Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
شرایط دریافت هدیه نوروزی متمم: دوره صوتی آموزش هدف‌گذاری (کلیک کنید)


حباب دات کام | ترکیدن حباب شرکتهای اینترنتی و تجارت الکترونیکی


حباب دات کام

اگر کمترین مطالعه‌ای در زمینه‌ی تاریخچه اینترنت و کسب و کارهای اینترنتی داشته باشید، قاعدتاً با اصطلاح حبابِ دات کام یا dot com bubble روبرو شده‌اید. داستانی که به وضعیت شرکت‌های اینترنتی در پایان دهه‌ی ۹۰ میلادی اشاره دارد و ماجرای شگفت‌انگیز فراز و فرود این کسب و کارها را روایت می‌کند.

امروزه داستان ترکیدن حباب دات کام آن‌قدر فراگیر شده که می‌توان دانستن آن را بخشی از سواد دیجیتال دانست. یعنی کمی عجیب است که ادعا کنید سواد دیجیتالی دارید، اما این ماجرا را نمی‌دانید.

منظور از حباب دات کام چیست؟

با توجه به این‌که بسیاری از آدرس‌های سایت‌های اینترنتی با com. به پایان می‌رسد، اصطلاح دات کام به شرکت‌هایی اشاره دارد که مدل کسب و کار خود را بر پایه‌ی فعالیت‌های آنلاین و اینترنتی بنا کرده‌‌اند.

حباب دات کام هم اشاره به حبابی دارد که در سال‌های پایانی قرن بیستم، به واسطه‌ی فعالیت شرکت‌های اینترنتی در بورس آمریکا به وجود آمد.

سال‌های پایانی دهه‌ی نود میلادی، دوران رشد شگفت‌انگیز کسب و کارهای آنلاین بود. اینترنت به تازگی فراگیر شده بود و همه احساس می‌کردند که این اختراع تازه قرار است آینده‌ی زندگی انسان را تسخیر کند.

بسیاری از کسب و کارها، با علاقه و افتخار پیشوند e را به اسم خود می‌افزودند تا تأکید کنند که الکترونیکی و اینترنتی هستند و مردم هم، با دیدن این پیشوند، با امید و اعتماد، روی آن‌ها سرمایه‌گذاری می‌کردند. شاید برایتان جالب باشد که برخی رسانه‌ها، این رغبت عمومی و فراگیر را Prefix Investing یا سرمایه‌گذاری روی پیشوند نام‌گذاری کرده‌اند.

اما این وضعیت خوش‌بینانه، در سال ۲۰۰۰ در هم شکست و حباب بورسی شرکت‌های اینترنتی ترکید. به شکلی که قیمت سهام شرکت سیسکو که امروزه برای همه‌ی ما شناخته شده است از ۸۰ دلار به ۱۴ دلار و سهام شرکت آمازون از ۱۰۷ دلار به ۱۷ دلار کاهش یافت.

جالب اینجاست که سیسکو و آمازون هنوز خوش‌شانس های آن ماجرا بودند، چرا که به رغم سقوط شدید در بازار سرمایه، از ترکیدن حباب دات کام‌ها در سال ۲۰۰۰ جان سالم به در بردند. در حالی که شرکتهای بسیاری زیادی در آن زمان ناپدید شدند و امروزه نامی از آنها وجود ندارد.

در آن سال‌ها بخش مهمی از سرمایه‌ی مردم در بورس به سمت شرکت‌های اینترنتی و آنلاین رفته بود. به همین علت، کل شاخص NASDAQ (نَزدَک) هم به همراه این حباب، رشد کرده و در نهایت هم با ترکیدن حباب، سقوط کرد.

نمودار زیر تغییرات شاخص NASDAQ را از سال ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۵ نشان می‌دهد (به قله‌ای که در حوالی سال ۲۰۰۰ شکل گرفته توجه کنید):

حباب دات کام

چرا حباب دات کام شکل گرفت و ترکید؟

علل شکل گرفتن و ترکیدن حباب دات کام را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد: بخشی از این علت‌ها، به بورس آمریکا برمی‌گردد و بخش دیگر به نحوه‌ی مدیریت کسب و کارهای آنلاین.

محدودیت در دسترسی کامل به درس‌های سواد دیجیتال

دوست عزیز. دسترسی کامل مجموعه درس‌های سواد دیجیتال برای اعضای ویژه‌ی متمم در نظر گرفته شده است.

  تعداد درس‌ها: ۷۴ عدد

  دانشجویان این درس: ۶۶۴۳ نفر

  تمرین‌های ثبت‌شده: ۳۶۸۹ مورد

 البته با عضویت ویژه، به مجموعه درس‌های بسیار بیشتری به شرح زیر دسترسی پیدا می‌کنید:

 فهرست درس‌های متمم

البته اگر به تسلط بر تکنولوژی و سواد دیجیتال علاقه دارید، احتمالاً مطالعه‌ی مباحث زیر برایتان در اولویت خواهد بود:

  آموزش CRMاتوماسیون بازاریابی

  استراتژی محتوا | آموزش بازاریابی محتوا | دیجیتال مارکتینگ

  آموزش سئو | ایمیل مارکتینگ | شبکه های اجتماعی

  شبکه های اجتماعی | تولید محتوا

  دوره MBA (پیگیری منظم مجموعه درس‌ها)

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

توضیح: بخش‌هایی از تحلیل و آمار و ارقام و اشارات، از کتاب «اینترنت چگونه روی داد» اقتباس شده است.

حباب دات کام

بعد از خواندن این درس چه کار کنم؟

  در سال ۲۰۲۲ ارزش بازار شرکت تسلا حدود ۶۲۲ میلیارد دلار سقوط کرد. سقوط شدید ارزش بازار، صرفاً به تسلا محدود نشد و شرکت‌های دیگری مانند آمازون، اپل و پی‌پل هم گرفتار آن شدند. در یکی از مطالب سایت بامتمم به این سقوط پرداخته‌ایم. مطالعهٔ آن مطلب می‌تواند مکمل مناسبی برای این درس باشد: سقوط ارزش بازار شرکتهای تکنولوژی

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    داود شاکری ، امیرمحمد ضیائی ، بهزاد اکبری ، محمد حسین کرمی ، علی فغانی

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری سواد دیجیتال به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه سواد دیجیتال
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۶ نظر برای حباب دات کام | ترکیدن حباب شرکتهای اینترنتی و تجارت الکترونیکی

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : گروه متمم

    با سلام و احترام.

    استفاده از معیار «تکنولوژی‌محور» بودن برای تشخیص استارت‌آپ‌ها می‌تواند گمراه‌کننده باشد. کسب و کارهای بسیاری بر بستر تکنولوژی فعالیت می‌کنند اما استارت‌آپ نیستند.

    ظاهراً Scalability را هم با Scale مترادف فرض کرده‌اید. در حالی این دو مفهوم کاملاً متفاوت هستند.

    با معیار شما، «همراه اول» و «ایرانسل» هم مثل «آپ» استارت‌آپ‌ محسوب می‌شوند و حتی «شاتل» و «های‌وب» و «مبین‌نت» را هم می‌توان استارت‌آپ در نظر گرفت.

    معنی Scalability این است که یک کسب و کار از «مقیاس کوچک» شروع کند و این پتانسیل را داشته باشد که در Scale بزرگ هم مدل کسب و کار خود را حفظ نماید.

    ویژگی مهم استارت‌آپ‌ها چنان‌که استیو بلنک اشاره می‌کند این است که ابتدا یک ایده‌ی اولیه دارند و سپس سعی می‌کنند به تدریج به هم‌خوانی محصول و بازار برسند و در طول این مسیر، مدل کسب و کار خود را نیز «کشف» کنند (اصطلاح Pivot در ادبیات استارت‌آپی از همین‌جا آمده است).

    همه می‌دانیم که در کشور تراکنش‌های بسیاری انجام می‌شود و هر کسی هم می‌تواند بستری فراهم کند و در قالب مدیریت تراکنش یا کیف پول الکترونیکی بخشی از کارمزد آن‌ها را در اختیار بگیرد. چنین ایده‌ای نه نو است و نه خلاقانه و نه بار ابهام مدل کسب و کار را به دوش می‌کشد.

    هر یک از ایرانیان که به شبکه‌ی ارتباطی قدرتمند با حاکمیت، تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان ارشد دسترسی داشته باشند می‌توانند یک «آپ» بسازند. چنان‌که روبیکا هم یک استارت‌آپ نیست و پیام‌رسان سروش هم حتی اگر به هشتاد میلیون کاربر دسترسی پیدا کند و در بورس هم عرضه شود، استارت‌آپ نامیده نخواهد شد.

    بنابراین منطقی به نظر می‌رسد که کسب و کارهایی از این جنس را که از همان ابتدا در مقیاس بزرگ آغاز می‌شوند و مدل کسب و کار بسیار تکراری و سنتی و پیش‌پا‌افتاده و عاری از خلاقیت را با سرمایه‌ی سنگین مالی و جلب حمایت همه‌جانبه به کار می‌گیرند در قلمرو استارت‌آپ‌ها محسوب نکنیم.
    البته هیچ‌یک از این‌ها نافی ارزش‌آفرینی «آپ» نیست. اما دلیلی وجود ندارد که هر کسب و کاری را که به هر شیوه‌ای مشغول خلق ارزش و کسب درآمد است در طبقه‌بندی استارت‌آپ بگنجانیم.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .