Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
شرایط دریافت هدیه نوروزی متمم: دوره صوتی آموزش هدف‌گذاری (کلیک کنید)


معرفی یک مستندساز: دیوید اتنبرو


مستند حیات وحش

دیوید اتنبرو (David Attenborough) جانورشناس، طبیعت‌شناس و مستندساز مشهور انگلیسی است که به خاطر مجموعه مستندهایش درباره زندگی گونه های مختلف حیوانات و گیاهان شهرت فراوان دارد.

دیوید از دهه‌ی ۱۹۵۰ کار خود را به عنوان راوی، نویسنده و مستندساز حیات وحش شروع کرد و در سال ۱۹۷۹ با ساختن مستند زندگی روی زمین (Life on Earth) توانست استاندارد و سطح جدیدی از فیلم‌سازی حیات‌وحش را به نسل جدید فیلم‌سازان مستند معرفی کند.

اگرچه بیشترین شهرت اتنبرو  به‌خاطر مجموعه مستندی است که در سال ۲۰۰۹ تحت عنوان زندگی (Life) ساخت، ولی او تا کنون به خاطر مجموعه های مستند دیگرش هم جوایز متنوعی را دریافت کرده است(+).

اتنبرو از کودکی به جمع‌آوری فسیل، سنگ و انواع نمونه‌های طبیعی علاقمند بوده و معتقد است دانستن و درک جهان طبیعی یکی از ارزشمندترین نعمت‌های زندگی انسان است و اگر ما ارتباط‌مان را با طبیعت از دست بدهیم، خودمان را از دست داده‌ایم (+).

با مروری بر مجموعه مستندهایی که تاکنون ساخته است می‌توان دید که او همواره تلاش کرده تا با خلاقیت و نیز با بکارگیری تکنیک‌های جدید فیلم‌سازی بتواند سبک های متفاوتی از زندگی را با جزئیات به تصویر بکشد و در مستند‌هایش به چگونگی حیات و بقاء موجودات گوناگون، از اعماق اقیانوس‌های تاریک گرفته تا زندگی پرندگان در آسمان بپردازد (+).

این بار در زنگ تفریح متمم می‌خواهیم قسمتی کوتاه از مستند داستان زندگی (Life Story) را که در سال ۲۰۱۴ توسط این مستندساز حرفه‌ای ساخته شده مرور کنیم.
این بخش از مستند به اولین پرواز جوجه غازها پرداخته است.

توضیح: این قطعه فیلم به پیشنهاد خانم طاهره خباری در زنگ تفریح قرار گرفته و متن فوق نیز توسط ایشان تهیه و تنظیم شده است.

خوشحال می‌شویم اگر جملات یا نکاتی از فیلم به نظرتان جذاب یا مفید بود و صلاح می‌دانستید آن‌ها را مورد تاکید قرار دهید تا دوستان دیگرتان هم بیشتر و بهتر به آنها توجه کنند، آن جملات یا حرف‌ها و بحث‌ها را در زیر این مطلب با دوستان‌تان به اشتراک بگذارید.

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    محسن نقوی ، مریم رئیسی ، مهسا خ ، آسمان۲۵ ، محمد موسوی

 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۳۸ نظر برای معرفی یک مستندساز: دیوید اتنبرو

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : علیرضا امیری

    یک اثر شگفت انگیز.

    دلم میخواست روی مانیتور دوستای متممی یه دوربین نصب بود که موقعی که این مستند و پریدن پرنده ها رو میدیدن، فیلمبرداری میشد و میمیک صورتشون رو بعدش خودشون میدیدن. بنظرم بازخورد ما به این مستند، خودش یه مستند زیبا میشد. تغییرات صورت من شبیه "ماسک" شده بود.

    یه داستان زیبا هم من براتون بگم؛

    یه بار توی دوران کودکی من و پدرم و دو سه تا از دوستانمون رفتیم کوهگردی.
    یکی از دوستان غروب یه لونه ی کبک دید که داخلش تخم های کبک بود. پرنده ی بیچاره وقتی که اون دوستمون رو دیده بود فرار کرده بود تا احتمالا نزدیکای تاریکی دوباره برگرده به لونه ش.
    من اون شب زیر آسمون دراز کشیده بودم، و پتو رو تا زیر چونه م آورده بودم و به ستاره ها نگاه میکردم و به فکر اون تخم ها و کبک زیبا بودم.
    دوستمون فرداش به سراغ لونه ی کبک رفت ولی کبک از ترسش لونه رو ترک کرده بود.
    تخم های کبک ها داغ بودن. یکی از دوستان گفت که این تخم ها داخلشون جوجه ست و اگه ما اینها رو با خودمون نبریم، احتمالا یخ بزنن و داخل تخم بمیرن، چون مادرشون دیگه برنمیگرده سراغ لونه (واقعا مادر بیچاره ش بخاطر ترسش برنمیگشت).
    ما تخم ها رو برداشتیم و به سمت خونه راه افتادیم. من اونا رو توی یه دستمال توی یه ظرف توی بغلم گرفته بودم و با اشتیاق بهشون نگاه میکردم.

    در نهایت تعجب دیدم یکی دوتا از تخم ها رو به بیرون پوسته نیش زدن. جوجه ها میخواستن بیان بیرون. از شدت شوق خودم داشتم بال درمیاوردم.
    سریع اونا رو به خونه بردیم. اونا رو گذاشتیم زیر پای یه مرغ کرچ (مرغی که آماده ست تا روی تخم بخوابد). داخل یه کارتن گرم و نرم، که زیر پاش کاه بود.

    تجربه ی بسیار لذتبخشیه، بدنیا اومدن پرنده ها از تخم و دیدنشون، وقتی که از لای پرهای مادرشون سرشون رو میارن بیرون و کوچولو کوچولو جیک جیک میکنن.

    من با اشتیاق هر دفعه میرفتم و بهشون سر میزدم. دیدم همشون به پوسته ی تخم، نوک زدن و پوست رو میخوان بشکونن و بیان بیرون.

    تقریبا دو ساعتی گذشت و وقتی داخل اتاق شدم با صحنه ی عجیبی روبرو شدم.

    همه ی جوجه ها نه تنها از تخم، بلکه از کارتنی که توش بودن هم بیرون پریده بودن و رفته بودن لب پنجره.

    اونجا متوجه شدم که حیات وحش، و پرندگانی که توی حیات وحش زندگی میکنن چقدر با پرندگان بومی فرق دارن. (پرندگان بومی عموما دو روزی طول میکشه تا از جاشون بلند بشن، چه برسه به اینکه بخوان از کارتنشون و زیر پای مادرشون جم بخورن).

    ازون ببعد مرغ بیچاره ای که مادر جوجه کبک ها شده بود واقعا سخت ترین دوران زندگیش شروع شد. بجای اینکه جوجه کبک ها دنبال مرغ باشن، مرغه دنبال جوجه ها میدوید. جوجه کبک های دوست داشتنی خیلی فرز و زرنگ بودن و وحشی بودنشون رو میشد حس کرد.

    بالأخره روز موعود فرا رسید. هنوز جوجه ها یک ماهشون نشده بود که یه روز دیدیم هیچکدومشون رو نیست. همگی با هم بال گرفته بودن و دوباره به طبیعت بازگشته بودن، و ما رو با کلی خاطره برای همیشه ترک کردن.

    لذت آن شب پرستاره در آن کوهستان، و اشتیاق من در نگهداری اون تخم ها، و به دنیا اومدنشون و پروازشون، جزء خاطرات دوست داشتنی منه. وقتی به این مستند نگاه میکردم واقعا میتونستم حسشون کنم. وقتی به طبیعت فکر میکنم احساس میکنم آرومتر میشم.
    بعضی وقتا دلم میخواد ازین کلونی آدمها و شهرها بزنم بیرون، و برم و هفته ها در طبیعت زندگی کنم.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .