Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


برنده واقعی گیمیفیکیشن کیست؟



آیا شما هم تا به حال تخم مرغ شانسی خریده اید؟ به نظر شما، تخم مرغ شانسی برای چه کسی بیشتر از همه شانس به همراه داشته است؟ درست است! شرکتی که تخم مرغ شانسی را تولید می‌کند!

شاید شما هم تا کنون در قرعه کشی بانک‌ها شرکت کرده باشید و به این امید نشسته باشید که برنده خوشبخت قرعه کشی باشید. اما احتمالاً با کمی دقت می‌توانید حدس بزنید که برنده خوشبخت قرعه کشی کیست؟ بله! برنده‌ی خوشبخت قرعه کشی، بانک است! مگر اینکه بپذیریم بانکها بیشتر از سرمایه‌ای که جذب می‌کنند، جایزه می دهند و با هر قرعه کشی، یک گام به ورشکستگی نزدیک‌تر می‌شوند، که قطعاً چنین نیست!

اگر فرض کنیم که پانصد هزار نفر در قرعه کشی یک بانک شرکت می‌کنند و قرار است به یک نفر برنده‌ی خوشبخت، کلید طلایی یک آپارتمان داده شود، با کمی محاسبه می‌توان مشخص کرد که احتمال اینکه من و شما در مسیر افتتاح حساب بمیریم، بیشتر از این است که برنده‌ی قرعه کشی شویم!

اشتباه نکنید. متمم توصیه نمی‌کند که تخم مرغ شانسی نخرید. یا اینکه در قرعه کشی‌های مختلف بانک‌ها و شرکتهای مخابراتی و … شرکت نکنید. آنچه برای متمم مهم است این است که چرا ما هنوز هم در این بازی‌ها شرکت می کنیم. گیمیفیکیشن در اینجا چگونه می‌تواند به ما برای درک بهتر رفتارهایمان کمک کند؟

دسترسی کامل به این مطلب برای اعضای ویژهٔ متمم امکان‌پذیر است.

تمرین:

۱- یکی از فعالیت‌های خودتان را بررسی کنید و ببینید که چگونه در آن برای خودتان لذت و تفریح را تعبیه کرده‌اید.

۲- برای کسب و کار خودتان یا کسب و کاری به آن علاقه دارید، کمی وقت بگذارید و ببینید که کدام مکانیزم از مکانیزم‌های چهارگانه فوق را می‌توانید برای مشتریان طراحی و تعبیه کنید. شاید هم بتوانید همه‌ی آنها را در نظر بگیرید. لطفاً برای بقیه دوستان متممی خود به صورت شفاف و ساده و کامل توضیح دهید.

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری طراحی برای تغییر رفتار به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه طراحی برای تغییر رفتار
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۱۱۳ نظر برای برنده واقعی گیمیفیکیشن کیست؟

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : گروه متمم

    امید جان.

    چون راجع به رانندگی و ماشین مثال زدی، من هم میخواستم در جواب همین تمرین، توضیحی بنویسم که دیدم شاید بهترین جا اینجا باشه.

    فکر میکنم چهار یا یا پنج سال پیش که ماشینم رو عوض کردم، برای اولین بار ماشینم روی صفحه ی داشبورد، میانگین مصرف سوخت رو نشون میداد.
    تازه میتونستی ریست کنی که از نقطه ای که تو میگی دوباره شروع به محاسبه بکنه.

    نمیدونم چرا. اما به شدت در این دام افتاده بودم که ببینم میانگین مصرف سوخت رو در رانندگی شهریم چقدر میتونم کم کنم!

    از دم خونه تا شرکت، دقت میکردم کجا گاز میدم، کجا ترمز میکنم، این اواخر دیگه فهمیده بودم که شیشه ها پایین باشه متوسط مصرف سوخت یک دهم میاد بالا.
    الان مسیری که میرم اتوبانیه و خیلی نمیتونم داشبورد رو نگاه کنم. یعنی راستش یه بار سرگرم همین بازی در اتوبان بودم جلوم رو ندیدم اتفاق بدی افتاد!

    اما سه سالی که یک مسیر بسیار پرترافیک شهری رو می رفتم، این بازی باعث شد که تقریبا هیچوقت عصبانی نشم یا حرص نخورم (من اصولاً زیاد عصبانی میشم و حرص میخورم!).

    اطرافیانم میگن اثر اون بازی هنوز روی سبک رانندگیم هم باقی مونده. :)
    محمدرضا

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .