Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


متخصص‌ها (Specialists) و نقش آنها در کار تیمی


اهداف و انتظارات آموزشی متمم در این درس
کد درس: ۲۶۲۵۲
متخصصان به عنوان یکی از نقش های بلبین در کار تیمی

پس از آشنایی با مردیت بلبین و مدل او در مورد نقش افراد در کار تیمی، بررسی مورد به مورد نقش های ۹ گانه بلبین را آغاز کردیم.

در درس‌های قبل، به بررسی نقش افراد ایده پرداز و نیز نقش جستجوگر منابع توجه کردیم.

همچنین نقش ارزیاب و نقش هماهنگ کننده و نقش افراد اجرایی یا اجراکارها و نقش تمام کننده‌ها را با شرح و تفصیل مورد بحث قرار دادیم.

نقش موتور محرک و نقش Teamworker‌ها، دو مورد دیگری بود که مورد اشاره قرار گرفت و در این درس، با بررسی نقش متخصصان یا Specialist، شرح مدل نقش‌های ۹ گانه بلبین به پایان می‌رسد.

نقش نیروی متخصص در کار تیمی بر اساس مدل مردیت بلبین

متخصص یا Specialist به عنوان یکی از نقش‌های تیمی

دسترسی کامل به این مطلب برای اعضای ویژهٔ متمم امکان‌پذیر است.

تمرین

چه تجربه‌ای از مواجهه و تعامل با نقش Specialist یا متخصص در کار تیمی داشته‌اید؟

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    حسین کاظمی ، Mohammad Kianmehr ، Ghazaleh Ghanbari ، کیوان بشاش ، امیر پاداش

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری مهارت کار تیمی به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه مهارت کار تیمی
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۴۱ نظر برای متخصص‌ها (Specialists) و نقش آنها در کار تیمی

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : شاهد اشرفی

    معمولا اگر همه ی همکارانم رو برای جلسه دعوت کنم، آخرین کسی که در اتاق حاضر می شه متخصص تیم ماست. نکته ی جالب اینه که در جلسات انفرادی به هیچ وجه علاقه ای به ادامه پیدا کردن بحث ندارند و به دنبال تمام شدن جلسه هستند. فکر می کنم خیلی اعتقادی به لزوم برگزاری جلسه جهت حل مشکلات  ندارند چون بارها از زبان متخصص ها شنیدم که جلسات رو بی فایده می دونن و می گن: بیخود نشستیم اینهمه  صحبت کردیم.

    خیلی شاهد بودم که سوالی از یک متخصص پرسیده شده و اونوقت متخصص از سیر تا پیاز اون موضوع رو برای طرف شرح و بسط داده. فکر می کنم متخصص ها آموزش رو دوست دارند. اونها وقتی درحال آموزش هستند تشنگی و گشنگی و زمان رو فراموش می کنند.

    بارها با متخصص تیم در خصوص این که چرا پس از کسب نشدن هدف تیم  به مسیر خود ادامه داده ای و مصر هستی که همچنان هم باید این مسیر ادامه پیدا کند بحث کرده ام. فکر می کنم ویژگی مطلوب تمام کننده بودن در متخصص ها خیلی کم یاب باشه. شاید شروع کردن خرده موضوعات جدید بدون به نتیجه رسیدن موضوع قبلی هم تکمیل کننده این ضعف در این افراد باشه.

    گاهی از ارتباط دادن قسمت های پیچیده از ساختارهای نرم افزاریمان توسط متخصص تیم شگفت زده می شوم. چیزی که فهم آن در ابزار برای من خیلی سخت است توسط متخصص تیم خیلی عادی و راحت مطرح می شود. من با توانایی های بالای ذهنی این افراد که در متن اشاره شد کاملا موافقم.

    خیلی از مواقع یا شاید با کمی اغراق بتونم بگم همیشه خودِ متخصص ما تصمیم می گیره یک کاری رو شروع کنه و ما هم وقتی متوجه می شیم که یک سوم کار انجام شده. این موضوع در کنار ارائه راه کارهایی در حضور کارفرما که کارِ تیم رو زیاد و سخت می کنه  بشدت در خلاف برنامه ریزی های تیمی هست. شاید این یکی از مهم ترین دلایلی باشه که این افراد علاقه ای به کار تیمی ندارند.

    اینکه متخصص اصرار می کند شما را بالاخره برای مفید بودن کارش توجیه کند (مخصوصا آن کارهایی که در برنامه نبوده) خیلی آزار دهنده است و تقریبا زیاد هم پیش می آید. توجیه آنها این است که: ببین، این خیلی خوبه. و اگر شما با تعجب و ناراحتی از عدم اجرای برنامه به آنها نگاه کنید عنوان می کنند: خواب این کار که خلاصه باید انجام می شد، حالا من یکم زودتر انجامش دادم.

    آرشیو بسیار کاملی از مراجع و استانداردهایی را دارند که شاید خود مؤلفین این استانداردها هم نداشته باشند. فکر می کنم بخش خیلی زیادی از این منابع رو هیچ وقت استفاده نمی کنند اما از آرشیو داشتن آنها واقعا لذت می برند و عطش خاصی هم برای افزایش آن دارند.

    خیلی کم پیش اومده که با یک متخصص حرفه ای در خصوص یک موضوع حیاتی سازمانی صحبت کرده باشم و در چند ساعت اول یا حتی چند روز اول تونسته باشم کمی دید کلی رو در اونها ایجاد کنم. اگر بی حوصلگی کنم و زود بخوام به نتیجه برسم قطعا تنش شروع میشه. من هم فکر می کنم متخصص ها در اغلب مواقع به موضوعات کلی نگاه نمی کنند. این یکی از مشکلات من هست و تا الآن صبر و عقب نرفتن از مواضعم برای حل این مشکل بهم کمک زیادی کرده . در اغلب مواقع با دادن زمان به این افراد تغییرات زیادی رو در نوع نگاهشون نسبت به موضوعی که اخیرا مخالفش بودن دیدم. من هم در شرایطی که مدیر متخصص داشتم و هم در شرایطی که سرپرستی متخصص رو بر عهده داشتم از این روش نتیجه خوبی گرفتم.

     لذت بردن متخصص ها وقتی که دارن به کارشون با خیال راحت می رسند رو می شه به وضوح دید. چشمشون درشت میشه و خیلی متمرکز توی کار غرق می شن. حالا فکرشو بکنید شما گاهی برای ضایع نشدن اهداف تیم در این حالت باید متخصص رو متوجه این موضوع بکنید که کارش رو ادامه نده و با بقیه تیم همراه باشه. کار آسونی نیست. اصلا.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .