Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


موانع کار تیمی اثربخش | سندرم آپولو در تشکیل تیم‌ها


اهداف و انتظارات آموزشی متمم در این درس
کد درس: ۲۸۴۵۳
پیش نیازهای مطالعه این درس: از دوستان متممی انتظار می‌رود پس از مطالعه این درس بتوانند:
  • سندرم آپولو را تعریف کنند.
  • بتوانند برای سندرم آپولو در تیم‌های کاری و کسب و کارهای ایرانی مثال بزنند.
  • بر اساس مدل نقش‌های تیمی بلبین، به مدیرانی که گرفتار سندرم آپولو هستند کمک کنند تیم‌های اثربخش‌تری تشکیل دهند.
سندرم آپولو در کار تیمی تعریف شده توسط مردیت بلبین

به آژانس مسافرتی سفر سبز متمم فکر کنید.

فرض کنید که بچه‌های این آژانس مسافرتی در مراحل اولیه موفق بوده‌اند و نقدینگی اولیه مناسبی هم برای آنها ایجاد شده است.

حالا می‌خواهند تیم کاری خود را توسعه دهند.

برخلاف روزهای اول که وضع مالی خوبی نداشتند، حالا می‌توانند گران‌ترین افراد را انتخاب کنند. طبیعتاً این مسئله احساس بسیار خوبی را در آنها ایجاد می‌کند.

آنها با سه دانشگاه برتر کشور مکاتبه می‌کنند و از آنها می‌خواهند که آگهی جذب نیروی انسانی را به دیوارهای دانشکده‌هایشان بزنند. اگر آژانس سبز کمی بزرگتر شود، شاید دوست داشته باشند که در چند دانشگاه خوب، سخنرانی‌هایی هم برگزار کنند و از این طریق، استعدادها و نخبگان را به شرکت خود جذب کنند.

گاهی این اتفاق به شکل رسمی و برنامه ریزی شده اتفاق می‌افتد و گاه، بدون اینکه اعضای تیم دقت کرده باشند، دیواری دور تیم به وجود می‌‌آید که فقط افرادی با استعداد ریاضی نسبتاً بالاتر یا افراد درس‌خوان‌تر می‌توانند از آن بجهند و به درون تیم راه پیدا کنند.

این وضعیت و نگرشی است که مردیت بلبین برای آن نام سندرم آپولو را انتخاب کرده است:

دسترسی کامل به این مطلب برای اعضای ویژهٔ متمم امکان‌پذیر است.
      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    مهدی تیموری ، رجب علی سراج ، گل آسا طاهری ، علی اکبر شاه بهرامی ، محمد قاسمی

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری مهارت کار تیمی به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه مهارت کار تیمی
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۲۳ نظر برای موانع کار تیمی اثربخش | سندرم آپولو در تشکیل تیم‌ها

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : علیرضا امیری

    من در گزینش نیروهای کاری ام، عموما خیلی مراقب این مسئله ام که فارغ التحصیلان دانشگاههای معتبر و یا مدارک بالاتر و یا معدل بالاتر، من رو دچار خطای محاسباتی در جذب نیرو نکنن. اتفاقا در خیلی از جاها برعکسش عمل کردم.

    گاهی وقتها بوده که کسی با معدل بالا برای استخدام اومده، و من با رعایت احترام و با دادن آگاهی بیشتر به اون گفتم: [هر چه معدل کسی بالاتر باشه، من بیشتر نگران میشم. چون معدل بالا احتمالا شما رو دچار خطای تخمین در تواناییها میکنه و به همون نسبت انتظارات شما هم میتونه شما رو به خطا بکشونه. من حتی معدل بالا (دانشگاههای خودمون) رو خطرناک هم میدونم].

    اگر بین دو نفر در شرایط استخدامی و استعدادی برابر، که یکیشون در رزومه ی کاریش معدل 18 از یک دانشگاه معتبر بدون هیچ سابقه ی کاری، و دیگری با معدل 12 از یک دانشگاه کم نام و نشان، با دو سال سابقه ی کار دانشجویی و پاره وقت بخوام یکی رو انتخاب کنم بی تردید نفر دوم رو انتخاب میکنم. تجربه هم بارها بهم ثابت کرده که این نوع انتخاب مفیدتر بوده. مخصوصا برای کارهای تیمی. همینکه نفر دوم دو سال در شرکتی و سازمانی فعالیتی داشته و احتمالا بخشی از "تعاملات سازمانی" رو یاد گرفته میتونه در موفقیت تیم تأثیر خوبی داشته باشه.

    با تمام احترام برای فارغ التحصیلان دانشگاههای معتبر با معدل بالا، بارها شاهد این بودم که بچه های فارغ التحصیل از دانشگاههای کم اسم و رسم مثل پیام نور و علمی کاربردی و آزاد، برای کار تیمی خیلی مناسب تر بودن و "یکدست تر و منعطف تر و هوشمندانه تر و تیمی تر" عمل میکنن و با کار تیمی و روحیه ی تیمی سازگارتر هستن. چه به لحاظ سطح توقع، چه سطح پذیرش، چه به لحاظ گرفتار نشدن در توهم پیشرفت میانبُر، و چه سطح "ساخت‌پذیری" برای قرار گرفتن در قالب یک تیم بسیار مناسب تر هستن.

    (پی نوشت حاشیه ای: دوستان عزیز؛ این موارد رو با مراقبت از خطاهای شناختی ام عنوان کردم و مراقب خطاهای شناختی خود بودم اما باز هم ممکن است نادانسته دچار آنها بوده باشم. لطفا مطلب فوق را با مراقبت بیشتری بخوانید).

    از طرف دیگه هم خیلی وقتها بوده که یک شخص تازه فارغ التحصیل شده رو، که هیچ سابقه ی کاری ای نداشته و فقط استعداد داشته، به یک کارمند با سابقه ی مدعی، که نزدیک به ده سال سابقه ی کاری داشته ترجیح دادم. چون تشخیص دادم که در یک تیم کاری این شخص بسیار مفیدتر هستش و میتونه در ترکیب همکاران، جای خودش رو پیدا کنه و رشد کنه و به اون جایی که من موردنظرم هست برسه. و تیم کاری ام رو پر از متخصص های آپولو نکردم که هر کی برسه بهم بگه: با این کارمندا "میخوای آپولو هوا کنی!"

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .