Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


طراحی برنامه فروش ریفرال (معرفی از طریق مشتریان)


طراحی برنامه های فروش ریفرال - فروش از طریق معرفی مشتریان

در درس قبلی از سلسله درسهای مهارت فروش، به برنامه های فروش ریفرال و MLM و تفاوت آنها با بازاریابی شبکه ای پرداختیم. همچنین در مورد اهمیت برنامه های فروش ریفرال یا تشویق مشتریان به معرفی مشتریان جدید صحبت کردیم.

شاید در ابتدا به نظر برسد که هدف از برنامه های فروش ریفرال، صرفاً رشد سریع‌تر فروش است. اما یکی از مهم‌ترین نتیجه های برنامه فروش ریفرال، جذب مشتریان ارزشمندتر است. نمونه های تحقیقات زیادی یافت می‌شود که گزارش داده‌اند مشتریانی که از طریق برنامه های فروش ریفرال، جذب یک سازمان می‌شوند در طول مدتی که از کالاها و خدمات سازمان استفاده می‌کنند، در مجموع بیشتر از یک مشتری عادی، پول پرداخت می‌کنند. اگر چه قطعاً عوامل متعددی را می‌توان عامل این تفاوت دانست، اما شاید یکی از مهم‌ترین موارد، این واقعیت باشد که مشتریانی که از طریق معرف وارد یک مجموعه می‌شوند، قبلاً از طریق کسی که مورد اعتمادشان بوده در مورد سازمان و محصولات و خدمات آن، شنیده‌اند.

برای طراحی یک برنامه فروش ریفرال موفق، پیشنهاد می‌شود گام‌های زیر را رعایت کنید:

دسترسی کامل به این مطلب برای اعضای ویژهٔ متمم امکان‌پذیر است.

bullet-6-dark-greenبه پایان یافتن برنامه ریفرال فکر کنید. هیچ برنامه ریفرالی تا ابد وجود ندارد. ممکن است یک کمپین ریفرال و معرفی مشتریان جدید داشته باشید و این کمپین پس از مدت زمان مشخصی به پایان برسد. ممکن است برنامه ریفرال شما دائمی باشد، اما کسب و کار شما روزی به پایان برسد و مشتریان شما، انتظارات مختلفی از شما داشته باشند. به آنها چه چیزی خواهید داد؟ لطف و محبت آنها را چگونه جبران خواهید کرد؟ آیا به برترین آنها هدیه‌هایی خواهید داد؟ آیا همه آنها مطابق سوابق خود جایزه خواهند گرفت؟ شاید لازم نباشد این مرحله را از حالا به مشتریان خود بگویید – شاید هم لازم باشد! – اما مهم این است که پاسخ آن را خودتان به صورت واضح و دقیق بدانید.

تمرین:

به کسب و کاری که خودتان دارید یا در فکر راه اندازی آن هستید یا برای شما جذاب است فکر کنید. شاید هم بخواهید به یکی از برنامه‌های ریفرالی که اخیراً با آن برخورد داشته اید فکر کنید.

در مورد هر یک از المان‌های برنامه ریفرال که در بالا توضیح داده شد،‌ صحبت کنید. اگر خودتان برنامه را طراحی کرده اید،‌ هر مرحله را توضیح دهید و از آن دفاع کنید. اگر برنامه توسط دیگران طراحی شده است، قوت و ضعف بخش‌های مختلف آن را تحلیل کنید.

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    پوریا باقری ، علی طهرانی ، شهرام ناجی ، مهدی – علیزادگان ، حسین احمدیار

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری طراحی سیستم فروش به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه طراحی سیستم فروش
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۶۴ نظر برای طراحی برنامه فروش ریفرال (معرفی از طریق مشتریان)

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : حامد

    چند وقت پیش مجموعه ای که من در اون مشغول به کار هستم تصمیم گرفت که یک شوروم برای عرضه محصولات به صورت مستقیم به مصرف کننده راه اندازی کنه. دوستانی که در زمینه فروش مستقیم به مصرف کننده فعالیت دارند به خوبی می دونن که ارتباط برقرار کردن با این جامعه نیاز به وقت داره و معمولا یک گالری یا شوروم که جدید التاسیس باشه دراصطلاح باید خاک بخوره تا بتونه جامعه هدف خودش رو جذب کنه. ما برای اینکه این زمان رو تا حد ممکن کوتاه کنیم، کارت های از جنس پی وی سی با طراحی زیبا و در قالبی وزین طراحی کردیم و برای تمام افرادی که دارای شبکه اجتماعی قوی بودند و به نوعی هم ما رو می شناختند، به نام خودشون ارسال کردیم. یعنی به هر نفر 10 کارت به نام خودش ارسال کردیم که کد تخفیفی معادل با 20 درصد داشتند و ازشون خواستیم که به نزدیکانشون که می دونن تمایل به بهره گیری از این کارت دارند هدیه بدند. برای کارت ها هم زمان تعیین کردیم و این باعث شد در یک بازه زمانی کوتاه، میزان مراجعه به شوروم از طرف کسانی که از قبل ما رو می شناختند (به واسطه معرفی آشنایان) بالا رفت و مشتریانی رو داشتیم که کاملا به هدف خرید و با آشنایی قبلی پیش ما اومده بودند و خوب شروع خوبی برای شوروم رقم خورد.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .