Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


فهرستی از بهترین کتابهای مذاکره در سطح بین المللی


اهداف و انتظارات آموزشی متمم در این درس
کد درس: ۲۵۹۷۷
  • دوستان متممی بعد از مطالعه‌ی این مطلب با فهرستی از کتابهای معتبر فنون مذاکره در سطح بین المللی آشنا می‌شوند.
  • این فهرست همچنین به نوعی، به آشنایی با چهره‌های آکادمیک مطرح در حوزه مذاکره جهان نیز کمک می‌کند.
  • طبیعتاً این فهرست، فهرست منابع مورد استفاده در متمم برای مذاکره هم محسوب می‌شود و نیز پیشنهاد می‌شود که اگر دوستان، تمایل به مطالعه منابع انگلیسی زبان در زمینه فنون مذاکره دارند، کتابهای پیشنهادی متمم را هم در فهرست گزینه های خود در نظر بگیرند.
فهرست بهترین کتابهای مذاکره - مذاکره تجاری - مذاکره عمومی

در این مطلب، فهرست برخی از بهترین کتابهای فنون مذاکره تنظیم شده است.

طبیعتاً وقتی از صفت “بهترین” استفاده می‌کنیم باید مشخص کنیم که این بهترین کتابها را بر اساس چه معیاری انتخاب کرده‌ایم.

اگر بخواهیم صادقانه بگوییم، تنها معیار سلیقه‌ی متمم بوده است.

اگر چه طبیعتاً در این سلیقه، تا حدی که در توان‌مان بوده، همه‌ی اصول ارزشی متمم از جمله موارد زیر را لحاظ کرده‌ایم:

  • کاربردی بودن
  • دارا بودن پایه علمی
  • مورد استناد قرار گرفتن توسط بزرگان علم مذاکره جهان
  • استفاده برای تدریس در دانشگاه های معتبر جهان
  • قابل تطبیق بودن محتوا با نیازهای کشورمان

Essentials of Negotiations, Lewicki, Barry, Saunders (+)

معرفی کتابهای فنون مذاکرهکتاب مبانی مذاکره لوییکی و ساندرز را می‌توان فصل مشترک دوره های اصول و فنون مذاکره در برترین دانشگاه های جهان از جمله دانشگاه MIT و مدرسه کسب و کار وارتون دانست.

لوییکی و بری و ساندرز در این کتاب، در کنار تعریف مذاکره و مبانی آن، به مبحث استراتژی و تاکتیک های مذاکره های رقابتی و مذاکره های تعاملی (مبتنی بر همکاری) پرداخته‌اند.

همچنین برنامه ریزی برای مذاکره، ادراک و شناخت و هیجانات، مهارتهای ارتباطی،‌ قدرت در مذاکره و منابع آن، اخلاق در مذاکره، مدیریت رابطه ها در مذاکره، مذاکره های تیمی و مذاکره چند جانبه و نیز مذاکره های بین المللی، از جمله موضوعات مورد بحث در کتاب مبانی مذاکره هستند.

[ مطالعه بیشتر: معرفی کامل کتاب مذاکره لوییکی و ساندرز ]

The Mediation Process, Christopher Moore (+)

معرفی کتابهای فنون مذاکرهاین کتاب تقریباً کتاب کلاسیک در زمینه‌ی میانجی‌گری در مذاکره است که حدوداً برای سه دهه، مرجع اول بحث میانجی‌گری و آموزش نقش واسطه بودن در مذاکره محسوب شده و می‌شود.

کریستوفر مور در کتاب میانجی‌گری در مذاکره محور بحث خود را مدیریت تعارض و رفع تعارض قرار داده و نقش میانجی را به عنوان کسی که در مهار کردن تعارض و کاهش دادن و رفع تعارض مهارت دارد تعریف می‌کند.

کتاب کاملاً نگاه فرایندی دارد و پس از تعاریف اولیه، الگوهای صحبت کردن با طرفین، نحوه راهنمایی طرفین، نحوه پیام بردن و پیام آوردن، تکنیک ها و اصول و مبانی اعتمادسازی (اعتماد بین طرفین و نیز اعتماد طرفین به میانجی) را مورد بحث قرار می‌دهد.

مدیریت جلسه های اختلاف نظر و تعارض، مکانیزم های کشف منافع پنهان، تهیه فهرست راهکارها و جستجوی راهکار منصفانه مورد رضایت طرفین از جمله مباحث مورد بحث در کتاب فرایند میانجی گری کریستوفر مور است.

Getting to Yes, Roger Fisher, William Ury (+)

معرفی کتابهای فنون مذاکرهاگر بخواهید در یک جمع متخصص مذاکره، کتابی را به عنوان کتاب کلاسیک مذاکره معرفی کنید و از قبل مطمئن باشید که هیچکس با شما مخالفت نخواهد کرد، کتاب Getting to Yes نوشته راجر فیشر و ویلیام یوری قطعاً بهترین انتخاب خواهد بود.

این کتاب که سابقه سه دهه حضور موفق دانشگاهی را در کارنامه خود دارد با عناوینی مانند اصول و فنون مذاکره و نیز مذاکره اصولی و نیز توافق اصولی به فارسی ترجمه شده است.

تمام این کتاب را می‌توان یک مفهوم پردازی دانست. در این مفهوم پردازی، مفهوم جدیدی به نام Principled Negotiation یا مذاکره اصولی تعریف شده و در مقابل دو قطبی رایج مذاکره نرم (Soft Negotiations) و مذاکره سخت (Hard Negotiations) قرار داده شده است.

شاید بتوان این کتاب را یک مثال موفق و ارزشمند از بحث دنیای سه حالتی دانست که نسیم طالب آن را مطرح می‌کند.

نویسندگان کتاب تاکید دارند که عموم مردم فکر می‌کنند یا باید مذاکره کننده نرم باشند و یا مذاکره کننده سرسخت. اما شکل سومی هم به نام مذاکره کننده اصولی وجود دارد که اتفاقاً جای آن، در میانه‌ی طیف نرم و سخت نیست. بلکه این نوع مذاکره کننده به کلی شکل دیگری از مذاکره را مد نظر قرار می‌دهد.

[ درس مرتبط: مرور مهم‌ترین نکات مطرح شده در کتاب راجر فیشر ]

Getting Past No, William Ury (+)

معرفی کتابهای فنون مذاکرهویلیام یوری در این کتاب در مورد مذاکره با مذاکره کنندگان سرسخت یا Hard Bargainers صحبت می‌کند.

او تکنیک‌های این مذاکره کنندگان را فهرست می‌کند و می‌کوشد برای مواجهه با هر یک از تکنیک های مورد استفاده‌ی مذاکره کنندگان سرسخت، راهکارهایی را نیز ارائه دهد.

اصول تسلط بر خود وقتی تحت فشار قرار داریم، مواجهه با رفتارها و مواضعی که دشمنی و تخاصم صریح در آنها وجود دارد،‌ کشف نیازها و خواسته های پنهان طرف مقابل، مواجهه با تکنیک های کثیف مذاکره و شیوه برگرداندن طرف مقابل به مسیر مذاکره و گفتگو وقتی که مذاکره را ترک کرده یا تهدید به ترک می‌کند، از جمله مهم‌ترین نکاتی هستند که ویلیام یوری در این کتاب مورد بحث قرار داده است.

کتاب عبور از نه نوشته‌ی ویلیام یوری را می‌توان ادامه‌ی کتاب رسیدن به پاسخ مثبت دانست که یوری و فیشر قبلاً با هم نوشته‌اند (و در بالا به آن اشاره کردیم) و عملاً در این کتاب به این سوال پاسخ داده شده است که:

اگر من می‌خواستم یک مذاکره کننده اصولی باشم، اما طرف مقابل من یک مذاکره کننده اصولی نبود، چه باید بکنم؟

Working with Difficult People, Muriel Solomon (+)

معرفی کتابهای فنون مذاکرهکتاب کار با انسان‌های دشوار را هم می‌توان از جمله کتابهای کلاسیک در بحث مذاکره غیرتجاری دانست.

این کتاب حدود سه دهه است به عنوان منبع و مرجع در دوره های آموزشی مذاکره مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کتاب سالومون حول یک بحث کلیدی شکل گرفته است: چگونه باید با انسان‌هایی کار کنیم که ذهنیت مبتنی بر همکاری و همراهی ندارند و به عبارتی، از توانمندی همدلی یا Empathy چندان بهره نبرده اند.

ما از این کتاب بیش از مذاکره، در تدوین درس‌های مدیریت تعارض بهره گرفته‌ایم.

 The Mind and Heart of the Negotiator, Leigh Thompson (+)

معرفی کتابهای فنون مذاکرهقلب و ذهن مذاکره کننده هم از جمله کتابهای مطرح در حوزه فنون مذاکره است که توسط خانم لی تامپسون نوشته شده است.

مباحثی مانند آماده سازی برای مذاکره، مذاکره برنده / برنده در مقابل مذاکره رقابتی، انتخاب و توسعه یک سبک مذاکره، ایجاد رابطه و افزایش اعتماد بین طرفین، بحث‌های قدرت و جنسیت و اخلاق و مهارت حل مسئله از جمله بحث های لی تامپسون هستند.

لی تامپسون اگر چه در بخش پایانی کتاب خود، فصل‌هایی هم در زمینه مذاکره بین المللی و مذاکره بین فرهنگی و مذاکره چند جانبه دارد، اما اعتبار کتابش بیشتر به خاطر بخش اول و دوم کتاب است و برای بحث‌های مذکور، عموماً کتابهایی مانند کتاب لوییکی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

[ مطالعه بیشتر: لی تامپسون، مدل ذهنی و باید و نبایدهای مذاکره ]

Bargaining for Advantage, Richard Shell (+)

معرفی کتابهای فنون مذاکرهکتاب Bargaining for Advantage توسط ریچارد شل نوشته شده و یکی از منابعی است که در درس‌های مرتبط با مذاکره در دانشگاه هاروارد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چیزی که این کتاب را با سایر کتابهای مطرح شده در  فهرست ما و به عبارتی با سایر منابع آموزش مذاکره متمایز می‌کند، حجم زیاد مثال‌های غیر سازمانی در کتاب است.

بخش قابل توجهی از این کتاب به مثال‌هایی از مذاکره و چانه زنی در زندگی روزمره و معامله های عادی زندگی اختصاص داده شده و اگر که مفاهیم مطرح شده در آن در هر نوع مذاکره‌ای قابل استفاده است، اما برای کسانی که مذاکره را برای کاربردهای زندگی روزمره نیاز دارند، کتاب مناسب‌تری محسوب می‌شود.

این نوع نگاه ریچارد شل، به سرفصل‌ها و دغدغه‌ها و چارچوبی که در ایران برای تدریس مذاکره مورد استفاده قرار می‌گیرد و نیز سلیقه‌ی مخاطبان دوره های آموزشی مذاکره در ایران، بسیار نزدیک است.

[ مطالعه بیشتر: معرفی کامل کتاب مذاکره برای کسب سود ]

در پایان تقاضا داریم در صورتی که دوستان متممی، کتابهای دیگری هم مطالعه کرده‌اند که در سطح بین المللی و دانشگاه‌های معتبر جهان به عنوان مرجع آموزش مذاکره در سطح بین‌المللی شناخته شده هستند، آنها را نیز با مشخصات کامل و مروری بر مباحث کتاب، به دوستان خود معرفی کنند.

پیشنهاد عضویت در متمم

شما با عضویت ویژه در متمم، می‌توانید به درس‌ها و آموزش‌های بسیاری از جمله موضوعات زیر دسترسی کامل داشته باشید:

  فهرست درس‌های متمم

موضوعات زیر، برخی از درس‌هایی هستند که در متمم آموزش داده می‌شوند:

  دوره MBA (یادگیری منظم درس‌ها)

  استراتژی | کارآفرینی | مدل کسب و کار | برندسازی

  فنون مذاکره | مهارت ارتباطی | هوش هیجانی |تسلط کلامی

  توسعه فردی | مهارت یادگیری | تصمیم گیری | تفکر سیستمی

  کوچینگ | مشاوره مدیریت | کار تیمی | کاریزما

  عزت نفس | زندگی شاد | خودشناسی | شخصیت شناسی

  مدیریت بازاریابی | دیجیتال مارکتینگ | سئو | ایمیل مارکتینگ

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

فایل صوتی آموزش مذاکره

سایت متمم، بر اساس آموزش «متن‌محور» ایجاد شده و درس‌های آن در قالب مقالات آموزشی ارائه می‌شود.

در صورتی که علاقه‌مندید نکات مهم در مذاکره را به شکل «صوتی» بشنوید، می‌توانید فایل صوتی آموزشی ۶۰ نکته در مذاکره را خریداری کرده و گوش دهید.

در این فایل صوتی، نکات کاربردی قابل استفاده در مذاکره، به صورت منظم از ساده تا دشوار برای شما توضیح داده می‌شوند.

برای مشاهده‌ی فهرست نکات مطرح شده در این مجموعه‌ی آموزشی می‌توانید روی دکمه‌ی زیر کلیک کنید:

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    خسرو تقی زاده ، جواد عزیزان ، سامان عزیزی ، مریم آقازاده امیری ، سعید میربرون

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری اصول و فنون مذاکره به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه اصول و فنون مذاکره
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۲۴ نظر برای فهرستی از بهترین کتابهای مذاکره در سطح بین المللی

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : کیانوش جعفری

    سلام

    جناب محمدرضا شعبانعلی

    از وقتی که برای پاسخ به سوال مطرح شده صرف کردید سپاسگذارم گرچه فکر نمیکردم اولین مکالمه ما اینگونه باشد ولی شد . احساس من این است که پاسخ درخواست یک روستایی ساده را با قدری دلخوری داده اید لاجرم ارائه توضیحات ذیل ضروری است:

    اگر قرار باشد فقط یک کلمه را انتخاب کنیم برای اینکه در کنار نام محمدرضا شعبانعلی قرار دهیم آن کلمه مذاکره خواهد بود ، بنابراین بر استادی شما باور داشته ایم ، به خصوص که من هم شاگردی دکتر مسعود حیدری را کرده ام و میدانم وقتی ایشان با این تاکید در مورد تبحر شما صحبت میکند نمیتواند بی پایه و اساس باشد . قصد بنده صرفا طرح یک سوال بوده است که با رسالت متمم هم به نظر من تطبیق دارد
    توجه داشته باشیم که در زمانه ای که شما در فایل های خود شنوندگان را به شمردن واژگان صفحات کتاب تشویق میکنید تا شاید در آینده کتاب هم بخوانند ، انتظار کتاب انگلیسی خواندن انتظاری است که مخاطبش درصد بسیار پایینی از افراد جامعه خواهد بود پس استفاده از هر محتوای فارسی در دسترس مهم است و درخواست معرفی آن درخواستی منطقی
    در نوشته خود اشاره فرموده بودید "در مواردی هم که مرتبط با درس‌ها، کتابی وجود داشته که قابل توصیه بوده، همواره معرفی شده است." در مقام شاگردی که در دنیای مجازی زیاد شاگردی شما را کرده است و اصلا شاگرد مادام العمر بودن از افتخاراتش حساب میشود درس پس میدهم ، "استفاده از ادبیات مطلق باعث میشود که سیستم مثال نقض یابی افراد به کار بیفتد" ، به عنوان مثال نقض در درس بررسی کتابها با موضوع شادی و شادمانی  کتاب happiness project به عنوان یکی از کتابهای خوب معرفی شده است و اشاره ای به ترجمه آن توسط انتشارات فرا نشده است که در یکی از دیدگاه ها  به این ترجمه اشاره شده است 
    از آنجاییکه رسالت متمم تولید و ارائه محتوای به روز فارسی است به نظر من این عیب به حساب نمیآید که تیم متمم بر منابع غیر فارسی زبان مسلط تر از منابع فارسی باشند چرا که مطالب به روز را بیشتر در منابع غیر فارسی باید جستجو کرد و ضمنا در مورد فقر محتوای فارسی اصلا بحثی نداریم و با شما کاملا موافقم.
    اشاره ای به موضوع بی ارج و قرب بودن محتوا در ایران کرده اید که به نظر من موفقیت و رشد متمم دلیل بر این است که این ادعا باید قدری تعدیل شود
    فرموده بودید که "نگران متمم نباشم" ،هر وقت که خودم را از متمم و متمم را از خودم جدا دانستم این کار را خواهم کرد ، فی الحال اگر منظور این است که من باید در محیطی که دیدگاه های مربوط به هر مطلب حجم بالایی از یادگیری را به خود اختصاص میدهد که قابل مقایسه با یادگیری از خود مطلب نیز هست ، در ارائه نظرم خودم را سانسور کنم و نظر غیر صریح بدهم و سوال غیر صریح بپرسم تا زمان حضورم در متمم این کار را نخواهم کرد ، در محیطی که ادعای دقت آکادمیک در آن میشود و اصلا هم ادعای بیربطی نیست ، قانون اول محیط دانشگاهی که رد کردن حرف های یکدیگر است باید رعایت شود.
    به عنوان کسی که میزان رشد در دانش و مهارت را به دو دوره قبل از آشنایی با شعبانعلی و بعد از آشنایی با او تقسیم میکند ، تا کنون از انواع محتوا های ارائه شده در قالب فایل های صوتی و اخیرا تصویری ، مصاحبه های رادیو مذاکره و مطالب متمم استفاده بسیار کرده است و جا دارد در این مورد از شما و تیمتان نهایت قدردانی و سپاسگذاری را داشته باشم .
    در کسب و کارتان موفق و با همراهانتان مهربانتر باشید

    از دوست عزیزم آقای معدنپور صفری برای ارائه نظر کاربردیشان بسیار سپاسگذارم.

    زیاده عرضی نیست

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .