Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu


مزیت‌های کسب و کارهای کوچک و نقش آنها در اقتصاد ایران


مدیریت کسب و کارهای کوچک و نقش کسب و کارهای کوچک در اقتصاد ایران

در نقشه راه کارآفرینی و مدیریت کسب و کارهای کوچک، اشاره کرده‌ایم که هر کارآفرینی باید ویژگی‌ها و مشخصه‌ها و پتانسیل‌های کسب و کارهای کوچک را بشناسد و درک کند.

نگاه تحلیل‌گرانه به کسب و کارهای کوچک، باعث می‌شود تا به جای اینکه به اشتباه فکر کنیم که سرنوشت هر کسب و کار کوچکی بزرگ شدن است، برای تحقق پتانسیل‌های کسب و کارهای کوچک بکوشیم.

همان‌طور که قرار نیست همه‌ی کارخانه‌‌هایی که خودرو سواری تولید می‌کنند، پس از رشد، اتوبوس و کامیون تولید کنند، یا تولیدکننده‌ی لباس کودک، پس از رشد، لباس بزرگسال تولید کند، یا یک تئاتر پرطرفدار، پس از آنکه مورد استقبال قرار گرفت، به یک فیلم سینمایی تبدیل شود، سرنوشت هر کسب و کار کوچکی هم الزاماً بزرگ شدن آن (یا بزرگ شدن محصولات و خدماتش)‌ نیست.

آنچه در ادامه می‌بینید، بخشی از پتانسیل‌ها و فرصت‌های کسب و کارهای کوچک است که از یک سو می‌تواند برای کارآفرینان و از سوی دیگر برای سیاست‌گذاران، مفید و مورد استفاده باشد.

طبیعی است که نکات منفی و نقاط ضعف هم وجود دارند و هر وقت از فرصتی حرف می‌زنیم، تهدید‌هایی هم هستند. اما نظر به مغفول‌ماندن نسبی جنبه‌های مثبت کسب و کارهای کوچک، در این درس، فعلاً به جنبه‌های مثبت و فرصت‌ها و نقاط قوت پرداخته‌ایم.

فایل PDF مربوط به نقش کسب و کارهای کوچک در اقتصاد ایران را می‌توانید از طریق لینک زیر دانلود کنید:

محدودیت در دسترسی کامل به این مجموعه درس

دسترسی کامل به مجموعه درس‌های کارآفرینی برای اعضای ویژه متمم امکان‌پذیر است.

  تعداد درس‌ها: ۶۴ عدد

  دانشجویان این درس: ۶۱۰۵ نفر

  تمرین‌های ثبت‌شده: ۳۶۲۹ مورد

پس از فعال کردن اشتراک ویژه در متمم، به درس‌های بسیار بیشتری دسترسی پیدا می‌کنید که می‌توانید فهرست آنها را در این‌جا ببینید:

  نقشه راه یادگیری درس‌های متمم

دوستانی که درس‌های کارآفرینی متمم را مطالعه کرده‌اند،‌ به درس‌های زیر هم علاقه نشان داده‌اند:

  مدل کسب و کار  |  بیزینس پلن  |  ارزش آفرینی

  تصمیم گیریاستراتژیتفکر استراتژیک | داستان کسب و کار

  مشاوره مدیریت  |  کوچینگ  |  مسیر شغلی

  دیجیتال مارکتینگ  |  برندسازی  | پرسونال برندینگ

  مذاکره  |  مهارت ارتباطی  | توسعه فردی

  دوره MBA (پیگیری منظم مجموعه درس‌ها)

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    علی صدر ، رویا ادهمی ، محمد صادق اسلمی ، مهدی خانی ، داود عندلیب

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری کارآفرینی و ایجاد کسب و کار جدید به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه کارآفرینی و ایجاد کسب و کار جدید
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۲۴ نظر برای مزیت‌های کسب و کارهای کوچک و نقش آنها در اقتصاد ایران

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : پیمان اکبرنیا

    سلام به همه دوستان

    جدیدا مشغول مطالعه کتابی هستم به نام Reinventing Organizations . نویسنده این کتاب در تحقیقی گسترده شرکت‌هایی پیدا کرده که با پارادایم فکری و سیستمی متفاوت نسبت به سایر شرکت‌ها کار می‌کنند. بر اساس ساختاری بدون سلسله مراتب و تیم‌های خود مدیریت کننده (self managing) که هیچ کس توی اونها مدیریت رو بر عهده نداره و تصمیم‌ها با توافق (و نه رای گیری) جمعی گرفته میشه. این شرکت‌ها به معنای مصطلح مدیر عامل و سایر رده‌های مدیریتی هم ندارند.

    ممکنه براتون عجیب باشه ولی نویسنده کلی نمونه از این شرکتها پیدا کرده که با این شیوه کار می‌کنند. از کسب و کارهای کوچک گرفته تا کسب و کارهای خیلی بزرگ چند هزار نفری و حتی شرکت‌هایی که در نقاط مختلف جهان کار می‌کنند.

    نکته بسیار جالب اینه که این کسب و کارها با وجود اینکه ممکنه اندازه بزرگی پیدا کنند، بسیاری از مزیت‌های کسب و کارهای کوچک رو حفظ می‌کنند. خلاقیت و نوآوری زیادی توشون دیده میشه، ساختار ناب دارند، رابطه خوب و گرم با مشتریان، انعطاف پذیری استراتژیک، چابکی عملیاتی و اکثر ویژگی‌هایی که در کسب و کارهای کوچک بهش اشاره شد در بسیاری از این شرکت‌ها دیده شده.

    نویسنده معتقده بسیاری از مشکلاتی که در سازمان‌هایی با ساختار سلسله مراتبی فعلی دیده میشه با تغییر پارادایم فکری و مدل ذهنی کارکنان و مدیران و پیاده سازی ساختار سازمانی و فرآیندهای جدید قابل حله و علاوه بر زدن مثال‌های زیاد از نمونه شرکت‌هایی که با این پارادایم جدید کار می‌کنند، کلیه ساختارها و فرآیندهای اونها رو تشریح می‌کنه. اون توضیح میده که لزوما ساختارهای سازمانی و فرآیندهایی که در تمام کتاب‌های مدیریتی تا به حال بهشون اشاره شده و بر مبنای پارادایم‌های مدرن و پست مدرن شکل گرفتند بهینه نیستند و نباید خودمون رو محدود کنیم به فکر کردن در این قالب.

    امیدوارم برسم به زودی توضیحات بیشتری در مورد این شرکت‌ها برای دوستان بنویسم.

     

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .