Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


انواع اعتیاد به کار: عشق‌ بازی با کار


اعتیاد به کار ، معتادان به کار و عشق ورزی با کار

در درسهای قبلی از سلسله درس‌های خودشناسی متمم، مقدمه‌ای درباره اعتیاد به کار و افراد معتاد به کار مطرح کردیم و سپس بر اساس مدل براین رابینسون به تقسیم بندی معتادان به کار پرداختیم.

ابتدا با معتادان بی رحم و خستگی ناپذیر آشنا شدیم و در ادامه در مورد ویژگی‌های معتادان اهمال کار صحبت کردیم. سپس به افراد معتاد به کار توجه طلب پرداختیم و به بررسی چهارمین و آخرین دسته می‌پردازیم تا در ادامه بتوانیم از راهکارهای مواجهه با اعتیاد به کار بگوییم.

شاید الان با خودتان فکر کنید که چرا در تصویر این درس از عمو جغد شاخدار و بنر استفاده کرده‌ایم. بخشی از این مسئله به محدودیت ما در استفاده از کلمات بازمی‌گردد!

شاید نسل جوان‌تر داستان بنر و عمو جغد شاخدار را خوب به خاطر نیاورند. اما این داستان یک وجه شاخص داشت. عمو جغد شاخدار دوست داشت بنر را بخورد. اما نمی‌خورد. مدام به او می‌گفت که: بنر! من گرسنه‌ام. من را عصبانی نکن. تو را می‌خورم! اما این تهدیدها هیچوقت عملی نمی‌شد. همیشه بنر در آن اطراف بود و همیشه هم عمو جغد شاخدار این را می‌گفت و همیشه هم این بازی ادامه پیدا می‌کرد.

 

دسترسی کامل به این مطلب برای اعضای ویژهٔ متمم امکان‌پذیر است.

 

تمرین:

آیا شما هم چنین افرادی را می‌شناسید؟ می‌توانید برای ما هم از آنها بگویید؟

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    رضا رضایی ، سورنا تیموری ، محمود ، زهرا موسوی اقدم ، احسان میرزائی

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری اعتیاد به کار به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه اعتیاد به کار
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۶۱ نظر برای انواع اعتیاد به کار: عشق‌ بازی با کار

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : هومن کلبادی

    با سلام

    افراد زیادی رو میشناسم که این حالت رو دارند . مثلاً همسر یکی از دوستانم ، مدام در حال تغییر دکوراسیون داخلی منزل خودشان هست و هرگز ، از هیچ مدلی از چیدمانِ وسایل ، ابرازِ رضایت نمی کنه و مدام ، علاقه مند به ایجادِ تغییر در چیدمانِ وسایل منزل هست . جالبه که هر بار بهش می گید که "این مدلی خوبه دیگه ، چرا تغییرش میدی ؟" میگه که "آره خوبه ولی بذار این حالت رو هم آزمایش کنیم ، شاید بهتر شد!"

    فکر می کنم یکی از دلایلی که در پسِ این حرکت میشه در نظر گرفت ، نوعی رفتارِ وسواس گونه یا عدمِ رضایت از وضعِ موجود هست . این افراد ، نوعی وسواس و عدمِ ثباتِ رای رو مدام تجربه می کنن و همین امر ، باعث میشه که هرگز از وضعِ موجود ، رضایت نداشته باشن و مدام ، تمایل به تغییر دارن و همین تمایل ، باعث میشه که مدام ، درگیر انجامِ یک عملِ تکراری باشن که از نظرِ دیگران ، یه عملِ بیهوده به حساب میاد .

    نمونۀ دیگۀ این افراد ، افرادی هستن که مدام به خرید میرن و عملاً اعتیاد به رفتنِ به بازار و خرید نکردن رو دارن . اونها تقریباً مشتریِ دائمیِ اکثرِ فروشگاه ها هستن و عمدۀ فروشندگان ، اون مشتریان رو به عنوانِ افرادی که عادتِ به پرسیدن و نخریدن دارن ، میشناسن . اونها از پروسۀ خرید کردن لذت میبرن ، نه از خرید کردن ؛ ممکنه استطاعتِ خرید کردن رو هم داشته باشن ولی چون "خریدنِ یک کالا" به مفهومِ پایانِ پروسۀ خرید هست ، عملاً از اون اجتناب می کنن و ترجیح میدن که به پُرس و جو و تداومِ پروسۀ خرید ، اشتغالِ دائم داشته باشن .

    پاورقی : با دیدنِ تصویرِ کارتونِ بنر و عمو جغد شاخدار ، به یادِ اتومبیلِ گالانتِ قرمزِ مدلِ 1975 یکی از دوستانم افتادم که دو عدد ، آینه به شکلِ شاخ ، بر رویِ گلگیرهایِ جلویِ ماشین قرار داشت و در عالمِ کودکی ، به اون ماشین میگفتیم ، عمو جغد شاخدار :)

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .