Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
شرایط دریافت هدیه نوروزی متمم: دوره صوتی آموزش هدف‌گذاری (کلیک کنید)


مشکلات کار تیمی اثربخش | تفکر گروهی یا گروه اندیشی


اهداف و انتظارات آموزشی متمم در این درس
کد درس: ۲۹۴۹۸
پیش نیازهای مطالعه این درس: از دوستان متممی انتظار می‌رود پس از مطالعه این درس:
  • بتوانند تاریخچه شکل گیری مفهوم تفکر گروهی (Groupthink) را به صورت مختصر شرح دهند.
  • بتوانند تفکر گروهی (یا گروه اندیشی)‌ را تعریف کنند و نیز سه دسته اصلی نشانه های تفکر گروهی را که ایروینگ جانیس مطرح کرده فهرست کنند.
  • راهکارهای مقابله با تفکر گروهی را بشناسند و آن‌ها را در جلسات کاری و تصمیم گیری گروهی به‌کار بگیرند.
  • کسانی که تمرین درس مفهوم پردازی و این درس را انجام می‌دهند، به محتوای تشویقی درس دسترسی پیدا می‌کنند. از این دوستان انتظار می‌رود علاوه بر موارد فوق، بتوانند ایرادها و نقدهای وارد بر مفهوم تفکر گروهی را نیز شرح دهند.
تعریف تفکر گروهی

حدود چهار دهه از زمانی که ایروینگ جانیس، اصطلاح Groupthink را مطرح کرد می‌گذرد. اصطلاحی که تنها سه سال پس از مطرح شدن، در سال ۱۹۷۵ به دیکشنری وبستر افزوده شد.

با توجه به اینکه در آن زمان ابزارهایی مانند اینترنت و شبکه های اجتماعی وجود نداشتند و واژه‌ها به سرعت فراگیر نمی‌شدند، می‌توانید حدس بزنید که این مفهوم چقدر برای مردم آشنا و قابل درک بوده است. البته بعداً وبستر اشاره کرد که این واژه قبلاً هم به صورت محدود به کار برده شده است. اما کسی قبل جانیس نتوانست آن را به صورت فراگیر به فرهنگ عمومی مدیریتی جهان بیفزاید.

تفکر گروهی یا گروه اندیشی یکی از مشکلات کار گروهی است. کتاب قربانیان گروه اندیشی یا قربانیان تفکر گروهی - ۱۹۷۲ - اروینگ جانیس

در زبان فارسی هم Groupthink به تفکر گروهی و نیز گروه اندیشی ترجمه شد و مانند سایر نقاط جهان، به یکی از بحث‌های کلیدی در مدیریت و رفتار سازمانی و کار تیمی، تبدیل شد.

جانیس تفکر گروهی را به صورت زیر تعریف کرد:

تعریف تفکر گروهی

تفکر گروهی یا گروه اندیشی به این معناست که در یک گروه،‌به خاطر فشارهای درون‌گروهی، کارایی ذهنی و قدرت تحلیل اعضا کاهش یابد.

همچنین واقعیت سنجی (Reality Testing) افت کند و این مسئله کمتر مورد توجه قرار گیرد که حرف‌ها و نظرات و تصمیم‌ها، تا چه حد با واقعیت دنیای بیرونی تطبیق دارند.

کم‌توجهی و بی‌توجهی به معیارهای اخلاقی نیز، ویژگی دیگر گروه اندیشی است.

ایروینگ جانیس هشت نشانه برای گروه اندیشی تعریف کرد و آن نشانه‌ها (یا به عبارتی عوارض تفکر گروهی) را در قالب سه دسته طبقه بندی کرد.

 توجه داشته باشید که در گروه اندیشی ما نمی‌گوییم همه‌ی گروه‌ها گرفتار عوارض زیر می‌شوند. بلکه بحث این است که اگر موارد زیر در یک گروه مشاهده شد، می‌توانیم بگوییم که در دام گروه اندیشی گرفتار شده است. 

یکی از مشکلات کار گروهی گروه اندیشی یا تفکر گروهی است. این مشکل سه نشانه اصلی دارد

اجازه بدهید هر یک از سه دسته‌ عوارض و نشانه‌های مطرح شده را کمی بیشتر بررسی کنیم:

محدودیت در دسترسی کامل به این مجموعه درس

دسترسی کامل به مجموعه درس‌های کار تیمی برای اعضای ویژه متمم در نظر گرفته شده است.

  تعداد درس‌ها: ۳۲ عدد

  دانشجویان این درس: ۳۳۷۱ نفر

  تمرین‌های ثبت‌شده: ۱۹۶۵ مورد

اعضای ویژه‌ی متمم علاوه بر درس‌های مهارت کار گروهی و کار تیمی، به مجموعه درس‌های بسیار بیشتری به شرح زیر دسترسی دارند:

فهرست درس‌های متمم

بررسی‌های آماری ما نشان داده که علاقه‌مندان به درس‌های کار تیمی معمولاً درس‌های زیر را هم می‌‌خوانند و پیگیری می‌کنند:

  مذاکره | زبان بدن | کوچینگ | مسیر شغلی

  شخصیت شناسی | خودشناسی | تحلیل رفتار متقابل

  مهارتهای ارتباطی | مهارت ارائه و سخنرانی | مدیریت تعارض

  تصمیم گیری | حل مسئله | مشاوره مدیریت

  دوره MBA (پیگیری منظم مجموعه درس‌ها)

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

تمرین درس گروه اندیشی (تفکر گروهی):

اگر تجربه‌ای از گروه اندیشی را در گروه‌های دوستی خود و یا تیم کاری خود و یا شرکت خود به خاطر می‌آورید، بر اساس دسته بندی سه گانه‌ی جانیس، برخی از نشانه‌های آن را ذکر کنید.

اگر هم در محیط کاری خود، مثالی ندارید (یا ترجیح می‌دهید مطرح نکنید) در قالب یک سناریوی فرضی، تجربیات و نظرات خود را طرح کنید.

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    پویا ، اعظم محجوب ، هنگامه ، عباس ، ناز

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری مهارت کار تیمی به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه مهارت کار تیمی
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۷۵ نظر برای مشکلات کار تیمی اثربخش | تفکر گروهی یا گروه اندیشی

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : هنگامه

    برای مثال  گروه اندیشی یک سریال خانوادگی قدیمی به ذهنم اومد که فکر می کنم بیشتر دوستان اون رو به یاد داشته باشند و اون هم سریال "پدر سالار "هست.البته من خودم بسیاری از جزئیات سریال مثل نام شخصیت ها و جزییات وقایع رو فراموش کردم اما کلیاتی که در ذهنم مونده با مبحث گروه اندیشی مطابقت داره.در اینجا داستان کلی سریال رو برای دوستان تعریف میکنم:

    داستان حول پدری شکل گرفته بود که در خانواده خودش سالاری می کرد.اعضای خانواده که شامل همسر و فرزندان و عروس ها و نوه ها بودند همه در یک خانه قدیمی زندگی می کردند و اعضای دورتر که شامل عمو و زن عمو و خاله خانوم بود هم به نوعی از پدر سالار حساب می بردند.

    این خانواده در نگاه اول،خانواده صمیمی و متحدی به نظر می آمدند که هیچ گونه تنشی در بین خود ندارند."تصویر گروه یکپارچه".

    پدر سالار از وضع موجود راضی بود و به نظر خودش خانواده یکپارچه و یکدستی را بوجود آورده بود که در آن همه از وضع و موقعیت خود راضی هستند و احساس خوشبختی می کنند"تخمین بالا دست در ارزیابی گروه"

    اما این یکپارچگی ظاهری در نتیجه "خود سانسوری" عروس های خانواده در ابراز نارضایتی از وضع موجود،و "سکوت"پسرهای خانواده در مقابل نارضایتی همسرانشان ایجاد شده بود.

    مادر خانواده نقش "محافظ گروه "را بر عهده داشت و اگر هم گله و شکایتی از وضع موجود بود،مانع از رسیدن آن به گوش پدر سالار می شد تا از بروز تنش جلوگیری شود.

    در این بین عروس جدید خانواده که برادرزاده پدرسالار بود علی رغم علاقه قلبی به عمو و خانواده اش و نیز با وجود احترامی که برای آنها قائل بود،از انجام یکی از سنتهای آنها یعنی زندگی در خانه ای مشترک با دیگر اعضای خانواده سر باز زد و خواهان این شد که زندگی مشترک خود با پسر کوچک خانواده را در منزلی مستقل شروع کند.این موضوع از دید پدر سالار به معنی جنگ و ناسازگاری با او برداشت شد و از این رو با خواسته عروس جدید و پسرش به شدت مخالفت و حتی آنها را طرد کرد."فشار بر مخالفان"

    در داستان خاله خانومی هم حضور داشت که در جدل و رقابتی قدیمی با پدرسالار بود و بعد از ایجاد اختلاف در خانواده به قصد میانجیگری و البته رقابت غیر مستقیم با پدرسالار وارد داستان شد اما همه حرفها و اقدامات او از جانب پدر سالار با دید منفی قضاوت می شد ."دشمن در بیرون است" و فرزندان خودش رو از ارتباط با او منع کرد.

    نهایتا سریال پدر سالار با تجدید نظر او در سلایقش،انعطاف پذیری نسبت به خواسته های فرزندان و نیز تغییر دید و نگرش نسبت به عروس جدید و البته خاله خانوم به خیر و خوشی تمام شد.اما داستان این سریال می تواند مثال خوبی باشد بر اینکه برای بقای گروه می بایست پذیرای دیدگاههای منتقد بود و در برخورد با نظرات مخالف انعطاف پذیری نشان داد و با تغییرات زمانه  و محیط پیش رفت.در غیر این صورت گروه دچار  "گروه اندیشی " شده و محکوم به فنا خواهد بود.

     

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .