Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


دراپ باکس | ابزاری برای ذخیره سازی ابری اطلاعات


دراپ باکس Drobbox برای ذخیره آنلاین اطلاعات

اگر لازم باشد تعدادی فایل را در محلی نگه دارید و خودتان و چند نفر از دوستان‌تان به آن‌ها دسترسی داشته باشید، چه روشی را انتخاب می‌کنید؟ اگر بخواهید فایلی را جایی ذخیره کرده و آدرس آن را در اختیار دیگران قرار دهید تا به سادگی آن را دانلود کنند، از چه سرویسی استفاده می‌کنید؟ اگر چند وسیلهٔ دیجیتال (لپ‌تاپ، تبلت، موبایل و …) داشته باشید و بخواهید از طریق همهٔ آن‌ها به مجموعه فایل‌هایتان دسترسی داشته باشید، چه می‌کنید؟ بیش از یک دهه است که دراپ باکس (Dropbox) یکی از راهکارهای رایج برای چنین کارهایی است؛ نگهداری، دسترسی چند نقطه‌ای و به اشتراک‌گذاری فایل‌ها در فضای آنلاین (اصطلاحاً: فضای ذخیره‌سازی ابری).

در این درس می‌خواهیم کمی دربارهٔ دراپ باکس حرف بزنیم. اما مثل همهٔ درس‌های زیرمجموعهٔ سواد دیجیتال، به سراغ موضوعات تخصصی نمی‌رویم. فقط قرار است آن‌قدر بخوانیم و بدانیم که «دراپ باکس» برایمان یک اصطلاح بیگانه و ناآشنا نباشد.

دراپ باکس چیست؟ |‌ یک معرفی مختصر

سرویس دراپ باکس روی سیستم عاملهای ویندوز، مک، لینوکس، اندروید و iOS قابل استفاده است. کافی است به سایت دراپ باکس مراجعه کرده و یک حساب کاربری برای خود تعریف کنید. سپس با توجه به سیستم عامل‌تان، اپلیکیشن مناسب را دانلود کرده و نصب کنید (بدیهی است که اپلیکیشن دراپ‌باکس، علاوه بر سایت این شرکت، توسط بسیاری از عرضه‌کنندگان متداول هم قابل‌دانلود است).

پس از نصب، تقریباً همه چیز به صورت اتوماتیک انجام می‌شود:

  • در روی گوشی خود، در میان گزینه‌های مختلف برای به اشتراک گذاشتن یا ذخیره سازی اطلاعات، گزینهٔ دراپ باکس را هم می‌بینید.
  • در میان پوشه‌های کامپیوتر خود هم پوشه‌ای به نام دراپ باکس می‌بینید و می‌توانید با آن دقیقاً مانند بخشی از هارد دستگاه خود برخورد کنید. یعنی داخلش فایل یا دایرکتوری بسازید و نیز فایل‌ها را کپی، پاک یا ویرایش کنید.

دراپ باکس چیست

 پس از مدتی کار کردن با دراپ باکس، خواهید دید که امکانات ارزشمند‌تری هم در آن وجود دارد. مثلاً می‌توانید برخی فایل‌ها را با دیگران به اشتراک بگذارید یا چند نفر با هم روی یک فایل کار کنید.

دراپ‌باکس ویژگی ارزشمند دیگری هم دارد و آن ذخیره‌سازی نسخه‌های پیاپی از یک فایل است (Versioning). مثلاً اگر یک فایل Word در دراپ‌باکس درست کرده و آن را ادیت کنید، نسخه‌های قبلی هم ذخیره می‌شوند. چنین کاری زمانی به کار می‌آید که بخش بزرگی از فایل خود را تغییر داده یا پاک کنید و بعداً که نسخهٔ جدید را روی فایل قبلی ذخیره کردید، متوجه شوید که نسخهٔ اولیه را از دست داده‌اید (کسانی که از نسخهٔ پریمیوم استفاده نمی‌کنند، فقط به آرشیو یک ماه آخرشان دسترسی دارند که البته باز هم بسیار مفید و ارزشمند است).

دراپ باکس هم‌چنین  با استفاده از API به برنامه‌نویسان در سازمان‌ها و کسب‌و‌کارها اجازه می‌دهد تا این سرویس را به نرم‌افزارهای دیگر خود متصل کرده و یکپارچه کنند و به سادگی بتوانند به فایلها و داده‌های ثبت شده روی حساب دراپ باکس دسترسی داشته باشند.

تاریخچه راه‌اندازی دراپ باکس

دراپ باکس در سال ۲۰۰۷ راه‌اندازی شده است. همان سالی که آیفون برای نخستین بار به جهان معرفی شد، سیستم عامل اندروید متولد شد و شرکت آمازون کتابخوان الکترونیکی کیندل را عرضه کرد. سال پیش از آن هم اپل، مک‌بوک را به بازار ارائه کرده بود.

هر روز دستگاه‌ها، ابزارها و سرویس‌های دیجیتال تازه‌ای به وجود می‌آمدند و مشخصاً به نظر می‌رسید که موضوع ذخیره‌سازی، جابه‌جایی و به‌اشتراک‌گذاری فایل‌ها، مسئلهٔ اصلی سال‌های پیش رو خواهد بود. البته، لااقل چنان‌که در کتاب‌ها و داستان‌ها آمده، این‌ها محرک بنیان‌گذاری دراپ باکس نبوده است (+/+).

یک سال قبل، یعنی ۲۰۰۶، درو هوستون (Drew Houston) که در آن زمان بیست‌و‌سه‌ساله بوده، با اتوبوس از بوستون به نیویورک سفر می‌کند. او در میانهٔ این سفر که معمولاً چهار تا پنج ساعت طول می‌کشد، متوجه می‌شود که فلش‌مموری خود را جا گذاشته است. طبیعتاُ در این نوع سفرهای طولانی، نمی‌توانید به سادگی برگردید و چیزی را که جا گذاشته‌اید بردارید.

ظاهراً از همان زمان، ایدهٔ ذخیره‌سازی آنلاین فایل‌ها در ذهن او شکل می‌‌گیرد و چند ماه بعد، با آرش فردوسی، دانشجوی علوم کامپیوتر MIT همراه می‌شوند تا شرکتی را بنا کنند که به مشتریان خود، سرویس ذخیره‌سازی آنلاین فایل‌ها را ارائه دهد.

بنیان گذاران دراپ باکس - آرش فردوسی و درو هوستون

آرش فردوسی و درو هوستون – بنیان‌گذاران دراپ باکس (عکس: BBC)

آن‌ها کار خود را در یکی از معروف‌ترین مراکز رشد (انکوباتور) در جهان، یعنی Y Combinator آغاز کردند و به تدریج به شرکتی بزرگ و مستقل تبدیل شدند که در ارزش بازار آن در مقاطعی (سال‌ ۲۰۱۸ و ۲۰۲۱) از ۱۲ میلیارد دلار هم فراتر رفت و در سال ۲۰۲۳ سهامداران بازار بورس ارزش آن را حدود حدود ۷ تا ۸ میلیارد دلار برآورد کردند (+).

دراپ باکس در چهار سال اول حدود ۲۵ میلیون کاربر جذب کرد و پس از آن تعداد کاربرانش در سال ۲۰۱۴ به حدود ۳۰۰ میلیون نفر رسید (+). هم‌اکنون تعداد کاربران دراپ باکس حدود ۷۰۰ میلیون نفر برآورد می‌شود (+).

دراپ باکس مانند بسیاری از سرویس‌های نرم‌افزاری مشابه، از مدل درآمد فریمیوم استفاده می‌کند. یعنی برخی سرویس‌های پایه را به شکل رایگان در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد و کاربرانی که می‌خواهند خدمات و امکانات بیشتری دریافت کنند، مبلغی را به عنوان هزینهٔ اشتراک پرداخت می‌کنند.

این شرکت طی ده سال اخیر توانسته بین ۱/۵٪ تا ۲/۵٪ از کاربران خود را به عضویت ویژه (پریمیوم) ترغیب کند (+). چنین عددی در عرف این مدل کسبو کار، نسبت مناسبی محسوب می‌شود و می‌توان آن را یک موفقیت نسبی دانست (برای این که بدانید چرا به این نرخ می‌گوییم «موفقیت»، و به چه عددی می‌توان گفت «شکست»، داستان +CNN را بخوانید).

آیا دراپ باکس یک سرویس موفق محسوب می‌شود؟

دسترسی کامل به این مطلب برای اعضای ویژهٔ متمم امکان‌پذیر است.

دراپ باکس: الگویی برای استارت‌آپ‌ها

دراپ باکس علاوه بر این که سرویس ارزشمندی برای ذخیره‌سازی ابری ارائه می‌کند، یک نمونهٔ آموزشی خوب برای علاقه‌مندان به راه اندازی استارت‌آپ هم بوده و هست. می‌دانید که یکی از بحث‌های کلیدی و مهم در راه‌اندازی و ادارهٔ‌ استارت‌آپ‌ها، روش Lean است. روشی که اریک ریس با کتاب نوپای ناب نقش مهمی در ترویج آن در فضای استارتاپی داشته است.

محدودیت در دسترسی کامل به درس‌های سواد دیجیتال

دوست عزیز. دسترسی کامل مجموعه درس‌های سواد دیجیتال برای اعضای ویژه‌ی متمم در نظر گرفته شده است.

  تعداد درس‌ها: ۷۴ عدد

  دانشجویان این درس: ۶۶۷۹ نفر

  تمرین‌های ثبت‌شده: ۳۷۳۱ مورد

 البته با عضویت ویژه، به مجموعه درس‌های بسیار بیشتری به شرح زیر دسترسی پیدا می‌کنید:

 فهرست درس‌های متمم

البته اگر به تسلط بر تکنولوژی و سواد دیجیتال علاقه دارید، احتمالاً مطالعه‌ی مباحث زیر برایتان در اولویت خواهد بود:

  آموزش CRMاتوماسیون بازاریابی

  استراتژی محتوا | آموزش بازاریابی محتوا | دیجیتال مارکتینگ

  آموزش سئو | ایمیل مارکتینگ | شبکه های اجتماعی

  شبکه های اجتماعی | تولید محتوا

  دوره MBA (پیگیری منظم مجموعه درس‌ها)

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    جاوید منصوری ، Zohreh ، احسان مهدی نژاد ، فاطمه ، علیرضا کریمی دیندارلو

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری سواد دیجیتال به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه سواد دیجیتال
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۱۹ نظر برای دراپ باکس | ابزاری برای ذخیره سازی ابری اطلاعات

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : شهرزاد

    واقعا این دراپ باکس، یکی از سرویس هایی هست که هر چی میگذره، دارم بیشتر بهش علاقمند میشم. خیلی خوبه ...
    ...در کنار نوشته ی خوب شما؛ از خصوصیات دیگری که اون رو خیلی جذاب و کاربردی میکنه:
    *اینکه آپلود تصاویر و فایلها در دراپ باکس به راحتی با یک drag and drop ساده انجام میشه.
    *اینکه دیگه از توی خونه میتونی به تمام فایلهایی که توی کامپیوتر محل کارت داری دسترسی داشته باشی و برعکس. این واقعا فوق العاده ست.
    *اینکه سرعت آپلود و دانلود تصاویر و فایلها واقعا عالیه.
    *اینکه می شود سریع فایلی رو به میل باکس فرستاد و برای دیگران ایمیل کرد.
    ( یا به خیلی از سرویس ها و اپلیکیشن های دیگه ...)
    *اینکه با favorite کردن یک فایل میتوان به صورت آفلاین و به راحتی ازش استفاده کرد.
    *اینکه میشه یک موزیک را از همونجا Stream گوش کرد. و یا با دوستی به اشتراک گذاشت.
    *اینکه میشه از کل گوشی بک آپ گرفت و دیگه نگران از بین رفتن اطلاعات گوشی نبود و از هر کامپیوتری هم بتوان به تمام اطلاعات گوشی دسترسی داشت.
    *اینکه میشه برای تصاویر، آلبوم درست کرد و اونها رو به راحتی دسته بندی کرد.
    * اینکه هیچ پیچیدگی خاصی نداره و کار کردن و استفاده از اون، برای هر کاربری میتونه ساده و راحت باشه
    و ...
    فقط ای کاااش... فضای ذخیره سازیش نامحدود بود!:)...

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .