Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


داستان کسب و کار: ۳M و ادعای انکارناپذیر یک قرن نوآوری


داستان کسب و کار در متمم - 3M تری ام و ادعای انکارناپذیر یک قرن نوآوری

حدود صد سال پیش در آغاز قرن بیستم، در آمریکا واژه‌ و مفهوم کارآفرینی رونق زیادی داشت. رشد اقتصادی مطلوب بود و خوش‌بینی تا حد خوبی حاکم بود. به شکلی که شرکت‌ها، یکی پس از دیگری تاسیس می‌شدند و همچنانکه جیمز مک نرنی، در کتاب «۳M و صد سال نوآوری» توضیح می‌دهد، سالهایی بود که اول شرکت را تاسیس می‌کردند و بعد به دنبال موضوع فعالیت و بررسی اقتصادی بودن آن می‌رفتند! (مک نرنی، چند سال مدیرعامل ۳M بود. البته الان مدیرعامل بویینگ است).

الماس‌های سنگ زنیآن زمان ۳M تاسیس شد تا فعالیت‌های معدنی انجام دهد. آنها معدنی را دیده بودند و بر این باور بودند که می‌توانند از سنگ‌های آن به عنوان جایگزینی برای الماس‌‌های برش استفاده کنند. الماس‌های برش در سنگ‌های سمباده و سایر سنگ‌هایی که در صنعت استفاده می‌شوند کاربرد دارند و برای ساییدن و هموار کردن سطوح به کار برده می‌شوند.

به نظر می‌رسید سنگ‌های جدید استحکام همان الماس‌ها را داشته باشند، اما قیمت تمام شده آنها کمتر باشد و به این دلیل، سود خوبی در این کسب و کار وجود داشته باشد.

پنج نفر سرمایه گذار اصلی کار را شروع کردند و هر کدام هزار دلار سرمایه گذاشتند. شرکت در سال ۱۹۰۴ تاسیس شد و نام آن Minnesota Mining and Manufacturing بود. شرکت معدنی و تولیدی مینسوتا. چون هر سه کلمه با M شروع می‌شد آن را ۳M نامگذاری کردند.

شرکت راه اندازی شد و کار خود را شروع کرد. کارگران معدن استخدام شدند و تیم اجرایی هم درگیر شدند و همه چیز خوب پیش می‌رفت…

روزهای نخستین شرکت تری ام 3M

همه چیز خود بود تا اینکه نخستین محصولات استخراج شد و آنها را پیش تولیدکنندگان «سنگ‌های برش» بردند. اولین محموله به خاطر خوش‌نامی شریک‌های پروژه فروخته شد. اما خیلی زود مشخص شد که این سنگ‌ها آن کیفیت لازم را ندارند. محموله‌های بعدی فروش نرفت و شرکت ماند و مجموعه زیادی از کارکنان که منتظر دریافت حقوق ماهیانه خود بودند.

در قدم اول، سهامداران اصلی، اعلام کردند که حقوق کمتری می‌گیرند. خیلی زود تصمیم گرفتند که هیچ حقوقی برندارند.

در این میانه، مردی به نام ادگار اوبر پا به میانه گذاشت. او در صنعت ریلی فعالیت می‌کرد. مدرک تحصیلی‌اش دیپلم بود و در راه‌آهن به سخت‌کوشی مشهور بود. اما ادگار اوبر، بلندپرواز بود و دوست داشت کارهای بزرگتری در زندگی انجام دهد.

اوبر در همان سال ۱۹۰۴ بخشی از سهام ۳M ورشکسته را خرید و مدیریت آن را بر عهده گرفت. طی دوازده سال نخستی که مدیرعامل ۳M بود هیچ حقوقی برنداشت. اما تصمیم جالبی گرفت. گفت: حالا که سنگ‌های ما را نمی‌خرند تا به جای الماس در سنگ‌های تراش استفاده کنند، خودمان سنگ تراش می‌سازیم و از سنگ‌های خودمان استفاده می‌کنیم!

 وقتی که در جستجوی تکنولوژی مناسب برای تولید سنگ بودند، دیدند که روش‌های جدیدی برای تولید سنگ ایجاد شده و به نظر می‌رسد که آنها نتوانند با دانش سنتی خود در چنین رقابتی پیروز شوند. این بود که به سراغ محصول دیگری رفتند که آن را هم نمی‌شناختند: «کاغذ سمباده». حالا شاید می‌شد آن سنگ‌ها را روی کاغذ بچسبانند و کاغذ سمباده تولید کنند!

راجر اپلدورن می‌گوید: ادگار اوبر می‌گفت که:

آمریکا دارد صنعتی می‌شود. اینها سنگ و سمباده می‌خواهند. ما باید آن روز بتوانیم به کشور سنگ و سمباده بدهیم.

دسترسی کامل به این مطلب برای اعضای ویژهٔ متمم امکان‌پذیر است.

۳M نماد ایستادن روی یک مزیت رقابتی و تلاش برای حفظ یک ارزش کلیدی است.

شرکتی که امروز، پنجاه و پنج هزار محصول مختلف تولید می‌کند و بعید است حتی کسانی که نامش را نشنیده‌اند با محصولاتش بیگانه باشند.

شرکتی که با تاریخچه‌ی شگفت‌انگیزش برای شعارهای سنتی «صبر»، «نوآوری»، «پشتکار» و «یادگیری از شکست»، معنا و مصداق خلق کرده است. در یک مطلب جداگانه،‌ می‌کوشیم از این شرکت، درس نوآوری را فرا بگیریم.

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    امیررضا بنی کمالی ، امیر جافری ، محمدجواد نخبه ، مریم رئیسی ، sh.fotoohi

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری داستان کسب و کار به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه داستان کسب و کار
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۳۱ نظر برای داستان کسب و کار: ۳M و ادعای انکارناپذیر یک قرن نوآوری

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : محمد محسن حائری

    از این داستان نکته ای زیبا کشف کردم:

    برای پول کار نکردن

    تمام کسانی که در بقای شرکت 3M موثر بوده اند یک وجه مشترک داشته اند

    برای پول کار نمیکرده اند

    مفهوم پول صبور شاید به همین معنا باشد

    آقای اوبر که تا 12 سال مدیرعامل  3M بوده و حقوق نگرفته

    سرمایه گذاری که میتوانسته سرمایه اش را در جای مطمئن تر با بازده سریع تر سرمایه گذاری کند اما این راه را انتخاب کرده

    کارآفرین باید در وحله اول دنبال ارضاء کردن یک حس درونی برود

    تمایل شدید به خلق کردن یا بر طرف کردن مشکلی

    استیو جابز در جایی گفته بود در 25 سالگی ملیاردر شده و بعد از آن میزان ثروتش را نمیدانسته این هم اشارتی دارد برای کار کردن جهت ارضاء حسی درونی ، نه برای پول

    پارادوکس جالبی است ؛ کسانی که ثروت های عظیم را خلق میکنند از بین آنهایی هستند که برای پول کار نمیکنند

    شاید به این علت است که آنهایی که منفعت اقتصادی ارزش و انگیزاننده اصلی آنهاست دائم تمایل دارند از این شاخه به آن شاخه بپرند ، شرایط اقتصادی در نوسان است و هر روز سود را در سوداگری و دلالی ویا کسب و کار دیگری میبینند.

    اما کسی که برای ارضاء نیازی درونی تلاش میکند ثبات بیشتری دارد ، از خود کار لذت میبرد  و این  هردو او را به سمتی سوق میدهد که اگر سازماندهی درستی داشته باشد ثروت عظیمی خلق کند .

     

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .