تشخیص دهید.
  • انتظار می‌رود در پایان این درس، درک کنیم که بر خلاف تصور رایج، قرار نیست همه‌ی اعضای یک تیم، نقش Teamworker داشته باشند و اتفاقاً بسیاری از کسانی که معتقدند در اجرای این نقش قوی هستند، توانمندی چندانی در آن ندارند. اما این، باعث نمی‌شود که عضو نامناسب یا ناکارآمدی برای تیم باشند.
گروهی کارها در کار تیمی - نقش های بلبین

پس از آشنایی با مردیت بلبین و مدل او در مورد نقش افراد در کار تیمی، بررسی مورد به مورد نقش های ۹ گانه بلبین را آغاز کردیم.

ابتدا به نقش افراد ایده پرداز توجه کردیم و سپس به نقش جستجوگر منابع یا Resource Investigator پرداختیم و سپس بحث را با نقش ارزیاب ادامه دادیم.

نقش هماهنگ کننده، نقش افراد اجرایی یا اجراکارها، نقش تمام کننده‌ها و نقش موتور محرک از جمله نقش های دیگری بود که در کار تیمی مورد بررسی قرار دادیم.

درس حاضر به نقش Teamworker‌ها یا گروهی‌کارها یا دیپلمات اختصاص یافته است.

کار تیمی و نقش افراد گروهی کار در موفقیت کار تیمی

گروهی‌کارها یا Teamworker‌ها به عنوان یکی از نقش‌های کار تیمی

دسترسی کامل به این مطلب برای اعضای ویژهٔ متمم امکان‌پذیر است.

تمرین

چه تجربه‌ای از مواجهه و تعامل با نقش Teamworker یا گروهی‌کار در کار تیمی داشته‌اید؟

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    رزیتا مرادی ، تهمینه باعدل ، طیبه خدمت ، مهرداد ، سوقی توکلی مقدم

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری مهارت کار تیمی به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه مهارت کار تیمی
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۵۶ نظر برای نقش Teamworker یا گروهی کار در فعالیت تیمی

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : شیرین

    بنظرم نقش teamworker شباهت زیادی به co-ordinator یا هماهنگ کننده داره و شاید جدی ترین تفاوتشون در ویژگی نامطلوب و غیرمجازشون باشه. چنانکه هماهنگ کننده، دستاوردهای تیم رو بنام خودش میزنه و گروهی کار، خیلی براش مهمه که نظر همه جلب بشه و تقریبا نمیتونه با قطعیت نظرش رو اعلام کنه و نظرش عموما در حالت بینابینی قرار داره به همین خاطر یشرفت تیم غالبا در حد متوسط میمونه.
    احساس میکنم teamworker ها در زندگی شخصیشون هم تا اندازه ای نه گفتن به دیگران براشون سخت باشه و اگه بخوام گریزی هم به این درس عزت نفس بزنم، شاید بشه گفت تا حدی انفعالی عمل می کنن و جرات ابراز نظر قطعی رو ندارن، از طرف دیگه با روحیه صلح طلب و ذهنِ بسیار حسن جویی که دارن، دائم در حال جستجوی ویژگی های مثبت دیگران هستن تا بهانه ای برای توافق پیدا کنن. 

    بنده هم تا حد زیادی تجارب مشابهی با رحیمه جان داشتم و جوری بودم که دلم نمیومد دل کسی رو بشکنم و تلاش می کردم همیشه از بروز اختلاف در تیم جلوگیری کنم و از ایجاد تنش بشدت پرهیز می کردم. این رو هم اضافه کنم که معمولا اطرافیانم از خرید کردن با من لذتی نمی بردن چون دست روی هر کالایی(معمولا پوشاک) میذاشتن، میگفتم قشنگه و مزیتای اون کالا رو توصیف می کردم، و اصطلاحا به خودم اجازه نمی دادم سلیقشون رو زیر سوال ببرم.
    البته اخیرا چه در محیط کار و چه زندگی شخصی، به این نتیجه رسیدم که تعارض اجتناب ناپذیر و حتی گاهی ضروریه و مدتی هست که در حال تغییر مدل ذهنی خودم هستم و سعیم اینه که، این حالت بینابینی و عدم قطعیت رو تا حد امکان از رفتارم حذف کنم.

    اعتراف نوشت: اعتراف میکنم وقت نسبتا زیادی رو بر روی این دو درس صرف کردم تا بتونم تفاوت هاشون رو پیدا کنم ولی آنچنان که باید، تفاوت خاصی مشاهده نکردم. برای همین اول سعی کردم تمرین درس هماهنگ کننده رو انجام بدم، بعد به سراغ این درس بیام. البته بنده تمرین co-ordinator رو قبلا نوشته بودم ولی چون مثال ها کامل نشده بود، ارسالش نکردم. خوشحال میشم اگه اون کامنت رو هم بخونید چون همزمان با این کامنت ثبتش کردم و بنظرم مثال هایی که ذکر کردم، تشابه نسبتا محسوسی با مطالب این درس داره.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .