Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


مدل رنگی RGB | مدل رنگی HSL | رنگ های CMYK


مدل رنگی RGB و مدل رنگی CMYK

اگر در نرم‌افزارهایی مثل فتوشاپ یا حتی خانواده‌ی آفیس (مثلاً Word یا PowerPoint) کمی با رنگ‌ها بازی کرده باشید، حتماً عبارت‌های RGB، HSL و CMYK به چشم‌تان خورده است.

اما شاید فرصت نکرده باشید برای شناختن بیشتر این مدلهای رنگی وقت بگذارید و مثلاً ببینید رنگ های RGB یا HSL چه هستند و یا این‌که چرا گروهی از از طراحان و گرافیست‌ها، رنگ های CMYK را ترجیح می‌دهند.

در این درس به معرفی سه مدل رنگی RGB و CMYK و HSL می‌پردازیم. البته قرار نیست این موضوع را به شکل تخصصی و با همه‌ی حاشیه‌های آن مطرح کنیم. اما در حدی خواهیم آموخت که با این عبارت‌ها بیگانه نباشیم و اگر جایی اصطلاح رنگ های RGB یا رنگ های CMYK را شنیدیم، منظور گوینده را درک کنیم.

مدل رنگی RGB | تعریف و توصیف رنگ بر پایه‌ی نور

حتماً منشور نیوتن را به خاطر دارید. همان منشور معروف که نور سفید به آن تابیده می‌شد و در سوی دیگرش، طیفی از رنگ‌ها پدیدار می‌شدند:

رنگ های RGB چه هستند؟

این منشور به ما نشان داد که نور سفید از ترکیب رنگ‌های مختلف تشکیل می‌شود و از سوی دیگر، اگر طیف نورهای مختلف را با هم ترکیب کنیم، به نور سفید دست خواهیم یافت.

بسیاری از صفحه‌های نمایش الکتریکی و الکترونیکی، از تابلوهای بزرگی شهری تا تلویزیون‌ها و مانیتورها و صفحه‌های نمایش موبایل و تبلت، از همین شیوه برای نمایش رنگ استفاده می‌کنند.

آن‌ها چند رنگ اصلی را انتخاب کرده و با هم ترکیب می‌‌کنند و رنگ‌های مختلف را نمایش می‌دهند.

معمولاً در عمل تنها از سه رنگ اصلی استفاده می‌شود. سه رنگی که از ابتدا، میانه و انتهای طیف رنگ‌های منشور انتخاب شده‌اند: قرمز، سبز، آبی.

اگر همه‌ی این سه رنگ را با شدت زیاد و برابر ترکیب کنیم،‌ نور سفید به دست می‌آید. سایر رنگ‌ها هم با تغییر شدت این سه رنگ به وجود می‌آیند.

اگر حرف اول سه رنگ قرمز (Red) و سبز (Green) و آبی (Blue) را برداریم و کنار هم بگذاریم، به RGB می‌رسیم. پس هر وقت اصطلاح مدل RGB را شنیدیم،‌ باید متوجه شویم که قرار است هر رنگ را بر اساس ترکیب سه رنگ قرمز و سبز و آبی توصیف کنند.

با مراجعه به نرم افزارهای فتوشاپ، مایکروسافت وورد، اکسل، پاورپوینت یا عموم نرم افزارهایی که واسط گرافیکی دارند، این امکان را دارید که با ترکیب رنگ‌های قرمز و سبز و آبی، رنگ مورد نظر خود را بسازید.

در شکل زیر ما در وردپرس، خواسته‌ایم ترکیب رنگ سبز متمم را ایجاد کنیم (سبزی که در متمم می‌بینید، نور سبز خالص نیست و ما کمی هم نور آبی به آن افزوده‌ایم تا تیره تر شود):

motamem-greenدر عموم نرم افزارها، شدت رنگ بین ۰ تا ۲۵۵ تعیین می‌شود. ۲۵۵ به معنای حداکثر استفاده از نور و ۰ به معنای استفاده نکردن از نور است.

ما سبز متمم با با ترکیب ۱۵۳ واحد نور سبز (G) و ۵۱ واحد نور آبی (B) ایجاد می‌کنیم و از نور قرمز (R) هم استفاده نمی‌کنیم.

عددی که در پایین می‌بینید (۰۰۹۹۳۳#) ترکیب همان رنگها را در مبنای شانزده (هگزادسیمال) نشان می‌دهد (معمولاً در سیستم RGB از اعداد مبنای شانزده به این ترتیب استفاده می‌شود: RRGGBB):

  • صفر مربوط به قرمز (R)
  • ۹۹ در مبنای شانزده (=۱۵۳ در مبنای ده) برای شدت نور سبز (G)
  • ۳۳ در مبنای شانزده (=۵۱ در مبنای ده) برای شدت نور آبی (B)

اگر سه رنگ قرمز و سبز و آبی را با شدت برابر مخلوط کنیم، به درجات مختلف خاکستری می‌رسیم.

اگر از حداکثر شدت (۲۵۵ یا FF) استفاده کنیم، رنگ سفید را خواهیم داشت (FFFFFF#) و اگر از حداقل شدت (صفر) استفاده کنیم، به رنگ سیاه می‌رسیم.

رنگ پس‌زمینه‌ی متنی که الان در حال خواندن آن هستید، FAFAFA# است (FA در مبنای شانزده = ۲۵۰ در مبنای ده.) پس FAFAFA# یعنی درجه‌ای از خاکستری که بسیار به رنگ سفید نزدیک است (کافی بود ۲۵۰ به ۲۵۵ تبدیل شود تا سفید کامل به دست بیاید).

ایجاد درجات مختلف خاکستری در رنگ های RGB

رنگ های HSL

مدل رنگی دیگری هم وجود دارد که به نام HSL شناخته می‌شود. HSL از ابتدای سه کلمه‌ی Hue و Saturation و Lightness گرفته شده است.

محدودیت در دسترسی کامل به درس‌های اسلایدسازی

مجموعه درس‌های آموزش پاورپوینت و اسلایدسازی برای اعضای ویژه متمم در نظر گرفته شده‌اند. با فعال کردن اشتراک ویژه به درس‌های بسیار بیشتری دسترسی پیدا می‌کنید که می‌توانید فهرست آنها را در اینجا ببینید:

 فهرست درس‌های مختص اعضای ویژهٔ متمم

البته بررسی‌های آماری ما نشان داده که علاقه‌مندان به درس‌های پاورپوینت و اسلایدسازی، از میان مجموعه درس‌های متمم به مطالعهٔ درس‌های زیر بیشتر علاقه‌مند بوده‌اند:

  مهارت ارائه  |  تقویت فن بیان  |   تسلط کلامی

  دیجیتال مارکتینگ  |   بازاریابی محتوا  |  سئو

  سواد دیجیتال  |  شبکه های اجتماعی  |  جستجو با گوگل

  ایمیل مارکتینگ  | تولید محتوا  |  مدیریت زمان

| مذاکره | کوچینگ | مشاوره مدیریت

  دوره MBA (مطالعه‌ی منظم درس‌های مدیریت و کسب و کار)

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

تمرین اول

اگر از قبل، با مدل‌های رنگی آشنایی نداشته‌اید یا دست شما در فتوشاپ و پاورپوینت و نرم‌افزارهای مشابه روان نیست، می‌توانید به این سایت سر بزنید و کمی رنگ بازی کنید تا شهود بهتری نسبت به مدل RGB داشته باشید.

تمرین دوم

اگر سایت‌های آنلاین دیگری می‌شناسید که می‌توانند در زمینه درک بهتر رنگهای RGB و CMYK (از طریق ترکیب رنگها و نمایش آنها و نامگذاری و موارد مشابه) کمک کنند، خوشحال می‌شویم آن‌ها را به دوستان دیگر خود معرفی کنید.

تمرین سوم

به دنبال کد RGB رنگ‌های مورد علاقه‌ی خودتان بگردید و آن‌ها را جایی ثبت کنید تا بعداً بتوانید در اسلایدسازی و کارهای گرافیکی از آن‌ها استفاده کنید.

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    Iman ، علی ، مریم آزاد ، پیام طراوتی ، مریم رئیسی

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری آموزش پاورپوینت و اسلایدسازی به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه آموزش پاورپوینت و اسلایدسازی
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۶۴ نظر برای مدل رنگی RGB | مدل رنگی HSL | رنگ های CMYK

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : محمدرضا شعبانعلی

    من اخیراً دو سرویس آنلاین خوب و ساده برای تبدیل RGB به CMYK و برعکس دیدم که برای پیدا کردن حس نسبت به این دو مدل رنگی مفید بود (و البته برای تبدیل‌های مربوط به چاپ‌ هم کاربرد داشت):

    تبدیل RGB به CMYK

    تبدیل CMYK به RGB

    برای دوستانی که کارهای ساده‌ی کدنویسی در فضای آنلاین انجام می‌دهند، ممکن است یکی دیگر از صفحات سایت فوق هم مفید باشد

    مجموعه‌ای از مبدل‌های مربوط به فرمت‌های ساده

     

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .