Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


روایت داستانی و روایت عددی از مدل کسب و کار


اهداف و انتظارات آموزشی متمم در این درس
کد درس: ۴۷۶۷

از دوستان عزیز متممی انتظار می‌رود پس از پایان این درس:

  • بتوانند مفهوم روایت عددی و روایت داستانی را در مدل کسب و کار توضیح دهند.
  • بتوانند تفاوت نوآوری در فرایند و نوآوری در محصول را شرح بدهند.
  • بتوانند برای نوآوری در فرایند و نوآوری در محصول، مثال بزنند.
  • برای وارد شدن به بحث‌های دقیق‌تر در مورد طراحی مدل کسب و کار، آمادگی ذهنی پیدا کنند.
دوره MBA و داستان کسب و کار - مدل کسب و کار - متمم

در تعریف مدل کسب و کار، توضیح دادیم که مدل کسب و کار باید بتواند به سه سوال پاسخ دهد: اول از همه مشخص کند که من در چه حوزه‌ای ارزش آفرینی می‌کنم و آیا واقعاً آنچه عرضه می‌کنم، ارزش‌مند محسوب می‌شود یا نه.

سپس به این سوال پاسخ دهد که این ارزش، چگونه قرار است به پول و درآمد برای کسب و کار من تبدیل شود.

در پایان هم مشخص کند که آیا این الگوی ایجاد و عرضه‌ی ارزش، پایدار هم هست؟

جوان ماگرتا در تعریف مدل کسب و کار، از زاویه‌ی دیگری به مدل کسب و کار نگاه می‌کند و بر اساس آن، یک تقسیم بندی دوگانه ارائه می‌دهد.

نگاه ماگرتا کمک می‌کند که قبل از ورود به بحث سوالات سه‌گانه مدل کسب و کار، ذهن‌مان برای تشریح و تحلیل بهتر کسب و کار آماده شود.

مدل کسب و کار و روایت داستان و روایت عددی

ماگرتا، به داستان امریکن اکسپرس اشاره می‌کند و می‌گوید:

دسترسی کامل به این مطلب برای اعضای ویژهٔ متمم امکان‌پذیر است.

تمرین درس روایت‌های عددی و داستانی در مدل کسب و کار:

کسب و کاری را مرور کنید که آن را شکست خورده می‌دانید (در زندگی خودتان، در اطراف و شهرتان یا در هر نقطه‌ای از جهان)

۱) آیا آن کسب و کار نوآور بوده است؟ اگر بوده عمدتاً در چه حوزه‌ای؟ محصول یا فرایند؟

۲) اگر آن کسب و کار شکست خورده – یا آنطور که انتظار می‌رفته رشد نکرده است – دلیلش را شکست در «روایت داستانی» می‌دانید یا «روایت عددی»؟

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    امیر دولت آبادی ، علی باقری ، کیوان رستگار ، باقر اسماعیل زاده ، نیروانا عزیزی نژاد

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری مدل کسب و کار به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه مدل کسب و کار
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۲۱۹ نظر برای روایت داستانی و روایت عددی از مدل کسب و کار

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : علی خیرخواه

    "آفتابه و لگن هفت دست  ولی شام و نهار هیچی "

    سلام

    در این دیدگاه دوست دارم برداشت خودم رو از روایت  عددی کسب و کار بیان کنم  که فکر می کنم در این درس کمی در موردش کم لطفی شده  . بشخصه  معتقدم در جامعه ای که  اکثر کسب و کارهای  بشکل جزیره ای کار می کنن ،  پیدا کردن یک داستان کسب و کار توجیه پذیر کم و بیش به ذهن همه میرسه ولی اونچه که کمتر کسی به اون اشراف داره ابزارهای تحلیل عددی و روایت عددی کسب و کار هستش.

    من از اون دسته دانشجوهایی بودم که فکر میکردم بعد از اینکه ارشدم رو گرفتم آب هویجی بزنم یا ساندویچی!!!!!

    سال ۸۴ بود که ساندویچی زدم . یه مغازه کنار یه دانشگاه و چنتا مدرسه توو یک مسیر پر رفت و آمد داستان کسب و تقریبا توجیه پذیر بود و به اصطلاح  می گرفت ....مشتری هم خوب داشت از بچه دبستانی تا راننده و دانشجو مشتری داشتم ولی چیزی که بلد نبودم روایت عددی کسب و کارم بود.اگه بخوام با کمی طنز و اغراق بگم  : نون باگت  به قیمت عمده ۳۵ تومن بود و من از خشکه پزی سر کوچه خودمون میخریدم ۲۷ تومن هیچ وقت  به ذهنم نرسید کار توزیع نون باگت رو حداقل توو همون محل مغازه خودم جد ی تر بگیرم هر نون خالص واسم ۵ تا تک تومن داشت  در عوض مدیریت نون باگت که نه کم بیاد و نه زیاد  برام تبدیل به یه چالش ذهنی شده بود   یه روز میدیدی ساعت ۷ غروب نون تموم کردم یه روز میدیدی ساعت ۲ شب ۱۰۰ تا نون رو دستم مونده حتی به عقلم هم نمیرسید به ایام هفته وزن بدم و روزهای پر مصرفم رو شناسایی کنم و  یه میانگین مصرف روزانه نون بگیرم با یه انحراف معیار که حداقل اینقدر برکت خدا رو دور ریز نکنم (ضررش به درک )   فکر میکردم این کارها مسخره بازیه ....خیار شور دبه ای از همدان میومد ۱۳ تومن ولی من خیار شور میزدم توو نون باگت بدونه اینکه حساب کنم یه دبه چند کیلو خیار شور داره و مقدار مصرفش توو هر ساندویچ باید چند گرم باشه که بصرفه  ...  توو فکر خودم سود کمتر و مشتری بیشتر بود و در واقعیت حماقت .....پیتزا رو که نگو .....اون موقع تازه پیتزا سر زبون ها افتاده بود و مصرف مواد اولیه من و اختلاف قیمت با فروش چیزی در حد فاجعه بود .... میدیدم چقدر مشتری پیتزا زیاد شده ولی نمیفهمیدم که فقط دارم  پول گاز فر رو میگیرم و  پیتزا مجانی در میاد ......اوخ اوخ اوخ بدتر از همه وقتی بود که یکی غذا پرسی سفارش میداد باور کن هنوز هم وقتی اسم غذا پرسی میاد یه تلخ خند گوشه لبم می اوفته......بعد چند ماه که قبض برق و گاز تجاری اومد و اماکن و بهداشت و شهرداری هر کدوم به عناوین مختلف سهم خواهی کردن  عملا  متوجه عمق فاجعه شدم و  فقط به روی خودم نمی آوردم .... اگرچه من با ۵ میلیون ضرر( اون موقع قیمت یه پراید ۵۵۰۰ بود ) از میادین خداحافظی کردم   ولی   هنوز هم ساندویچی من و ماجرهاش یه ضربالمثل شده تو سطح خونواده که بابام هر وقت می خواد عمق  بی عقلی و ندونم کاری  یه نفر رو مثال بزنه میگه مث ساندویچی زدن علی......

    حقیقت امر اینه که ما در بحث استفاده از آمار  و روشهای آماری در کسب و کارهامون در سال ۱۳۹۵  توو رده ۱۲۶ از بین ۱۴۶ کشور مورد مطالعه  قرار داشتیم(در همین رده بندی ترکیه در رده ۲۳ دنیا بود )   این رو گفتم که بدونید خیلی از کسب و کارها امروز در این کشور وجود داره که روایت عددیشون  از ساندویچی من  هم درام تره( اگه بخوام ساندویچی من رو مبنای  روایت عددی کسب کار در کشور قرار بدیم ....خخخخ )  و چه بسیار کسب و کارها که  به لطف بنگاه داری دولتی و زد و بندها و رانت زنده موندن  .... اگرچه روایت داستانیشون تا حدود زیادی منطقی به نظر میرسه ....

     

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .