Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


تست دیسک چیست؟ | دانلود پرسشنامه تست DiSC + آنالیز آزمون دیسک


مدل رفتارشناسی دیسک DISC

حتی اگر مطالعه اندکی در زمینهٔ خودشناسی و شخصیت شناسی داشته‌اید، احتمالاً اصلاح تست دیسک (DISC) یا آزمون دیسک به چشم‌تان خورده است. آزمون دیسک در قالب یک پرسشنامهٔ خوداظهاری طراحی شده و ویژگی‌های رفتاری انسان‌ها را در چهار بُعد مختلف مشخص می‌کند.

این آزمون که اکنون بیش از یک قرن از شکل‌گیری نطفهٔ اولیهٔ آن می‌گذرد، طی سال‌های اخیر علاقه‌مندان و طرفداران بسیاری پیدا کرده که آن را با شوق و اشتیاق در انواع موضوعات به کار می‌برند و هر روز موضوع تازه‌ای را به فهرست کاربردهای تست دیسک می‌افزایند:

  کارشناسان مدیریت منابع انسانی گاهی از تست DISC به عنوان یک آزمون شخصیت شناسی برای استخدام استفاده می‌کنند. هم‌چنین گاهی به جوانان و افراد جویای کار پیشنهاد می‌شود که از تست دیسک برای تصمیم‌گیری‌های مربوط به مسیر شغلی استفاده کنند.

  عده‌ای هم پرسشنامه دیسک را برای تشکیل تیم به کار می‌برند.

  علاقه‌مندان آزمون دیسک هنگام آموزش فروش هم به سراغ این ابزار می‌روند. چون معتقدند فروشندگان با استفاده از آن می‌توانند خود و مشتریان‌شان را بهتر بشناسند.

  فعالان کوچینگ هم تست دیسک را ابزاری برای راهنمایی مراجعان خود (کوچی‌ها) می‌دانند؛ ابزاری که به کمک آن می‌توانند الگوهای رفتاری آن‌ها را تحلیل و اصلاح کنند.

  مدرسان مذاکره و مدیریت تعارض هم بر این باورند که مدل دیسک می‌تواند به انسان‌ها برای شناخت بیشتر طرف مقابل، رفع اختلافات و مدیریت بهتر گفتگوها و تنش‌ها کمک کند.

  متخصصان مهارت ارتباطی و کارشناسان مدیریت ارتباط با مشتری به کسانی که در مرکز تماس (کال سنتر)‌ کار می‌کنند آموزش می‌دهند که چگونه از مدل دیسک برای تعامل بهتر با مشتریان استفاده کنند.

  برخی از کسانی هم که کارشان مدیریت جلسات است و نقش تسهیل‌گر را ایفا می‌کنند، مدل دیسک را ابزاری مناسب برای شناسایی ویژگی‌های انسان‌ها و انتخاب الگوی رفتاری مناسب با هر یک از آن‌ها می‌دانند.

اما سوال این‌جاست که آزمون دیسک چقدر معتبر است؟ تا چه حد می‌توانیم به نتایج تست دیسک اتکا کنیم؟ آیا واقعاً این تست همان‌قدر که طرفدارانش ادعا می‌کنند مفید و کارآمد است؟

برای پاسخ دادن به این سوال‌ها و موارد مشابه آن‌ها لازم است ابتدا کمی دربارهٔ تاریخچه آزمون دیسک حرف بزنیم و سپس با پرسشنامه دیسک و روش تفسیر تست دیسک صحبت کنیم. پس از آن احتمالاً با متمم هم‌عقیده خواهید شد که:

اگر چه تست DISC کاملاً هم بیهوده و بی‌خاصیت نیست، اما جنبهٔ تجاری آن بسیار پررنگ‌تر از جنبهٔ علمی آن است و بخش بزرگی از طرفدارانش کسانی هستند که یا از اجرای آزمون دیسک یا از آموزش دیسک کسب درآمد می‌کنند و همین باعث شده سوگیری مثبتی نسبت به آن داشته باشند.

تست دیسک

آن‌چه در ادامه می‌خوانید:

تست دیسک به زبان ساده در چند جمله

ما در ادامهٔ این درس بیشتر دربارهٔ آزمون دیسک حرف می‌زنیم. اما فعلاً برای این‌که یک تصور اولیه از تست DISC داشته باشید، آن را در حد چند جمله معرفی می‌کنیم (طبعاً به شکل غیردقیق و سطحی).

تست دیسک که گاهی از آن با عنوان تست خودشناسی DISC یا تست شخصیت شناسی DISC هم نام می‌برند، ابزاری است که از چهار مولفه برای توصیف رفتار انسان‌ها استفاده می‌کند. این چهار مولفه با حروف D و I و S و C آغاز می‌شوند و به همین علت آن را تست DISC می‌نامند:

  • Dominance | برتری طلبی یا تسلط گرا بودن
  • Influence | تأثیرگذار و متقاعدکننده
  • Steadiness | باثبات بودن
  • Compliance | تطابق و تبعیت

دربارهٔ مولفه‌ها و تحلیل تست دیسک در ادامهٔ همین درس بیشتر و دقیق‌تر صحبت خواهیم کرد. اما فعلاً در همین حد به خاطر داشته باشید که مدل دیسک چهار سبک رفتاری تعریف می‌کند و می‌کوشد هر فرد را در یکی از این چهار دسته بگنجاند. البته که معمولاً هنگام ارائهٔ نتایج آزمون دیسک به دو نکته هم اشاره می‌شود:

نکتهٔ اول  این‌که انسان‌ها معمولاً یک سبک غالب دارند؛ یعنی یکی از این چهار ویژگی در آن‌ها پررنگ‌تر است. اما این به آن معنا نیست که الگوهای رفتاری دیگر در آن‌ها مشاهده نمی‌شود.

نکتهٔ دومی هم که تأکید می‌شود این است که گاهی شدت یکی از چهار مولفه آن‌قدر زیاد نیست که به تنهایی بتواند در توصیف یک فرد به کار گرفته شود. مثلاً کسی که ویژگی Dominance دارد، ممکن است از ویژگی Influence هم تقریباً در همان حد بهره‌مند باشد. در چنین حالتی او را با ترکیب دو ویژگی توصیف می‌کنند:

  • Di با D شروع شده؛ یعنی ویژگی Dominance پررنگ‌ترین بوده، اما Influence هم آن‌قدر پررنگ بوده که نشود از آن صرف‌نظر کرد
  • iD با i شروع شده؛ یعنی ویژگی Influence پررنگ‌ترین بوده، اما Dominance هم آن‌قدر جدی بوده که نمی‌شده از آن صرف‌نظر کرد

نمونه نتایج آزمون دیسک را می‌توانید به سادگی در وب بیابید. تصویر زیر بخشی از یک گزارش تحلیل تست دیسک را نشان می‌دهد (دانلود فایل PDF نمونه تحلیل تست دیسک):

نمونه گزارش کامل تست دیسک که رایگان در یک ساعت ارائه شده

همان‌طور که در این نمونه تحلیل مشاهده می‌کنید، فردی که در آزمون شرکت کرده، بر اساس گزارش تست ارائه شده در محدودهٔ i (یعنی Influence) قرار دارد. به عبارت دیگر به شکل کاملاً شفاف و مشخص، ویژگی Influence بر سایر ویژگی‌های او برتری دارد. البته معمولاً تفسیر تست دیسک جزئیات بسیار بیشتری هم در اختیار فرد قرار می‌دهد که در همین درس دربارهٔ آن‌ها حرف خواهیم زد.

پس از این مقدمه و توضیح مختصر می‌توانیم وارد بحث‌های جدی‌تر شویم. ابتدا از تاریخچه تست دیسک حرف می‌زنیم و نمونه پرسشنامه تست دیسک را می‌بینیم. سپس به سراغ شرح دقیق‌تر معنای هر یک از چهار مولفهٔ D و I و S و C خواهیم رفت.

در ادامه توضیح می‌دهیم که تست شخصیت شناسی دیسک واقعاً یک تست شخصیتی است؟ یا بیشتر با رفتارشناسی کار دارد. سپس تفاوت دو مدل تست DISC و DiSC را توضیح داده و به به سراغ اعتبار تست دیسک و پایایی و روایی آن خواهیم رفت.

البته سه مورد آخر را برای ارزیابان درس‌های خودشناسی و شخصیت‌شناسی در نظر گرفته‌ایم (فهرست ارزیاب‌ها).

تاریخچه آزمون دیسک

پایهٔ اولیهٔ تست دیسک را معمولاً به کتاب هیجانات انسانهای معمولی یا Emotions of Normal People نسبت می‌دهند. این کتاب را ویلیام مولتون مارستون (William Moulton Marston) در سال ۱۹۲۸ نوشته و منتشر کرده است (مارستون در سال ۱۸۹۳ به دنیا آمد و در سال ۱۹۴۷ درگذشت).

تست دیسک

البته بعداً در ادامهٔ همین درس خواهیم گفت که نسبت دادن تست دیسک به کتاب ویلیام مارستون کار دقیقی نیست. نه فقط به این علت که مارستون به آزمونی شبیه دیسک اشاره نکرده، بلکه از این رو که اساساً بحث مارستون چیز دیگری بوده است و به تیپ‌شناسی و شخصیت‌شناسی ربط نداشته است.

شاید مناسب‌تر باشد تاریخ شکل‌گیری نمونه‌های اولیهٔ تست دیسک را سال ۱۹۵۶ در نظر بگیریم؛‌ زمانی که والتر کلارک در یک مقاله روشی را برای استخدام پرسنل در صنعت پیشنهاد کرده و جزئیات آن را بررسی کرد. روشی که به نام Activity Vector Analysis شناخته می‌شود (+/+).

ایدهٔ کلارک جالب بود. او ۸۱ کلمه را به داوطلبان استخدام نشان می‌داد و از آن‌ها می‌خواست بگویند کدام کلمه‌ها می‌تواند آن‌ها را بهتر توصیف کنند. هم‌چنین می‌پرسید آیا در میان این کلمه‌ها مواردی بوده که دوستان و آشنایان و همکاران، عیناً آن کلمه را در مورد شما به کار برده باشند؟

احتمالاً علاقه دارید برخی از کلمه‌های آزمون استخدامی کلارک را بدانید:

عصبی اهل بحث کله‌شق
تحسین‌برانگیز برتری طلب اهل تساهل
نرم‌خو ذهن باز جذاب
ملیح با اراده همراه و هماهنگ
مهربان خوشایند خدا ترس

کلارک این کار را به شکل کاملاً دقیق و علمی انجام داد و ضعف‌ها و خطاها و محدودیت‌های روش شخصیت شناسی خود را هم با وسواس خوبی استخراج و اعلام کرد. او با تکیه بر نتایج مطالعات خود می‌گفت اگر می‌خواهید بر اساس صفات شخصیتی در مورد استخدام افراد تصمیم بگیرید، چهار دسته صفت را مورد توجه قرار دهید:

  • تهاجمی بودن (Aggressiveness)
  • میل به تعاملات اجتماعی (Sociable)
  • ثبات (Stability)
  • اهل اجتناب بودن (Avoidant)

همان‌طور که می‌بینید، هنوز این چهار کلمه به شکلی نیستند که مخفف آن‌ها DISC باشد. با وجودی که در تاریخچه تست DISC معمولاً روی نام مارستون و کلارک تأکید می‌شود، اما نباید کارهای جان گایر (John Geier) در دههٔ هفتاد میلادی را فراموش کنیم (+). نام‌گذاری‌ها در زمان او تغییر کرد و اگر تلاش‌ها و فعالیت‌ها – و البته شوق زیادش به کسب سود – نبود، ممکن بود امروز نامی از دیسک باقی نمانده باشد. در گزارش‌های گایر چهار کلمه‌ٔ دیگر را می‌بینید. همان کلماتی که مخفف آن‌ها کلمهٔ DISC را ساخته است:

  • Dominance یا برتری طلبی
  • Influence یا تأثیرگذاری
  • Steadiness یا ثبات
  • Conscientiousness یا وظیفه گرا

البته گایر بیشتر از اصطلاح PPS (مخفف Personality Profile System) استفاده می‌کرد (دانلود فایل PDF تحلیل تست دیسک – مدل جان گایر).

پرسشنامه DISC پس از آن هم به تدریج تغییر و تحولاتی را تجربه کرد و موسسات مختلف، نسخه‌های متفاوتی از آن را ارائه کردند. این نسخه‌های متنوع از طریق سایت‌های مختلفی مانند onlinediscprofile و discinsights و everythingdisc فروخته می‌شوند.

افزایش تنوع نسخه‌های مختلف تست دیسک در دو دههٔ اخیر شگفت‌انگیز بوده است. در برخی نسخه‌های دیسک می‌بینید که به جای Dominance از اصطلاح Drive استفاده می‌شود. یا مثلاً به جای Influence ترجیح داده‌اند Inspire را به کار ببرند. واژهٔ Steadiness هم مورد توافق همه نیست و برخی از واژه‌های Stability یا Submission استفاده می‌کنند. همین موضوع در مورد Conscientiousness هم وجود دارد و در تست‌های موسسات مختلف واژه‌های دیگری مانند Compliance و Correctness و Caution را می‌بینید.

در حدی که – با اندکی اغراق – می‌شود گفت هر زمان چهار کلمه‌ به ذهن‌تان رسید که مخفف آن‌ها DISC می‌شد، می‌توانید مدعی باشید که نسخهٔ جدیدی از تست دیسک طراحی کرده‌اید.

امروزه بسیاری از آزمون‌های دیسک به ۴ پارامتر محدود نمی‌شوند و تا ۱۵ و حتی گاهی تا ۱۶۰ پارامتر مختلف را در مورد یک فرد استخراج می‌کنند.

از نظر قلمرو کاربرد هم اتفاق مشابهی افتاده و کاربرد تست دیسک دیگر به استخدام و مدیریت منابع انسانی و فهرستی که در ابتدای درس آوردیم محدود نیست. اگر کمی در وب و شبکه های اجتماعی جستجو کنید با کسانی مواجه می‌شوید که حتی تست دیسک ازدواج را هم اجرا می‌کنند.

نمونه پرسشنامه آزمون دیسک (تست دیسک)

افراد و موسسات مختلف، آزمون دیسک را به شکل‌های متفاوتی اجرا می‌کنند و یک پرسشنامه استاندارد دیسک که همهٔ دنیا آن را بشناسند و قبول داشته باشند وجود ندارد. حتی نحوهٔ اجرای تست دیسک هم متنوع است.

در برخی نسخه‌ها صفت‌هایی پیش روی شما قرار داده می‌شود و باید بگویید که هر یک از آن صفت‌ها به شما شبیه است یا نیست.

در برخی دیگر از نسخه‌ها از روش Forced Choice استفاده می‌شود. به این معنا که چند سوال پیش روی شما قرار می‌دهند و در هر سوال، چهار صفت (یا مجموعه صفت) مختلف به شما نشان می‌دهند و می‌گویند یکی از آن‌ها را که به شما نزدیک‌تر است انتخاب کنید (و در واقع بقیه را کنار بگذارید).

گاهی هم از روش امتیازدهی (اصطلاحاً مقیاس لیکِرت) استفاده می‌شود. یعنی صفت‌های مختلف را می‌بینید و باید به هر صفت در خودتان امتیاز بدهید (مثلاً از یک تا پنج یا از یک تا هفت).

اگر به سراغ تست دیسک آنلاین بروید ممکن است با روش‌های پیچیده‌تری هم روبه‌رو شوید. از جمله این‌که تست به روش تطبیق‌پذیر (Adaptive) اجرا شود. به این معنی که فهرست سوال‌ها و ترتیب آن‌ها ثابت نیست. هر بار که یک سوال را پاسخ می‌دهید، سوال بعدی بر اساس پاسخ قبلی شما مشخص می‌شود و تست به پیش می‌رود.

از آن جا که ما تست دیسک را – با توضیحاتی که در ادامه گفته خواهد شد – غیرعلمی و غیرمعتبر می‌دانیم، قصد نداریم جزئیات روش اجرای تست را بنویسیم تا نقشی در فراگیر شدن این تست تجاری و غیرمعتبر ایفا نکرده باشیم.

اما کلیات روش اجرا را شرح می‌دهیم که با فضای تست دیسک آشنا شوید.

یکی از روش‌های اجرای تست دیسک، رویکرد ۲۴ سوالی است. به این معنا که ۲۴ پرسش در برابر شما قرار می‌گیرد و هر پرسش شامل ۴ مجموعه صفت است.

در هر پرسش (یعنی دستهٔ چهارتایی) شما باید یکی از دسته‌ها را که فکر می‌کنید بیشتر به شما شباهت دارد با حرف M یا علامت‌گذاری کنید. M حرف اول Most است و به این معناست که شما می‌گویید که این صفات از سه دستهٔ دیگر بیشتر به من شبیه است.

در همین دستهٔ چهارتایی باید یک مجموعه را هم با L یا علامت‌گذاری کنید. L حرف اول Least است و به این معناست که می‌گویید این صفات کمتر از سه دستهٔ دیگر به من شبیه است. طبیعتاً دو گزینه هم علامت‌گذاری نمی‌شوند (نه کاملاً شبیه هستند و نه کاملاً نامشابه).

بعد از این‌که هر ۲۴ سوال را به این شیوه پاسخ دادید، تحلیل تست دیسک بر اساس پاسخ‌هایتان انجام می‌شود و نتیجه را اعلام می‌کنند.

برای دانلود سوالات تست DISC در قالب یک فایل PDF کافی است روی تصویر زیر کلیک کنید (+):

تست دیسک - آزمون دیسک - پرسشنامه دیسک - فایل PDF

اگر چه نسخه‌های پولی و گران‌قیمت تست دیسک تا ۵۰۰ دلار هم وجود دارد، اما اگر آشنایی اولیه‌ای با زبان انگلیسی دارید، می‌توانید در حد ارضای کنجکاوی به سایت ۱۲۳test سر بزنید و از تست دیسک رایگان آنلاین این سایت استفاده کنید (این سایت یک مجموعه‌ی گسترده‌‌ی تست روانشناسی شخصیت آنلاین را ارائه می‌دهد).

بخش تکمیلی برای ارزیاب‌های خودشناسی و شخصیت‌شناسی

فهرست مباحث تکمیلی برای ارزیاب‌ها:

  • شرح معنای دقیق‌تر هر یک از چهار مولفهٔ D و I و S و C
  • تست شخصیت شناسی دیسک یا تست رفتارشناسی دیسک؟ کدام درست است؟
  • تفاوت دو مدل تست DISC و DiSC
  • اعتبار تست دیسک و پایایی و روایی آن
  • نقدهایی که به تست دیسک وجود دارد

این مباحث تکمیلی برای کسانی نمایش داده می‌شود که ارزیاب درس‌های خودشناسی و شخصیت‌شناسی باشند. ویژگی‌های ارزیاب‌ها را می‌توانید در اتاق خبر خودشناسی و شخصیت‌شناسی بخوانید. هم‌چنین شاید بخواهید بدانید که چرا برخی مطالب صرفاً برای ارزیاب‌ها نمایش داده می‌شوند؟

ضمناً اگر در درس‌های مختلف تمرین انجام داده‌‌اید و در بحث‌ها مشارکت داشته‌اید، می‌توانید در صفحه پروفایل خود ببینید که ارزیاب چه درس‌هایی هستید.

جایگزین تست دیسک: مدل پنج عاملی شخصیت

با توجه به توضیحات بالا احتمالاً بهتر درک می‌کنید که چرا متمم به سراغ تست دیسک نرفته و تحلیل تست دیسک و امتیازدهی پرسشنامه دیسک را آموزش نمی‌دهد.

البته که هیچ ابزاری کامل نیست و هر ابزار روانشناسی نقص‌ها و ضعف‌های خود را دارد. اما مشکل تست دیسک فراتر از این‌هاست و جامعهٔ دانشگاهی سال‌هاست پذیرفته که به این ابزار تجاری و کاملاً غیرعلمی نزدیک نشود.

ما هم بر این اساس تصمیم‌ گرفتیم برای کسانی که رویکرد لکسیکال به شخصیت شناسی را می‌پسندند، مدل پنج عاملی شخصیت را آموزش دهیم و به شما هم توصیه می‌کنیم اگر به تست دیسک علاقه‌مند شده‌اید یا سبک آن را پسندیده‌اید، به جای استفاده از این ابزار غیرعلمی و سودجویانه، وقت خود را برای آشنایی با مدل پنج عاملی شخصیت صرف کنید که اعتبار بسیار بیشتری دارد و چند دهه مطالعه و تحقیق و پشتوانهٔ علمی هم از آن حمایت می‌کند:

پیشنهاد عضویت در متمم

دوست عزیز.

شما با عضویت رایگان به عنوان کاربر آزاد متمم (صرفاً با تعیین نام کاربری و کلمه‌ی عبور) می‌توانید به حدود نیمی از چند هزار درس متمم دسترسی داشته باشید.

همچنین در صورت تمایل، با پرداخت هزینه عضویت، به همه‌ی درس‌های متمم دسترسی خواهید داشت. فهرست برخی از درس‌های مختص کاربران ویژه متمم را نیز می‌توانید در اینجا ببینید:

 فهرست درس‌های مختص کاربران ویژه متمم

از میان درس‌هایی که در فهرست بالا آمده است، درس‌های زیر از جمله پرطرفدارترین‌ موضوعات هستند:

دوره MBA  |  مذاکره  |  کوچینگ  |  توسعه فردی

فنون مذاکره  |  تصمیم گیری  |  مشاوره مدیریت

تحلیل رفتار متقابل  |  تسلط کلامی  |  افزایش عزت نفس

چگونه شاد باشیم  |  هوش هیجانی  |  رابطه عاطفی

خودشناسی  |  شخصیت شناسی  |  پرورش کودکان هوشمندتر

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    ابوالفضل عبداللهی ، آرزو مسعود ، جلال شهیدی فرد ، درسا صبری ، محمدسهیل خوش‌نیت

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری خودشناسی به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه خودشناسی
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۱۹ نظر برای تست دیسک چیست؟ | دانلود پرسشنامه تست DiSC + آنالیز آزمون دیسک

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : گروه متمم

    گفته‌اید متمم گفته «بنا به توضیحاتی که ارائه خواهد شد» و در ادامه توضیحی نداده است.

    متمم این درس را برای ارزیاب‌ها طراحی کرده و

    برای دسترسی به درس و مطالعهٔ آن، لازم بوده است شما ارزیاب درس‌های شخصیت‌شناسی باشید.

    یعنی وقتی ارزیاب باشید، همین درس را که باز کنید، توضیحات به شما نمایش داده می‌شود. تأکید ما برای محدود کردن درس برای ارزیاب‌ها از این جهت است که دوستان ابتدا با مبانی روش علمی، اصول اولیهٔ شخصیت‌شناسی و برخی از مفاهیم بنیادین آشنا شده باشند و سپس به درس دسترسی پیدا کنند.

    دقیقاً فرق متمم با سایت‌های خبری و تفریحی همین است که آن‌جا وقتی مطلبی را باز می‌کنید، همه چیز را می‌بینید. اما در این‌جا باید مسیر آموزشی خود را طی کرده و تمرین‌های خود را انجام داده باشید و با مفاهیمی مثل پژوهش، تحقیق، مقاله، روش علمی، مفهوم‌پردازی و ... آشنا باشید.

    با توجه به این‌که این اولین کامنت شما در متمم است، مشخصاً دسترسی به درس نداشته‌اید و آن‌چه خوانده‌اید صرفاً مقدمهٔ درس بوده است.

     

    ‌این هم نکتهٔ پنهانی نبوده است. اگر دوباره متن درس را با دقت بخوانید می‌بینید که صریحاً گفته‌ایم «این مباحث تکمیلی برای کسانی نمایش داده می‌شود که ارزیاب درس‌های خودشناسی و شخصیت‌شناسی باشند. ویژگی‌های ارزیاب‌ها را می‌توانید در اتاق خبر خودشناسی و شخصیت‌شناسی بخوانید. هم‌چنین شاید بخواهید بدانید که چرا برخی مطالب صرفاً برای ارزیاب‌ها نمایش داده می‌شوند؟»

    بنابراین متأسفانه شما به نقدی پاسخ داده‌اید که آن را نخوانده‌اید.

    البته پیش از این هم طی ایمیلی به متمم، به زعم خود مقالاتی را در دفاع از دیسک فرستاده بودید که به شما توضیح دادیم آن‌ها رپورتاژ آگهی هستند و مقاله نیستند (ایمیل شما موجود است و اگر لازم باشد و شما تایید کنید و بفرمایید متن آن را منتشر می‌کنیم. ).

    ‌‌
    در پایان امیدواریم شیوهٔ شما همیشه همین روشی نبوده باشد که در این‌جا به کار بردید. یعنی بدون مطالعهٔ یک مطلب و بدون این که بدانید به چه چیزی پاسخ می‌دهید، صرفاً به بیان مفروضات و محفوظات خود پرداخته باشید.


    مجدداً تاکید می‌کنیم که در صورت تایید شما، متمم آماده است متن ایمیلی را که در دفاع از دیسک ارسال کرده و رپورتاژ‌آگهی‌ها را با مقالهٔ Peer-reviewed اشتباه گرفته بودید در پاسخ به کامنت‌تان منتشر کند و پاسخ خود را نیز در ادامهٔ آن بیفزاید.

     

    ضمنا‌ً در همین کامنت‌تان هم گفته‌اید به دو «مقاله» لینک می‌دهید اما هیچ‌یک از آن دو «مقاله‌» نبودند. یکی از‌ آن‌ها یک پست وبلاگی در سایت فدراسیون کوچینگ بود و دیگری هم پستی بدون ساختار و استناد و دارای ماهیت تبلیغاتی. که در آن تأکید شده بود بسیاری از آزمون‌های اعتبارسنجی دیسک نتیجهٔ مطلوبی نداشته‌اند و در نهایت گفته بود دیسک را رها کنید و سراغ ابزاری که ما می‌فروشیم (Extended DISC) بیایید. البته که در دفاع از همان محصولی هم که می‌فروخت، مقاله‌ و پژوهش مستقلی ارائه نکرده بود.

    وقتی می‌گوییم مقاله، و به یک «مقاله» ارجاع می‌دهیم، منظور پژوهشی است که بر اساس روش علمی انجام شده، با ابسترکت و مرور ادبیات شروع شده و با مفهوم پردازی و متدولوژی ادامه پیدا کند. سپس روش کامل اجرای پژوهش ذکر شده و داده‌ها با شرح دقیق،‌ گزارش شوند. در پایان هم بخش نتیجه‌گیری وجود داشته و در نهایت محدودیت‌های تحقیق گزارش شوند. ضمناً در یک ژورنال معتبر با بررسی همتا، منتشر شده باشد.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .