Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
شرایط دریافت هدیه نوروزی متمم: دوره صوتی آموزش هدف‌گذاری (کلیک کنید)


الان در کدام وضعیت هستید: کودک،‌ بالغ یا والد؟


اهداف و انتظارات آموزشی متمم در این درس
کد درس: ۲۹۶۵۲
پیش‌نیازهای مطالعه این درس:

از دوستان عزیز متممی انتظار می‌رود پس از پایان مطالعه این درس:

  • طی چند روز آتی، بخشی از وقت و تمرکزشان را صرف تشخیص وضعیت ذهنی و نقش رفتاری خود کنند. به عبارتی، گاه و بیگاه در طول روز (احتمالاً زمانی که وضعیت بالغ آنها فعال است) به مرور دقیقه‌ها و ساعت‌های گذشته بپردازند و ببینند کدام وضعیت‌ها را تجربه کرده‌اند.
  • با استفاده از مجموعه درس‌های مدیریت تعارض (به طور خاص، مدل توماس کیلمن) بتوانند بگویند که معمولاً هر یک از رفتارها را در قالب کدام نقش تجربه می‌کنند (مثلاً ممکن است یک نفر، رفتار اجتناب را در حالت والدانه و دیگری در حالت کودکانه یا بالغانه تجربه کند).
تشخیص حالات نفسانی در تحلیل رفتار متقابل

مانند بسیاری از حوزه‌های دیگر در علوم رفتاری، یکی از بهترین شیوه‌های یادگیری بحث ساختار شخصیت در تحلیل رفتار متقابل این است که بر خودمان و رفتارهای خودمان بیش از پیش توجه کنیم.

با این کار، این فرصت را خواهیم داشت تا در یک آزمایشگاه دائمی تحلیل رفتار، دانش خود را در این زمینه عمیق‌تر کنیم و تجربه‌ی بیشتری کسب کنیم.

اریک برن چهار شیوه‌ی متفاوت (و البته مکمل) را برای تحلیل ساختار شخصیت مطرح می‌کند که البته دو مورد آخر، بیشتر مناسب روان‌درمان‌گران و افراد متخصص در روانکاوی است:

  • رفتار
  • رفتار دیگران در تعامل با فرد
  • سابقه و شرح حال
  • تجربه‌ی مجدد (فنومنولوژیک)

در مورد شیوه‌ی سوم و چهارم، همان‌طور که احتمالاً از عنوان‌ها حدس می‌زنید، روانکاو با مرور خاطرات فرد، می‌کوشند ساختار شخصیت و حالات شخصیتی او را بهتر تحلیل کند.

همچنین اگر روان‌درمان‌گر توانمند باشد و بتواند فرد را دقیقاً در فضای کودکی (یا به صورت کلی: خاطرات گذشته) قرار دهد، می‌تواند از روی پاسخ‌های رفتاری او، قضاوت بهتری در مورد ساختار شخصیت وی داشته باشد.

قاعدتاً برای ما که تحلیل رفتار متقابل را در زندگی روزمره و به عنوان یک مهارت ارتباطی یا یک ابزار در مذاکره مورد توجه قرار می‌دهیم، شیوه‌‌های سوم و چهارم قابل استفاده نخواهد بود.

بنابراین درس حاضر را به دو روش اول (تحلیل مستقیم رفتار و تحلیل از طریق رفتار دیگران) اختصاص می‌دهیم:

دسترسی کامل به این مطلب برای اعضای ویژهٔ متمم امکان‌پذیر است.

تمرین اول (در صورت تمایل می‌توانید در اینجا بنویسید. اگر هم راحت نیستید فقط تمرین دوم و سوم را در متمم انجام دهید و اولی را به صورت فردی یا در گفتگو با دوستان‌تان انجام دهید):

به چند ساعت اخیر یا چند روز اخیر فکر کنید. چند مورد از تعارضات و مشکلات و اختلاف نظر‌هایی که با دیگران داشتید را مرور کنید (این موارد ممکن است بسیار ساده و روزمره و یا بسیار عمیق و جدی باشند). ببینید که چه رفتارهایی بروز داده‌اید و آنها را یادداشت کنید.

به تدریج باید بتوانید مجموعه‌‌ای از نشانه‌های رفتاری مربوط به هر یک از وضعیت‌ها را در خودتان کشف کنید و بشناسید.

همین‌طور فکر کنید که اطرافیان،‌ اغلب با شما از طریق کدام نقش تعامل برقرار می‌کنند. آیا می‌توانید بگویید که یکی از وضعیت‌ها در اطراف شما فراوانی بیشتری دارد؟ آیا می‌توانید آن را به وضعیت و رفتارهای خودتان مربوط بدانید؟

تمرین دوم:

از بین سبک‌های مواجهه با تعارض، شما سبک‌ اجتناب، تحمیل و تسلیم را معمولاً‌ در قالب کدام وضعیت ایفا می‌کنید؟

مثلاً اگر بخواهید جایی در مواجهه با یک تعارض، الگوی تحمیل را انتخاب کنید، سبک کودکانه را استفاده می‌کنید یا والدانه را؟

در مورد تسلیم و اجتناب چطور؟

تمرین سوم:

به اطرافیان‌تان فکر کنید. آیا می‌توانید وضعیتی را به خاطر بیاورید که:

یک نفر، می‌کوشد در ظاهر خودش را در یکی از نقش‌ها (کودک مطیع، کودک آزاد، کودک عصیان‌گر، بالغ، والد کنترل‌گر یا والد حمایت‌گر) جا بزند و برای این کار تلاش هم می‌کند، اما این کار به صورت کاملاً موفق انجام نمی‌شود.

از کجا مشخص می‌شود که این نقش به خوبی ایفا نشده؟ (چون احتمالاً در مورد دیگران،  ساده‌تر می‌توانید این مسئله را تشخیص دهید، تمرین را به رفتار دیگران اختصاص دادیم. اگر چه با خواندن تمرین دوستان‌تان، احتمالاً می‌توانید از دریچه‌ی دیگری به رفتارهای خودتان هم فکر کنید).

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    نعمت اژدری ، علی اصغر سوادکوهی ، Mah Z ، مسعود بمانی پور ، فاطمه

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری تحلیل رفتار متقابل به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه تحلیل رفتار متقابل
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۱۹۰ نظر برای الان در کدام وضعیت هستید: کودک،‌ بالغ یا والد؟

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : لیلا زمان

    سلام
    تمرین 1- من درارتباطاتم متوجه شدم که هر گاه در وضعیت ناراحت کننده و بحرانی قرار بگیرم ،وضعیت کودک من بیشترین حالت غالب من می شود.چه زمانی که عصبانی شده و بلافاصله در موضع دفاعی و بحث کردن با صدای بلند و برافروخته قرار بگیرم چه زمانی که ناراحتی احساسات من رو به حدی تحریک می کنه که در حالت غم و اندوه شدید قرار می گیرم و گریه می کنم.
    اما در حالتهای غیر بحرانی معمولا موضع بالغم هست که غالبه.در این شرایط اطرافیان هم در هر حالتی قرار بگیرند سعی می کنم اونها رو به سمت وضعیت بالغانه بکشانم.
    معمولا اطرافیانم سعی میکندوضعیت بالغ من را مورد خطاب قرار دهند.
    تمرین 2-سبک تحمیل رو در موضع والد به کار می گیرم(بیشتر در ارتباط با فرزندم) ،سبک اجتناب رو در موضع کودک(بیشتر در روابط با همسر و نزدیکان و دوستان) و سبک تسلیم رو هم در موضع کودک (رابطه با همسر و گاهی دوستان و محیط کار)، هم گاهی در موضع بالغانه(رابطه با فرزند و همسر) و گاهی هم والدانه(رابطه با فرزند) بکار می گیرم.

    تمرین 3- دوستی دارم که در صحبت کردن و گفتگوهای دوستانه بسیار حالت بالغانه به خود می گیرد و سعی در منطقی حرف زدن دارد ،اما به مجرد اینکه نقاط ضعف او گوشزد می شود و یا مثلا خطایی که انجام داده به او یاد اوری می شود در نقش کودک مظلوم و قربانی فرو می رود و شروع به اه و ناله می کند.در این مواقع کاملا مشخص است که دارد نقش بازی می کند.
    در خصوص ارتباط با فرزندم گاهی پیش امده که خواسته اش را بالغانه مطرح کرده ولی پاسخی نگرفته است. در این زمان عامدانه در نقش کودک لجوج و نق نقو و یا پرخاشگر و یا حتی حالتهای قهر امیز فرو می رود تا بلکه بتواند نظر مرا برگرداند.اینها نقشهایی است که بالغانه انتخاب می کند و در این مواقع می شود انها را از زمانی که واقعا در وضعیت کودک قرار گرفته تشخیص داد.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .