Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


انسانهای دشوار در محیط کار و زندگی


انسانهای دشوار در محیط کار

کار من ایجاد محیطی برای رشد دادن و توسعه توانمندی انسانهاست. البته گاهی هم به کندن علف‌های هرز مشغول می‌شوم (جک ولش)

آیا دقت کرده‌اید که برخی از دوستان شما، همیشه از همکاران سخت خود گله دارند؟ از همکارانی که هیچ چیز نمی‌فهمند و خودخواه هستند و محیط کار را برای آنها جهنم کرده‌اند؟ آیا دقت کرده‌اید که برخی دیگر از دوستان شما، به ندرت چنین گله‌هایی را مطرح می‌کنند؟

در نگاه اول ممکن است فکر کنید که بعضی از ما در انتخاب محیط کار، شانس آورده‌ایم و برخی دیگر بدشانس بوده‌ایم. اما ماجرا وقتی جالب‌تر می‌شود که در یک سازمان، سراغ افراد مختلف بروید و حرف‌های آنها را بشنوید. به تدریج به این نتیجه می‌ٰرسید که همه‌ی ماجرا هم به شانس ارتباط ندارد. انسانهای سرسخت و دشوار همه جا هستند. اما بعضی از ما در مواجهه و برخورد با آنها توانمندتر و برخی ضعیف‌تر هستیم.

محاسبه‌ی هزینه‌ای که انسانهای دشوار در محیط کار ایجاد می‌کنند، ساده نیست. کاهش انگیزه‌ی همکاران، کاهش اثربخشی و همینطور راندمان، تنها بخشی از مشکلات ناشی از رفتار این کارکنان است. شاید یکی از مهم‌ترین هزینه‌های این افراد، زمانی است که از ذهن دیگران اشغال می‌کنند. شاید آنها ۸ ساعت در روز کار نکنند اما مهم‌ترین ضرر، وقتی ایجاد می‌شود که ۱۰ نفر از همکاران هر کدام روزی ۳ ساعت در خانه و محل کار، مجبور باشند در مورد آنها حرف بزنند و فکر کنند! معمولاً چنین انسانهایی یا خودشان دیر یا زود سازمان را ترک می‌کنند یا ممکن است فضایی ایجاد کنند که همکاران، یکی پس از دیگری به ترک کار و شروع فعالیت در سازمان دیگر پناه ببرند. اما سختی ماجرا در این است که کمتر سازمانی است که از وجود «انسانهای دشوار» بی‌بهره باشد!

جان هوور در کتاب خود «انسانهای دشوار» طبقه‌بندی جالبی از انسانهای دشوار را ارائه می‌دهد:

دسترسی کامل به این مطلب برای اعضای ویژهٔ متمم امکان‌پذیر است.

تمرین:

از میان شش گروهی که در بالا مطرح شده، اگر مثال یا مصداقی برای هر کدام از آنها دارید، در زیر این نوشته با شرح مثال بنویسید تا مسیر ادامه‌‌ی این بحث بر اساس خواسته‌ها و انتظارات شما مشخص شود.

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    میترا ، نباتی ، ف ، کمیل مزرعی ، معصومه فردوس مقدم

 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۷۸ نظر برای انسانهای دشوار در محیط کار و زندگی

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : بی نام

    زمانی برای یک مدیر برده دار جزئی نگر کار می کردم. اینکه مجبور باشی روزی سه ساعت در محیط کار و خانه درباره آن ها حرف بزنی یا فکر کنی را باتمام وجود درک کرده ام. نهایتا هم به خاطر فشار عصبی بالا آن کار را ترک کردم.

     

    نکته ای که این درس به من فهماند این بود که خودم هم یک قلعه مستقل هستم و برای دیگران یک انسان دشوار حساب می شوم. هرچند متوجه نمی شوم چرا تمرکز من بر کارم باید باعث آزار دیگران شود.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .