Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


بازی ریسک (۱): چگونه ریسک بازی کنیم؟


بازی ریسک

اگر به خاطر داشته باشید قبلاً در متمم مطلبی منتشر کردیم تحت عنوان: نگران بازی‌های کامپیوتری فرزندم هستم و در آنجا برخی از مطالبی را که در تایید یا رد بازی‌های کامپیوتری مطرح می‌شوند مورد بررسی قرار دادیم.

اما یک نکته مهم را نباید فراموش کنیم. ما وقتی حق داریم در مورد استفاده کردن یا نکردن یا تعدیل استفاده از بازی‌های کامپیوتری صحبت کنیم که گزینه‌های دیگری وجود داشته باشد.

بسیار ساده‌اندیشانه است که منچ و مار و پله را روی میز بگذاریم و از فرزندان خود بخواهیم که Clash of Clans بازی نکنند! در این راستا تصمیم گرفتیم به تدریج در متمم برخی از بازی‌هایی را که به نظرمان می‌توانند جذاب و آموزنده باشند معرفی کنیم.

به عنوان اولین گام در این مسیر، بازی ریسک را انتخاب کردیم. این بازی سالهاست در انگلیس و آمریکا و بسیاری از کشورهای توسعه یافته رواج دارد و نه تنها جوانان و نوجوانان، بلکه افراد پخته و جاافتاده فامیل و خانواده هم ساعات خوبی را با آن می‌گذرانند.

مزیت مهم این بازی، پرورش تفکر استراتژیک است که همواره یکی از دغدغه‌های متمم بوده و هست. بازی ریسک در ایران هم وارد شده و به فروش می‌رسد. اما قیمت آن کمی بالاست (چیزی در حدود دو سال اشتراک کاربر ویژه متمم!) و ممکن است بسیاری از خانواده‌ها امکان تهیه کردن آن را نداشته باشند.

اما خوشبختانه شکل بسیار ساده‌ای دارد و تهیه و ساخت آن هم امکان‌پذیر است و اتفاقاً خود ساخت این بازی، می‌تواند تفریحی جالب و لذت بخش باشد.

مطلبی که ما در مورد بازی ریسک تهیه کرده‌ایم در سه بخش منتشر می‌شود. بخش نخست که اکنون پیش روی شماست درباره قواعد و قوانین بازی است. بخش دوم در مورد نحوه ساخت بازی خواهد بود و بخش سوم در مورد اینکه این بازی چگونه می‌تواند تفکر استراتژیک را در ما توسعه دهد.

ریسک یک بازی استراتژیک چند نفره است که روی صفحه بازی می‌شود. این بازی، بیش از نیم قرن پیش توسط نویسنده و فیلم‌ساز فرانسوی برنده جایزه اسکار، آلبرت لاموریس طراحی و ساخته شد. دو سال بعد از اختراع آن، برادران پارکر، یک شرکت خوش‌نام آمریکایی تولید کننده بازی و اسباب‌بازی، این بازی را خریداری کرده و با اعمال تغییراتی در قوانین و ساختار بازی، آن را با نام “ریسک، بازی سلطه بر جهان” روانه بازار کرد.

هدف اصلی شما در بازی ریسک، سلطه پیدا کردن بر کل جهان است. برای رسیدن به این هدف شما به عنوان فرمانده ارتش، باید نیروهای دشمن را از روی صفحه بازی حذف کنید و تمام کشورهای روی نقشه بازی را به تصرف خود درآورید. هر کدام از بازیکنان، ارتش‌هایی را به سوی سرزمین‌های دشمن، سازمان‌دهی می‌کنند و تلاش می‌کنند قلمروی خود را گسترش دهند.

بازی ریسک

برای برنده شدن در این بازی استراتژیک، همزمان به دو فاکتور نیاز دارید: منطق و شانس. اگر استراتژی‌های زیرکانه‌ای داشته باشید و در زمان مناسب، شانس با شما یار باشد، می‌توانید حتی در مقابل بازیکنان مجرب پیروز شوید.

تجهیزات و طراحی اولیه بازی

 بازی ریسک حاوی یک نقشه از دنیا، ۴۲ عدد کارت، تعداد زیادی مهره و پنج تاس است.

بازی ریسک

نقشه این بازی، شامل شش قاره (آسیا، استرالیا، اروپا، آفریقا، آمریکای شمالی و آمریکای جنوبی) و ۴۲ کشور یا منطقه(مانند افغانستان، خاورمیانه، ماداگاسکار و غیره) است. البته در برخی موارد این کشورها و مناطق با واقعیت همخوانی ندارند.

محدودیت در دسترسی کامل به این مطلب

برای مشاهدهٔ متن کامل این مطلب کافی است (بدون پرداخت هرگونه هزینه) در سایت متمم ثبت نام کنید. پس از ثبت‌نام به تعداد قابل‌توجهی از درس‌‌های متمم دسترسی پیدا خواهید کرد نمونهٔ آن‌ها را می‌توانید از طریق لینک زیر ببینید:

نمونه درس‌های کاربر آزاد متمم

البته اگر بخواهید به همهٔ درس‌های متمم دسترسی داشته باشید، لازم است حق اشتراک بپردازید.

ثبت نام رایگان    تجربه‌ٔ متممی‌ها

دو قاعده متفاوت در مورد میزان این جابجایی وجود دارد. قاعده اول می‌گوید که شما فقط می‌توانید جابه جایی نیرو را به یک کشور همسایه انجام دهید. اما طبق قاعده دیگر، می‌توانید نیروها را به هر کدام از کشورهای خود انتقال دهید به شرطی که در سرزمین‌های شما، بین مبدأ و مقصد، چنین مسیری وجود داشته باشد. به عبارتی دیگر نمی‌توانید نیروهای خود را بر روی سرزمین‌های متعلق به دیگران جابجا کنید.

شما فقط یک‌بار اجازه دارید که نیروهای خود را انتقال دهید. همچنین در این مرحله هم مثل همیشه باید دقت کنید که حداقل یک نیرو را در کشور مقصد باقی بگذارید.

پس از این مرحله، نوبت به فرد سمت چپ شما می‌رسد و این روند به همین ترتیب تکرار می‌شود. این آرایش دادن نیروها، حمله‌ها و دفاع‌ها تا زمانی ادامه می‌یابد که یکی از طرفین درگیر تمامی دشمنان خود را از روی صفحه نقشه رانده باشد.

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    رضا بیگ ، ابوالفضل ، علیرضا ، سحاب انصاری ، بابک

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری قبل از بیست و دو سالگی به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه قبل از بیست و دو سالگی
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۱۹ نظر برای بازی ریسک (۱): چگونه ریسک بازی کنیم؟

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : رضا مزروعی

    من حدود سه سال است که این بازی را انجام می دهم

    تجربه ای که این بازی به من داده است اینست که بیشتر از آنکه منطق و استراتژی در این بازی به کمک شما بیاید، شناخت شخصیتی شما از بقیه بازیکنان و توان شما در متقاعد کردن آنهاست که می تواند شما را به برد نزدیک کند. نکته ی جالب اینجاست که شناخت دیگران نسبت به شما در زندگی واقعیتان دقیقا در بازی تاثیر میگذارد. اگر شما را ادم صادقی بدانند راحت تر به شما  و ....اعتماد می کنند و اگر شما را آدم چاپلوسی بدانند زیاد به شما توجهی نمی کنند

    من بار ها در این بازی دیده ام که خیلی ها اصلا وقتی شما منطقی برایشان توضیح می دهید که فلان حرکتش اشتباه است و به ضررش باز هم ممکن است از روی لجبازی با شما و یا یک نفر قید نفع شخصی را بزند و دست به عملیات غیر قابل پیش بینی بزند.

    نکته ی دیگر که من بدست آورده ام اینست که این بازی به طرز عجیبی باطن آدم ها را نشان می دهد، بعنوان مثال من یکبار به یکی از دوستانم گفتم که با فلان شخص کار تجاری انجام نده همیشه از من می پرسید چرا؟ من در جواب مگفتم مگه یادن نیست برای بردن در فلان بازی حاضر بود که بهت خیانت کنه... دوستم همیشه می خندید که این فقط یک بازی است. اما متاسفانه در کسب و کارشان دقیقا با همین مشکل برخورد کرد. برای خودم باور این موضوع عجیب بود اما بعد از اینکه موارد مشابهی را دیدم برای من بعنوان یک شاخص در شناخت دوستانم تبدیل شده است. شاید هم شاخص دقیقی نباشد اما برای من مفید بوده است.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .