Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


نامگذاری کودکان و نکاتی در مورد آن


نامگذاری کودکان در گفتگو با دکتر آلبرت محرابیان

نامگذاری کودکان یکی از دغدغه های مهم والدین است. پدر و مادرها به شخصیت‌های مذهبی، علمی، سیاسی، تاریخی و ادبی فکر می‌کنند و می‌کوشند با توجه به اصول و الگوها و ارزش‌های خود، نامی را برای فرزندانشان انتخاب کنند.

در تعالیم مذهبی ما هم بر اهمیت نامگذاری فرزندان تاکید شده و بارها از این مسئله، به عنوان یکی از حقوق فرزندان بر پدر و مادر یاد شده است.

اما در این زمینه تحقیقات علمی کمتری انجام شده و همچنان سلیقه، نقش مهمی در انتخاب نام برای فرزندان دارد. این بار #معرفی کتاب را بهانه‌ای کردیم تا این موضوع را یادآوری کنیم.

آنچه در ادامه می‌خوانیم، گزارش کوتاهی از تحقیقاتی است که دکتر آلبرت محرابیان در زمینه تاثیرات نام فرزندان بر زندگی آنها انجام داده‌اند. طبیعتاً  بحث نامگذاری فرزندان بحثی بسیار فرهنگی است و نه تنها از یک کشور به کشور دیگر، بلکه حتی از یک شهر به شهر دیگر هم، ویژگی‌ها و مقتضیات آن تغییر می‌کند،  اما نکات مطرح شده در صحبتهای آلبرت محرابیان (که از کتاب بازی نامگذاری یا The Name Game اقتباس شده، تا حدی عمومی است و لااقل می‌تواند اهمیت موضوع نامگذاری برای دختران و پسران مان را پررنگ‌تر کند:

  • ما برای تحلیل نام کودکان و ارائه گزارش به والدین به چند مورد توجه می‌کنیم:
    • اینکه این نام چقدر برای مردم تداعی کننده‌ی اخلاق و منش انسانی و فردی مراقب دیگران است.
    • اینکه این نام چقدر عمومی است و مردم به شنیدنش عادت دارند
    • اینکه این نام چقدر موفق است و افراد موفق از آن استفاده کرده‌اند
    • اینکه این نام چقدر هویت دخترانه یا پسرانه دارد (به سمت مذکر سوق دارد یا مونث)
  • بخش مهمی از بار معنایی و تداعی یک نام، به این مسئله برمی‌گردد که در تاریخ و گذشته، چه کسانی با این نام صدا شده‌اند. البته مطالعات ما نشان می‌دهد که آوای نام هم اهمیت دارد. مثلاً‌ نام‌هایی که آوای نرم‌تری دارند، دخترانه‌تر تلقی می‌شوند.
  • همیشه این سوال مطرح است که آیا نام، می‌تواند روی سرنوشت ما تاثیر بگذارد؟ پاسخ ساده‌ای به این سوال نمی‌توان داد. اما از لحاظ علمی، این سوال هم ارز سوال مهم دیگری است: آیا شکل ظاهری ما بر روی سرنوشت ما تاثیر دارد؟ نام، بخشی از شکل ظاهری و چهره‌ی ما محسوب می‌شود.
  • مطالعات ما نشان داد که معلم‌ها، وقتی انشای کودکی را (بدون دیدن آن) می‌خوانند، اگر نام زیبا‌تری داشته باشد، احتمال اینکه نمره‌ی بهتری به او بدهند افزایش می‌یابد.
      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    حمید حاجی ، پویا شیخ حسنی ، سمانه هرسبان ، صدیقه بخشى ،

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری بوی کاغذ به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه بوی کاغذ
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۶۸ نظر برای نامگذاری کودکان و نکاتی در مورد آن

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : شیرین

    بعضی از والدین هستند که برای فرزندشون دوتا اسم انتخاب می کنن. این رفتار ناخودآگاه فکر من رو به چند جهت میبره؛ اینکه چه دلیلی باعث میشه اونها این کارو انجام بدن؟! آیا عدم توافق اونها یا عدم قدرت تصمیم گیری یا ملاحظه کاری باعث چنین تصمیمی می شه؟ ازونجایی که خودم قربانی چنین انتخابی بودم مخالف این کار هستم و عقیده دارم این وسط ظلم بزرگی به نوزاد بیچاره ای که صداش به هیچ جا نمیرسه، میشه.

    اسم الان من اسمیه که همیشه باهام بوده از وقتی که بدنیا اومدم همه به این اسم منو صدا میزدن و ازونجایی که بدلیل ملاحظه کاری(تولد در سالگرد مادربزرگم به همین نام) انتخاب شده بود محبوبیتم رو نزد والدین و فامیل، دو چندان کرده بود! اما از طرف دیگه خواهری دارم که اونزمان با اصرار میخواد اسم من بر وزن اسم خودش باشه و اسم یه پیرزن مرده روی من گذاشته نشه و اینکه بروز و باکلاس! باشه. خانواده هم به دلیل  ملاحظه  کاری برای خواهرم و عدم توافق بر سر یک اسم، دو اسم برام انتخاب میکنن و اسم باکلاسه میره تو شناسنامم! گذر زمان رسید به اونجایی که من رفتم کلاس اول، سر صف، اونموقع هرچی ناظم بنده خدا اسم باکلاس من رو برای رفتن به کلاسم اعلام میکرد بنده متوجه نمیشدم داره منو صدا میزنه و فقط به این فکر می کردم که این دختره که هم فامیلیمه رو بعدا پیدا کنم ببینم کیه! بعدها هم که بزرگتر شدم این مشکل با هزاران طریق سر رام سبز میشد و بخشی از زندگی روزمره ی بنده به فکر کردن به چنین جفایی که در حقم شده بود می گذشت و دم نمی زدم. وای از روزی که بچه های فامیلمونم همکلاسی از آب در میومدن اونموقع دامنه ی اختلاف بر سر صدا زدن من به همکلاسیا و معلما هم کشیده میشد و یکی از سخت ترین لحظه های زندگیم رقم می خورد(واکنش به تعجب دیگران و توضیح دادن برای وجه تسمیه ی اینجانب).

    بزرگتر که شدم فقط به این فکر می کردم که اسم شناسنامم رو به اسم الانم تغییر بدم چون واقعا احساس دوگانگی می کردم و وقتی اینکار رو کردم واقعا احساس آزادی عجیبی رو چشیدم البته وقتی که نگام به صفحه ی توضیحات شناسنامم میفته تموم اون خاطرات جلوی چشمم رژه میرن ولی مهم اینه که الان اسم خودم رو دارم و عاشقانه دوستش دارم :)

    پی نوشت 1 : خواهش میکنم تا اونجایی که امکانش هست و عرف، ملاحظه و قدرت تصمیم گیریتون اجازه میده، برای فرزنداتون دو تا اسم انتخاب نکنین. بنده در این راستا از دو اسمی های زیادی نظرسنجی کردم و تقریبا اکثرشون چنین مشکلی رو داشتن البته بودن افرادی که این موضوع براشون تفاوتی نداشته.

    پی نوشت 2: گاهی وقتا اسم  فرزند جدید، قربانی اسامی سایر اعضای اون خانواده میشه و اصرار بر هموزن بودن اسم با بقیه ی افراد هستش، اینکار انتخابمون رو محدود میکنه. بنظرم واقعا ضرورتی نداره که اسم همه ی افراد خانواده بر وزن هم ودر عین حال ناخوشایند خودمون باشه!

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .