Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


تعریف اکوسیستم چیست؟


اهداف و انتظارات آموزشی متمم در این درس
کد درس: ۲۷۸۵۰

پیش نیازهای مطالعه این درس:

اگر چه این درس‌ را می‌توانید به صورت مستقل هم مطالعه کنید، اما مرور درس تعریف سیستم از سلسله درس‌های تفکر سیستمی می‌تواند به درک بهتر این بحث کمک کند.

در پایان این درس از دوستان متممی انتظار می‌رود:

  • بتوانند اکوسیستم را تعریف کنند.
  • در هنگام گفتگو و تحلیل تشخیص دهند که چه زمانی استفاده از سیستم و چه زمانی استفاده از اکوسیستم مناسب‌تر است.
  • بتوانند واژه‌ی اکوسیستم را در فضاهایی فراتر از بحث‌های زیست شناسی نیز به شکل درست و مرتبط به کار ببرند.
تعریف اکوسیستم چیست

از عمر واژه‌ی اکوسیستم نزدیک به هشت دهه می‌گذرد.

حدود سالهای ۱۹۳۰ بود که یک گیاه شناس انگلیسی به نام روی کلافام (Roy Clapham) برای نخستین بار این واژه را خلق کرد و به کار برد.

او در تعریف اکوسیستم چنین گفت:

مجموعه المان‌های فیزیکی و المان‌های بیولوژیک که در کنار هم قرار می‌گیرند و در رابطه با یکدیگر یک سیستم را خلق می‌کنند.

این تعریف بعدها کامل‌تر شد و به نظر می‌رسد یکی از کامل‌ترین و پذیرفته شده‌ترین تعاریف اکوسیستم، تعریفی باشد که رابرت کریستوفرسون در کتاب خود تحت عنوان Elemental Geosystems انجام داد:

اکوسیستم یک سیستم طبیعی شامل گیاهان، حیوانات و میکروارگانیسم‌ها (مجموعه‌ی موجودات زنده) است که در یک ناحیه مشخص با همه‌ی عوامل و اجزای فیزیکی غیرزنده‌ی محیط در تعامل هستند.

بحث اکوسیستم به تدریج در قالب زیرمجموعه‌های دیگری نیز توسعه یافت که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

دسترسی کامل به این مطلب برای اعضای ویژهٔ متمم امکان‌پذیر است.

امروزه اصطلاحاتی مانند اکوسیستم کارآفرینی، اکوسیستم اقتصادی، اکوسیستم دیجیتال، اکوسیستم وب، اکوسیستم کاربران و اکوسیستم سیاسی مورد استفاده قرار می‌گیرند و معنای اکوسیستم، از تعریف اولیه‌ی آن که تعامل موجودات زنده و غیرزنده در محیط مشخص بود، به میزان قابل توجهی فاصله گرفته است.

بعد از خواندن این درس چه کار کنم؟

اگر نکات مطرح شده در این درس برای شما شفاف و واضح است، می‌توانید به مطالعه‌ی درس مبانی تحلیل اکوسیستم‌ها که ادامه‌ی همین مبحث محسوب می‌شود بپردازید.

درس اکوسیستم‌های دیجیتال هم به کاربرد مفهوم اکوسیستم در فضای دیجیتال می‌پردازد و مطالعه‌ی آن می‌تواند برای شما مفید باشد.

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    بهروز ایمانی مهر ، خسرو تقی زاده ، گروه متمم ، وحید قاسمی ، هیوا

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری تفکر استراتژیک به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه تفکر استراتژیک
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۲۲ نظر برای تعریف اکوسیستم چیست؟

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : گروه متمم

    معمولاً رابطه‌ی سیستم و اکوسیستم به صورت مجموعه و زیرمجموعه تعریف نمی‌شود و به همین علت، تلاش برای مقایسه از حیث بزرگ‌تر و کوچک‌تر بودن، می‌تواند منحرف‌کننده‌ی ذهن باشد (چنان‌که روده‌ی انسان هم که به تعبیر شما زیرمجموعه‌ای از سیستم بدن انسان است، ویژگی‌های یک اکوسیستم را دارد و در آن، مجموعه‌ی متنوعی از گونه‌ها بر سر منابع محدود، برای بقا رقابت می‌کنند).

    به همین علت، شاید مناسب‌تر باشد که مانند اغلب نویسندگان این حوزه، دو اصطلاح سیستم و اکوسیستم را به منظور تأکید بر جنبه‌های مختلف مجموعه‌ها به‌کار ببریم.

    وقتی اصطلاح سیستم را به‌کار می‌بریم، بیشتر بر جنبه‌ی رابطه‌ی مبتنی بر همکاری تأکید داریم و وقتی اکوسیستم را به‌کار می‌بریم، به رقابت برای بقا توجه می‌کنیم.

    به همین علت، اقتصاددان‌ها برای اقتصاد، تعبیر سیستم اقتصادی را ترجیح می‌دهند و سرمایه‌گذاران خطرپذیر برای فضای استارپ‌آپی اصطلاح اکوسیستم استارتاپی را به‌کار می‌برند (چون آن‌ها کسب و کارهای استارت‌آپی را به عنوان گونه‌هایی می‌بینند که در رقابت با یکدیگر مشغولند و قرار است برخی از این گردونه حذف شوند و  دیگران باقی بمانند).

    در واقع وقتی Venture Capitalist اصطلاح اکوسیستم استارت آپی را به کار می‌برد، به نوعی شبیه شرط بندی روی اسب فکر می‌کند و در جستجوی اسب برنده است (اصطلاح Unicorn و مانند آن هم بر همین اساس شکل گرفته‌اند).

    استارت آپ‌های ایرانی هم این اصطلاح را اغلب از سرمایه‌گذاران بزرگ استارت‌آپی سیلیکون‌ولی (و نه بنیان‌گذاران کسب و کارهای استارت‌آپی) شنیده‌اند و در مورد فضای خود به کار می‌برند. اما منطقی‌تر است که استفاده از این تعبیر، برای شرکت‌های سرمایه‌گذار باقی بماند و "اسب‌های مسابقه"، خودشان بر روی این تنازع برای بقا تأکید نکنند.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .