Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


رابطه بین برونگرایی و رضایت شغلی


رابطه بین برونگرایی و رضایت شغلی

قبل از اینکه در مورد رابطه برونگرایی و رضایت شغلی صحبت کنیم، لازم است دوباره یادآوری کنیم که ما در اینجا به مدل پنج عاملی شخصیت توجه داریم و برونگرایی را نه به عنوان تیپ شخصیتی یا زیرمجموعه‌‌ای از بحث تیپ شناسی، بلکه به عنوان یکی از صفات قابل سنجش در مدل پنج عاملی شخصیت بررسی می‌کنیم.

 اگر بحث ما به تیپ شخصیتی مربوط می‌شد، بعضی برونگرا بودند و بعضی درونگرا. اما وقتی از تیپ حرف نمی‌زنیم و از Extraversion در مدل پنج عاملی صحبت می‌کنیم، همه برونگرا هستند. 

تنها تفاوت ما انسان‌ها در این است که بعضی برونگرایی کمتر و بعضی برونگرایی بیشتر دارند.

برای دومین بار، ارزش دارد که تکرار کنیم بحث درونگرایی و برونگرایی در تیپ شناسی، مشابه تقسیم بندی افراد به چاق و لاغر است و بحث برونگرایی در مدل پنج عاملی شخصیت، مانند بحث در مورد وزن بر حسب کیلوگرم.

دسترسی کامل به این مطلب برای اعضای ویژهٔ متمم امکان‌پذیر است.

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری شخصیت شناسی به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه شخصیت شناسی
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۱۳ نظر برای رابطه بین برونگرایی و رضایت شغلی

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : میترا

    در متن درس آمده که:

    "اگر یک مدیر، در مورد همکاران خود که کمتر برونگرا هستند و حرف زدن از حق و حقوق و پاداش و جبران خدمت، برایشان چندان راحت نیست، قبل از اقدام آنها، نسبت به اعطای امتیازهای مناسب و منصفانه اقدام کند، ممکن است بخش عمده‌ای از رابطه‌ی بین برونگرایی و رضایت شغلی، کم اثر یا ناپدید شود."

    با جمله بالا  موافقم. اما چطور میشه فهمید که منصفانه اقدام می کنند؟

    بشخصه برای من خیلی دشوار است که در محل کار از حقوق و پاداشی که به سایر همکاران پرداخت می شود سوال کنم. احساس می کنم به حریم شخصی آنها وارد شدم.

    در سیستم های اداری بزرگ، ارزشیابی سالیانه، نمره بهره وری و کارانه، پرداختهای موردی، امتیازهای خاص، سفرهای تشویقی و . . .تعریف شده است ولی مسئولین معمولا نمرات ارزشیابی و پرداختی ها و امتیازات را که علنی اعلام نمی کنند چون عواقب دارد و باید پاسخگوی ارزیابی و عملکردشون به کارمندان زیرمجموعه باشند.

    حال وقتی من از وضعیت سایر کارمندان خبر ندارم و پرسیدن از همکاران نیز بدلیل ذکر شده خوشایندم نیست چطور متوجه بشوم که مسئولین و مدیران منصفانه رفتار می کنند؟

    البته در برخی موارد از جمله به تاخیر انداختن نوبت وام  اداری، که تاریخ ثبت شده درخواست وجود دارد،راحت تر می توان اعاده حق کرد و این کار را هم کردم نه بدلیل ضرورت در دریافت وام بلکه به این دلیل که به مسئول مربوطه بفهمانم قرار نیست روابط همیشه بر ضوابط حاکم باشد. اما در پرداختیها و ارزشیابی و . . . نمی توانم براحتی عمل کنم و مثلا بروم از مسئول بپرسم که چگونه عمل کردی؟

    از طرفی من هم در شان و شخصیت خودم نمی دانم که پس از هر پرداخت و ارزشیابی و امتیاز دادن مسئولین، از آنها سوال کنم.
    انتظار دارم که سیستم اداری و مسئولان مربوطه وظیفه خودشون بدانند که نتیجه سنجش عملکرد پرسنل را با ذکر دلیل به اطلاعشون برسونند ولی چنین کاری عملا در مجموعه کاری من انجام  نمی شود و اگر هم بشود زمانی هست که امتیاز شامل خودم شده! و من فهمیدم که بله، چنین پرداختی وجود داشته است.

    نمی دانم دلایل ذکر شده من می تواند به میزان کم برون گرایی من برگردد یا خیر؟
    نکته قابل توجه دیگری که گفتین این است که الزاما رضایت شغلی و عملکرد شغلی هم سو نیستند. چنین مساله ی متاسفانه در خیلی از ادارات جاری است ولی مسئولین تا زمانی که فرد ناراضی کارش را خوب انجام می دهد اعتنایی نمی کنند و منافع خودشون را درنظر می گیرند. هرچند گاهی اوقات هم برای خالی نبودن عریضه و حفظ ظاهر تشویق هایی انجام می دهند.در کنار آن افرادی که میزان برون گرایی بیشتری دارند و به برخی هنرهای دیگر مجهز هستند امتیازات گوناگون را با کمترین عملکرد دریافت می کنند بطوریکه گاهی اوقات شاهد این بودم که مسئول به صراحت از عملکرد کاری یا حتی اخلاقی فرد شاکی بوده ولی در عمل امتیازات را به وی بخشیده است.

     

     

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .