Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu


عادتهای کوچک و آموخته های زندگی: دیر آموخته های شما


دیر آموخته ها

بعد از انواع بحث‌هایی که تا کنون تحت عنوان عادتهای کوچک زندگی داشته‌ایم،‌ شاید انتخاب دیر آموخته ها، برای عنوان این درس کمی عجیب به نظر برسد.

خصوصاً اینکه اگر چه همه‌ی ما دیر آموخته های زیادی داریم، اما کمتر فرصت می‌کنیم موردشان به صورت صریح و مشخص صحبت کنیم و به بحث در مورد آنها بپردازیم.

در مقدمه‌ی یک کتاب نوشته شده‌ بود:

تقدیم به نیاکانمان.

آن زمان که سه نفر بودند و به شکار رفتند و دو خرگوش کشتند و وقتی بازگشتند، نمی‌توانستند به خانواده‌هایشان توضیح دهند که دقیقاً هر کدام، چند خرگوش کشته اند. چون هنوز کسر اختراع نشده بود!

این جمله که در صفحه تقدیم کتاب نوشته شده، پیام ساده اما مهمی دارد: بسیاری از آنچه امروز برای خیلی‌ها و از جمله خود ما بدیهی است، زمانی برای خیلی‌ها (و شاید خودمان) ساده و واضح نبوده است.

توصیه هایی که امروز برایمان منطقی و ساده هستند، زمانی برایمان صرفاً در حد چند جمله بوده‌اند و شاید زمانی دورتر، به هیچ شکل قابل درک نبوده‌اند.

همه‌ی ما، حرفها و نکته ها و اصول و داستان‌هایی را داریم که فکر می‌کنیم به خاطر ندانستن‌شان یا دانستن ولی نفهمیدن‌شان مسیر زندگی یا کار برایمان سخت‌تر و طولانی‌تر شده.

به همین علت، بحث حاضر را به دیر آموخته ها اختصاص داده‌ایم.

دیرآموخته ها - متمم - باید زودتر یاد می‌گرفتم

موارد زیر صرفاً نمونه‌ای از موضوعاتی هستند که ممکن است زیر چنین بحثی مطرح شوند:

  • دیر آموخته های مربوط به رابطه عاطفی
  • دیر آموخته های مربوط به کسب و کار
  • دیر آموخته های مربوط به برخورد با دوستان و خانواده
  • دیر آموخته های مربوط به آموختن
  • دیر آموخته های مربوط به سبک زندگی

خوشحال می‌شویم شما هم در اینجا دیر آموخته های خود را با دوستان‌تان در میان بگذارید.

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    احسان صلح چی ، سید محمد حسینی ، فرناز جمالی ، مهدی سعیدی مطهر ، آوا

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری عادتها و رفتارهای کوچک زندگی به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه عادتها و رفتارهای کوچک زندگی
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۱۹۳ نظر برای عادتهای کوچک و آموخته های زندگی: دیر آموخته های شما

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : نگارحسینی

    دیر آموختم که باید تمام دگمه های ویدئو را امتحان میکردم.

    چندین سال پیش که هنوز خبری از فلش و سی دی نبود، ما یک دستگاه ویدئو خوشگل تو خونه داشتیم. اون موقع داشتن ویدئو خیلی مهم بود. ما خیلی شیک بودیم که با ویدئو فیلم می دیدیم. یادمه اسپایدرمن یک را اولین بار با اون دیدم. این ویدئو ی ما کلی دگمه روش داشت، علاوه بر این یک کنترل  دراز و بزرگ  هم داشت که روی اون کنترل هم پر از دگمه های خوشگل رنگی بود. من عاشق شمردن تعداد دگمه هاش بودم ولی به جز دگمه ی play,stop,pause از هیچ کدوم استفاده نمیکردیم فقط همیشه حواسم بود که یک وقت به دگمه ای روش یه دایره ی قرمز بود(record)، دست نزنم که فیلم پاک نشه. چند سال گذشت و دیگه فیلم های جدید روی cd میومدن. تا یه مدت همه ی cd ها رو توی کامپیوتر تماشا میکردیم. ما به ویدئو وفادار بودیم. ولی بلاخره تصمیم گرفتیم که یک دستگاه DVD  بخریم. در مغازه ها، دستگاه هایی بودن که قابلیت های عجیبی داشتن: ضبط میکردن، حافظه ی داخلی داشتن و در کمال تعجب یه چیزی داشتن که حتی وقتی خونه نبودیم، میشد تنظیمش کرد که خود به خود ضبط کنه! . من در اون سن عاشق این قابلیت آخری شدم و کلی اصرار داشتم که از اینا بخریم، ولی این دستگاه های جدید خیلی گرون بودن و در نهایت ما با یک دستگاه DVD با قابلیت پخش cd و dvd به خونه برگشتیم. اتصال های ویدئو ی قدیمی را از تلوزیون جدا کردیم و دستگاه جدید را وصل کردیم. ویدئو هم آماده شد که بسته بندی بشه و به خیریه بره. من رفتم سراغش، کمی زبان یاد گرفته بودم، برای اولین بار فهمیدم که زیر دگمه هاش چی نوشته. ویدئوی ما خیلی خفن بود. تمام اون قابلیت هایی که تو مغازه دیده بودم را داشت. حتی Timer  هم داشت.  ما در تمام این سال ها از هیچ کدوم از قابلیت هاش استفاده نکرده بودیم، فقط  و فقط باهاش فیلم می دیدیم و کلی هم راضی بودیم. 

    به این فکر میکنم که چه ویدئو های دیگه ای تو زندگیم هست که هنوز همه ی دگمه هاش را فشار ندادم؟ با امکانات مالی من چه کارهایی میشه کرد؟ از دانشگاه، کلاس ها، دوره هایی که میرم از کتاب هایی که میخونم، چه قدر استفاده میبرم؟  روابطی که در زندگی ام دارم چه قدر می توانند عمیق تر و صمیمی تر باشند؟ از مغزم و قدرت ذهنی ام کار میکشم یا مثل ویدئو ی ما آکبند از این خونه میرم؟ چه قدر روح و جان من صیقل خورده؟ چه قدر دیگه جا داره؟ 

    من یاد گرفتم که همیشه همه ی قابلیت های موجود را نمیشناسم، باید با چشمانی باز و با با جرءت تمام دگمه های ویدئو را امتحان کنم. 

     

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .