Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


دوره MBA -مخاطبان ما چه کسانی هستند؟


دوره MBA متمم - Motamem Business Administration

زمانی که نقدی بر دوره های آموزشی موجود مطرح کردیم، در مورد برنامه‌های دوره MBA متمم و مخاطبان این دوره، صحبت نکردیم. اکنون به شرح بیشتر نحوه کار خواهیم پرداخت:

* طرح متمم در دوره MBA خود، «پرورش تحلیل‌گر» را به «پرورش مشاور» ترجیح می‌دهد. در ایران و بسیاری از کشورهای جهان، دوره MBA به شدت «مشاورپرور» بوده است. کسانی که کوچکترین کسب و کاری را مدیریت نکرده‌اند یا در یک سازمان کوچک هم کار و کارمندی نکرده‌اند و تجربه‌ای از فضای سازمانی ندارند، اما آماده‌اند به بقیه شرکت‌ها برای بهبود وضعشان کمک کنند. این مشکل فقط به دوره MBA مربوط نیست. در دوره‌های روانشناسی و خودشناسی هم می‌توان مشابه همین رفتار را دید. کسانی که با یک تئوری جدید شخصیت شناسی آشنا می‌شوند، عموماً قبل از اینکه به بررسی خودشان و شخصیت و رفتارهایشان بپردازند، به جستجوی مصداق‌های آن در انسانهای اطراف، برمی‌خیزند!

به همین دلیل، در دوره MBA متمم، به صورت مستقیم و غیرمستقیم، تلاش می‌کنیم که کسانی که با حوزه‌های مختلف دانش و مهارت در مدیریت آشنا می‌شوند، قبل از اینکه در تلاش برای ارائه‌ی مشورت به دیگران و بازی در زمین دیگران باشند، بتوانند خودشان و مجموعه‌ی خودشان را تحلیل کنند. اگر هم قرار است به دیگران نگاه کنیم، نه برای نقد آنان، بلکه برای الهام گرفتن از نقاط قوت و ضعف آنان و به کار گیری آن برداشت‌ها در محیط خودمان خواهد بود.

*طرح متمم در دوره MBA خود، تلاش دارد ارزش آفرینی را به جای مفهوم سنتی کارآفرینی، ترویج کند. تب کارآفرینی، یکی از مباحثی بوده و هست که در طی دهه‌های اخیر، به شدت در جهان،‌ بالا گرفته است. مانند بسیاری از حوزه‌های دیگر، این تب هم با کمی تاخیر به کشور ما منتقل شده و چند سالی است به شدت در فضاهای آموزشی و رسانه‌ای دنبال می‌شود. در این نگرش، کسانی که کار می‌کنند به دو دسته‌ی «کارمند» و «کارآفرین» تقسیم می‌شوند. طبیعی است که دولت‌ها نیز در همه‌ی کشورها از جمله ایران، از کارآفرینی استقبال می‌کنند. به هر حال دولتها علاقه دارند بخشی از وظیفه سخت و گرانقیمت «ایجاد شغل» توسط مردم و بخش خصوصی بر عهده گرفته شود. اخیراً به این نکته توجه شد که اگر همه کارآفرین باشند، کارمندی باقی نمی‌ماند و اگر کارمندی نباشد، کسب و کاری نخواهد ماند! این بود که در موج جدید آموزش، تلاش شد توضیح داده شود که همه هم کارآفرین نیستند و نباید باشند و نمی‌توانند بشوند!

ما در طرح متمم، به جای مفهوم قدیمی کارآفرینی که کارکرد خود را تا حد زیادی از دست داده است، به مفهوم «ارزش آفرینی» توجه خواهیم داشت. ارزش آفرینی زمانی انجام می‌شود که هر یک از ما، با حضور خود در زنجیره تولید کالا یا خدمات، چیزی بیشتر از آنچه برای حضور ما، هزینه شده است، «ثروت» ایجاد کنیم. مفهوم «ارزش آفرینی» بسیار مهم و دقیق است و به عنوان یکی از پایه‌های اولیه دوره MBA در آینده به آن خواهیم پرداخت. اما نکته مهم این است که کسی که ارزش آفرین باشد، مستقل از اینکه کارمند است یا کارآفرین یا مدیر یا کارشناس، می‌تواند برای خود و جامعه‌اش، رشد و ثروت و قدرت و موفقیت کسب کند.

* طرح متمم مخاطب دوره MBA خود را مدیران نمی‌داند. بلکه تمام کسانی می‌داند که در بازار کار فعالیت می‌کنند. یکی از مفروضات نانوشته‌ای که در دوره‌های MBA در نظر گرفته می‌شود این است که همه مدیر هستند یا می‌خواهند مدیر بشوند یا اساساً باید مدیر بشوند! بدیهی است کسی که حتی یک نفر زیر دست او کار می‌کند، ولو به فرض اینکه عنوان مدیر و مدیریت هم نداشته باشد، باید با مفاهیم مدیریت آشنا باشد. اما حتی کسی که مدیر نیست و نمیخواهد مدیر هم باشد، برای «افزایش کارایی خود» و «ایجاد ارزش بیشتر» و «مدیریت بهتر مدیر خود» و «ارتباط اثربخش‌تر با همکاران» نیازمند آشنایی با دانش مدیریت است. ما در آموزش های دوره MBA متمم، فرضمان مدیر بودن یا مدیر شدن مخاطب نیست. فرضمان این است که مخاطب در هر نقطه‌ای از بازار کار، فعال بوده و علاقمند است حضور خود را اثربخش‌تر و مفیدتر کند.

* دوره MBA در طرح متمم، یک دوره ارزان قیمت نیست! برآورد ما این است که کسی که امروز خواندن این نوشته‌ها را آغاز می‌کند، حدود یک سال زمان لازم خواهد داشت تا به سطحی از  دانش مدیریت برسد که بتواند «بهتر» از «متوسط سطح فارغ‌التحصیلان» یک دوره رسمی دانشگاهی کاربردی MBA، مدیریت را بفهمد و تحلیل کند و در زندگی شخصی و شغلی خود به کار گیرد. با توجه به اینکه مطالب دوره MBA برای کاربران ویژه منتشر می‌شود و ممکن است در طول دوره نیازمند خرید سایر منابع کمک درسی هم باشند، احتمالاً کسانی که به صورت دقیق و پیوسته دستورالعمل‌ها و محتوای آموزشی دوره MBA طرح متمم را پیگیری می‌کنند، به فرض اینکه کاربر ویژه نباشند و فقط به خاطر این دوره تصمیم بگیرند این هزینه را پرداخت کنند، مجموعاً در این یکسال، چیزی بین صد تا دویست هزار تومان هزینه متحمل خواهند شد.

همکاران گروه متمم بسیار خوشحالند که با چیزی کمتر از سه درصد هزینه‌های یک دوره‌ی رسمی، می‌توانند – یا امیدوارند که بتوانند! – دانش و نگرش و اثربخشی بیشتر ایجاد کنند. اما یک نگرانی جدی هم برای تیم ما وجود دارد. بسیاری از ما عادت داریم به صورت ناخودآگاه، اثربخشی یک آموزش را با «هزینه‌ی آن» بسنجیم و مرتبط بدانیم. کسی که چند میلیون تومان یا چند ده میلیون تومان برای یک دوره MBA هزینه می‌کند، ممکن است صرفاً به دلیل انجام این هزینه، احساس کند که به دانش و توانمندی قابل توجهی دست یافته است و کسی که این هزینه را انجام نداده ممکن است احساس خوبی نداشته باشد! اما احتمالاً از نوشته‌ی MBA = Motamem Business Administration به خاطر دارید که با توجه به ساختار هزینه یک دوره MBA چند میلیونی (شامل تبلیغات،‌ هزینه‌های ملکی و تیم ستادی و سربار و سودی که باید روی تعداد نسبتاً کمی از دانشجویان سرشکن شود) عملاً شرکت‌کنندگان در آن دوره‌ها نیز – با کسر بخشی از شهریه که صرف تیزرهای تلویزیونی و بیلبورد و سود مدیران و اجاره‌ی مالکان و … پرداخت کرده‌اند – عملاً چیزی بیشتر از چند صد هزار تومان، برای «محتوای آموزشی» و «یادگیری» خود هزینه نکرده‌اند. منظور ما، نقد دوره‌های موجود نیست، بلکه تاکید بر این است که شهریه‌ی یک دوره با کارایی آن نسبت ندارد. البته ادعای ما در دوره MBA طرح متمم زمانی نتیجه بخش خواهد بود که اصول متمم خوانی را که قبلاً به آن اشاره کردیم، رعایت کنید.

* دوره MBA طرح متمم، هرگز مدرکی نخواهد داشت. امروزه برای یک سمینار چند ساعته معمولی با محتوای معمولی هم، گاهی «پنج مدرک معتبر داخلی و یازده مدرک معتبر خارجی» اعطا می‌شود! عملاً جمع‌آوری این مدرکها و گواهینامه‌ها، تفاوت چندانی با جمع آوری تمبر پستی که در دهه‌های قبل مد بود، ندارد. البته قطعاً باید به هوشمندی کسانی که می‌توانند تمبرهای پستی جدید را هزار برابر گرانتر از تمبرهای نسل قبل بفروشند، تبریک گفت. اما به هر حال، تمبر پستی، همیشه تمبر پستی است. حتی اگر میلیون‌ها دلار معامله شود. چیزی که به تمبر ارزش می‌دهد، محتوای نامه‌ای است که تمبر بر روی آن چسبیده است. اگر قصد کسی از شرکت‌ در دوره‌های MBA، کسب مدرکی است که بتواند درآمد او را چند درصد یا چندده درصد افزایش دهد، احتمالاً دوره MBA متمم، یک گزینه نامناسب برای او خواهد بود.

اگر هم کسی بر این باور است که مدرک MBA می‌تواند موقعیت شغلی بهتری برای او ایجاد کند، باید این واقعیت را بپذیریم که با افزایش عرضه‌ی این مدرک، عملاً ارزش آن به شدت افت کرده و داشتن آن، اگر چه مزیت است اما مزیت چندان مهمی نیست.

ما معتقدیم دوره MBA، باید بتواند «سطح نگرش و تحلیل» و «سطح توانمندی» فرد را افزایش دهد. به شکلی که نه تنها در محیط کار خود، «قدرت» و «موفقیت» بیشتری کسب کند، بلکه حتی در زمان استخدام هم، دانش و نگرش و نحوه تحلیل و سخن‌گفتن او، موقعیت شغلی‌ مناسب را برای او ایجاد کند.

یک واقعیت انکارناپذیر وجود دارد. موفق‌ترین فارغ‌التحصیلان دوره‌های MBA، هرگز مجبور نشده‌اند مدرک MBA خود را روی میز هیچ کارفرمایی قرار دهند و کسانی که وادار شده‌اند چنین کنند، احتمالاً کارکرد این مدرک برای آنها، خیلی بیشتر از تافل یا آیلتس نبوده است!

اما…

تمام مطالب و تحلیل‌هایی که در پاسخ به سوالات و تمرین های مرتبط با مطالب دوره MBA مطرح می‌کنید، در پایگاه داده متمم ثبت و تحلیل می‌شود. زمانی که به پایان این دوره برسید، آدرس یک لینک در اختیار شما قرار می‌گیرد که در آن، گزارش عملکرد شما و ارزیابی پاسخ‌ها و تحلیل‌ها و تمرین‌های شما،‌ ثبت شده است. این لینک نوعی رزومه است که می‌تواند به دیگران نشان دهد که آموخته‌های ما در این دوره چقدر بوده است. در تحلیل پایانی کسانی که در پاسخ به تمرین‌ها و تحلیل آنها و شرکت در دوره نقش داشته‌اند، گزارشی دقیق از ضعف‌ها و توانمندی‌های آنها ارائه خواهد شد…

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    مسعود عطائی نیا ، فرشاد محمدی ، مهران مداحی ، علیرضا سبحانی ، محبت غلامی

 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۸۴ نظر برای دوره MBA -مخاطبان ما چه کسانی هستند؟

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : sadegh kakehpour(صادق کاکه پور)

    سلام دوستان

    یکی از مهمترین اهدافی که من در این دوره تمایل داشتم همین نکته است که یادگیری مقدم بر مدرک باید باشد ..من جدای از اینکه مدرک رسمی دانشگاهی مدیریت علامه را دارم ، ام بی ای بازاریابی ماهان را نیز دارم و به عینه دیده ام که همه هم و غم ما شده مدرک و مدرک گرایی ... شعبانعلی عزیز نیز در یکی از کامنتهاش در روز نوشته هاش در خصوص اینکه چرا دکتری را نمیگیرد مطالب خوبی نوشته که چند وقت پیش در فضای مجازی هم خیلی وایرال شده بود، دکتری خوندن و مدرک داشتن برای زمانی بود که می توانست حرفی برای به کرسی نشوندن داشته باشد ، چه بسیار از افرادی که با تمرکز بر روی اهداف اصلی شون و ارزشهاشون توانسته اند هزاران فرد با مدرک بالا را به اختیار خود بگیرند مثل جابز ،گیتس و ......... اما یکی از مهمترین اصول و اساس ام بی ای و مدیریت مدیریت بر خویش و توسعه شخصی است که با مطالعه ای که بنده در متمم داشتم تاکید آن بر همین نکته استوار است  و از این بابت من در این دوره شرکت نمودم .

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .