Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)

معرفی کتاب های مدیریت | بهترین کتاب های مدیریت کسب و کار | خلاصه کتاب و نقد کتاب

معرفی کتاب های خوب مدیریت و روانشناسی

این روزها، کتاب کم نیست. همچنان‌که نویسنده نیز کم نیست. دسترسی به نوشته‌های دیگران هم عموماً در حد یک جستجوی گوگل، ساده است.

به همین علت چالش امروز افراد کتابخوان، با چالش کتابخوان‌های چند دهه قبل متفاوت است: گزینه‌ها آن‌قدر زیاد شده که انتخاب از بین‌شان ساده نیست. ما هم بارها دیده‌ایم که دوستان متممی در هر فرصتی که پیش می‌آید می‌پرسند چه کتابهایی بخوانیم و بهترین کتابهای روانشناسی یا بهترین کتابهای مدیریت کسب و کار کدامند.

در بخش معرفی کتاب در متمم می‌کوشیم از میان انبوه کتابهای مدیریت و روانشناسی، مواردی را که به درس‌های متمم مربوطند و مطالعهٔ آن‌ها را – بر اساس قضاوت خودمان – مفید می‌دانیم، معرفی و مرور کنیم. این کتابها علاوه بر دانشجویان دوره MBA و رشته مدیریت بازرگانی می‌توانند برای مخاطبان عمومی هم که به مدیریت و کسب و کار علاقه دارند مفید باشند.

تلاش می‌کنیم در معرفی کتاب های مدیریت کسب و کار به این مسئله توجه داشته باشیم که نویسندگان متعهد به نگرش علمی و کاربردی بوده و آثار آنها، در فضای اقتصادی و فرهنگ کسب و کار ایرانی قابل استفاده باشد. بنابراین خود را به کتاب های پرفروش مدیریت محدود نمی‌کنیم (در یکی از درس‌های متمم هم گفته‌ایم که کتاب های پرفروش لزوماً بهترین کتابها نیستند).

ما در معرفی کتابهای مفید برای مطالعه این موضوع را که «آیا کتاب ترجمه شده یا نه؟» معیار قرار نداده‌ایم. بنابراین ممکن است بعضی از کتاب های مدیریتی که در اینجا معرفی می‌کنیم، هنوز در ایران ترجمه نشده باشند. در این موارد با توجه به محدودیت دسترسی به کتاب زبان اصلی، می‌کوشیم علاوه بر معرفی کتاب، خلاصه کتاب های مفید را هم با جزئیاتی بیشتر و مروری دقیق‌تر بر محتوای کتاب ارائه دهیم.

ما کتابهایی را که موضوع‌شان توسعه فردی است یا به شکلی به توسعه فردی ربط پیدا می‌کنند در فهرست جداگانه‌ای قرار داده‌ایم (که البته بعضی از آن‌ها با فهرست کتاب های مدیریت مشترک‌اند. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم کتاب های توسعه فردی را هم ببینید:

  کتاب های توسعه فردی

این صفحه به معرفی کتابهای مدیریتی، کتابهای کسب و کار و منابع مرتبط با رشته مدیریت اختصاص دارد.
در صورت علاقه‌مندی به مشاهده‌ی فهرست کتابهای روانشناسی می‌توانید به صفحه‌‌ای که به صورت تخصصی به کتابهای روانشناسی پرداخته مراجعه کنید:

  معرفی کتابهای روانشناسی

اگر در جستجوی کتاب‌هایی خارج از فضای کتاب های مدیریتی و روانشناسی هستید (مثلاً ادبیات، فلسفه، خاطره، زندگی‌نامه و مانند این‌ها) پیشنهاد ما این است که به بخش پاراگراف های برگزیده کتابها (پاراگراف فارسی) مراجعه کنید:

  پاراگراف فارسی: پاراگراف های منتخب کتابها

اگر می‌خواهید کتاب هدیه دهید و در جستجوی چند کتاب مدیریتی خوب به این صفحه سر زده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی با آداب هدیه دادن کتاب هم وقت بگذارید. در این زمینه می‌توانید درسی را که به همین منظور در متمم منتشر شده و بحث اتیکت هدیه دادن کتاب را آموزش می‌دهد بخوانید:

  چند پیشنهاد دربارهٔ انتخاب و هدیه دادن کتاب

کتاب های مدیریت درباره تصمیم گیری و حل مسئله

در این بخش کتاب‌های مربوط به تصمیم گیری و تصمیم سازی معرفی شده‌اند. کتاب تفکر سریع و آهسته دنیل کانمن و کتاب مدیران و چالش‌های تصمیم‌گیری کمی دانشگاهی‌تر هستند و شاید برای مطالعهٔ عمومی مناسب نباشند. اما کتاب هنر شفاف اندیشیدن به زبان ساده‌تری نوشته شده و برای مخاطبان عام هم مفید و آموزنده است.

این کتاب‌ها را می‌توان مکمل درس‌های تصمیم گیری و حل مسئله در متمم در نظر گرفت.

کتاب تفکر، سریع و کند

"کتابکتاب تفکر سریع و کند نوشته دنیل کانمن را می‌توان یکی از چند کتاب کلاسیک درباره تصمیم گیری دانست. در حدی که بدون خواندن آن، نمی‌توانید ادعا کنید کتاب‌های اصلی مربوط به تصمیم گیری را مطالعه کرده‌اید. کانمن در این کتاب می‌گوید می‌شود فعالیت مغز انسانی را حاصل ترکیب دو سیستم کاملاً متفاوت دانست. یک سیستم تند و یک سیستم کند.

مطالعه این کتاب شما را با موضوعاتی مانند خطاهای شناختی، حسابداری ذهنی و اقتصاد رفتاری آشنا می‌کند و با اطمینان می‌توان گفت این کتاب کانمن بهترین کتاب برای مطالعه در زمینهٔ این مباحث است. و انصافاً باید این را موفقیتی بزرگ برای کانمن در نظر گرفت که در عین وفاداری به اصول علمی توانسته کتابی نسبتاً ساده و یکی از پرفروش ترین کتاب های روانشناسی سال‌های اخیر را عرضه کند.

ما در معرفی این اثر، علاوه بر خلاصه کتاب به نقد کتاب و بررسی بهترین ترجمه‌ها هم پرداخته‌ایم.

معرفی و خلاصه کتاب تفکر سریع و کند

کتاب مرتبط: کتاب کج رفتاری نوشته ریچارد تیلر

کتاب انسان چارچوب ساز

کتاب انسان چارچوب سازنویسندگان کتاب انسان چارچوب‌ساز معتقدند مهم‌ترین نقطهٔ قوت ذهن انسان‌ها چارچوب‌سازی و مدل‌سازی است. به این معنا که مغز می‌تواند بسته به نیاز و اهداف خود، تصویری ساده‌شده از جهان بسازد و بر پایهٔ آن تصمیم بگیرد.

ما معمولاً ساده‌سازی را نقطهٔ ضعف در نظر می‌گیریم. یعنی فکر می‌کنیم حالت ایده‌آل این بود که مغز می‌توانست مجموعهٔ گسترده‌تری از عوامل و پارامترها را در تحلیل‌ها و تصمیم‌های خود لحاظ کند. اما نویسندگان در این کتاب توضیح می‌دهند که «توانایی حذف زوائد» یعنی «قدرت قضاوت دربارهٔ اهمیت نسبی موضوعات مختلف» و این توانمندی - اگر به درستی پرورش پیدا کند - می‌تواند مهم‌ترین نقطهٔ قوت انسان در مقایسه با هوش مصنوعی باشد.

معرفی کتاب انسان چارچوب ساز

کتاب حل مسئله رابرتسون

کتاب حل مسئله

کتاب رابرتسون مطرح‌ترین یا معروف‌ترین کتاب حل مسئله نیست. کتابهای بسیاری درباره مسئله نوشته شده‌اند که از این کتاب معروف‌ترند. هم‌چنین در بسیاری از کتابهای مدیریت فصلی به حل مسئله اختصاص یافته که نیازهای اولیه در این حوزه را رفع می‌کند.

اما اگر کسی بخواهد حل مسئله را با رویکرد شناختی (cognitive) بیاموزد و بهتر درک کند که ذهن ما چگونه با مسئله‌ها مواجه می‌شود و راه حل آن‌ها را جستجو می‌کند، کتاب حل مسئله رابرتسون می‌تواند به او کمک کند.

رابرتسون در کتاب خود به موضوعاتی مانند شناخت مسئله، تعریف مسئله، فرایندهای حل مسئله،‌ انعطاف‌پذیری در حل مسئله و شهود پرداخته است.

لازم به تأکید است که متمم ترجمه فارسی کتاب را بررسی نکرده و در معرفی کتاب هم صرفاً نسخه انگلیسی آن مرور شده است:

معرفی کتاب حل مسئله

کتاب مدیران و چالش های تصمیم گیری

کتاب مدیران و چالش های تصمیم گیری | ماکس بیزرمنمکس بیزرمن را به فعالیت در مرز مشترک مذاکره و تصمیم گیری می‌شناسند. او در کتاب مدیران و چالش‌های تصمیم گیری، مباحثی مانند خطاهای شناختی، تصمیم گیری شهودی و تحلیلی و نیز تصمیم‌های مربوط به سرمایه‌گذاری و مذاکره را بررسی کرده است. کتاب در مورد تصمیم گیری در میان کتابهای مدیریت کم نیست. اما ویژگی این کتاب، مستند بودن مطالب، اشاره‌‌های متعدد به تحقیقات معتبر، و نیز ارائهٔ مثال‌های کاربردی است.

این کتاب برای مدیران که مدام با تصمیم‌های مهم و تأثیرگذار مواجه هستند، منبعی ارزشمند و آموزنده محسوب می‌شود.

معرفی کتاب مدیران و چالش های تصمیم گیری

 

کتاب ذهن توسعه یافته

کتاب ذهن توسعه یافتهیکی از مباحثی که در سالهای اخیر در روانشناسی شناختی مطرح شده و حتی عده‌ای آن را در حد یک پارادایم تازه می‌دانند، «ذهن بدن‌مند» (Embodied Cognition) و «ذهن پیوسته با محیط» (Embedded Cognition) است. ذهن بدن‌مند به این مفهوم اشاره می‌کند که فعالیت ذهنی ما به مغز محدود نیست و تمام بدن (از جمله سیستم عصبی، سیستم تنفسی، گردش خون، حواس و ...) را در بر می‌گیرد.

مفهوم پیوستگی با محیط هم این است که مرزهای ذهن به بدن انسان محدود نمی‌شود و بسیاری از آن‌چه در محیط ما هست، بخشی از ذهن ما محسوب می‌شود و بر فعالیت‌های ذهنی ما تأثیر می‌گذارد.

شاید کتاب ذهن توسعه یافته کتابی قوی در این زمینه نباشد، اما بهانه‌ای بوده تا مطلبی را در این باره در متمم منتشر کنیم. معرفی و نقد این کتاب روانشناسی را می‌توانید در این‌جا بخوانید:

معرفی و نقد کتاب ذهن توسعه یافته

کتاب کی بود کی بود؟

کتاب کی بود کی بودبحث تعارض شناختی یا Cognitive Dissonance یکی از مباحث بسیار پایه‌ای در روانشناسی تصمیم گیری است و چند کتاب تخصصی روانشناسی نیز در این زمینه وجود دارد.

گفته می‌شود انسان‌ها نمی‌توانند تعارض شناختی را تحمل کنند و ببینند رفتارهایی که انجام داده‌اند، با اصول، ارزش‌ها و جهان‌بینی‌شان در تعارض بوده است. طبیعتاً رفتار را پس از آن‌که انجام شد، نمی‌توان تغییر داد. به همین علت، گاهی ما اصول و ارزش‌هایمان را تغییر می‌دهیم تا با آن‌چه انجام داده‌ایم هم‌خوان شوند.

در دهه‌های اخیر، بحث تعارض شناختی از کتب روانشناسی فراتر رفته و به قلمرو کتاب های مدیریتی نیز راه یافته است (به‌ویژه در مباحثی مانند استراتژی، رفتار سازمانی و رهبری). نویسندگان «کتاب کی بود کی بود» می‌کوشند به زبانی ساده دربارهٔ این پدیده و تبعات آن توضیح دهند.

چند پاراگراف از کتاب کی بود کی بود

 

کتاب چرا به یاد می‌آوریم؟

کتاب چرا به یاد می آوریمآیا شما هم گرفتار فراموشی هستید؟ آیا کارهای سادهٔ روزمره را فراموش می‌کنید و محل قرار دادن سوییچ ماشین را به خاطر نمی‌آورید؟

چاران راناگاث، روانشناس بالینی و عصب‌شناس، در کتاب خود می‌کوشد علت این فراموشی‌ها را برای خواننده توضیح دهد. جالب این‌جاست که راناگاث به جای این‌که این فراموشی‌ها را اتفاق بدی بداند، آن‌ها را قابلیت مهم مغز می‌داند و معتقد است که باید قدردان مغزمان باشیم که بسیاری از اطلاعات، داده‌ها و خاطرات را فراموش می‌کند.

در این کتاب، دستاوردهای دو علم نوروساینس و روانشناسی در زمینه حافظه به زبان بسیار ساده شرح داده شده‌اند. راناگاث بعد از این‌که خواننده را با حافظه آشتی می‌دهد و توضیح می‌دهد که باید انتظارات منطقی و به‌جایی از حافظه داشته باشید، اصول و تکنیک‌هایی را هم برای استفادهٔ بهتر از حافظه مطرح می‌کند.

معرفی و برخی از نکات مهم این کتاب را می‌توانید در درسی که در متمم دربارهٔ این کتاب منتشر کرده‌ایم بخوانید:

معرفی و بررسی کتاب چرا به یاد می آوریم؟

[ درس مرتبط در متمم: یادگیری | روانشناسی شناختی ]

معرفی کتاب درباره بازاریابی و فروش

کتاب های مدیریت در حوزهٔ درباره فروش و بازاریابی که در متمم معرفی می‌شوند، از نظر سطح، موضوع و مخاطب متنوعند. بعضی کتاب‌ها مانند کتابهای ست گادین، ساده‌تر و عمومی‌ترند. بعضی دیگر مانند کتابهای کاتلر بیشتر برای دانشگاهیان مفیدند. سعی کرده‌ایم معرفی کتابها را به شکلی انجام دهیم که بتوانید تشخیص دهید کدام کتاب‌ها به نیاز و سلیقه شما نزدیک‌ترند.

این کتاب‌ها را می‌توان مکمل درس‌های ارزش آفرینی، بازاریابی و آموزش فروش در نظر گرفت (کتابهای برندسازی در بخشی جداگانه، کمی پایین‌تر در همین صفحه، معرفی شده‌اند).

ضمناً کتابهایی که در ادامه معرفی می‌شوند، عیناً در صفحهٔ معرفی کتابهای بازاریابی و فروش هم آمده‌اند. اگر کتاب مدیریتی (با استاندارد کیفی بالا) دیگری در ذهن دارید که به این حوزه مربوط است استانداردهای کیفی مناسب است در متمم معرفی شود، نام آن کتاب را در قالب کامنت زیر همان صفحه ثبت کنید تا به تدریج مجموعه‌ای از معرفی بهترین کتاب های بازاریابی شکل بگیرد.

کتابهای رشته بازاریابی (کتابهای درسی - مرجع دانشگاهی)

کتاب مدیریت بازاریابی کاتلر و کلر

کتاب آموزشی مدیریتدر میان نویسندگان دانشگاهی حوزه بازاریابی، نام کاتلر مطرح‌ترین برند است. او با همکاری نویسندگان دیگری مانند کلر و آکر، کتابهای متعددی در این زمینه نوشته است. با وجودی که کاتلر هنوز هم فعالیت نگارش را ادامه می‌دهد و هر یکی دو سال، یک کتاب جدید به بازار عرضه می‌کند، اما هیچ‌یک از کتاب های بازاریابی او نتوانسته‌اند جای کتاب مدیریت بازاریابی را بگیرند. کتابی که معمولاً به عنوان مرجع اول درس بازاریابی در رشته‌های مدیریت و بازرگانی پیشنهاد می‌شود و بر همین اساس می‌توان آن را یکی از پرفروش ترین کتابهای بازاریابی دانست.

طیف موضوعاتی که کاتلر و کلر در این کتاب مطرح کرده‌اند بسیار متنوع است. از تعریف بازاریابی و مفهوم بازار تا طراحی و مدیریت محصول و استراتژی بازاریابی. در آخرین ویرایش مدیریت بازاریابی، بخش مدیریت رشد هم اضافه شده و موضوعاتی مانند رشد در بازارهای رقابتی و روش‌های افزایش وفاداری مشتریان در آن بررسی شده است. به همین علت طبیعی است که کتاب کاتلر معمولاً در صدر فهرست کتاب های بازاریابی و فروش قرار بگیرد.

معرفی کتاب مدیریت بازاریابی کاتلر و کلر

کتاب نسل سوم بازاریابی

کتاب نسل سوم بازاریابی

اغلب ما کاتلر را به واسطه‌ی کتاب مدیریت بازاریابی او می‌شناسیم؛ کتابی که در دهه‌ی شصت میلادی، با تکیه بر نگاه آلدرسون به بازاریابی مدرن و وام‌گرفتن آمیخته بازاریابی ۴P از مک کارتی منتشر شد و تا امروز هم ویرایش‌های جدید آن در حال انتشار است و دانشگاهیان آن را یکی از بهترین کتاب های بازاریابی می‌دانند.

کاتلر بعد از کتاب اصلی خود به سراغ مفهوم نسل های بازاریابی رفت و هر چند سال یک کتاب تازه منتشر کرد و کوشید ویژگی‌های نسل های جدید بازاریابی را شرح دهند.

می‌شود گفت کاتلر با کتاب نسل سوم بازاریابی و پس از آن با کتاب بازاریابی عصر چهارم کوشیده است نشان دهد که با وجود گذشت حدود نیم قرن از نخستین کتابش، هنوز هم برای دنیای امروز و نیازهای امروز، حرف تازه‌ای برای گفتن دارد.

با وجودی که دیجیتالی شدن، محور عصر چهارم بازاریابی است؛ اما سایه‌ی دنیای دیجیتال و فناوری اطلاعات و شبکه های اجتماعی، کاملاً بر سر نسل سوم بازاریابی هم دیده می‌شود.

معرفی کتاب نسل سوم بازاریابی

کتاب نسل چهارم بازاریابی

کتاب نسل چهارم بازاریابیکاتلر و نویسندگان همراه او در کتاب نسل چهارم بازاریابی می‌کوشند تحولات مارکتینگ را در عصر دیجیتال بررسی کنند.

در این کتاب، پس از شرح برخی از روندهای حاکم بر بازاریابی در دوران دیجیتال، برخی از مفاهیم دیجیتال مارکتینگ مانند قیف فروش،‌ بازاریابی محتوا، وفادارسازی مشتریان و گیمیفیکیشن به بحث گذاشته شده است.

کتاب نسل چهارم بازاریابی (که با عنوان بازاریابی عصر چهارم هم ترجمه شده) بیشتر برای مخاطبانی مفید است که در زمینه‌ی بازاریابی سنتی فعالیت و مطالعه کرده‌اند و با ترمینولوژی و مفاهیم بازاریابی دیجیتال آشنایی چندانی ندارند.

معرفی،‌ خلاصه و نقد کتاب نسل چهارم بازاریابی

 

کتاب مدیریت ارتباط با مشتریان

کتاب مدیریت ارتباط با مشتریانبرخی از کتابهای مدیریت ارتباط با مشتری، این موضوع را یک بحث تکنیکی می‌دانند. به این معنا که فرض را بر این می‌گذارند که اگر یک راهکار نرم افزاری برای CRM انتخاب کرده و آن را در مجموعهٔ خود به‌کار بگیرید، مسئلهٔ مدیریت ارتباط با مشتریان حل می‌شود.

در مقابل، کتابهای دیگری هم هستند که این بحث را به مباحث تئوریک مدیریتی نزدیک می‌بینند و صرفاً به شرح نظریه‌ها و مدلهای مدیریتی اکتفا می‌کنند.

کتاب مدیریت ارتباط با مشتری فرانسیس باتل از معدود کتابهایی است که در میانهٔ این طیف قرار می‌گیرد و نویسنده در آن کوشیده به هر دو جنبهٔ فنی و مدیریتی بپردازد. کتاب باتل صرفاً یک کتاب بازاریابی دانشگاهی نیست و مدیران و فعالان کسب و کار هم می‌توانند از توصیه‌ها و تحلیل‌های کاربردی آن بهره ببرند.

معرفی کتاب مدیریت ارتباط با مشتری

کتابهای فروش (کتابهای درسی - مرجع دانشگاهی)

معرفی کتاب اصول فروش

کتاب اصول فروش

کتاب درباره فروش کم نیست. اما اگر بخواهیم فهرستی کوتاه (در حد سه یا چهار کتاب) از بهترین کتاب های فروش تنظیم کنیم، بی‌تردید کتاب اصول فروش (Fundamentals of Selling) نوشته‌ی چارلز فیوترل (Futrell) یکی از آن‌ها خواهد بود (فیوترل را در ایران معمولاً با تلفظ فوترل می‌شناسند). متمم هم از این کتاب به عنوان یکی از منابع تدوین درس آموزش فروش استفاده کرده است.

جایگاه کتاب اصول فروش فوترل را در آموزش فروش می‌توان به کتاب مدیریت بازاریابی کاتلر در حوزه‌ی بازاریابی تشبیه کرد. از این منظر می‌توان گفت این کتاب بهترین کتاب فروش (حداقل برای آموزش رسمی و چارچوب‌دار این بحث) محسوب می‌شود.

معرفی کتاب اصول فروش

درس مرتبط: آموزش فروش

کتابهای توسعه بازار (عمومی - زبان ساده)

کتاب گاو بنفش ست گادین

گاو بنفش یا Purple Cow بعد از بازاریابی با اجازه مشتری یکی از قدیمی‌ترین کتاب‌های ست گادین محسوب می‌شود و در سال‌های اخیر به یک کتاب معروف در میان کتاب‌های زبان سادهٔ بازاریابی تبدیل شده است.

پیام اصلی گاو بنفش را می‌توان در چند جمله خلاصه کرد:

▪️ ساز و کار سنتیِ تولید، تبلیغ، فروش دیگر مانند گذشته کارایی ندارد. ▪️ تلاش برای بازاریابی و فروش، نباید بعد از طراحی و تولید محصول آغاز شود. ▪️ تنها شانس موفقیت محصول این است که در خاطر بماند؛ دیگران درباره‌اش حرف بزنند؛ و این گفتگو به ایجاد تقاضا منتهی شود
ضمناً کتاب صوتی گاو بنفش هم به بازار عرضه شده و اگر به گوش دادن به کتابهای صوتی علاقه دارید، می‌توانید نسخه صوتی کتاب را تهیه کنید.

معرفی و خلاصه کتاب گاو بنفش

کتاب بازاریابی دهان به دهان

کتاب بازاریابی دهان به دهانهمهٔ ما با بازاریابی دهان به دهان آشنا هستیم. وقتی دیگران دربارهٔ محصول ما حرف می‌زنند و کسانی که برند ما و محصول‌مان را می‌شناسند، ما را به دیگران معرفی می‌کنند، بازاریابی دهان به دهان اتفاق افتاده است.

اندی سرنوویتز در کتاب بازاریابی دهان به دهان می‌کوشد مدلی برای ایجاد و مدیریت بازاریابی دهان به دهان ارائه کند. یعنی هم می‌گوید که چه کنیم که دیگران دربارهٔ محصول ما و برند ما حرف بزنند، و هم توضیح می‌دهد که چه کنیم تا این گفتگوها برای ما به ارزش اقتصادی تبدیل شوند (به عنوان نمونه، دربارهٔ مشارکت در گفتگوها در فضای آنلاین و پایش دائمی گفتگوها صحبت می‌کند).

معرفی کتاب بازاریابی دهان به دهان

 

معرفی کتاب گذر از شکاف

کتاب گذر از شکافاگر در زمینهٔ بازاریابی مطالعه کرده باشید، حتماً منحنی پذیرش محصولات نوآورانه را می‌شناسید. این منحنی نشان می‌دهد که بخش‌های مختلف بازار چگونه محصولات جدید را می‌پذیرند. معمولاً عده‌ای نوپسند، حاضرند محصول جدید را - حتی اگر آن را درست نشناسند یا محصول مشکل و ضعف داشته باشد - بخرند. دیگران با کمی تأخیر وارد بازی می‌شوند و عده‌ای هم هستند که در آخرین مرحله، وقتی دیگر هیچ چاره‌ای نباشد، از آن محصول استفاده می‌کنند. جفری مور نویسندهٔ کتاب گذر از شکاف توضیح می‌دهد که بین پذیرندگان اولیه و بازار اصلی یک شکاف بزرگ وجود دارد. این‌که عده‌ای نوخواه و نوجو محصول شما را بخرند اصلاً به این معنا نیست که بخش بزرگ بازار هم با همان شوق از محصول‌تان استقبال خواهند کرد.

او در کتاب گذر از شکاف، دربارهٔ فراتر رفتن از بازار کوچک اولیه و تسخیر بازارهای بزرگتر حرف می‌زند.

معرفی و خلاصه کتاب گذر از شکاف

 

کتابهای برنامه ریزی بازاریابی (مارکتینگ پلن)

کتاب آموزش گام به گام تدوین طرح بازاریابی

کتاب آموزشی مدیریتتدوین طرح بازاریابی، کار ساده‌ای نیست. به عبارت دیگر، اگر طرح بازاریابی تدوین شده باشد، بازاریابی کار بسیار ساده‌ای است. به همین علت، کتابهای بسیاری در زمینه‌ی تدوین طرح بازاریابی نوشته شده‌اند.

کتاب آموزش گام به گام تدوین طرح بازاریابی، یک کتاب جامع یا تخصصی نیست. اما اگر به تازگی وارد فضای بازاریابی شده‌اید، این کتاب کم حجم می‌تواند تصویری زیبا و جذاب، از فضای بازاریابی و برنامه‌ریزی بازاریابی برای شما ترسیم کند.

ما هم به علت همین سادگی و جذابیت، تصمیم گرفتیم این کتاب را در بخش کتاب های مدیریت کسب و کار قرار دهیم.

معرفی کتاب آموزش گام به گام تدوین طرح بازاریابی

 

معرفی کتاب طرح تجاری یک صفحه ای

خلاصه کتاب طرح تجاری یک صفحه ایکتاب طرح تجاری یک صفحه‌ای، یک کتاب رسمی آکادمیک نیست. همچنین بعید است با پر کردن جاهای خالی و کادر‌هایی که در سراسر کتاب در نظر گرفته شده، کسی به شما وام بدهد. بنابراین اگر به دنبال کتابی رسمی و چارچوب‌دار برای کارهای دانشگاهی یا کسب و کارهای بزرگ هستید، احتمالاً این کتاب انتخاب مناسبی برای شما نخواهد بود. اما در عوض، اگر قصد دارید کارآفرینی را در مقیاس کوچک تجربه کنید (مثلاً راه اندازی کسب و کار خانگی)، یا این که ایده خامی دارید که هنوز پخته نشده و جنبه‌های مختلف آن را ندیده‌اید، این کتاب می‌تواند ابزار مناسبی برای شما باشد. سوال‌هایی که در سراسر کتاب مطرح شده‌اند کمک می‌کنند که ایده‌ی شما، واضح‌تر و با جزئیات بیشتر پیش چشمان‌تان قرار بگیرد. قطعاً این دستاورد کوچکی نیست. معرفی کتاب طرح تجاری یک صفحه ای

 
 

معرفی کتاب درباره برندسازی

ما در متمم ۴۲ درس را به برندسازی اختصاص داده‌ایم. هم‌چنین یک فایل صوتی آموزشی درباره برندسازی شخصی در فروشگاه متمم ارائه شده که بسیاری از دوستان متممی از آن استقبال کرده‌اند. به همین علت می‌توان گفت آموزش برندسازی یکی از مباحث جدی و مهم در متمم بوده و هست. کتاب‌ها و مقالاتی که به عنوان مرجع درس برندسازی به‌کار گرفته شده‌اند، بسیار بیشتر از مواردی هستند که در ادامه می‌آیند و هنگام مطالعهٔ درس‌های آموزش برندینگ حتماً آن‌ها را می‌بینید.

بنابراین کتاب‌های زیر را صرفاً نمونه‌هایی از منابع بحث برندینگ و برندسازی شخصی در نظر بگیرید.

کتاب مدیریت برند

کتاب مدیریت برندکتاب مدیریت برند (Brand Management) نوشته‌ی تیلده هدینگ (Tilde Heding) و همکارانش را می‌توان یکی از منابع معتبر و شناخته‌شده در زمینه‌ی برندسازی دانست.

هدینگ و همکارانش به نتیجه رسیده‌اند که هفت مکتب فکری کاملاً متفاوت در زمینه‌ی برند و برندسازی وجود دارد و در هر فصل از کتاب مدیریت برند به یکی از این مکاتب (یا رویکرد) پرداخته‌اند.

ما هر یک از این هفت رویکرد برندینگ مطرح شده در این کتاب ارزشمند را به شکل مختصر در چند پاراگراف برای شما توضیح داده‌ایم.

خلاصه کتاب مدیریت برند

کتاب مدیریت استراتژیک برند

کتاب آموزشی مدیریتبه سادگی نمی‌توان تصور کرد که کسی با حوزه برند و برندسازی درگیر باشد، اما نوشته‌ها و تحلیل‌های کاپفرر را نخوانده باشد. تقریباً همه کتابهای کاپفرر جزو کتاب های برتر حوزهٔ خود هستند و فعالان صنعت و دانشگاه به حرف‌های او ارجاع می‌دهند و استناد می‌کنند. کتاب مدیریت استراتژیک برند کاپفرر هم - بر همین منوال - از جمله کتابهای مرجع آموزش برندسازی در دنیا است که در رشته‌های مدیریت و کسب و کار تدریس می‌شود.

معرفی کتاب مدیریت استراتژیک برند

معرفی کتاب برندسازی شخصی

کتاب برندسازی شخصیکتاب برندسازی شخصی پیتر مونتویا را می‌توان اولین کتاب در زمینهٔ برندسازی شخصی دانست. پیش از او اگر هم جایی به برندسازی شخصی اشاره می‌شد، در حد چند جمله بود. مثلاً می‌گفتند برندسازی همه‌جا به کار می‌آید؛ از شهر و کشور تا اشخاص و محصولات.

اما مونتویا یک کتاب کامل را به این موضوع اختصاص داد. او در کتاب خود پس از تعریف برندسازی شخصی و شرح اهمیت آن، نکات ساده اما مهمی را دربارهٔ پرسونال برندینگ مطرح می‌کند. از مشخص کردن پرسونای مخاطب تا اهمیت رشد ارگانیک.

خلاصه کتاب برندسازی شخصی

 

معرفی چند کتاب درباره کار تیمی

کار تیمی یکی از دغدغه‌های همیشگی مدیران کسب و کارها است. مدیران بسیاری گله می‌کنند که همکاران توانمندی دارند. اما این همکاران صرفاً در کار فردی می‌درخشند و وقتی در چارچوب یک تیم قرار می‌گیرند، دیگر به اندازهٔ قبل خروجی ندارند. یا تعارض‌ها و درگیری‌ها آن‌قدر زیاد می‌شود که مدیر تصمیم می‌گیرد سیستم مدیریت جزیره‌ای را به کار بگیرد: به هر کس جداگانه کار بدهد و جداگانه کار تحویل بگیرد.

کتاب‌های زیر از جمله منابع ما در تدوین درس کار تیمی هستند. اگر چه مثل همیشه، کتابها و مقالات دیگری هم وجود دارند که در درس‌ها به آن‌ها اشاره شده است.

لازم است به این نکته هم اشاره کنیم که در بسیاری از کتاب های مدیریتی یک یا چند فصل به کار تیمی پرداخته‌اند. ما در این‌جا صرفاً آن دسته از کتاب‌ها را فهرست کرده‌ایم که اختصاصاً درباره این موضوع نوشته شده‌اند.

کتاب پنج دشمن کار تیمی

پنج دشمن کار تیمی

اگر از چند نفر بخواهید که تعدادی کتاب ساده و عمومی در زمینه کار تیمی به شما پیشنهاد کنند، احتمالاً کتاب پنج دشمن کار تیمی (Five Dysfunctions of a Team) یکی از موارد مشترک در میان فهرست‌ها خواهد بود.

پاتریک لنچیونی (Patrick Lencioni) نویسنده‌ی پنج دشمن کار تیمی، آن را در سال ۲۰۰۲ منتشر کرده و پس از آن، این کتاب همواره مورد توجه خوانندگان کتابهای عمومی مدیریتی قرار داشته است.

کتاب پنج دشمن کار تیمی، بر اساس مشاهدات و تجربیات شخصی لنچیونی تألیف شده است. بنابراین، نباید انتظار داشته باشید که با یک کتاب آکادمیک یا مجموعه‌ی گسترده‌ای از ارجاع به کتابها و مقالات دیگر روبرو شوید.

بنابراین بهترین شکل رویایی با این کتاب آن است که فرض کنید پای صحبت‌های یک مشاور با تجربه‌ی مدیریت نشسته‌اید و او می‌خواهد تجربیات و دیدگاه‌های خود را در زمینه‌ی کار تیمی برای شما بیان کند.

لنچیونی کتاب پنج دشمن کار تیمی را به دو بخش اصلی تقسیم کرده است: بخش اصلی که بیش از ۸۰٪ حجم کتاب را به خود اختصاص داده، یک داستان مدیریتی است و بخش دوم، شکل رسمی‌تر یک کتاب مدیریتی را دارد و در آن، نویسنده چارچوبی را برای تحلیل چالش‌ها و مشکلات کار تیمی، تنظیم و ارائه کرده است.

معرفی و خلاصه کتاب پنج دشمن کار تیمی

درس‌های مرتبط: فرهنگ سازمانی  |  #موانع کار تیمی اثربخش

کتاب بازیکن تیمی ایدئال

بازیکن تیمی ایده آلبازیکن تیمی ایدئال کتاب دیگری از پاتریک لنچیونی است؛ نویسنده‌ای که او را به خاطر نگارش کتاب‌های مختلف در حوزهٔ کار تیمی و به طور خاص، کتاب پنج دشمن کار تیمی می‌شناسند.

لنچیونی به سبک داستان‌گویی در آموزش مدیریت علاقه دارد و نیمهٔ اول این کتاب را هم به یک داستان مدیریتی اختصاص داده است. داستانی که در آن مدیران یک شرکت می‌کوشند چارچوبی برای انتخاب و جذب اعضای جدید تیم خود بیابند.

او بر این باور است که تواضع، ولع و هوشمندی، سه ویژگی است که بدون آن‌ها نمی‌توان یک بازیکن تیمی موفق بود. کتاب بازیکن تیمی ایدئال برای کسانی که می‌خواهند با چالش‌های تیم سازی و توسعه تیم آشنا شوند مفید است.

معرفی و خلاصه بازیکن تیمی ایده آل

کتاب خِرد تیم

کتاب کار تیمیکتاب کار تیمی کاتزن باخ را در ایران به اندازهٔ کتابهای لنچیونی دربارهٔ کار تیمی نمی‌شناسند. در حالی که کاتزن باخ از صاحب‌نظران و نظریه‌پردازان کار تیمی است.

بسیاری از کسانی هم که دربارهٔ کار تیمی و تیم سازی در کسب و کار کتاب و مقاله نوشته‌اند، مستقیم یا باواسطه از آثار او بهره برده‌اند و ارجاع به نام او را در بهترین کتاب های مدیریت و رهبری می‌بینید. او در کتاب خِرد تیم‌ها (یا با توجه به محتوای کتاب: پختگی کار تیمی ) به اصول کار تیمی می‌پردازد و نکات بسیار ارزشمندی را برای کار تیمی موفق آموزش می‌دهد.

اگر بهره وری کار تیمی برایتان مهم است و دوست دارید هدف گذاری و تقسیم کار و پیگیری فعالیت‌ها را به شکلی اثربخش‌تر انجام دهید، حتماً برای مطالعهٔ پیشنهادهای کتزن باخ وقت صرف کنید.

کتاب پختگی کار تیمی

معرفی کتاب درباره مشاوره مدیریت و کوچینگ

متمم دو مجموعه درس دربارهٔ کوچینگ و مشاوره مدیریت دارد که بسیاری از دوستان متممی هم از آن‌ها استقبال کرده‌اند. ما قواعد معرفی کتاب و ارجاع به کتابها را در این دو درس هم به سبک سایر درس‌های متمم رعایت کرده‌ایم. یعنی اگر فقط یک جا از کتابی استفادهٔ کوچکی شده، صرفاً به نام آن اشاره کرده‌ایم.

اما در مواردی که از کتابی بارها در درس‌ها استفاده شده، درسی جداگانه را به معرفی آن کتاب اختصاص داده‌ایم. در ادامه تعدادی از کتاب های مشاوره مدیریت و کتاب های کوچینگ معرفی شده در متمم را می‌بینید. ارزیابی ما این است که این کتابها بهترین کتابها برای ورود به دنیای کوچینگ و مشاوره مدیریت هستند.

ضمناً کتابهایی که در ادامه معرفی می‌شوند، عیناً در صفحهٔ کتاب های کوچینگ و مشاوره مدیریت هم آمده‌اند. اگر کتابی (با استاندارد کیفی بالا) در ذهن دارید که به این حوزه مربوط است و مناسب است در متمم معرفی شود، نام آن کتاب را در قالب کامنت زیر همان صفحه ثبت کنید.

کتاب مشاوره مدیریت پیتر بلاک

کتاب مشاوره مدیریتکتاب مشاوره بی‌نقص یا Flawless Consulting نوشته پیتر بلاک از معروف ترین کتاب های مدیریت در زمینه مشاوره است. البته پیتر بلاک کتاب خود را به مشاوره مدیریت محدود نکرده و چنان‌ که در عنوان فرعی کتاب گفته، با کتابش به همهٔ کسانی که می‌خواهند تخصص خود را در قالب مشاوره در اختیار دیگران قرار دهند کمک می‌کند.

اما نوع مثال‌ها و توضیحات کتاب به گونه‌ای است که بیش از هر کس برای مشاوره مدیریت به‌ویژه مشاوره به مدیران ارشد (مانند مشاوره استراتژی) مفید است.

اگر پیچیدگی‌های انسانی در کار مشاورهٔ شما زیاد است و مقاومت جدی و عمیق را در کارفرما حس می‌کنید، احتمالاً‌ کتاب بلاک می‌تواند برایتان راهگشا باشد.

معرفی کتاب مشاوره مدیریت

درس‌های مرتبط: مشاوره مدیریت  |  عوامل موفقیت در مشاوره مدیریت

کتاب تسهیلگر ماهر

کتاب تسهیلگریتسهیلگر کسی است که خودش بخشی از تیم و گروه نیست و صرفاً قرار است کمک کند تا جلسات گروهی بهتر برگزار شوند.

فرض کنید در یک ساختمان بین همسایگان اختلاف به وجود می‌آید. یا اعضای هیئت مدیره یک شرکت می‌خواهند در مورد استراتژی سال آتی گفتگو کنند. یا این‌که قرار است جلسه‌ای با حضور مشتریان یک شرکت برگزار شود و آن‌ها نظرات خود را دربارهٔ یکی از محصولات شرکت اعلام کنند.

تسهیلگر نه جزو همسایگان است و نه استراتژیست و عضو هیئت مدیره و نه کارمند شرکت یا مشتری آن. اما اصول برگزاری جلسه و مدیریت گفتگو را می‌داند و می‌تواند کمک کند جلسه بهتر و اثربخش‌تر باشد.

کتاب تسهیلگر ماهر (یا تسهیلگر کارآزموده) راجر شوارتز یکی از بهترین کتاب های تسهیلگری برای تازه‌کاران است. این کتاب کوشیده از لحن تئوریک فاصله بگیرد و تسهیلگری را به شکل کاربردی و عملی آموزش دهد (البته اگر دنبال تمرین های تسهیلگری و بازیهای تسهیلگری باشید، این کتاب راضی‌تان نمی‌کند. چون نویسنده بیشتر بر مدل ذهنی تسهیلگر و الگوهای رفتارهای تسهیلگران متمرکز بوده است).

علاوه بر این، از آن‌جا که مشاوران مدیریت هم به تعامل با کارفرما، برگزاری جلسات و تسهیلگری نیاز دارند، این کتاب می‌تواند مقدمه‌ای بر مشاوره مدیریت باشد و به این علاقه‌مندان این حوزه نیز کمک کند.

معرفی کتاب تسهیلگری

درس‌های مرتبط: مشاوره مدیریت | کوچینگ | کار تیمی | مدیریت جلسه

کتاب اداره شرکتهای خدمات حرفه‌ای

کتاب مدیریت شرکتخدمات حرفه‌ای بخش بزرگی از اقتصاد امروز جهان را به خود اختصاص می‌دهند. پزشکان، حقوق‌دان‌ها، تعمیرکارها، مشاوران مدیریت و کوچ‌ها از جمله کسانی هستند که به ارائه خدمات حرفه ای مشغولند.

شاید به ظاهر این مشاغل شبیه هم نباشند. اما ویژگی‌های مشترکی میان همهٔ‌ آن‌ها وجود دارد:‌ پایهٔ اصلی‌شان حل مسئله است. به شدت با مشتری درگیر هستند و این درگیری بلندمدت است (در مقایسه با فروش یک کالا). به دانش علمی و تجربهٔ زیاد نیاز دارند.

وقتی کسب و کاری برای برای عرضهٔ خدمات حرفه ای بنا می‌کنید، ماجرا پیچیده‌تر هم می‌شود. باید بتوانید این خدمات را به درستی بازاریابی کنید و به شکلی مناسب به مشتری عرضه کنید. بسیاری از ارائه‌دهندگان خدمات حرفه‌ای، اصل کار را به خوبی بلدند و تخصص کافی دارند، اما نمی‌توانند بر پایهٔ این تخصص یک کسب و کار موفق بنا کنند.

کتاب مدیریت شرکت خدمات حرفه ای برای کسانی نوشته شده که می‌خواهند وضعیت کسب و کار خود را در این حوزه بهتر کنند.

معرفی کتاب مدیریت شرکت خدمات حرفه ای

کتاب بازی درونی (برای کوچینگ)

کتاب بازی درونیمعمولاً کتاب بازی درونی را یکی از بهترین کتاب های کوچینگ می‌دانند. حتی اگر - مثل ما - با این ارزیابی موافق نباشید، این را باید بپذیرید که کتاب بازی درونی بی‌تردید از کتابهای تاثیرگذار بر جریان کوچینگ است. تیموتی گالوی این کتاب را با الهام از تجربیات خود در بازی تنیس نوشت. اما پیام کتاب آن‌قدر مفید و تعمیم‌پذیر بود که به سرعت راه خود را به حوزه‌های دیگر هم باز کرد.

امروزه بسیاری از کوچ‌ها از مفاهیم این کتاب استفاده می‌کنند یا به مراجعان خود پیشنهاد می‌کنند کتاب بازی درونی را بخوانند و در زندگی خود به کار گیرند.

خلاصه کتاب بازی درونی در یک جمله این است که (البته شما هیچ‌وقت یک کتاب را در یک جمله خلاصه نکنید) اصل بازی تنیس یا هر بازی دیگر، نه در زمین، که در ذهن بازیکن انجام می‌شود. بازیکنی که بهتر بتواند ذهن خود را کنترل کند، زمین بازی را هم در اختیار خواهد داشت.

بسیاری از حرف‌هایی که تیموتی گالوی دربارهٔ بازی تنیس و زمین بازی گفته دربارهٔ بازی زندگی هم درست است و به کار می‌آید.

نکات مهم کتاب بازی درونی

کتاب پروژه اصطکاک (درباره اصطکاک سازمانی)

کتاب پروژه اصطکاککتاب پروژه اصطکاک به موضوع بسیار مهمی در تیم‌ها و سازمان‌ها می‌پردازد: اصطکاک سازمانی. رابرت ساتن و هاگی رائو نویسندگان کتاب پروژه اصطکاک مفهوم اصطکاک سازمانی را چنین تعریف می‌کنند: هر آن‌ چیزی که باعث می‌شود کارها در سازمان، سخت‌تر، کندتر و یا با اتلاف منابع بیشتر انجام شود.

ما در متمم معتقدیم که این کتاب یک کتاب خوب در حوزهٔ مشاوره مدیریت محسوب می‌شود. به این علت که بسیاری از مشکلاتی که در کسب و کارها و سازمان‌ها وجود دارد و مدیران برای حل آن از مشاوران و کوچ‌ها راهنمایی می‌گیرند، به شکل مستقیم یا غیرمستقیم در اصطکاک سازمانی ریشه دارند. و اگر مشاوران با این مفهوم آشنا باشند، راحت‌تر می‌توانند به عارضه یابی سازمانی و در ادامه به رفع مشکلات سازمان کمک کنند.

معرفی و خلاصه کتاب پروژه اصطکاک

 

کتاب استعاره های سازمان (سیمای سازمان)

کتاب استعاره های سازماناگر بخواهیم یکی از بهترین کتاب های مدیریت را به سلیقهٔ متمم معرفی کنیم، کتاب استعاره های سازمان گرت مورگان از جمله گزینه‌های ما خواهد بود. این کتاب یک کتاب کلاسیک مدیریتی است که طی سه دههٔ‌ گذشته معمولاً در میان کتاب های رشته مدیریت بوده و بسیاری از دانشجویان مدیریت کسب و کار نام آن را شنیده‌اند (حتی شاید اسلایدهای خلاصه کتاب را برای پروژه آخر ترم تحویل داده باشند). با این حال، هم‌چنان جایگاهش، شایستهٔ محتوایش نیست و آن‌قدر که در جهان جریان‌ساز بوده، در ایران جدی گرفته نشده است.

گرت مورگان در کتاب استعاره های سازمان، به مخاطب می‌آموزد که چگونه با استفاده از استعاره های مختلف، سازمان‌ها و کسب و کارها را ببیند و تحلیل کند. آشنایی با این استعاره‌ها باعث می‌شود خواننده درک عمیق‌تری از سبک های مدیریت کسب و کار داشته باشد و بهتر متوجه شود که نظریه های مختلف سازمان و مدیریت، چگونه به وجود آمده‌اند و هر یک در مقایسه با دیگری، چه جایگاهی دارند.

ما کتاب مورگان را از این جهت در فهرست کتاب های مشاوره مدیریت گنجانده‌ایم که معتقدیم این کتاب به مدیران و مشاوران کمک می‌کند شناخت عمیق‌تری از مفاهیم مدیریتی به دست آورند (البته کتابی تندخوان نیست که چند روز کنار دست‌تان باشد و به سرعت خواندنش را به پایان برسانید).

 

معرفی کتاب استعاره های سازمان

معرفی چند کتاب درباره تفکر سیستمی

تفکر سیستمی یکی از درس‌های کلیدی در متمم است. در حدی که اگر بخواهیم از بین تمام درس‌های دوره MBA متمم فقط دو یا سه مورد را انتخاب کرده و به همه توصیه کنیم آن‌ها را بخوانند، قطعاً تفکر سیستمی یکی از آن‌ها خواهد بود.

علاوه بر درس‌های متنی – که محتوای غالب در متمم را تشکیل می‌دهند – یک دوره صوتی آموزش تفکر سیستمی هم ارائه شده که آن را تقریباً می‌شود یک کتاب صوتی دربارهٔ مبانی تفکر سیستمی دانست.

ما در متمم کتاب‌ها و نویسندگان متعددی را در این حوزه معرفی کرده‌ایم که چند نمونه از آن‌ها را در این بخش می‌بینید.

معرفی کتاب تفکر سیستمی (مدیریت پیچیدگی و آشوب)

کتاب تفکر سیستمیقرارچه‌داغی از بزرگان صاحب‌نظر در زمینهٔ تفکر سیستمی و از دوستان نزدیک و همکاران راسل اکاف است. کتاب تفکر سیستمی قراچه داغی در بسیاری از دانشگاه‌های جهان در فهرست منابع آموزش نگرش سیستمی است.

قراچه‌داغی به طور ویژه‌ای به سیستم‌های بزرگ و پیچیده توجه دارد. به همین علت کتابش مرجع مناسبی برای شروع مطالعه در زمینهٔ تفکر سیستمی نیست. اما اگر با این بحث از قبل آشنا هستید و کتاب‌ها و مقالات متعددی در این باره مطالعه کرده‌اید، کتاب قراچه‌داغی می‌تواند مکمل ارزشمند و آموزنده‌ای برای مطالعات قبلی‌تان باشد.

معرفی کتاب تفکر سیستمی قراچه داغی

معرفی کتاب تفکر سیستمی

مقدمه‌ای بر تفکر سیستمیکتاب مقدمه‌ای بر تفکر سیستمی نوشتهٔ دنلا مدوز یکی از کتاب‌های مطرح در زمینهٔ آموزش تفکر سیستمی است که برای مبتدیان نوشته شده است. این کتاب پس از مرگ دنلا مدوز بر اساس جزوه‌هایی که به دانشجویانش می‌داد تدوین و منتشر شده است. اگر تا کنون کتابی دربارهٔ تفکر سیستمی نخوانده‌اید، کتاب مدوز به عنوان یکی از بهترین کتابها برای مطالعه در این زمینه است و می‌تواند گزینهٔ بسیار خوبی برای شروع یادگیری شما باشد.

مدوز کتاب دیگری هم دربارهٔ محدودیت‌های رشد دارد که از آثار کلاسیک و تأثیرگذار در فضای دینامیک سیستم‌ها محسوب می‌شود.

معرفی کتاب تفکر سیستمی

معرفی کتاب رقص تغییر

می‌توان گفت رقص تغییر، بعد از پنجمین فرمان، مشهورترین و شناخته‌شده‌ترین کتاب پیتر سنگه است. کتابی که به مدیریت تحول در کسب و کار و سازمان می‌پردازد.

این کتاب را می‌توانید ادامه‌ی کتاب پنجمین فرمان در نظر بگیرید؛ یا این‌که به صورت کاملاً مستقل آن را مطالعه و بررسی کنید. البته باور ما این است که مطالعه‌ی پنجمین فرمان، می‌تواند به درک بهتر و ساده‌تر رقص تغییر کمک کند.

نگاه پیتر سنگه و همکارانش در این کتاب، برای توصیف و تحلیلِ پروژه‌ی تحول در سازمان‌ها، کاملاً با چارچوب‌های تفکر سیستمی هم‌خوان است و از این منظر، کل کتاب را می‌توان یک پروژه‌ در نظر گرفت: پروژه‌ای که می‌کوشد آموزه‌های تفکر سیستمی را در تغییرات سازمانی به‌کار بگیرد.

معرفی کتاب رقص تغییر

معرفی کتاب پنجمین فرمان
"کتابپیتر سنگه علاقه‌مند است تاکید کند که کتاب پنجمین فرمان در مورد یادگیری سازمانی است. این عنوانی است که به عنوان تیتر فرعی، روی جلد کتاب هم دیده می‌شود. اما در میان مخاطبان این کتاب همچنان با موضوع تفکر سیستمی شناخته می‌شود. اگر قصد داشته باشید تنها یک کتاب در مورد تفکر سیستمی بخوانید،‌ احتمالاً بسیاری از افراد آشنا و متخصص در این حوزه، کتاب پنجمین فرمان را به شما توصیه خواهند کرد.

معرفی کتاب پنجمین فرمان

معرفی کتاب درباره سیستمهای هدفمند

کتاب درباره سیستمهای هدفمند

راسل اکاف از بنیان‌گذاران تفکر سیستمی است؛ فردی آن‌قدر مهم و تأثیرگذار که نمی‌شود کسی ادعا کند با تفکر سیستمی آشناست اما اکاف را نمی‌شناسد. از نظر جایگاه و اهمیت می‌توان اکاف و برتالانفی را در یک رده دانست.

اکاف کتاب‌ها و مقالات فراوانی در زمینهٔ سیستم‌ها و نظریهٔ سیستمی نوشته است. با وجودی که نوشته‌های او ظاهراً دربارهٔ یک موضوع هستند و همگی حول تفکر سیستمی تدوین شده‌اند، محتوای آن‌ها بسیار متنوع است. در حدی که ممکن است یک نفر یکی از آثار وی را کامل درک کند و نوشتهٔ دیگری از او را اصلاً متوجه نشود.

کتاب «دربارهٔ سیستم‌های هدفمند» یا «On Purposeful Systems» یکی از دشوارفهم‌ترین و در عین حال کلیدی‌ترین آثار اوست. در حدی که جمشید قراچه‌داغی در کتاب تفکر سیستمی خود، این کتاب اکاف را کاری غول‌آسا (herculean) می‌نامد. این کتاب کلاسیک که نطفهٔ آن در سال ۱۹۴۱ شکل گرفته و نهایتاً با همکاری فِرِد اِمِری در سال ۱۹۷۲ به پایان رسیده و منتشر شده، امروزه کمتر خوانده می‌شود. اما بسیاری از نکاتی که در تعریف سیستم و تفکر سیستمی می‌خوانیم، مستقیم یا غیرمستقیم از این کتاب نقل می‌شوند.

معرفی کتاب درباره سیستمهای هدفمند

معرفی کتاب پویایی شناسی کسب و کار

کتاب پویایی شناسی کسب و کارکسی را که با تحلیل دینامیکی سیستمها آشناست پیدا کنید و بپرسید اگر فقط قرار باشد یک کتاب مرجع در این زمینه به شما معرفی کند، کدام کتاب را پیشنهاد خواهد کرد؟

پاسخ تقریباً مشخص است: کتاب دینامیک سیستمها نوشتهٔ جان استرمن.

عنوان این کتاب Business Dynamics است. اما معمولاً آن را با نام دینامیک سیستم می‌شناسند. حتی یکی از دو ترجمهٔ این کتاب به جای پویایی شناسی کسب و کار با عنوان پویایی شناسی سیستمها به بازار عرضه شده است.

کتاب استرمن، با وجودی که نه چندان جدید است و نه چندان خوش‌خوان؛ و حتی از نظر ظاهری هم با هزار صفحه و جلدی سخت و سنگین، چندان خوش‌دست نیست؛ هم‌چنان معتبرترین مرجع این حوزه محسوب می‌شود.

استرمن، استاد دانشگاه MIT و شناخته‌شده‌ترین دانشمند زنده در حوزه‌ی دینامیک سیستم، در این کتاب موضوعات بسیار متنوعی را از منظر دینامیک سیستم‌ها بررسی کرده است.

معرفی کتاب پویایی شناسی کسب و کار

معرفی کتاب درباره استراتژی کسب و کار و تفکر استراتژیک

در میان منابع تدوین درس‌های استراتژی و تفکر استراتژیک متمم، مقاله‌ها بیشتر از کتابها به چشم می‌آیند. علت‌ را هم می‌توانید حدس بزنید. بیشتر کتاب های استراتژی برای کسب و کارهای بزرگ نوشته شده‌اند: شرکت‌های بزرگ، کارخانجات و هلدینگ های میلیون دلاری و میلیارد دلاری. این در حالی است که بخش قابل‌توجهی از متممی‌ها در کسب و کارهای کوچک و متوسط کار می‌کنند یا در پی راه اندازی کسب و کار برای خودشان هستند.

این‌طور نیست که مطالبی که برای آن شرکت‌ها مفیدند، اصلاً به کار شرکت‌ها و کسب و کارهای کوچک نیایند، اما کسب و کارهای کوچک و متوسط در حوزه استراتژی سوال‌ها و دغدغه‌های خاص خود را هم دارند که پاسخ آن‌ها بیشتر در مقاله‌ها یافته می‌شود تا کتاب‌ها.

بنابراین تعداد کتابهای استراتژی معرفی شده در متمم در مقایسه با تعداد و حجم درس‌ها کم است. موارد زیر چند نمونه از کتاب های استراتژی هستند که در متمم به آن‌ها پرداخته‌ایم.

ضمناً کتابهایی که در ادامه معرفی می‌شوند، عیناً در صفحهٔ کتابهای استراتژی هم آمده‌اند. اگر کتاب مدیریتی (با استاندارد کیفی بالا) دیگری در این حوزه در ذهن دارید که مناسب می‌دانید در متمم معرفی شود، نام آن کتاب را در قالب کامنت زیر همان صفحه ثبت کنید.

معرفی کتاب جنگل استراتژی

کتاب جنگل استراتژی نوشته هنری مینتزبرگهنری مینتزبرگ در کتاب Strategy Safari یا جنگل استراتژی ‌به بررسی مکاتب مختلف‌ در استراتژی می‌پردازد. با توجه‌ به جامع بودن این کتاب و نیز این‌که برای تدوین آن، بیش از ۲۰۰۰ منبع مختلف مطالعه شده است، می‌‌توان گفت مطالعه‌ی کتاب جنگل استراتژی‌ تصویر نسبتاً کاملی از دنیای ا‌ستراتژی و دیدگاه‌ها و نظریات مختلفی که در‌ این زمینه مطرح شده در اختیار خواننده قرار می‌دهد.

این کتاب بی‌شک یکی از شناخته‌شده‌ترین و معتبرترین کتابهای استراتژی در سطح جهان است و یک کتاب خوب برای مطالعه در زمینهٔ استراتژی است.

اگر خواستید این کتاب استراتژی را مطالعه کنید، پیشنهاد می‌کنیم حتماً بخش منابع و ارجاعات آن را هم جدی بگیرید و ببینید. به‌خاطر این‌که از طریق بخش منابع با فهرستی از بهترین کتاب های مدیریت استراتژیک و مقالات مرجع در حوزهٔ استراتژی آشنا خواهید شد.

معرفی کامل و خلاصه کتاب جنگل استراتژی
معرفی کتاب خرده‌روندها

کتاب خرده روندهاروند یا Trend یکی از اصطلاحات کلیدی عصر ماست.

مدام دربارهٔ روندهای گسترش شهرنشینی، روند افزایشی توجه به تغذیه و سلامت، روند افزایشی دمای کرهٔ زمین (اثر گلخانه‌ای)، روند کاهشی رشد جمعیت و … می‌خوانیم و می‌شنویم.

سیاست‌مداران و سیاست‌گذاران، مدام در حال بررسی روندها هستند. متخصصان استراتژی و بازاریابی هم روندها را می‌جویند تا کیفیت تصمیم‌های خود را بهتر کنند. دنیای کارآفرینی هم بر مدار روندها می‌گردد.

مارک پن (Mark Penn) در سال ۲۰۰۷ با این پیش‌فرض که «خرده‌روندها را باید جدی گرفت» کتاب خرده‌روند‌ها (Microtrends) را منتشر کرد. او کوشید روندهای مهمی را که شاید کمتر جدی گرفته می‌شوند، در این کتاب جمع کند و تا حد قابل‌قبولی هم موفق بود: از بررسی تعداد کسانی که در خانه کار می‌کنند تا افزایش جمعیت مسلمانان میانه‌رو در آمریکا؛ از جمعیت عاشقان کافئین تا کسانی که ترک تحصیل می‌کنند؛ از کسانی که بدن خود را خالکوبی می‌کنند تا عاشقان جراحی زیبایی؛ از کسانی که محیط زندگی نامنظم را می‌پسندند تا مخالفان توسعهٔ تکنولوژی.

پن حدوداً یک دهه بعد، یعنی حوالی سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸، کتاب خود را بازنگری کرد و آن را با عنوانی تازه (Microtrends Squared) به بازار عرضه کرد. ما محتوای این کتاب مدیریتی را در متمم بررسی کرده‌ایم:

معرفی کتاب خرده‌روندها

معرفی کتاب در جستجوی برتری

کتاب در جستجوی برتری نوشته تام پیترز کتاب در جستجوی برتری، یکی از پرخواننده‌ترین کتابهای مدیریتی است که در زمینه موفقیت سازمانها نوشته شده و عده‌ای آن را جزو بهترین کتابهای کسب و کار می‌دانند. تام پیترز و روبرت واترمن در کتاب In Search of Excellence (در جستجوی برتری) به بررسی ویژگی های شرکتهای موفق پرداخته‌اند.

آن‌ها در این کتاب کلاسیک معروف بیش از چهل شرکت موفق را انتخاب کرده و وضعیت آن‌ها را در هفت حوزه‌ی مختلف بررسی کردند. از جمله توصیه‌های مطرح شده در این کتاب می‌توان به نگاه انسانی به همکاران، حفظ سادگی ساختار و تا حد امکان لاغر (Lean) نگه داشتن سازمان، اختیار دادن به همکاران و اهمیت کارآفرینی درون سازمانی اشاره کرد.

هم جایگاه تام پیترز و هم محتوای کتاب - که کم‌و‌بیش می‌تواند برای همهٔ کسب و کارها مفید باشد - کتاب در جستجوی برتری را به یکی از کتابهای مدیریتی پرطرفدار تبدیل کرده است.

معرفی کتاب در جستجوی برتری

معرفی کتاب با چرا شروع کنید

کتاب با چرا شروع کنید - سایمون سینک

چند سالی از انتشار کتاب با چرا شروع کنید (Start with Why) می‌گذرد و هنوز این کتاب سایمون سینک (Simon Sinek) را – که نخستین نوشته‌ی او نیز هست – می‌توانید در بخش کتاب‌های پرفروش بسیاری از کتاب‌فروشی‌ها ببینید.

این‌که بیش از ۲۰۰۰ نفر در سایت آمازون امتیاز Review مربوط به این کتاب را ثبت کرده‌اند، نشانه‌ی دیگری از پرطرفدار بودن این کتاب است.

سایمون سینک در این کتاب، نکته‌ای را مطرح می‌کند که در جمع آشنایان با استراتژی، یک اصل بنیادی است: تا ندانید چرا می‌خواهید کاری را انجام دهید، بهتر است دست به انجام آن کار نزنید.

کتاب با چرا شروع کنید را می‌توان بیانی ساده و تأثیرگذار از مفهوم مأموریت و چشم انداز در استراتژی فردی و سازمانی است.

معرفی و خلاصه کتاب با چرا شروع کنید

معرفی کتاب استراتژی اقیانوس آبی
کتاب استراتژی اقیانوس آبی

کتاب استراتژی اقیانوس آبی (Blue Ocean Strategy) را بی‌تردید می‌توان یکی از کتاب های مدیریتی کلاسیک در حوزه مدیریت و استراتژی دانست. کمتر کتابی در میان کتاب های رشته مدیریت وجود دارد که عنوان آن به ادبیات روزمره راه پیدا کرده باشد. در حدی که در گفتگوهای عادی هم می‌شنویم که می‌گویند: «الان باید سراغ فلان کار رفت که هنوز اقیانوس آن آبی است و به اقیانوس قرمز تبدیل نشده است.»

بحث استراتژی اقیانوس آبی، حول یک مفهوم شکل گرفته است: رقابت یا Competition.

این کتاب توسط آقای علیرضا پورممتاز به زبان فارسی ترجمه شده و به همت انتشارات آریاناقلم در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

لینک معرفی کتاب استراتژی اقیانوس آبی 

معرفی کتاب ساختن برای ماندن

کتاب ساختن برای ماندن کتاب ساختن برای ماندن، امروزه یک کتاب کلاسیک مدیریتی محسوب می‌شود. و تقریباً هر جا فهرستی از کتاب های کسب و کار تنظیم شود، جایی هم برای آن در نظر می‌گیرند.

این کتاب مدیریت در دههٔ ۹۰ میلادی نوشته شده و حتی برخی از شرکت‌هایی که در آن نام برده شده، امروز وجود ندارند. اما ارزش کتاب به این است که مفاهیم مأموریت و چشم‌انداز را به خوبی برای مخاطب تشریح می‌کند. همین باعث شده که ساختن برای ماندن در بین کتاب های آموزش استراتژی جایگاه تثبیت‌شده‌ای پیدا کند.

کالینز و پوراس در این کتاب، ارزش‌محور بودن و شفاف بودن ارزش‌های کلیدی را به عنوان یکی از فاکتورهای مهم در موفقیت استراتژیک شرکت‌ها مطرح و معرفی کرده‌اند.

معرفی کتاب ساختن برای ماندن 
معرفی کتاب مدل های جدید کسب و کار و خلق ارزش

عکس جلد کتاب مدل های جدید کسب و کارممکن است با مشاهدهٔ عنوان «مدل‌های کسب و کار جدید» به نتیجه برسید که کتاب چینکوئینی و همکارانش زیرمجموعهٔ مدل کسب و کار است و باید دستهٔ کتاب های کارآفرینی قرار گیرد. اما این کتاب بیشتر به مفهوم خدمات و اقتصاد خدمات پرداخته است.

البته کتاب New Business Models یک کتاب درباره استراتژی خدمات هم نیست. بلکه بیشتر به این موضوع پرداخته که بسیاری از کسب و کارهای جدید، حول خدمات شکل گرفته‌اند و بسیاری از نوآوری‌ها در مدل های کسب و کار، حتی اگر در نگاه اول به چشم نیاید، در حوزهٔ خدمات است. بنابراین در مدیران در انتخاب‌های استراتژیک خود باید به این موضوع توجه کنند که خدمات می‌تواند منبع و منشاء فرصت‌ها و منافع بسیاری برای آنان باشد.

نویسندگان در این کتاب می‌کوشند خواننده را متقاعد کنند که درست مانند انقلاب کشاورزی و انقلاب صنعتی، تحولات به وجود آمده در حوزهٔ خدمات را هم می‌توان «انقلاب خدمات / Service Revolution» دانست و اثراتش را به همان عمق و وسعت بررسی کرد.

معرفی کتاب و خلاصه چند نکته از کتاب

معرفی کتاب مدیریت استراتژیک دیوید

شاید کتاب مدیریت استراتژیک فرد آر دیوید را نتوان یکی از بهترین کتاب های استراتژی دانست. اما بی‌تردید می‌توان گفت این کتاب از شناخته‌شده‌ترین کتابهای مدیریت استراتژیک در سراسر جهان است. خود دیوید هم در ابتدای کتاب مدیریت استراتژیک، فهرستی طولانی از دانشگاه‌ها و موسساتی که کتاب او را به عنوان مرجع آموزش مدیریت استراتژیک انتخاب کرده‌اند، ارائه کرده است.

در حال حاضر هفدهمین ویرایش این کتاب در بازار بین‌المللی موجود است و مانند سایر کتاب های حوزه مدیریت در سال‌های اخیر، دیوید هم در ویرایش جدید کتاب استراتژی خود تأکید ویژه‌ای بر دو موضوع اخلاق کسب و کار و مسئولیت اجتماعی شرکتها داشته است (کتاب مدیریت استراتژیک دیوید از سال ۱۹۸۷ تقریباً هر دو سال یک‌بار، با یک ویرایش جدید عرضه شده است).

اگر قصد خرید کتاب مدیریت استراتژیک را دارید، می‌توانید پیش از تصمیم گیری نهایی، معرفی این کتاب را به همراه خلاصه مدلی که دیوید از استراتژی ارائه کرده در درس زیر بخوانید:

معرفی کتاب مدیریت استراتژیک دیوید

کتاب درباره کارآفرینی، راه اندازی کسب و کار و فضای استارتاپی

همهٔ کتابهای آموزشی که در این صفحه معرفی شده‌اند، درباره کسب و کار و کارآفرینی هستند. استراتژی هم برای کارآفرینان مفید است. رفتار سازمانی و مدیریت منابع انسانی هم برای هر کسی که یک کسب و کار راه اندازی می‌کند ضروری است. دیجیتال مارکتینگ و تولید محتوا هم همین‌طور.

با این حال، کتاب‌هایی هستند که مشخصاً در مورد خود کارآفرینی، ایده پردازی، مدل کسب و کار، فرایند راه اندازی یک کار جدید و شروع کسب و کار حرف زده‌اند. ما این نوع کتابها را در این بخش قرار داده‌ایم. معرفی کامل‌تر این کتاب‌ها را معمولاً در مجموعه درس‌های کارآفرینی و مدل کسب و کار پیدا می‌کنید.

ضمناً کتابهایی که در ادامه معرفی می‌شوند، عیناً در صفحهٔ معرفی کتابهای کارآفرینی هم آمده‌اند. اگر کتاب مدیریتی (با استاندارد کیفی بالا) دیگری در ذهن دارید که به این حوزه مربوط است و مناسب است در متمم معرفی شود، نام آن کتاب را در قالب کامنت زیر همان صفحه ثبت کنید.

کتاب صفر تا یک نوشته پیتر تیل

کتاب صفر تا یک نوشته پیتر ثیلشاید زمانی که پیتر تیل به دانشگاه دعوت شد تا در چند جلسه، خلاصه‌ای از ایده‌های خود را در مورد کارآفرینی و سرمایه‌گذاری روی کسب و کارهای نوپا و بیان‌ کند، فکر نمی‌کند که نهایتاً خروجی آن کلاس‌ها در قالب یک کتاب، به بازار عرضه شود و اتفاقاً جزو کتابهای پرفروش حوزه‌ی خود باشد. کتاب صفر تا یک پیتر تیل، یک کتاب کسب و کار - به معنای رایج آن - نیست. بلکه بیشتر به فلسفه‌ی کارآفرینی می‌پردازد. شاید بهترین خلاصه‌ی کتاب، همان جمله‌ی پشت جلدش باشد. آنجا که می‌گوید: کارآفرین‌های بعدی، نه مانند زاکربرگ، فیس بوک خواهند ساخت و نه مانند بیل گیتس مایکروسافت‌ را. آن‌‌ها قطعاً چیزهای جدیدی را به جهان معرفی خواهند کرد.

کتاب صفر به یک نوشته پیتر تیل

معرفی کتاب دوره عمر سازمان
خلاصه کتاب دوره عمر سازمانیکی از بزرگترین‌ دام‌های پیش روی یک سازمان، خود "بنیان گذار" آن سازمان است. همین جمله، نشان می‌دهد که کتاب دوره عمر سازمان، یک کتاب کلاسیک نیست که فقط کارآفرینی را تشویق کند و کارآفرینان را به عنوان افرادی مقدس و الگوهایی بدون چون و چرا مطرح کند. اتفاقاً این کتاب، بیشتر به عارضه یابی سازمان‌ها در مسیر زندگی و چرخه عمرشان پرداخته و کوشیده است نگاهی واقع گرایانه به این حوزه داشته باشد.

لینک معرفی کتاب دوره عمر سازمان

کتاب چالش های کارآفرینی

کتاب چالش های کارآفرینی

نویسنده کتاب چالش های کارآفرینی (یا اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم: دوراهی‌های کارآفرینی) مراحل راه‌اندازی یک کسب‌و‌کار را از ابتدا تا انتها مرور می‌کند و در هر مرحله، دوراهی‌های پیش روی کارآفرینان را به بحث می‌گذارد.

طبیعی است که کتاب با این دوراهی آغاز می‌شود که: کارآفرین بشوم یا نشوم؟ سپس بحث ادامه پیدا می‌کند و به این سوال می‌رسد که: الان کارآفرین بشوم یا بگذارم کمی زمان بگذرد؟ در مرحله‌ی بعدی به پیدا کردن شریک می‌رسد و این سوال را مطرح می‌کند که: آیا خوب است شریک داشته باشم یا بهتر است کار را تنهایی جلو ببرم؟ سوال‌ها به همین شیوه ادامه پیدا می‌کنند و تا آخرین مرحله‌ی کارآفرینی، یعنی خروجِ کارآفرین از اداره‌ی شرکت به پیش می‌رود.

معرفی کتاب چالش های کارآفرینی

ای کاش وقتی بیست ساله بودم می دانستم

تینا سیلیگ استاد دانشگاه استنفورد را بیشتر به خاطر سخنرانی‌هایی که درباره‌ی کارآفرینی دارد و کارگاه های کارآفرینی که برای جوانان و استارت آپ ها برگزار می‌کند می‌شناسند.

او در کتاب ای کاش وقتی بیست ساله بودم می‌دانستم، تعدادی از نکات مهم درباره‌ی کارآفرینی را به زبان ساده شرح داده است. برخلاف عنوانی که سیلیگ انتخاب کرده، این کتاب می‌تواند برای افرادی که مدت‌‌هاست از بیست‌سالگی عبور کرده‌اند نیز مفید باشد و کاربردش به راه اندازی کسب و کار محدود نمی‌شود. هر کس در هر مرحله‌ای از کار خود می‌تواند از آن الهام بگیرد. به همین علت معمولاً هر جا فهرست کتاب های کارآفرینی یا کتابهای مفید برای کسب و کار ارائه شده باشد، به این کتاب هم اشاره می‌شود.

معرفی و مرور کتاب ای کاش وقتی بیست ساله بودم
کتاب نوپای ناب یا The Lean Startup نوشته اریک ریس

اگر در سال‌های اخیر اسم استارت آپ ویکندها را شنیده باشید، می‌توان گفت که با محصول کار اریک ریس در تماس بوده‌اید. اریک ریس، یک فعال بزرگ و مطرح در دنیای دیجیتال نیست؛ حتی یک نویسنده‌ی بزرگ با کتابهای سریالی متعدد (مثل ست گادین یا ملکوم گلدول) هم محسوب نمی‌شود. اما همین یک کتاب کافی بوده تا به یکی از نویسنده های مشهور و تأثیرگذار در زمینه‌ی کسب و کار تبدیل شود و جایگاهی ارزشمند در میان نویسندگان شناخته‌شده‌ی کتب مدیریتی به دست آورد. در حدی که هر فرد یا سازمانی می‌خواهد چند کتاب کارآفرینی معرفی کند، حتماً کتاب ریس را هم در آن می‌گنجاند. حتی اگر فهرست‌شان مختصر باشد و مجبور شوند گزینه‌های دیگری را کنار بگذارند. اگر به کارآفرینی یا رشد یک کسب و کار کوچک خصوصاً در فضای دیجیتال فکر می‌کنید، این کتاب خوب می‌تواند در صدر فهرست کتابهای کارآفرینی شما جا داشته باشد.

معرفی کتاب نوپای ناب یا The Lean Startup

معرفی کتاب تست مامان

همواره به کسانی که قصد راه‌اندازی یک استارتاپ دارند توصیه می‌شود که از همه‌ی ابزارهای در دسترس برای سنجش مطلوبیت و جذابیت ایده‌ی خود استفاده کنند.

وقتی هنوز کسب و کار خود را آغاز نکرده‌ایم یا در مراحل اولیه‌ی کار هستیم، هزینه‌‌ی شکست و رها کردن ایده بسیار کمتر از زمانی است که روی آن سرمایه‌گذاری کرده‌ایم. پس  حتی اگر یک روز هم زودتر متوجه شویم که ایده‌مان به درد نمی‌خورد و بازار از آن استقبال نمی‌کند، به اندازه‌ی همان یک روز برنده هستیم.

راب فیتزپارتریک بر پایه‌ی چنین فرضی، کتاب تست مامان (The Mom Test) را نوشته و معتقد است این کتاب می‌تواند به افراد صاحب ایده کمک کند نقاط ضعف و قوت ایده‌هایشان را زودتر تشخیص دهند.

تقریباً همهٔ فعالان استارتاپی این کتاب را به عنوان یکی از کتاب های خوب در زمینهٔ ازیابی ایده‌ها می‌دانند.

خلاصه کتاب تست مامان

کتاب درباره مدل کسب و کار

معرفی کتاب خلق مدل کسب و کار - استروالدر

معرفی کتاب در حوزه کسب وکاردر متمم به اندازهٔ کافی در مورد مدل کسب و کار صحبت کرده‌ایم و نیازی به تکرار و تاکید بر اهمیت آن نیست.

کتاب خلق مدل کسب و کار، مستقل از اینکه آن را کتابی قوی بدانیم یا نه، یکی از مطرح ترین کتاب های کارآفرینی در سراسر جهان است و تقریباً هر جا فهرستی از چند کتاب مفید برای مطالعه در مورد کارآفرینی (به‌ویژه راه اندازی استارتاپ) ارائه می‌شود، معمولاً نام کتاب مدل کسب و کار استروالدر را هم در آن قرار می‌دهند.

معرفی کتاب خلق مدل کسب و کار - استروالدر

کتاب مدل کسب و کار اشتراکی

مدل کسب و کار اشتراکیبا وجودی که خرید اشتراک برای کالا و خدمات، چندان جدید نیست و حداقل در مورد آب و برق و مجلات، سابقه‌ای طولانی دارد، اما استفادهٔ گسترده از این مدل درآمدی در چند‌ دههٔ اخیر، بی‌سابقه است و هیچ مقطعی از تاریخ نبوده که بخش بزرگی از جمعیت جهان، مشترک یک یا چند سرویس باشد و ماهانه (یا فصلی و سالانه و ...) برای آن پول پرداخت کند.

جان واریلو در کتاب Automatic Customer که آریاناقلم آن را به «مدل کسب و کار اشتراکی» و نشر آموخته به «مشتری خودکار» ترجمه کرده، دربارهٔ انواع روش‌های فروش اشتراک و کسب درآمد از این مدل می‌پردازد.

اگر قصد دارید کسب و کار خود را بر پایهٔ حق اشتراک اداره کنید، کتاب واریلو می‌تواند نقطهٔ شروع خوبی برای شما باشد.

مدل کسب و کار اشتراکی

کتاب مدیریت مدل کسب و کار

کتاب مدیریت مدل کسب و کارکتاب مدیریت مدل کسب و کار یک کتاب آکادمیک دربارهٔ مدل کسب و کار است که برند ویرتز (Bernd Wirtz) نویسنده آلمانی آن را نوشته است. این کتاب در کشورهای آلمانی‌زبان مشهورتر از کشورهای انگیسی‌زبان است. اما از نظر اعتبار علمی، به قضاوت متمم، فعلاً کتاب دیگری در سطح آن دربارهٔ مدل کسب و کار وجود ندارد. خواندن این کتاب برای مخاطب عام ساده نیست و نمی‌توان آن را جایگزین کتاب خلق مدل کسب و کار استروالدر دانست. اما اگر کسی بخواهد پس از مطالعه کتاب استروالدر، اثری علمی‌تر و عمیق‌تر دربارهٔ مدل کسب و کار بخواند، این کتاب گزینهٔ مناسبی است.

متمم مطالعهٔ این کتاب را نه به عنوان یک کتاب کارآفرینی، بلکه بیشتر به عنوان یک کتاب تحلیلی به مشاوران مدیریت و به‌طور خاص مشاوران استراتژی و نیز کسانی که کوچ مدیران اجرایی هستند توصیه می‌کند.

معرفی کتاب مدیریت مدل کسب و کار

معرفی کتاب درباره رسانه

با وجودی که ما در متمم درس‌هایی دربارهٔ تعریف رسانه و سواد رسانه داریم، اما کتابهای مربوط به استفاده از رسانه در بخش‌های مختلف متمم پخش شده‌اند. مثلاً بعضی از آن‌ها در سلسله مباحث مدیریت زمان گنجانده شده و برخی دیگر در بحث تفکر نقادانه طبقه‌بندی شده‌‌اند. ضمن این که بسیاری از کتاب های مدیریت هم که ظاهراً موضوع آن‌ها رسانه نیست، فصل یا فصل‌هایی را به این بحث اختصاص داده‌اند.

آن‌چه در این‌جا می‌بینید تعدادی از کتابهایی است که می‌شود آن‌ها را زیرمجموعهٔ «استفاده بهتر از رسانه» دانست.

ضمناً کتابهایی که در ادامه معرفی می‌شوند، عیناً در صفحهٔ چند کتاب درباره رسانه هم آمده‌اند. اگر کتاب مدیریتی (با استاندارد کیفی بالا) دیگری در ذهن دارید که به این حوزه مربوط است و مناسب می‌دانید در متمم معرفی شود، نام آن کتاب را در قالب کامنت زیر همان صفحه ثبت کنید.

کتاب خبر (راهنمای کاربران)

کتاب راهنمای خبر

ما عادت داریم با اصطلاح User’s Manual (راهنمای کاربران) در نخستین استفاده‌ها از وسایل پیچیده مانند دوربین و موبایل روبرو شویم. اما آیا خبر هم به «راهنمای کاربران» نیاز دارد؟ آیا مصرف کردن خبر هم، مانند استفاده از وسایل پیچیده، نیاز به یک دفترچه راهنما دارد؟

عنوانی که آلن دو باتن برای کتاب خود انتخاب کرده نشان می‌دهد که پاسخ او به این سوال مثبت است. آلن دو باتن در این کتاب، از دو منظر متفاوت به مسئله‌ی خبر نگاه می‌کند: یکی دیدگاه تولیدکنندگان خبر و دیگری دیدگاه ما مخاطبان به عنوان مصرف‌کننده‌ی اخبار.

او هر بخش از کتابش را با متن یک خبر از یکی از رسانه‌های خبری بزرگ جهان آغاز کرده و در داخل متن هم، بارها از خبرهایی که رسانه‌ها منتشر کرده‌اند، به عنوان شاهد و مثال، استفاده کرده است.

ما برای معرفی کتاب خبر، چند پاراگراف از آن را برای شما برگزیده‌ایم.

معرفی کتاب خبر - آلن دوباتن

معرفی کتاب سواد رسانه ای

کتاب سواد رسانه ای

دبلیو جیمز پاتر (W. James Potter) پس از تحصیل در رشته‌های ادبیات انگلیسی،‌ رسانه‌های جمعی و نظریه ارتباطات، تقریباً تمام عمر خود را با رسانه گذرانده است. او از سال ۱۹۷۱ روزنامه‌نگار بوده، کتاب‌های متنوعی در زمینهٔ ارتباطات و رسانه نوشته، صدها مقاله منتشر کرده و در دانشگاه‌های متعددی از جمله وسترن میشیگان، دانشگاه فلوریدا، ایندیانا، استنفورد، یو‌سی‌ال‌ای و سنتا باربارا در کالیفرنیا تدریس کرده است.

کتاب دربارهٔ‌ سواد رسانه ای کم نیست. نویسندگان بسیاری طی دو دههٔ گذشته دربارهٔ این موضوع نوشته‌اند و تلاش کرده‌اند رسانه را به مخاطبان خود بشناسانند و استفادهٔ بهتر از این ابزار را بیاموزند.

در میان این کتاب‌ها، کتاب سواد رسانه ای (Media Literacy) نوشتهٔ جیمز پاتر از شهرت زیادی بهره‌مند است. نه لزوماً به این علت که بهترین کتاب سواد رسانه ای است، بلکه بیشتر از این رو که حدود دو دهه قدمت دارد و از سال ۱۹۹۸ تا امروز، مدام ویرایش‌های تازه‌ای از آن به بازار عرضه شده است.

معرفی کتاب سواد رسانه ای

معرفی کتابی درباره اقتصاد توجه

کتاب تاجران توجهدر زندگی امروز ما هیچ‌چیز به اندازهٔ «توجه | Attention» کمیاب نیست. کمتر کسی می‌تواند شما را یک ساعت پای یک سخنرانی بنشاند. حتی یک دقیقه حرف دوستان نزدیک‌تان را هم با سرعت یک‌و‌نیم‌ برابر و دو برابر گوش می‌دهیم.

تولیدکنندگان محتوا در اینستاگرام سعی می‌کنند در همان پنج یا ده‌ ثانیهٔ اول ویدئوی خود یک حرف هیجان‌انگیز بزنند و به قول خودشان مخاطب را قلاب کنند. چون هر لحظه ممکن است مخاطب به سراغ ویدئوی بعدی و برود. این مخاطبان با نسل قبل خود که پای سخنرانی‌ها و منبرها چند دقیقه منتظر می‌ماندند تا سخنران پس از بیان جمله‌های تکراری اولیه، کم‌کم وارد بحث اصلی شود فرق دارند.

تیم وو نویسندهٔ کتاب Attention Merchants یا «تاجران توجه» ضمن این‌که به کمیاب شدن توجه اعتقاد دارد، بر این باور است که این اتفاق، تازه نیست و مدت‌هاست که ظرفیت توجه انسان‌ها هر روز کمتر. در این میان، فعالان صنعت تبلیغات کوشیده‌اند این توجه را کسب کرده و آن را به مشتریان‌شان (سفارش‌دهندگان تبلیغات) بفروشند.

تاجران توجه تاریخچه صنعت تبلیغ در رسانه است. صنعتی که تازه نیست، اما اخیراً بیشتر به چشم می‌آید.

معرفی کتاب تاجران توجه

[ درس مرتبط در متمم: مدیریت توجه | رسانه چیست؟ ]

معرفی کتاب دیگر اخبار نخوانید

کتاب دیگر اخبار نخوانید

رولف دوبلی را معمولاً با کتاب‌های هنر شفاف اندیشیدن و هنر خوب زندگی کردن می‌شناسیم. «دیگر اخبار نخوانید» عنوان سومین کتاب این نویسنده است.

خلاصه کتاب دوبلی در چند جمله این است که اخبار، مجموعه‌ای از روایت‌های مختصر‌شده و سطحی و ساده‌شده‌ی رویدادهایی است که غالباً از حیطه‌ی تأثیرگذاری ما خارج هستند. روایت‌هایی که می‌توانند مخاطب را مضطرب، خسته، درمانده و ساده‌اندیش کرده و قدرت حرکت و اقدام را از او سلب کنند.

دوبلی معتقد است که خبرها، این حس را به ما القا می‌کنند که ما «عمیق‌تر» شده‌ایم و «قدرت تحلیل» بیشتری داریم. در حالی که اگر قرار بود گزارش‌گران و تحلیل‌گران، خودشان عمیق باشند و قدرت تحلیل بالایی داشته باشند، باید جزو ثروتمندترین اقشار جامعه می‌بودند و به ابزار دست سایت‌های خبری و جمع‌کنندگانِ کلیک مخاطبان تبدیل نمی‌شدند.

یک نگاه به کتاب دوبلی می‌تواند این باشد که رویکرد او به اخبار، با آن‌چه در زندگیِ پرتنش خاورمیانه‌ای ما می‌گذرد، هم‌خوانی چندانی ندارد و در همان سوئیس قابل اجرا است.

اما نگاه دومی هم می‌تواند وجود داشته باشد و آن این‌که اتفاقاً فاصله گرفتن از اخبار، در فضاهایی مثل ایران و خاورمیانه، مهم‌تر و ضروری‌تر و ارزشمندتر است. چون گرداب خبرها به سادگی می‌توانند ما را درون خود بکشند و در خود بشکنند و نابود کنند.

معرفی کتاب دیگر اخبار نخوانید

معرفی کتاب دیتاکس دیجیتال

کتاب دیتاکس دیجیتالدر سال‌های اخیر که توجه به سلامت بیشتر شده، کلمهٔ دیتاکس به معنای سم‌زدایی را زیاد می‌شنویم. اما معمولاً این سم‌زدایی صرفاً کنترل خورد و خوراک فیزیکی را تداعی می‌کند.

در حالی که کیفیت و کمیت خوراک رسانه‌ای هم می‌تواند ذهن ما را معتاد و گاه مسموم کند. دیمون زاهاریادس از جمله کسانی است که نقش مهمی در ترویج اصطلاح «سم زدایی دیجیتال» یا «دیتاکس دیجیتال» داشته است.

البته نگاه او آن‌قدر منفی نیست که پیشنهاد کند ابزارهای دیجیتال و رسانه های اجتماعی را از سبک زندگی و خوراک فکری خود حذف کنید. اما معتقد است که بخشی از استفادهٔ ما از ابزارهای دیجیتال و شبکه های اجتماعی صرفاً‌ از سر اعتیاد است و نه نیاز واقعی.

بر همین مبنا معتقد است فاصله گرفتنِ مقطعی از دنیای دیجیتال و استفادهٔ کنترل‌شده از ابزارهای دیجیتال می‌تواند کیفیت زندگی ما را بهتر کند.

معرفی کتاب دیتاکس دیجیتال

[ درس مرتبط در متمم: مدیریت توجه | اعتیاد به اینترنت ]

معرفی کتاب درباره مدیریت منابع انسانی، رفتار سازمانی و رهبری

این بخش به کتاب های مدیریت در زمینهٔ رفتار سازمانی، مدیریت منابع انسانی و رهبری اختصاص یافته است. ما معمولاً به همهٔ عزیزانی که می‌خواهند به کمک کتابهای مدیریت با اصول مدیریت کسب و کار آشنا شوند پیشنهاد می‌کنیم کتابهای رفتار سازمانی را در برنامه مطالعاتی خود بگنجانند (کتابهای منابع انسانی کمی تخصصی‌تر هستند و بهتر است مطالعه مدیریت را با آن‌ها شروع نکنید).

بعضی از کتابهای معرفی‌شده دانشگاهی‌اند و در رشته مدیریت در بسیاری از دانشگاه‌های جهان تدریس می‌شوند. برخی دیگر عمومی‌اند و کیفیت محتوا و اعتبارشان اندکی پایین‌تر است. پس از مطالعهٔ معرفی هر کتاب می‌توانید تصمیم بگیرید که آیا شما در زمرهٔ مخاطبان آن کتاب قرار می‌گیرید یا نه.

ضمناً این کتابها عیناً در صفحهٔ معرفی چند کتاب مدیریت منابع انسانی و رفتار سازمانی هم آمده‌اند. اگر کتابهای دیگری (با استاندارد کیفی مناسب) در این حوزه در ذهن دارید که مناسب می‌دانید در آینده در متمم معرفی شود، ممنون می‌شویم نام آن کتاب را در قالب کامنت زیر همان صفحه ثبت کنید.

کتاب مدیریت رفتار سازمانی رابینز

کتاب مدیریت رفتار سازمانی نوشته استیفن رابینز و جاج، از کتاب های مرجع در آموزش مدیریت و شاید بهترین کتاب مدیریت رفتار سازمانی است و به نوعی به یک استاندارد در آموزش رفتار سازمانی تبدیل شده است. در حدی که می‌توان گفت اغلب نویسندگان دیگر هم در این موضوع، می‌کوشند ساختار این کتاب را تقلید کنند.

با وجودی که این کتاب مشخصاً برای تدریس در دانشگاه طراحی و تألیف شده است، اما اگر مدیران هم حوصله داشته باشند و آن را به تدریج در کنار کار روزانه خود بخوانند، اثرات مثبت آن را در نحوه مدیریت خود تجربه خواهند کرد.

رابینز علاوه بر کتاب مدیریت رفتار سازمانی، به عنوان نویسندهٔ دوم در کنار دی‌سنزو کتابی هم دربارهٔ مدیریت منابع انسانی تألیف کرده که عده‌ای آن را رقیب کتاب دسلر و بهترین کتاب مدیریت منابع انسانی می‌دانند (+).

کتاب مدیریت رفتار سازمانی رابینز

کتاب مدیریت منابع انسانی گری دسلر

کتاب مدیریت منابع انسانی گری دسلرکتاب مدیریت منابع انسانی گری دسلر از جمله بهترین کتاب های مدیریتی در زمینه مدیریت منابع انسانی است که اکنون بیش از ده سال است در دانشگاه‌های دنیا به عنوان منبع آموزشی درس مدیریت منابع انسانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

با توجه به این‌که معیارهای عینی برای قضاوت وجود ندارد، نمی‌توانیم بگوییم کتاب دسلر بهترین کتاب مدیریت منابع انسانی است. اما بی‌تردید یکی از چند کتاب مرجع برتر منابع انسانی محسوب می‌شود.

چارچوب کتاب دسلر کم‌و‌بیش با سایر کتابهای مدیریت منابع انسانی که در دانشگاه‌ها تدریس می‌شوند یکسان است. این کتاب بحث را از استخدام و مدیریت استعدادها آغاز می‌کند و با آموزش و توسعه منابع انسانی ادامه می‌دهد. سیستم جبران خدمت (حقوق و پاداش) و طراحی شغل و غنی‌سازی شغلی از دیگر موضوعاتی هستند که دسلر در کتاب خود آن‌ها را بررسی می‌کند.

معرفی کتاب مدیریت منابع انسانی

معرفی کتاب درباره رهبری

کتاب درباره رهبریکتاب روانشناسی رهبری چنان‌که از اسمش پیدا است بحث رهبری سازمانی را از منظر روانشناسی بررسی می‌کند.

مایکل پاشن و اریش دیسمایر نویسندگان کتاب تأکید می‌کنند که هدف اصلی آن‌ها این است که از دریچهٔ چشم روانشناسان به موضوع رهبری نگاه کنند و به‌طور خاص، کاریزما و اقتدار را مورد توجه قرار می‌دهند.

به علت این رویکرد خاص، کتاب رهبری آن‌ها ویژگی جالبی پیدا کرده است. بسیاری از مباحثی که استاندارد شده و در اکثر کتابهای رهبری می‌بینید، در این کتاب وجود ندارد. از سوی دیگر، بعضی از موضوعات رهبری که در این کتاب مطرح شده، در کمتر کتابی یافت می‌شود. به عنوان مثال، نویسندگان به این سوال پاسخ داده‌اند که یک رهبر چگونه افسرده می‌شود و به چه شیوه‌ای می‌تواند از دام افسردگی رها شود؟

نویسندگان کتاب روانشناسی رهبری می‌کوشند راهکارهایی عملی برای پرورش مهارت رهبری در اختیار خوانندگان خود قرار دهند.

کتاب روانشناسی رهبری 

معرفی کتاب رفتار سازمانی تحلیلی

کتاب رفتار سازمانی تحلیلی توسط دکتر بابک علوی، مدرس نامدار و شناخته‌شده‌ی رهبری، رفتار سازمانی و مدیریت منابع انسانی، تألیف و منتشر شده است.

این کتاب ساختاری مشابه غالب Case-book‌ها دارد. به این معنا که تعدادی داستان از فضای کسب و کار در آن آمده و در پایان هر داستان، چند پرسش مطرح شده که باید به آن‌ها پاسخ داده شود.

مثل هر Case-book دیگری، نباید انتظار داشته باشید که پاسخ و توضیح پرسش‌ها را ببینید. چون این کتاب‌ها برای بحث و گفتگو در کلاس‌های درس، انجام تمرین‌های گروهی در گروه‌های کوچک مطالعاتی در نظر گرفته می‌شوند. اما در عین حال، نویسنده بعد از هر داستان، بخش کوتاهی را به راهنمایی دانشجویان و نیز معرفی منابع مرتبط برای مطالعه اختصاص داده است.

دکتر علوی در مقدمه کتاب، روش مطالعات موردی را روشی شناخته‌شده و پراستفاده در فضای مدیریت معرفی کرده و توضیح داده‌اند که مطالعات موردی، شرایطی برای به‌کارگیری دانش نظری در موقعیت‌های عملی و نیز افزایش توان تحلیلی فراگیران فراهم می‌کنند.

این کتاب می‌تواند برای بازار ما که کتاب مدیریت ایرانی خوب و قابل‌اتکا در آن کم است، یک الگوی مناسب و ارزشمند باشد.

معرفی کامل‌تر کتاب رفتار سازمانی تحلیلی

معرفی کتاب کار کردن با تو مرا بیچاره کرده است

prince-bookکتاب کار کردن با تو مرا بیچاره کرده است، کتابی ساده، مفید و کاربردی است. کتابی که به مواجهه همکاران نامطلوب در محیط کار میپردازد. این کتاب فراتر از تعدادی توصیه ی اخلاقی عمومی است و میکوشد راهکارهایی ساده و عملی برای زندگی آرامتر در محیط کار ارائه کند. به همین علت تصمیم گرفتیم آن را در میان کتاب های مدیریت معرفی کنیم.

پیشنهادهای کرولی و الستر برای همهٔ کسانی که در محیط کار با تنش و تعارض روبه‌رو هستند مفید است؛ چه در یک مغازه و فروشگاه کوچک و چه در مقیاس مدیریت یک اداره و سازمان.

معرفی کتاب کار کردن با تو مرا بیچاره کرده است

معرفی کتاب صراحت تمام عیار

نقد کتاب

کیم اسکات که زمانی هدایت فعالیت‌های مرتبط با فروش و عملیات را در تیم‌های AdSense و DoubleClick و YouTube بر عهده داشته، چند سالی است در جایگاه کوچ فعالیت می‌کند و خدمات خود را به مدیران شرکت‌هایی مانند دراپ‌باکس، توییتر، کوالتریکس و مانند این‌ها عرضه می‌کند.

اسکات در سال ۲۰۱۹ کتابی با عنوان Radical Candor نوشت که مورد توجه مخاطبانش قرار گرفت و در فارسی هم با عنوان صراحت تمام عیار ترجمه شده است.

دغدغه‌ی اصلی کیم اسکات در کتابش، گفتگوهای دشوار است. یعنی حرف‌هایی که هم ضروری است گفته شوند و هم گفتن آن‌ها ساده نیست.

از این منظر می‌توان کتاب او را در کنار دو کتاب معروف Crucial Conversations و Crucial Confrontations قرار داد. کتابهایی که در فایل صوتی گفتگوهای دشوار هم به آن‌ها پرداخته شده است.

معرفی و نقد کتاب صراحت تمام عیار

معرفی کتاب ۵۳ اصل در مدیریت انسانها
معرفی کتاب ۵۳ اصل در مدیریت انسانهاموسسه فایننشال تایمز با مراجعه به نویسندگان مختلف که در حوزه‌ی خود صاحب نام بوده‌اند، خواسته که هر کدام در چند صفحه و به صورت خلاصه، مهم‌ترین آموخته‌ها و آموزه‌هایشان را مطرح کنند. طبیعی است که برای رفتار سازمانی، به سراغ استیون رابینز بروند. اما رابینز کار جالبی کرده. او به جای خلاصه کردن مجدد کتاب رفتار سازمانی خود، سعی کرده استثناء‌هایی را که برای آن قاعده‌ها وجود دارند، در قالب پنجاه و سه اصل مطرح کند. اگر تمام کتاب رفتار سازمانی رابینز را هم خوانده باشید، همچنان این کتاب می‌تواند برای شما خواندنی باشد.

لینک معرفی کتاب ۵۳ اصل در مدیریت انسانها

کتاب آیین پیروزی جک ولش

winning-jackآیا یک کتاب مدیریت کسب و کار از زبان یکی از مطرح ترین مدیران آمریکایی، کسی که سابقه‌ی درخشانی در جنرال الکتریک (به عنوان یکی از بزرگترین مجموعه‌های اقتصادی جهان) دارد، می‌تواند برای مدیریت کسب و کار ایرانی هم حرف آموزنده‌ای داشته باشد؟ قضاوت را با شما می‌گذاریم تا کتاب را بخوانید و تصمیم بگیرید. اما شاید جمله‌ی زیر که از حرف‌های جک ولش اقتباس شده، پاسخ متمم به این سوال را مشخص کند: بسیاری از سازمان‌ها، درگیر حفظ ۱۰٪ از کارکنان ضعیفی هستند که مدیران به خاطر ملاحظه یا خجالت، آنها را کنار نمی‌گذارند. غافل از اینکه حفظ شغل برای این ده درصد، انگیزه‌ی کار و انرژی آن ۹۰٪ متعهد و زحمت کش و اثربخش را هم از بین می‌برد و در بلندمدت، همه‌ی کارکنان، شغل خود را از دست خواهند داد.

معرفی کتاب آیین پیروزی جک ولش

معرفی کتاب درباره اقتصاد رفتاری ، مالی رفتاری، تاریخچه پول و سرمایه گذاری

در متمم درس‌های متعددی دربارهٔ اقتصاد رفتاری، روانشناسی پول و اقتصاد پساصنعتی منتشر شده است. در تدوین این درس‌ها از کتابها و مقالات بسیایر استفاده کرده‌ایم که نام آن‌ها را لابه‌لای متن درس‌ها می‌بینید. با این حال طبق قانون همیشگی‌مان، کتاب‌هایی را که چند بار به آن‌ها ارجاع داده شده، جداگانه معرفی کرده‌ایم. در ادامه می‌توانید فهرست این کتابها را ببینید.

ضمناً این کتابها عیناً در صفحهٔ کتاب های اقتصاد، پول و بانکداری هم آمده‌اند. اگر کتاب دیگری (با استاندارد کیفی بالا) در این حوزه در ذهن دارید که مناسب می‌دانید در آینده در متمم معرفی شود، ممنون می‌شویم نام آن کتاب را در قالب کامنت زیر همان صفحه ثبت کنید.

معرفی کتاب پول - داستان واقعی یک چیز الکی

پول - داستان واقعی یک چیز الکیجیکوب گلدستاین، کسی که او را معمولاً به واسطهٔ پادکست سیاره پول می‌شناسند، کوشیده داستان پول و تاریخچه شکل‌گیری و تکامل این ابزار شگفت‌انگیز را در کتابی نسبتاً کوچک (حدود ۲۰۰ صفحه)‌ روایت کند.

شاید دویست صفحه را کوچک در نظر نگیرید، اما برای روایت داستانی چنین طولانی و پر فراز و نشیب، واقعاً کوتاه است.

لحن ساده و روان گلدستاین، مهارت در داستان‌سرایی و روایت‌گری و دست‌چین کردن بخش‌های هیجان‌انگیز داستان پول، این کتاب را روان و خواندنی کرده است.

انتشارات راه پرداخت ترجمهٔ این کتاب را در اختیار علاقه‌مندان قرار داده است.

معرفی کتاب پول - داستان واقعی یک چیز الکی

معرفی کتاب دید اقتصادی

چگونگی رشد و افول اقتصاد

داستان و داستان‌گویی را یکی از شیوه‌های موفق در آموزش و یادگیری می‌دانند. به همین علت، نویسنده‌های بسیاری در زمینه‌های مختلف، به سراغ داستان و داستان‌گویی رفته‌اند و کوشیده‌اند از این ابزار، برای بیان دیدگاه‌ها و دانسته‌های خود استفاده کنند.

پیتر شیف و اندرو شیف هم از جمله‌ی این نویسندگان هستند. آن‌ها در کتابی با عنوان How an Economy Grows and Why It Crashes کوشیده‌اند تاریخ اقتصادی آمریکا را در قالب یک داستان، برای مخاطبان خود تعریف کنند.

این کتاب دو بار به فارسی ترجمه شده است. یک مرتبه آقای سهند حمزه‌ئی این کتاب را با عنوان دید اقتصادی ترجمه کرده و با همکاری #انتشارات آریاناقلم آن را منتشر کرده‌اند و یک بار هم، آقای حمیدرضا ارباب همین کتاب را با عنوان چگونگی رشد و فروپاشی اقتصاد ترجمه کرده و به همت #نشر نی، به بازار عرضه کرده‌اند.

معرفی و جملاتی از کتاب دید اقتصادی

کتاب دردسرهای پول - میلتون فریدمن

کتاب میلتون فریدمنمیلتون فریدمن در کتاب Money Mischief یا دردسرهای پول به موضوعاتی مانند تورم و سیاستهای پولی پرداخته است.

فریدمن از جمله اقتصاددان‌هایی است که معتقد است تورم یک علت اصلی بیشتر ندارد و آن علت، سیاستهای پولی است. به عبارت دیگر، دولت با چاپ پول (افزایش عرضهٔ پول) ارزش پول را کاهش می‌دهد و در اثر این سیاست، سطح عمومی قیمت‌ها افزایش می‌یابد. او ایجاد تورم را یک نوع سیاست اعتیادآور می‌داند. به این معنا که دولت‌ها با چاپ پول، کسر بودجهٔ خود را جبران می‌کنند و وقتی اقتصاد بیش از پیش در تورم فرو رفت، چاره‌ای نمی‌بینند جز این‌که باز هم پول بیشتری عرضه کنند.

علت تورم چیست؟ از کتاب دردسرهای پول

معرفی کتاب کج رفتاری (شکل گیری اقتصاد رفتاری)
کتاب کج رفتاری (شکل گیری اقتصاد رفتاری)

کتاب کج رفتاری (Misbehaving) نوشته‌ی ریچارد تیلر برنده جایزه نوبل، کتابی ساده اما دقیق و معتبر در زمینه‌ی روانشناسی پول و اقتصاد رفتاری است. بحثی که از موضوعات روز مدیریت و اقتصاد محسوب می‌شود.

ریچارد تایلر در این کتاب با مثال‌های ساده و جذاب، مباحث اقتصاد رفتاری را به‌خوبی تشریح می‌کند. کج رفتاری را بی‌تردید می‌توان یکی از بهترین کتاب های اقتصاد رفتاری دانست.

معرفی کتاب کج رفتاری نوشته ریچارد تیلر 

معرفی کتاب سلقمه

کتاب سقلمهاگر بخواهیم سه یا چهار نمونه از بهترین کتابهای اقتصاد رفتاری نام ببریم، بی‌تردید کتاب سقلمه یکی از آن‌هاست.

ریچارد تیلر و همکارش کس سانستاین در این کتاب به این موضوع مهم پرداخته‌اند که چگونه می‌توان با ایجاد تغییراتی ساده و جزئی در طراحی محیط، رفتار انسان‌ها را به سمت الگوهای مطلوب تغییر داد؟

مثلاً فرض کنید به جای این‌که به انسان‌ها پیشنهاد کنیم کارت اهدای عضو بگیرند، کار دیگری انجام دهیم: به همه کارت اهدای عضو بدهیم و بگوییم هر کس خواست، با مراجعه به یک سایت یا ارسال یک پیامک، کارت خودش را باطل کند.

در هر دو حالت، اختیار با فرد است. اما در حالت دوم، شرایط به‌گونه‌ای طراحی شده که تعداد اهداکنندگان عضو بیشتر می‌شود.

در کتاب سقلمه هم با برخی از مهم‌ترین تحقیقات این حوزه آشنا می‌شوید، هم ترغیب خواهید شد به این سوال فکر کنید که: «آیا این شیوهٔ سیاست‌گذاری، قیّم‌مآبانه نیست؟» و اگر هست، آیا می‌شود رفتارها و سیاستهای قیم‌مآبانه را به خاطر دستاوردهای احتمالاً مثبت‌شان توجیه کرد؟

معرفی کتاب سقلمه

درس مرتبط: مالیات گناه
معرفی کتاب نابخردی های پیش بینی پذیر

به‌طور خلاصه می‌توان گفت که این کتاب، به بیانِ ساده‌ی مفاهیم اقتصاد رفتاری پرداخته است.

اما نوع مثال‌ها و مطالعاتی که دن اریلی در آن‌ مطرح کرده باعث شده که کتاب نابخردی های پیش بینی پذیر به یکی از کتابهای پیشنهادی و منابع کلی در آموزش تصمیم گیری و مذاکره تبدیل شود.

شیوه‌ی انتخاب کردن انسان‌ها از میان گزینه‌های مختلف، رفتار ما در مقابل پیشنهادهای رایگان (یا ظاهراً رایگان)، تغییر رفتارمان بر اساس الگوهای قیمت‌گذاری (مثلاً غذا خوردن در بوفه‌ها) و میل پنهان به تقلب کردن، از جمله موضوعاتی است که دن اریلی در این کتاب به آن‌ها پرداخته است.

معرفی و خلاصه کتاب نابخردی های پیش بینی پذیر

معرفی کتاب روانشناسی پول

کتاب روانشناسی پولدر میان شاخه‌های مختلف روانشناسی و موضوعاتی که روانشناسان به آن علاقه نشان داده‌اند، روانشناسی پول موضوع نسبتاً جدیدی محسوب می‌شود. البته جدید به این معنا که عمر آن به زحمت به نیم‌قرن می‌رسد و اصطلاح «روانشناسی پول» یا «Psychology of Money» به ندرت در کتاب‌ها و مقالات روانشناسی پیش از دههٔ هشتاد به چشم می‌خورد. حتی اگر هم جایی اسم روانشناسی پول آمده، محتوای بحث بیشتر از جنس توصیه‌هایی برای پولدار شدن بوده است. در این فضا کتاب فرنهام یکی از موارد استثناء محسوب می‌شود.

فرنهام در کتاب روانشناسی پول توضیح می‌دهد که پول می‌تواند روی مغز ما تأثیر بگذارد. می‌تواند ما را خوشحال، ناراحت، هیجان‌زده یا عصبی کند. می‌تواند ریسک‌پذیری‌ و اعتمادبه‌نفس‌مان را تغییر دهد. می‌تواند ما را به خود معتاد کند. می‌تواند ما را به دنبال خود بکشاند و وادارمان کند کارهایی انجام دهیم که در حالت عادی انجام نمی‌دادیم. یا چنان‌که فرنهام می‌گوید (نقل به مضمون): «رویای پول بی‌حساب‌و‌کتاب می‌تواند انسان‌ها را به رفتارهای بی‌حساب‌و‌کتاب ترغیب کند.»

معرفی کتاب روانشناسی پول

کتاب هوش مالی (کارن برمن)

خلاصه کتاب هوش مالی (کارن برمن)کتاب هوش مالی نوشته‌ی کارن برمن (و البته همکارش جو نایت) نمونه‌ی خوبی از تعریف هوش مالی از از زاویه‌ای متفاوت است. عنوان فرعی کتاب، تا حد زیادی تعریف هوش مالی از نگاه برمن و نایت را مشخص می‌کند: راهنمایی برای مدیران، برای اینکه بدانند معنای واقعی عددها چیست. این کتاب را می‌توان زیرمجموعهٔ کتاب های سواد مالی در نظر گرفت. کتاب هوش مالی برمن، توسط انتشارات دانشگاه هاروارد منتشر شده است.

معرفی کتاب هوش مالی (کارن برمن)

معرفی کتاب جامعه پساصنعتی دانیل بل

جامعه پساصنعتی دانیل بلدانیل بل کتاب جامعه پساصنعتی را حدود نیم قرن پیش نوشته است.

این کتاب را هم به خاطر قدمت آن و هم به علت این که جریان‌ساز بوده، می‌توان یک کتاب کلاسیک در جامعه‌شناسی و مدیریت دانست. ما در متمم خلاصهٔ این کتاب را برایتان نقل کرده‌ایم تا هم با فضای فکری تحلیل‌گران نیم قرن پیش آشنا شوید و هم ببینید که صاحب‌نظرانِ اهل مطالعه، چگونه از نیم قرن پیش توانسته‌اند ویژگی‌های زندگی امروز ما را پیش‌بینی کنند.

در یکی از درس‌های مهارت یادگیری متمم، دربارهٔ اهمیت کتاب‌های قدیمی صحبت کرده‌ایم. این کتاب، نمونهٔ خوبی از یک کتاب مهم قدیمی است که خواندن آن هنوز هم می‌تواند آموزنده و الهام‌بخش باشد.

معرفی و خلاصه کتاب جامعه پساصنعتی دانیل بل

معرفی کتاب درباره دیجیتال مارکتینگ و اقتصاد دیجیتال

ما در متمم مجموعه درس‌های متعددی را به مباحث اقتصاد دیجیتال و زیرمجموعه‌های آن اختصاص داده‌ایم. از جملهٔ این درس‌ها می‌توان به سواد دیجیتال و تحول دیجیتال اشاره کرد. با توجه به رواج اقتصاد پلتفرمی، یک مجموعه درس مستقل هم دربارهٔ پلتفرم تألیف و تدوین کرده‌ایم.

دیجیتال مارکتینگ و تولید محتوا هم در همین دسته قرار می‌گیرند که البته محتوای آن‌ها عملیاتی‌تر و اجرایی‌تر است.

کتاب های مدیریتی مربوط به این درس‌ها را می‌توانید در ادامه ببینید. ضمناً این کتابها عیناً در صفحهٔ معرفی کتابهای اقتصاد دیجیتال و بازاریابی دیجیتال هم آمده‌اند. اگر کتابهای دیگری (با استاندارد کیفی بالا) در این حوزه در ذهن دارید که مناسب می‌دانید در آینده در متمم معرفی شود، ممنون می‌شویم نام آن کتاب را در قالب کامنت زیر همان صفحه ثبت کنید.

کتاب های آموزش دیجیتال مارکتینگ و تولید محتوا

کتاب راهنمای ساخت پادکست

کتاب راهنمای ساخت پادکستاگر به دیجیتال مارکتینگ و تولید محتوا علاقه داشته باشید، حتماً کتاب راهنمای ساخت پادکست برای دانشگاهیان را دوست خواهید داشت؛ حتی اگر دانشگاهی نباشید.

ین کوک در این کتاب به سراغ یک گروه مخاطب خاص رفته است: دانشگاهیان. بله. او به همان دانشگاهیانی که معمولاً سر کلاس‌شان می‌خوابیم، یا به خاطر وسواس عجیب‌شان در انتخاب کلمات آزرده می‌شویم، پیشنهاد می‌کند که برای ساخت پادکست وقت بگذارند.

او با دانشگاهیان بسیاری گفتگو کرده و از زبان آن‌ها نکات ارزشمندی را دربارهٔ تولید پادکست تخصصی در کتاب خود آورده است. احتمالاً این کتاب هیچ‌وقت به یک کتاب پرطرفدار در بین تولیدکنندگان محتوا تبدیل نشود. اما نکات مطرح‌شده در آن واقعاً ارزشمند است. به همین علت ما به همهٔ کسانی که درس پادکست متمم را می‌خوانند توصیه می‌کنیم معرفی و خلاصه این کتاب را هم بخوانند.

کتاب راهنمای ساخت پادکست برای دانشگاهیان

کتاب بازاریابی محتوایی

کتاب جو پولیتزی برای آموزش دیجیتال مارکتینگ مناسب استجو پولیتزی را بیشتر به عنوان بنیان‌گذار انستیتو بازاریابی محتوا یا CMI می‌شناسند. CMI از موسسات شناخته‌شده‌ی جهانی در حوزه‌ی محتوا است و اغلب کتابها و مقاله‌ها در حوزه‌ی بازاریابی محتوا واستراتژی محتوا، به تعاریف و توصیه‌های آن، اشاره و استناد می‌کنند.

او کتاب‌های متعددی در زمینه‌ی بازاریابی محتوایی و دیجیتال مارکتینگ دارد که Epic Content Marketing یکی از پایه‌‌ای‌ترین آن‌ها محسوب می‌شود.

معرفی کتاب بازاریابی محتوایی

کتاب آنها می‌پرسند شما پاسخ دهید

آنها می پرسند شما پاسخ دهیدمعمولاً وقتی صحبت از تولید محتوا می‌شود، تکنیک های تولید محتوا به شدت مورد توجه قرار می‌گیرند. بسیاری از سوال‌ها و دغدغه‌ها هم حول این است که سراغ کدام رسانه یا کدام شبکه اجتماعی برویم یا چگونه تبلیغ کنیم و مخاطب جذب کنیم.

قطعاً این نکات مهم هستند. اما مارکوس شریدن در کتاب خود به سراغ بنیادی‌ترین سوال تولید محتوا می‌رود. سوالی که اگر پاسخ آن را ندانیم، یافتن پاسخ سوال‌های دیگر هم به کارمان نمی‌آید.

شریدن می‌گوید: اول فکر کنید و ببینید سوال مشتری چیست. شما باید به سوال او پاسخ دهید.  وقتی سوال را پیدا کردید و پاسخ هم مشخص شد، حالا می‌توانید به سراغ سایر گامهای تولید محتوا بروید.

با وجودی که این حرف شریدن واضح به نظر می‌رسد، اما حتی نگاهی ساده و سرسری به محتواهایی که این روزها در فضای آنلاین می‌بینیم نشان می‌دهد که این موضوع، ضعف بسیاری از دیجیتال مارکترها و تولیدکنندگان محتواست. به همین علت تصمیم گرفتیم این کتاب ساده را در فهرست کتاب های پیشنهادی متمم قرار دهیم. چون احتمالاً می‌تواند نقش مهمی در تغییر رویکرد تولید محتوای افراد و شرکتها ایفا کند.

خلاصه کتاب آنها می‌پرسند شما پاسخ دهید

کتاب استراتژی محتوا برای وب

کتاب استراتژی محتوا برای وبویرایش اول کتاب Content Strategy for the Web در سال ۲۰۱۰ منتشر شد. مطالعه‌ی ویرایش اول نشان می‌دهد که کتاب به شدت شتابزده نوشته شده و بیشتر برای هالورسون مهم بوده که جایگاه خود را در میان نخستین کسانی که بحث استراتژی محتوا را مطرح می‌کنند تثبیت کند.

جنس کتاب بیشتر به چک لیست شباهت داشت و البته نکات و توضیحات بسیار ارزشمندی در آن مطرح شده بود.

در سال ۲۰۱۲ ویرایش دوم کتاب استراتژی محتوا برای وب منتشر شد و این ویرایش را – که در حال حاضر آخرین ویرایش کتاب است – می‌توان یک کتاب واقعی (هم از نظر ساختار و هم از نظر محتوا) دانست.

متمم مطالعه‌ی این کتاب را به هر کس که به دیجیتال مارکتینگ علاقه‌مند است یا می‌‌خواهد به یک استراتژیست محتوا تبدیل شود، توصیه می‌کند.

کتاب استراتژی محتوا برای وب

کتاب های اقتصاد دیجیتال و تحول دیجیتال

معرفی کتاب تحول دیجیتال (رهبری دیجیتال) جورج وسترمن

کتاب تحول دیجیتال وسترمنکتاب رهبری دیجیتال (Leading Digital) که در ایران آن را به نام تحول دیجیتال می‌شناسند، مطرح‌ترین و شناخته‌‌شده‌ترین اثر وسترمن است. این کتاب به طور خاص برای مدیران و تصمیم‌گیران عرصه‌ی کسب و کار (و طبیعتاً مشاوران آنها)‌ نوشته شده است و تقریباً هر منبع معتبری را بررسی کنید، کتاب وسترمن را در فهرست کتابهای توصیه شده رهبری دیجیتال خواهید دید.

کتاب تحول دیجیتال (رهبری دیجیتال) 

معرفی کتاب Long Tail (دُمِ دراز و طویل)
"کتابکتاب Long Tail کریس اندرسون امروزه به یک کتاب کلاسیک در حوزه ی وب تبدیل شده است. اندرسون با توجه به پتانسیلهای فضای وب، بر این باور است که مدل ذهنی فروش و عرضه ی محصول در فضای فیزیکی نمیتواند به تنهایی برای موفقیت در این دنیای جدید کافی باشد. او در کتاب Long Tail به شرح این دیدگاه میپردازد.

معرفی کتاب Long Tail (دُمِ دراز و طویل)

معرفی و نقد کتاب همه دروغ می گویند

کتاب همه دروغ می گویندهمه دروغ می گویند کتابی ساده و روان دربارهٔ کلان داده یا همان بیگ دیتا است. شاید این کتاب چندان قوی نباشد، اما نثر روان آن باعث می‌شود گزینهٔ مناسبی برای ورود به دنیای علم داده و بیگ دیتا باشد. به جای توضیح زیاد، چند جمله از ابتدای فصل چهارم کتاب را نقل می‌کنیم تا اگر آن را پسندیدید، معرفی کامل‌تر و نقد کتاب را در متمم بخوانید:

همه دروغ می‌گویند. مردم در مورد تعداد نوشیدنی‌هایی که در راه خانه خورده‌اند راست نمی‌گویند. درباره‌ی این‌که چند وقت یک‌بار باشگاه می‌روند، قیمت کفش‌های جدیدی که خریده‌اند چقدر بوده، یا این‌که فلان کتاب را خوانده‌اند یا نه دروغ می‌گویند. آدم‌ها می‌گویند «در تماس خواهیم بود» در صورتی که دیگر خبری ازشان نمی‌شوند. می‌گویند از دست تو ناراحت نیستند ولی هستند. می‌گویند دوستت دارند در حالی که ندارند. با این‌که در لجن دست و پا می‌زنند می‌گویند خوشحالند. می‌گویند زن‌ها را دوست دارند حال آن‌که در حقیقت از مردها خوش‌شان می‌آید.

مردم به دوست‌ها دروغ می‌گویند؛ به رئیس‌ها دروغ می‌گویند؛ به بچه‌ها دروغ می‌گویند؛ به پدر و مادرها دروغ می‌گویند؛ به دکترها دروغ می‌گویند؛ به همسرها دروغ می‌گویند؛ حتی به خودشان هم دروغ می‌گویند. و بی‌برو برگرد به پیمایش‌ها [مطالعات، پرسشنامه‌ها و نظرسنجی‌ها] هم دروغ می‌گویند.

معرفی و نقد کتاب همه دروغ می گویند

درس‌های مرتبط: علم داده | بازار کار علم داده | بیگ دیتا
معرفی کتاب ناخدایی دیجیتال

معرفی کتاب ناخدایی دیجیتال

مهدی شامی زنجانی با همراهی فراز نبیی و شادی ایران‌دوست، در کتاب ناخدایی دیجیتال به موضوع مهم تحول دیجیتالی در کسب و کارها پرداخته‌اند. در این کتاب علاوه بر مثال‌ها و کیس‌های معتبر بین‌المللی، اشاره‌های فراوانی به فضای دیجیتال کشور و کسب و کارهای ایرانی شده و بدین ترتیب می‌توان آن را یک کتاب کاملاً بومی‌شده در نظر گرفت.

مولفان در مقدمهٔ کتاب تأکید می‌کنند که «آینده‌ی همه‌ی صنایع دیجیتالی است و این آینده از آن چیزی که فکر می‌کنید به شما نزدیک‌تر است.»

آن‌ها در ادامه با به‌کارگیری اصطلاح «داروینیسم دیجیتال» به مخاطب می‌گویند که اگر نتوانید سریع و درست با اقتضائات عصر دیجیتال هماهنگ شوید، راهی جز نابودی پیش پای شما قرار نخواهد گرفت.

معرفی کتاب ناخدایی دیجیتال

درس‌های مرتبط: تحول دیجیتال

کتاب درباره پلتفرمها

معرفی کتاب کسب و کار پلتفرمها

کتاب کسب و کار پلتفرم هاکتاب کسب و کار پلتفرمها برای کسانی نوشته شده که قصد دارند مدل کسب و کار خود را به سمت پلتفرم ببرند. یا این‌که با عملکرد پلتفرمهای مطرح ایران و جهان (از شبکه های اجتماعی و آمازون و دیجی کالا تا اوبر و اسنپ و تپسی) آشنا شوند.

کوسومانو، گور و یوفی، نویسندگان کتاب کسب و کار پلتفرم‌ها، از صاحب‌نظران مطرح در حوزهٔ پلتفرم هستند. هر سه نویسنده، زمانی مطالعه و پژوهش در زمینهٔ پلتفرم را آغاز کرده‌اند که واژهٔ پلتفرم به شکل و معنای امروزی آن رواج نداشت و در میان دانشگاهیان هم کمتر کسی به این حوزه به عنوان یک موضوع مهم نگاه می‌کرد. به همین علت، این کتاب در میان کتابهای مدیریتی مشابه جایگاه ویژه‌ای دارد و مرجع ارزشمندی محسوب می‌شود.

معرفی کتاب کسب و کار پلتفرمها

معرفی کتاب انقلاب پلتفرم

کتاب انقلاب پلتفرمکتاب انقلاب پلتفرم از نظر سطح مطالب و عناوین مطالب بسیار به کتاب کسب و کار پلتفرمها نزدیک است (البته دو سال قبل از کسب و کار پلتفرمها نوشته شده است). این کتاب هم رویکرد مدیریتی دارد و به موضوعاتی مثل چالش‌های راه اندازی، مسئله مرغ و تخم مرغ، استراتژی‌های رشد و رگولاتوری پرداخته است. شاید تفاوت اصلی انقلاب پلتفرم با کسب و کار پلتفرمها این باشد که نویسندگان انقلاب پلتفرم رویکردی نسبتاً خنثی را برگزیده‌اند.

آن‌ها همان‌قدر که به فرصت‌ها و نقاط قوت پلتفرمها توجه دارند، از تهدیدها و خطرات پلتفرمها هم حرف زده‌اند. درست است که کتاب کسب و کار پلتفرمها هم بحث‌های مشابهی مطرح کرده، اما فضا و نگاه مثبت‌تر را در آن کتاب به‌خوبی حس می‌کنید.

معرفی کتاب انقلاب پلتفرم

درس‌های مرتبط: تحول دیجیتال
معرفی کتاب درباره مهارت ارتباطی و هوش هیجانی
کتاب ارتباط بدون خشونت

کتاب درباره مهارت ارتباطیاگر در میان اسامی کتاب های روانشناسی به دنبال کتابی درباره مهارت ارتباطی بگردید، بی‌تردید عنوان کتاب مارشال روزنبرگ شما را جذب خواهد کرد: ارتباط بدون خشونت.

همهٔ ما گرفتار خشونت در گفتگوها شده‌ایم. لازم نیست طرف مقابل به صورتمان سیلی بزند. او گاهی با به کار بردن چند کلمه یا انتخاب شیوهٔ‌ جمله‌بندی، ما را گرفتار وضعیتی می‌کند که واقعاً حس می‌کنیم قربانی یک رفتار خشن شده‌ایم.

روزنبرگ در کتاب ارتباط بدون خشونت می‌کوشد روش ارتباطی و الگوی گفتگوی خود را به شکلی اصلاح کنیم که خشونت در آن به حداقل برسد.

خلاصه کتاب و نقد کتاب ارتباط بدون خشونت

کاربرد هوش هیجانی در مدیریت پروژه

کتاب هوش هیجانی برای مدیران پروژه بیش از آن‌که به مدیریت پروژه نزدیک باشد، به مباحث هوش هیجانی می‌پردازد.

از آن‌جا که محتوای این کتاب، حول کار تیمی و تعامل با دیگران و کمک به مدیر برای شناخت هیجانات و عواطف زیردستان متمرکز است، مناسب دیدیم که آن را در کنار کتابهای مهارت ارتباطی قرار دهیم و در این بخش معرفی کنیم.

برای مطالعه‌ی این کتاب کم حجم و مفید، لازم نیست با مفاهیم مدیریت پروژه و هوش هیجانی آشنا باشید و حتی می‌توانید آن را به عنوان نقطه شروع آشنایی با هوش هیجانی در نظر بگیرید.

کتاب کاربرد هوش هیجانی در مدیریت پروژه

کتاب قوانین کاریزما

The_Laws_of_Charismaکتاب قوانین کاریزما، یک ویژگی مهم دارد.
این کتاب به ما می‌آموزد که کاریزما، فراتر از اخم کردن، صاف راه رفتن و جدی حرف زدن است.
در این کتاب، مهم‌ترین ویژگی‌های شخصیت‌های کاریزماتیک و مسیر دستیابی به کاریزما مورد بحث قرار گرفته است.

معرفی کتاب قوانین کاریزما

معرفی کتاب درباره مسیر شغلی و استعدادیابی

درس‌های استعدادیابی و مسیر شغلی در متمم هنوز به اندازهٔ کافی پخته نشده‌اند و مدام در حال تکمیل و ویرایش هستند. به همین نسبت، بخش معرفی کتاب این بخش هم هنوز باید تکمیل شود. فعلاً کتاب‌های زیر در این حوزه در متمم معرفی شده‌اند.

کتاب دفاعیه یک ریاضیدان

دفاعیه یک ریاضیدانآیا یک خاطره‌نگاری شخصی و کتابی به سبک جستار به بحث مسیر شغلی ربط پیدا می‌‌کند؟ در نگاه اول نه. اما کتاب دفاعیه یک ریاضیدان - که در فارسی با نام‌های دفاعیات یک ریاضیان و عذرخواهی یک ریاضیدان نیز شناخته می‌شود - در دل خود به موضوع مهمی اشاره می‌کند که اتفاقاً از پایه‌های انتخاب شغل و مسیر شغلی است.

آیا واقعاً فقط مشاغلی مفیدند که اثر سریع و مشهود دارند؟ آیا یک جراح قلب که همین الان از اتاق عمل بیرون آمده و جان کودکی را نجات داده، فرشته‌ای سفیدپوش است و ریاضیدانی که روشی برای حل سریع‌تر یک معادلهٔ جبر خطی پیدا کرده، شیطانی خاکستری‌پوش محسوب می‌شود؟ آیا هیچ منطقی وجود ندارد که بشود گفت هر دو نفر به یک اندازه مفیدند و یا حتی ریاضیدان «ممکن است» فرشتهٔ ارزشمندتری باشد؟ (مثال از متمم است و نه از هاردی).

خواندن کتاب جی. اچ. هاردی شما را با چنین سوال‌هایی درگیر می‌کند.

پاراگراف‌هایی از دفاعیه یک ریاضیدان

کتاب شغل مناسب شما

نقد کتاب شغل مناسب شماپاول تایگر در کتاب شغل مناسب شما می‌کوشد با تکیه بر مدل MBTI به این پرسش خواننده پاسخ دهد که «چه شغلی مناسب من است؟»

تقریباً همهٔ نقدهای جدی که به MBTI وجود دارد به کتاب تایگر هم وارد است. با این حال، اگر مدل MBTI را بپسندید (یا علاقه داشته باشید درباره‌اش بیشتر بدانید) کتاب شغل مناسب شما می‌تواند برایتان مفید باشد. در عین حال حتماً به این نکته توجه دارید که هر فرد، مستقل از تیپ شخصیتی خود، با صرف زمان و تلاش و کوشش می‌تواند در بسیاری از موقعیت‌های شغلی موفق باشد.

ادعای کتابهایی مانند شغل مناسب شما این است که می‌توانند کمک کنند هر فرد شغلی را بیابد که با کمترین فشار و استهلاک در آن پیشرفت کند.

ما در متمم این کتاب را معرفی و نقد کرده‌ایم:

معرفی و نقد کتاب شغل مناسب شما

درس مرتبط در متمم: استعدادیابی  |  مسیر شغلی

معرفی کتاب پنج نقطه قوت برتر خود را بشناسید

کتاب 5 نقطه قوت برتر خود را بشناسید (استعدادیاب کلیفتون)نمی‌توان گفت کتاب پنج نقطه‌ی قوت می‌توانند علاقه‌مندان به استعدادیابی را ارضا و حتی راضی کند. اما واقعیت این است که به هر حال در مقایسه با سایر کتابهایی که در حوزه شناسایی و پرورش استعدادها منتشر شده‌اند، حرفهای خوبی برای گفتن دارد. به همین علت ما هم در متمم بخشی را به معرفی کتاب کلیفتون (نوشته تام راث) اختصاص داده‌ایم. اگر دنبال یک کتاب با موضوع خودشناسی باشید، احتمالاً‌ محتوای این کتاب را - با تأکید بر این که ترجمهٔ جذابی ندارد - می‌پسندید.

معرفی کتاب پنج نقطه قوت برتر خود را بشناسید

درس مرتبط در متمم: استعدادیابی  

معرفی کتاب درباره داستان کسب و کارها

یکی از بخش‌های پرطرفدار متمم، داستان کسب و کار است. ما در این بخش داستان ده‌ها شرکت و کسب و کار را مرور کرده و چالش‌های مدیریتی‌شان را بررسی کرده‌ایم.

بویینگ، کداک، سواروفسکی، امریکن اکسپرس، پالانتیر و تویوتا تنها نمونه‌های از شرکت‌ها و برندهایی هستند که در متمم بررسی شده‌اند. بیشتر داستان‌های کسب و کار در متمم، تدوین خود متمم است و به این شکل و با این ساختار در کتاب‌ها نیامده. در عین حال، اگر به داستان کسب و کارها علاقه‌مند باشید، کتاب‌های متعددی هم در بازار وجود دارند که می‌توانند برایتان جذاب باشند. ما بعضی از آن‌ها را در متمم معرفی و بررسی کرده‌ایم.

معرفی کتاب داستان مایکروسافت (از نو)

کتاب داستان مایکروسافت

رسم است که مدیران کسب و کارهای بزرگ جهان، پس از چند دهه مدیریت یا در دوران بازنشستگی، کتاب بنویسند و از تجربیات و آموخته‌ها و دیدگاه و نگرش خود دربارهٔ مدیریت کسب و کار سخن بگویند.

بر این اساس، شاید بتوان گفت ساتیا نادلا کمی زودهنگام دست به انتشار کتاب زده است. او در سال ۲۰۱۴ بعد از استیو بالمر در جایگاه مدیرعامل مایکروسافت قرار گرفت و تنها سه سال بعد یعنی در سال ۲۰۱۷، کتاب Hit Refresh را منتشر کرد.

کتاب از نو، تجربه‌ی مدیریت شرکت‌های بزرگ را پیش روی خواننده ترسیم می‌کند: زندگی مدیرانی که باید تصمیم‌های میلیارد دلاری بگیرند و ده‌هاهزارنفر را مدیریت کنند.

این همان شکلی از زندگی است که معمولاً آن را به نام Corporate Life می‌شناسند.

معرفی کتاب از نو

معرفی کتاب خون نحس

کتاب خون نحس

داستان الیزابت هولمز و شرکت ترانوس، یکی از داستان‌های پندآموز سیلیکون ولی است. استارتاپی که به سرعت رشد کرد و در صدر خبرها قرار گرفت و اندکی بعد، مشخص شد که بنای آن بر پایهٔ ترکیبی از حرص، شتابزدگی و دروغ بوده است.

هولمز شرکت ترانوس (Theranous) را تأسیس کرد. نام ترانوس از ترکیب دو کلمهٔ Therapy و Diagnosis گرفته شده بود و خلاصهٔ ایدهٔ بنیان‌گذار را در خود گنجانده بود: روشی که تشخیص و درمان را از راه دور و با دستگاه کوچکی که در کنار بیمار قرار می‌گیرد انجام خواهد داد.

هولمز برخی از مطرح‌ترین سیاستمداران و سرمایه‌گذاران را جذب ترانوس کرد و آن‌ها را به عنوان سهامدار، عضو هیئت مدیره یا مشاور در کنار خود نگه داشت: از هنری کسینیجر معروف تا جیمز متیس وزیر سابق دفاع آمریکا، و از ریچارد کواچِویچ مدیر اسبق ولز فارگو تا چنینگ رابرتسون استاد برجسته شیمی دانشگاه استنفورد. به این نام‌ها می‌توانید خانواده‌های والتون (والمارت)‌ و روپرت مرداک (غول رسانه‌ای جهان)‌ را هم بیفزایید.

برای ما مهم بود که کتاب خون نحس را در فهرست کتاب های مدیریت کسب و کار بگنجانیم، چون به بخشی از مدیریت می‌پردازد که معمولاً در سایه می‌ماند و کمتر به آن پرداخته می‌شود: حرص، دروغ، فریب و شهوت رشد زودهنگام، دام‌هایی هستند که می‌توانند به‌سادگی کارآفرینان را زمین بزنند.

مرور زندگی کسانی که در این دام افتاده‌اند، می‌تواند خطر تکرار این خطاها را کاهش دهد.

معرفی کتاب خون نحس

معرفی کتاب ساخت ژاپن

کتاب ساخت ژاپنشاید امروز مدیریت ژاپنی به اندازهٔ سه دهه قبل در مرکز توجه نباشد. اسم پرسرو‌صدای این سالها چین است و هر چقدر قبلاً همه به دنبال کتاب های مدیریت ژاپنی بودند و می‌خواستند بدانند ژاپن چگونه ژاپن شد، الان دربارهٔ مدیریت چینی می‌خوانند و جستجو می‌کنند.

با این حال هنوز هم خواندن روایت آکیو موریتا از داستان برند سونی می‌تواند آموزنده باشد؛ نه‌تنها برای آشنایی با تاریخچه سونی، بلکه برای درک بهتر فضای فکری ژاپنی‌ها و فرهنگی که در پس مدیریت ژاپنی نهفته است.

ما در قالب معرفی کتاب ساخت ژاپن کمی دربارهٔ تصمیمهای استراتژیک برند سنتی صحبت کرده‌ایم و این‌که چگونه سونی توانست به جایگاه فعلی برسد.

معرفی کتاب ساخت ژاپن

معرفی کتاب درباره سواد عددی

بخش معرفی کتاب‌های مربوط به سواد عددی به تازگی در متمم آغاز شده است. اما برنامهٔ ما این است که در آیندهٔ نزدیک این بخش را توسعه دهیم و کتابهای بیشتری در این باره معرفی کنیم.

معرفی کتاب بازی بخت

خلاصه کتاب بازی بختچقدر از دستاوردهای ما حاصل تلاش‌های ماست و چقدر را باید به شانس و تصادف نسبت داد؟ به نظر می‌رسد پاسخ به این سوال، تا حدی به این وابسته است که خود را چقدر موفق می‌دانیم و برای دستاوردهایمان چقدر ارزش قائل هستیم. ظاهراً برای کسانی که شکست خورده‌اند، تأکید بر سهم بخت و اقبال راحت‌تر است تا برای آن‌ها که موفقیت‌هایی داشته‌اند.

لئونارد ملودینو معتقد است که اگر چه همه چیز در زندگی تصادفی نیست، اما سهم تصادف بسیار بیشتر از چیزی است که معمولاً ما در نظر می‌گیریم. او در کتاب خود، ضمن بحث در این باره، مفاهیم پایهٔ علم احتمال را هم آموزش داده و به خوانندهٔ خود کمک می‌کند مبانی نظری دنیای وابسته به شانس و تصادف را بهتر درک کند؛ کتابی ساده، زیبا و خواندنی:

معرفی و خلاصه کتاب بازی بخت

کتاب مرتبط: قوی سیاه نوشتهٔ نسیم طالب

معرفی سایر کتاب‌ها (طبقه‌بندی نشده)
معرفی کتاب مدیریت بحران

کتاب مدیریت بحرانکتاب دربارهٔ مدیریت بحران فراوان است. اما ویژگی کتاب جل برتاس این است که اختصاصاً به فجایع پرداخته است: رویدادها و حوادث غیرمترقبهٔ دردناکی که به خاطر وسعت آن‌ها یا عمق اثری که روی جامعه دارند، مدیریت و حل‌شان مستلزم همکاری نهادهای متعدد است.

سیل، زلزله، اقدام‌های تروریستی و مانند این‌ها، نمونه‌ٔ فجایعی هستند که در این کتاب بررسی شده‌اند.

برتاس در این بحث، نگاهی بسیار تخصصی دارد. او معتقد است که مدیریت حوادث غیرمترقبه را می‌توان به شاخه‌های متعددی تقسیم کرد. شاخه‌ٔ مورد توجه او، جنبه‌های انسانی در مدیریت بلایای طبیعی و فجایع است. کتاب برتاس را می‌توان نخستین اثر ارزشمند در این حوزه تلقی کرد و قطعاً می‌تواند مسیر انتشار کتاب‌ها و مقالات بیشتر را هموار کند. به‌ویژه این‌که او مثال‌های فراوانی را در کتابش مطرح کرده است. هم از کشورها و افرادی که بهترین سبک مدیریتی را در شرایط بحران داشته‌اند، و هم از آن‌هایی که خود بحرانی بر بحران‌ها افزوده‌اند.

لازم به توضیح است که این کتاب ترجمه نشده و شاید به علت تخصصی بودن ترجمه نشود. اما اگر اهل خواندن کتاب های زبان اصلی هستید و به این موضوع علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنیم برایش وقت بگذارید. چون – به قضاوت متمم – این کتاب را می‌توان بهترین کتاب مدیریت بحران‌ها و فجایع دانست. البته خلاصه کتاب را هم با جزئیات کافی در متمم آورده‌ایم:

خلاصه کتاب مدیریت بحران

کتاب داستان پردازی با داده ها

داستان پردازی با داده ها

ممکن است با خود بگویید مگر نمودار کشیدن و نمایش چند عدد هم به دانش و تخصص نیاز دارد که کسی برای آن کتاب آموزشی تألیف کرده است؟ نرم‌افزارهایی مثل اکسل و پاورپوینت به انبوهی از ابزارهای ترسیم نمودار مجهز هستند و کافی است با چند کلیک، اعداد و ارقام خود را به نمودارهای زیبا و خوش‌ رنگ و لعاب تبدیل کنم.

این روش بسیاری از ماست: اعداد را انتخاب کن و با چند کلیک، نمودار نهایی را جایی در میانه‌ی صفحه قرار بده.

اما آیا واقعاً استفاده از تنظیمات پیش‌فرض برای تولید یک نمودار تأثیرگذار کافی است؟ کتاب داستان پردازی با داده‌ها، یکی از کتابهای مقدماتی در این حوزه است که می‌تواند گام نخست شما برای ورود به این قلمرو گسترده باشد.

معرفی کتاب داستان پردازی با داده ها

معرفی کتاب قبایل ست گادین

کتاب قبایل ست گادین

بسیاری از کتابهای ست گادین، پست‌های وبلاگ‌هایش هستند که گردآوری شده در قالب یک مجلد در اختیار علاقه‌مندانش قرار گرفته‌اند.

به شکلی که می‌توانید آن‌ها را از هر جا که می‌خواهید شروع کرده و در هر نقطه هم که مناسب دیدید، رها کنید.

کتاب قبایل (Tribes) جزو معدود کتابهای اوست که تابع این قاعده نیست. واقعاً از نقطه‌ی مشخصی شروع شده و در نقطه‌ی مشخصی هم به پایان می‌رسد و حاصلِ خواندن منظم آن، می‌تواند با خواندن پراکنده‌اش متفاوت باشد.

واژه‌ی Leader برای ست گادین، به یک رهبر سیاسی یا مذهبی یا یک مدیر ارشد کسب و کار محدود نیست. او هر کسی را که می‌کوشد چیزی را در جایی از جهان بهتر کند و در این راه، تلاش می‌کند تا دیگران هم با او همراه شوند، یک رهبر می‌بیند.

معرفی و خلاصه کتاب قبایل

معرفی کتاب: پرتاب سنگ به اتوبوس گوگل

"کتابداگلاس راشکوف از جمله منتقدان مطرح و مشهور سیلیکون ولی است.
بنابراین اگر از عاشقان تکنولوژی هستید خواندن حرفهای راشکوف برای شما چندان شیرین نخواهد بود.
از سوی دیگر اگر بخواهید نقدهای مستدل بخوانید و صرفا اعتراضهای بی پایه نشنوید، کتابهای راشکوف گزینه مناسبی است.
پرتاب سنگ به سمت اتوبوس گوگل در بین کتابهای او نقطه ی شروع مناسبی است.

موضوع اصلی این کتاب، همان‌طور که از عنوانش پیداست گوگل و شرکت‌های سیلیکون ولی است، اما نقدهایی که در آن مطرح شده تا حد زیادی به سایر کسب و کارها و استارت آپ‌های حوزه تکنولوژی هم قابل تعمیم است.

معرفی کتاب پرتاب سنگ به اتوبوس گوگل

م

معرفی کتاب پیشگام: منتخب جمله های جف بزوس

خلاصه کتاب پیشگام درباره جف بزوساگر به دنبال شناخت بخش‌هایی از مدل ذهنی جف بزوس باشید، این کتاب می‌تواند به عنوان یکی از منابع، مورد استفاده قرار گیرد.
در این کتاب سعی شده جمله‌ها و حرف‌ها و اظهارنظرهای جف بزوس، درباره موضوعات مرتبط با مدیریت، زندگی و کسب و کار، انتخاب و دسته‌بندی شود. خواندن این نوع کتابهای کم حجم معمولاً وقت زیادی نمی‌گیرد. اما می‌تواند جرقهٔ خوبی برای فکر کردن باشد و نکات و موضوعات مهمی را یادآوری یا تداعی کند.

کتاب پیشگام: منتخب جمله های جف بزوس

کتاب کلید را بزن

کتاب در حوزه مهارت فردیکتاب کلید را بزن توسط چیپ هیث و دن هیث نوشته شده است. دو برادری که کتابهایشان معمولاً جزو کتابهای پرفروش حوزه نگرش فردی و نیز تحول کسب و کار است.
در این کتاب، به فرایند مدیریت تغییر اشاره شده و مکانیزم‌ها و راهکارهایی برای پیش بینی مقاومت‌های احتمالی با تغییر و نحوه مواجهه با آن ارائه گردیده است.
در این کتاب، ابزارهای تغییر هم در حوزه‌ی فردی و هم در حوزه‌ی گروهی مورد توجه قرار داشته است.

معرفی کتاب کلید را بزن

معرفی کتاب آخرین سخنرانی

last-lecture_randy-pauschوقتی می‌گوییم یک کتاب، با هدف تغییر نگرش تالیف شده است، حتماً نباید فصل‌هایی تحت عنوان “نگرش چیست”، “نگرش چگونه تعریف می‌شود” و “نگرش چگونه تغییر می‌کند” داشته باشد.
کتاب آخرین سخنرانی، کتابی است که با خواندنش، نمی‌توانید نگرش قبلی خود را حفظ کنید و به هر حال، مجبور می‌شوید در بخش‌هایی از آن، تجدید نظر کنید.
آخرین سخنرانی، سخنرانی کسی است که می‌داند مشغول انجام آخرین سخنرانی خویش است.

معرفی کتاب آخرین سخنرانی

کتاب ذهن کامل نو یا ذهن کاملاً جدید

خلاصه کتاب ذهن کامل نو یا ذهن کاملاً جدیدکتاب ذهن کامل نو، توسط دنیل پینک نوشته شده و اگر چه بخش‌هایی از آن، شاید در فضای اقتصادی و فرهنگی ما، چندان کارایی نداشته باشد، اما ارزش سایر بخش‌های آن، به حدی زیاد هست که مطالعه و وقت گذاشتن برای آن و انجام تمرین‌های کتاب را توجیه پذیر کند.

در این کتاب، از استعاره‌ی راست مغزی و چپ مغزی استفاده شده و نویسنده کوشیده است با همان تعبیر استعاری بگوید: دنیای آینده، بیش از آنکه در اختیار چپ مغزها باشد، در سیطره‌ی راست مغزهاست.

معرفی کتاب ذهن کامل نو

کتاب هدف گلدرت

The_Goal کتاب هدف گلدرت، از جمله کتابهایی است که نگرش ما را به شیوه حل مسئله در سازمان‌ها تغییر می‌دهد.

برخی از بزرگان مدیریت دنیا اشاره می‌کنند که یک مشاور مدیریت، بدون خواندن این کتاب، به سختی می‌تواند به درکی عمیق و کلان از شیوه‌های حل مسئله دست پیدا کند.

گلدرت در این کتاب برای بیان ایده‌های خود از یک داستان مدیریت استفاده می‌کند. درست است که استفاده از داستان در آموزش مدیریت در سال‌های اخیر رایج شده، اما زمانی که گلدرت این شیوه را به‌کار گرفت، هنوز چنین سبکی چندان رواج نداشت.

معرفی کتاب هدف گلدرت

 

کتاب ایده عالی مستدام

made-to-stickکتاب ایده عالی مستدام، نوشته‌ی چیپ هیث و دن هیث است که کتاب کلید را بزن هم، توسط ایشان تالیف شده است.

نام اصلی کتاب Made to Stick است و در آن راز ماندگاری ایده‌ها مورد بررسی قرار گرفته.

این کتاب، سرشار از مثال و روایت از تاریخچه‌ی ایده‌های موفق و ناموفق دنیاست و به عنوان یکی از کتاب های خواندنی در این حوزه، می‌تواند منبع خوبی برای الهام گرفتن باشد.

معرفی کتاب ایده عالی مستدام

کتاب در باب شهریار

prince-bookاین کتاب، بحث‌ها و حاشیه‌های زیادی دارد.
بهتر است به جای ارائه‌ی توضیحات کلی در مورد آن، از شما دعوت کنیم که معرفی کتاب در متمم و نظرات دوستان متممی درباره‌ی آن را بخوانید.

معرفی کتاب در باب شهریار

کتاب طراحی حسی

Emotional-Designکتاب طراحی حسی دانلد نورمن، از جمله کتابهای مطرح  و پرفروش دنیا در حوزه ی طراحی است که حتی اگر هرگز در این حوزه کار نکرده باشید و قصد کار کردن هم نداشته باشید، همچنان می‌تواند شیرین و جذاب باشد.
دانلد نورمن، در این کتاب توضیح می‌دهد که طراحی در دنیای امروز، چیزی فراتر از ایجاد محصولی است که وظیفه‌ی خود را انجام می‌دهد. محصول باید “دوست داشتنی” هم باشد.
او به شوخی، اشاره می‌کند: همه‌ی ما می‌دانیم که خودرو، بعد از شستشو کارواش، سریع‌تر از قبل راه می‌رود!

معرفی کتاب طراحی حسی

چند فهرست موضوعی کتاب
فهرستی از بهترین کتابهای مذاکره در سطح بین المللی

مذاکرهکتابهای مذاکره چه در زبان فارسی و چه در زبان انگلیسی و در سطح بین‌المللی کم نیستند.
هر یک از دانشگاه‌های جهان هم، بسته به نیازها و سلیقه‌ی خود، کتابهای متفاوتی را به عنوان مرجع درسی انتخاب و به دانشجویان پیشنهاد می‌کنند.
ما در متمم تلاش کرده‌ایم با مرور مجموعه منابع پیشنهادی درس مذاکره در مراکز آموزشی مختلف، مواردی را که بین بیشتر آنها مشترک هستند جدا کرده و به شما معرفی کنیم.
این فهرست بیشتر برای دانشجویان دانشگاه‌ها و محققانی که علاقمند به مطالعه‌ی جدی‌تر در حوزه‌ی مذاکره هستند مفید است.

فهرستی از کتابهای مذاکره در سطح بین المللی

معرفی کتابهای زبان بدن و ارتباطات غیرکلامی (با مرور و خلاصه)

زبان بدن و ارتباط غیرکلامی، زیرمجموعه‌ای از دانش ارتباطات است. اما کم نیستند کسانی که – به اشتباه – آن را منحصراً زیرمجموعه‌ی علم مذاکره در نظر می‌گیرند.
جالب اینجاست که حتی به فرض پذیرفتن این نگرش نادرست، همچنان تعداد کتابهایی که در مورد زبان بدن و ارتباط غیرکلامی در مذاکره منتشر می‌شوند، حجم قالب کتابهای مذاکره را ترجیح می‌دهند.
در حدی که این موضوع کاملاً روی سایر ابعاد دانش و مهارت مذاکره تاثیر گذاشته است.
در اینجا کوشیده‌ایم در میان انبوه کتاب‌هایی که در این زمینه منتشر می‌شوند، تعداد محدودی کتاب و مقاله را دست‌چین کنیم.
مواردی که معتبرتر هستند و می‌توان آنها را در بررسی‌ها و مطالعات مورد استفاده قرار داد.

معرفی کتابهای زبان بدن و ارتباطات غیرکلامی

همان‌طور که می‌دانید ما هر ساله هم‌زمان با برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب، از دوستان عزیز متممی خواهش می‌کنیم که در یک نظرسنجی شرکت کنند تا با همکاری یکدیگر، فهرستی از کتابهای ارزشمند را – که برای تهیه و مطالعه مناسب هستند – تنظیم کنیم.

فهرست مربوط به سال‌های گذشته را می‌توانید در اینجا مشاهده کنید:

  فهرست پیشنهادی خرید کتاب (سال ۹۵)

  فهرست پیشنهادی خرید کتاب (سال ۹۶)

  فهرست پیشنهادی خرید کتاب (سال ۹۷)

  فهرست پیشنهادی خرید کتاب (سال ۹۸)

  فهرست پیشنهادی خرید کتاب (سال ۹۹)

فهرست پیشنهادی خرید کتاب (سال ۱۴۰۱)

معرفی چند کتاب گیمیفیکیشن (تحلیل بازی‌ها / آموزش بازی سازی)

"معرفیما در متمم به تفصیل به بحث گیمیفیکیشن یا بازی سازی پرداخته‌ایم.
منابع مورد استفاده در این درس هم، بسته به موقعیت و موضوع، مورد اشاره قرار گرفته‌اند.
با این حال به علت تعدد و تنوع منابع، بخشی را اختصاصاً برای معرفی کتابهای مرتبط با گیمیفیکیشن در نظر گرفته‌ایم.
این کتابها علاوه بر اعتبار نسبتاً بالایشان، از فروش خوبی هم در بازار بین‌المللی بهره‌مند بوده‌اند و ما بر این باوریم که می‌توانند برای بهبود روش مدیریت کسب و کار مفید باشند.

لینک معرفی چند کتاب گیمیفیکیشن

معرفی چند کتاب مدیریت زمان و تکنیکهای آن (+نکات کلیدی)

کتاب مدیریت زمان و تکنیکهای آن مدیریت زمان و تکنیک‌های آن،‌ یک راز محسوب نمی‌شود.
تقریباً همه‌ی ما می‌دانیم که زمان خود را چگونه می‌سوزانیم و تلف می‌کنیم.
همچنین کمابیش می‌دانیم که چه کارهایی باید انجام بدهیم تا از زمان‌مان به شکل بهتری استفاده کنیم.
با این حال، ترک عادت‌های نامطلوب و جایگزین کردن عادت‌های جدید در این زمینه چندان ساده نیست.
کتابهای مدیریت زمان را بیش از آنکه به عنوان کتابهای آموزشی با محتوای کاملاً جدید و تازه در نظر بگیریم، باید به عنوان منبعی برای یادآوری دائمی اهمیت زمان مطالعه کنیم.
شاید حرف‌های تازه‌ی چندانی در آنها نباشد، اما ممارست در مطالعه و مرور آنها خود می‌تواند انگیزه‌ای برای تغییر در ما ایجاد کند.

لینک معرفی چند کتاب مدیریت زمان

پیشنهاد عضویت در متمم

دوست عزیز.

شما با عضویت رایگان به عنوان کاربر آزاد متمم (صرفاً با تعیین نام کاربری و کلمه‌ی عبور) می‌توانید به حدود نیمی از چند هزار درس متمم دسترسی داشته باشید.

همچنین در صورت تمایل، با پرداخت هزینه عضویت، به همه‌ی درس‌های متمم دسترسی خواهید داشت. فهرست برخی از درس‌های مختص کاربران ویژه متمم را نیز می‌توانید در اینجا ببینید:

 فهرست درس‌های مختص کاربران ویژه متمم

از میان درس‌هایی که در فهرست بالا آمده است، درس‌های زیر از جمله پرطرفدارترین‌ موضوعات هستند:

دوره MBA  |  مذاکره  |  کوچینگ  |  توسعه فردی

فنون مذاکره  |  تصمیم گیری  |  مشاوره مدیریت

تحلیل رفتار متقابل  |  تسلط کلامی  |  افزایش عزت نفس

چگونه شاد باشیم  |  هوش هیجانی  |  رابطه عاطفی

خودشناسی  |  شخصیت شناسی  |  پرورش کودکان هوشمندتر

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

چند پرسش، و پاسخ آن‌ها

آیا متمم برای دانلود رایگان کتاب هم خدماتی ارائه می‌دهد؟

خیر. متمم کاملاً به حفظ حقوق مالکیت معنوی پایبند است و چه در مورد کتابهای ایرانی و چه کتابهای خارجی چنین زمینه‌ای را فراهم نمی‌کند. ما صرفاً به معرفی و نقد کتاب های مدیریت کسب و کار می‌پردازیم و درست به همان سبکی که در دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی رایج است، در درس‌های خود به آن‌ها ارجاع داده یا نکاتی از آن‌ها را نقل می‌کنیم. بنابراین اگر در پی دانلود کتاب خارجی یا دانلود رایگان کتابهای ناشران در قالب فایل PDF هستید، متمم جای مناسبی برای این کار نیست.

آیا متمم می‌تواند چند انتشارات مدیریت و کسب و کار معرفی کند؟

ما به شکل مشخص، فهرستی از ناشران که بتوان آن‌ها را ناشران حوزه‌ی روانشناسی دانست تهیه نکرده‌ایم و چنین کاری را خالی از چالش نمی‌دانیم. اما هنگام معرفی هر یک از کتابها به ناشر هم اشاره کرده‌ایم.

آیا متمم هم‌زمان با معرفی کتاب، خلاصه کتاب را هم ارائه می‌کند؟

متمم یک سایت خلاصه کتاب نیست. هدف ما آموزش کامل و دقیق مفاهیم است، به شکلی که بتوانید از آن‌ها در توسعه فردی و مسیر شغلی خود استفاده کنید. بنابراین با وجودی که گاه خلاصه کتابها را آورده‌ایم، اما بیشتر می‌کوشیم شما را تشویق کنیم تا با مطالعه‌ی کامل درس‌های متمم به درکی عمیق‌تر از کتابها و مفاهیم مطرح‌شده در آن‌ها دست پیدا کنید.

آیا متمم همه نوع کتاب مدیریتی را پوشش می‌دهد و معرفی می‌کند؟

تلاش ما بر این است که کتابهای معرفی شده در متمم متنوع باشند و همهٔ زیرمجموعه‌های مدیریت و کسب و کار را پوشش دهند. با این حال، از آن‌جا که متمم یک سایت اختصاصی معرفی کتاب نیست، اولویت ما معرفی کتاب‌هایی است که می‌توانند مکمل مناسبی برای درسهای مدیریت و کسب و کار متمم باشند.