Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


درسهای پیتر دراکر: گذشته همیشه چراغ راه آینده نیست


درسهای پیتر دراکر

در درس‌های قبلی، مروری بر زندگی و کتابهای پیتر دراکر داشتیم. دیدیم که او در جوانی، بیش از آنکه به حوزه مدیریت توجه کند، در لباس یک نظریه پرداز اجتماعی، می‌نویسد و حرف می‌زند.

در قسمت اول و قسمت دوم گزارش کلاس درس پیتر دراکر، با بعضی از درس‌ها و دغدغه‌های او آشنا شدیم و در اینجا می‌خواهیم به بخش دیگری از خاطرات ویلیام کوهن از کلاس‌های پیتر دراکر بپردازیم.

مدت زمان خالص کلاسهای مدیریتی دو ساعت بود که دو نیمه‌ی آن با یک زنگ تفریح و فرصت استراحت نیم ساعتی از هم جدا می‌شد.

کلاسها، برای مدیران میانی و ارشد کسب و کارها برگزار می‌شد و فرصت استراحت بین دو نیمه هم به اندازه‌ی خود کلاس، آموزنده و ارزشمند بود. هزینه‌ی پذیرایی به عهده‌ی مرکز مدیریت کلرمونت بود که اجرای دوره‌ها را بر عهده داشت.

اساتید هم در مدت زمان استراحت بین دو نیمه‌ی کلاس، به جای اینکه به اتاق‌های جداگانه‌ای بروند، در میان دانشجویان می‌نشستند و همراه آنها پذیرایی می‌شدند.

بعضی از شرکت کنندگان، مراقب بودند که در ساعت استراحت گرفتار میز اساتید نشوند و مغزشان دوباره درگیر بحث‌های مدیریتی نشود. اما برخی دیگر، اتفاقاً به دنبال میزی می‌گشتند که ادامه‌ی بحث‌های کلاس را دور آن بشنوند. آن روز کلاس ساعت چهار و نیم عصر شروع شده بود و حدود ده دقیقه به شش، با شروع زمان استراحت، همه به سمت میزهای پذیرایی حرکت کردند.

پیتر دراکر و تغییر در سازمان

محدودیت در دسترسی کامل به این مطلب

برای مشاهدهٔ متن کامل این مطلب کافی است (بدون پرداخت هرگونه هزینه) در سایت متمم ثبت نام کنید. پس از ثبت‌نام به تعداد قابل‌توجهی از درس‌‌های متمم دسترسی پیدا خواهید کرد نمونهٔ آن‌ها را می‌توانید از طریق لینک زیر ببینید:

نمونه درس‌های کاربر آزاد متمم

البته اگر بخواهید به همهٔ درس‌های متمم دسترسی داشته باشید، لازم است حق اشتراک بپردازید.

ثبت نام رایگان    تجربه‌ٔ متممی‌ها

تمرین (انجام این تمرین برای مطالعه‌ی درس بعدی ضروری است):

یک محصول (کالا یا خدمت) خاص را انتخاب کنید. یکی از تغییرات محیطی را که می‌تواند کلیت آن محصول را زیر سوال ببرد حدس بزنید و سناریوی ذهنی خود را توضیح دهید. به نظر شما کسانی که امروز در حال ارائه‌ی آن محصول هستند، از هم اکنون به استراتژی حذف کامل و جایگزینی فکر کرده‌اند؟ یا صرفاً‌ سرگرم بازی‌های جزیی با محصول خود هستند؟

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری متفکران کلاسیک مدیریت به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه متفکران کلاسیک مدیریت
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۶۰۷ نظر برای درسهای پیتر دراکر: گذشته همیشه چراغ راه آینده نیست

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : علیرضا سودمند

    باتوجه به شغلم که جراحی است،  نمونه ای از تغییر این ساختار را می آورم:

    در 7-8 سال پیش که ما دوره جراحی میگذراندیم عمل جراحی کیسه صفرا بصورت باز با یک برش حدود 10-12 سانتی متری انجام می شد و از طرفی در خیلی از جاها همین عمل را به کمک اندوسکوپ و با چند تا برش 1-2 سانتی انجام می دادند و در کتابها هم نتایج یکسانی را گزارش می کردند.

    برخی از جراحان که تمایلی به یادگیری این تکنولوژی جدید نداشتند سعی می کردند مقاومت کنند و با کمتر کردن طول برش مثلا" در حد 6-7 سانت جای زخم را کمتر کنند و رضایت بیماران را جلب.

    ولی خوب با بیشتر شدن آگاهی مردم و عدم رضایت شان به عمل باز بخصوص در شهرهای بزرگ عملا" تمایل به روش اندوسکوپی بیشتر شده و ترجیح اکثر بیماران شده است.

    در کل این استرتژی کوتاه کردن طول برش برای مدتی جواب می دهد و بزودی کسی راضی به برش روی شکمش برای این عمل - البته در مواردیکه اوضاع زیاد خراب نباشد و کیسه صفرا پاره نشده باشد- نمی شود.

    و جراحی که این روش جدید را یاد نگرفته باشد عملا" قافیه را خواهد باخت

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .