Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


کارهای صورتی: یکی مهم‌ترین علل کاهش اثربخشی کار تیمی


کار تیمی و ماجرای فعالیت های صورتی (مدل بلبین)

پس از آشنایی با مردیت بلبین و نیز مدل رنگی او در تحلیل کار تیمی و تقسیم وظایف در آن، به کارهای صورتی اشاره کردیم.

کارهایی که بخش زیادی از زمان و پول و  سایر منابع را در یک تیم به خود اختصاص می‌دهند و معمولاً هم کسانی که آن کارها و وظیفه‌ها را بر عهده دارند، بلافاصله یا پس از مدتی، متوجه می‌شوند که انجام آن کارها ضرورتی ندارد. یا لااقل به اندازه‌ی منابعی که برایشان صرف می‌شود، مفید نیستند. اما به انواع علت‌ها، آن کارها همچنان انجام می‌شوند و در فهرست وظایف ما باقی می‌مانند.

مردیت بلبین توضیح می‌دهد که قانون پارکینسون یکی از قدیمی ترین مشاهدات انسان در محیط کار و زندگی است.

کاهش اثربخشی کار تیمی

[مطالعه تکمیلی: قانون پارکینسون چیست؟]

بلبین در ادامه‌ی اشاره به قانون پارکینسون، توضیح می‌دهد که اگر به دنبال فرصت و زمینه‌ای برای موفقیت در کار تیمی و رشد بیشتر تیم هستیم، بهترین نقطه‌ شروع این است که به سراغ نقاطی برویم که چنین تلفات منابعی را ایجاد می‌کنند.

همان فعالیت‌هایی که او آنها را به عنوان فعالیت های صورتی می‌شناسد و اتفاقاً طبقه بندی جالبی از آنها ارائه کرده است.

اما قبل از آغاز بحث در مورد علتهای کاهش اثربخشی کار تیمی باید به این نکته هم اشاره کنیم که کارهای صورتی و قانون پارکینسون، اگر چه در ظاهر به یک پدیده اشاره می‌کنند اما ریشه‌ی آنها می‌تواند بسیار متفاوت باشد:

دسترسی کامل به این مطلب برای اعضای ویژهٔ متمم امکان‌پذیر است.

علت های کاهش اثربخشی کار تیمی فراتر از کارهای صورتی است.

فهرست کارهای صورتی هم، فراتر از هفت موردی است که در اینجا اشاره شد.

اما توجه به این فهرست واضح اما فراموش شده، می‌تواند فرصتی برای بهبود کارایی تیم‌ها و دپارتمان‌ها در سازمان‌ها ایجاد کند.

شاید اگر تا امروز هم، بهانه‌ای برای چنین بحثی نبوده، فهرست بلبین فرصتی باشد تا جلسه‌ای به منظور جستجوی کارهای صورتی در تیم یا سازمان خود تشکیل دهیم.

به احتمال زیاد، این جلسه‌ جزو معدود جلساتی است که به عنوان یک فعالیت صورتی قلمداد نخواهد شد!

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    عباس ، alireza ، آمنه کرمی ، داود رضایی ، حسین شورستانی

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری مهارت کار تیمی به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه مهارت کار تیمی
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۳۴ نظر برای کارهای صورتی: یکی مهم‌ترین علل کاهش اثربخشی کار تیمی

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : علیرضا امیری

    وای از دست این کارهای صورتی! امان!

    در شرکتها و سازمانها و دولتها، هیچ چیزی بیشتر از این فرآیندهای بیهوده ی صورتی رنگ حرص منو درنمیاره. مخصوصا کارهای دولتی که کارمندان و مدیران دولتی بشدت به این بیماری سازمانی دچارن.

    بعضی وقتا واقعا دلم میسوزه بخاطر این همه وقت و انرژی و زمانی که توی این ادارات دولتی مستهلک میشه. گاهی وقتا که با یه کارمند توی این ادارات مواجه میشم اصلا می مونم از اینکه این حجم از نفهمی، چطور توی کله ی این آدم جا شده؟!

    مثلا بعضی وقتا یه پروژه باید استندبای بمونه تا معاونت یک بخش از اون سازمان دولتی تصمیم بگیره که یه نامه ساده ی اداری رو پاراف کنه. و طبق فلان بخشنامه (که درجه ی اعتبار آن چیزی نزدیک به وحی منزل هست) تا وقتی جواب گواهی پزشکی قانونی و احراز هویت از اتحادیه ی گوسفندداران امیرآباد سفلی نرسه، اون روند کاری باید متوقف بمونه!

    من فکر کنم نمونه ی این کارهای صورتی رو زیاد دیدیم؛ از سفرهای استانی رؤسای محترم جمهور برای افتتاح یک پروژه ی سرهم بندی شده، تا روندهای قضایی کش دار و طولانی در مراجع قضایی.

    از منشی یک شرکت خصوصی که فکر میکه باید حتما بیست دقیقه پشت دفتر مدیر، شما رو نگه داره، و بعد این خانم منشی با بادی از افتخار و غرور، مجوز ورود شما رو صادر کنه، تا مدیران بازرگانی این شرکتها که تصور میکنن برای عقد یک قرارداد، بایستی حداقل 5 شش جلسه ی مهم و بی خاصیت برگزار گردد.

    وضعیت شرکتهای خصوصی البته کمی نسبت به قوای اجرایی و قضایی بهتره ولی اکثر اونها هم بعلت عدم تفکر سیستمی رنج میکشن و بسیاری از زمانهایی که میتونه در جهت رشد اونا بکار گرفته بشه در لای چرخهای فرآیندهای بیهوده ی صورتی رنگ مستهلک میشه.

    من این رو هم متوجه شدم که هر چقدر سازمانها و نظام های سازمانی به سمت «هرمی» بودن پیش برن فرآیند کارهای صورتی رنگ در اونها بیشتر میشه و هر چقدر سازمانها به سمت «فلت» بودن و یکدست بودن پیش برن، فرآیندهای بیهوده و دوباره کاری در اونها کمتر میشه. چرا که یکدستی سازمان کمک میکنه کارهای صورتی رنگ بهتر و شفاف تر دیده بشن و از چرخه ی کار کنار گذاشته بشن.

     

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .