Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


بیماری های مرتبط با سبک زندگی یا Lifestyle Diseases چه هستند؟


بیماریهای مرتبط با سبک زندگی یا Lifestyle Diseases

ما قبلاً در متمم در مورد تعریف سبک زندگی صحبت کرده‌ایم که اتفاقاً شاید بد نباشد شما هم سری به آن بزنید و تمرین آن را انجام دهید.

شاید تعریفی که در کتاب Psychology of Lifestyle از قول سازمان بهداشت جهانی نقل شده است را بتوان به عنوان تعریفی ساده (برای درک بهتر مفهوم بیماری های مرتبط با سبک زندگی) به خاطر سپرد:

سبک‌های زندگی، الگوهایی از انتخابهای رفتاری از میان گزینه های مختلف هستند که بر اساس شرایط اقتصادی – اجتماعی و سهولتی که برای انسانها دارند، شکل می‌گیرند.

بنابراین، انتخاب در مورد سیگار کشیدن یا نکشیدن، انتخاب بین استفاده از نوشیدنی‌های الکلی یا عدم استفاده از آنها، انتخاب بین نوشیدن چای یا قهوه، انتخاب بین استفاده از خودروی شخصی یا وسایل نقلیه عمومی، همگی بخشی از الگوهای تصمیم گیری و انتخاب ما هستند که #سبک زندگی ما را می‌سازند.

معمولا در تعریف بیماری های سبک زندگی به این ویژگی اشاره می‌شود که بیماری‌های سبک زندگی، به جای اینکه ریشه ارثی داشته و یا از طریق دیگران به ما سرایت کرده باشند، از سبک زندگی ما نشأت می‌گیرند.

در نخستین دسته‌بندی‌ها در سالهای ۲۰۰۰، بیماری‌هایی مانند سکته، سرطان ریه، سرطان مقعد، دیابت، انسداد ریه و بیماری عروق کرونر قلب به عنوان بیماریهای سبک زندگی شناخته می‌شدند.

اما بعدها‌ با توسعه‌ی تکنولوژی، بیماریهای متعدد دیگری از جمله موارد مربوط به ستون فقرات و گردن هم، به مجموعه‌ی بیماریهای سبک زندگی اضافه شد.

هنوز نمی‌توان به صورت دقیق، حد و مرز بیماریهای سبک زندگی را مشخص کرد. اما در ویکی پدیا، تعریفی ساده و قابل درک از بیماریهای سبک زندگی ارائه شده است که تصویری شفاف‌تر از آنها به دست می‌دهد:

بیماریهای سبک زندگی بیماریهایی هستند که به نظر می‌رسد در کشورهایی که توسعه یافته‌تر هستند و عمر انسانها در آنها افزایش یافته، است، تکرر وقوع آنها بیشتر است.

ما در درس مدیریت استرس در متمم، اشاره کرده‌ایم که امروز، استرس مزمن را نیز از جمله بیماریهای سبک زندگی می‌دانند.

با وجود همه‌ی پیچیدگی‌هایی که در تعریف و تبیین بیماری‌های سبک زندگی وجود دارد، هنوز کارهای ساده‌ای مانند سی دقیقه پیاده روی روزانه می‌توانند تا حد قابل توجهی، احتمال ابتلای ما به این نوع بیماری‌ها را کاهش دهند.

یکی از کتابهای زیبا و ساده در زمینه بیماری های سبک زندگی کتاب Mismatch نوشته‌ی پیتر گلوکمن است که عنوان فرعی آن به شکل خلاقانه‌ای به این صورت انتخاب شده است: بمب ساعتیِ بیماریهای سبک زندگی.

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    شیرین ، میترا ، نرگس همتی ، محمد حجی ، عزیزه تیموری

 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۵۹ نظر برای بیماری های مرتبط با سبک زندگی یا Lifestyle Diseases چه هستند؟

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : فواد انصاری

    یکی دیگر از بیماریها که میشه به اون اشاره کرد ساییدگی مفاصل زانو است 

    در خانواده های سنتی و یا زمانی که ما روی فرش چهار زانو مینشستیم همین طرز نشستن باعث آسیب دیدگی جدی به زانو میشه- بهترین نوع نشستن روی مبله
    همینطور طرز نشستن در توالت هم باعث همین آسیب دیدگی میشه و پزشکان توصیه میکنند که از توالت فرنگی یا صندلی های مخصوص استفاده کنیم .
    نرمش اشتباه هنگام ورزش کردن یا چرخش کامل زانو (چرخش هر نوع مفصلی به صورت کامل یا در خلاف جهت از سوی پزشکان ورزشی رد شده )هم باعث آسیب زانو میشود - در بسیاری از باشگاه ها به این مورد توجه نمیکنند
    رانندگی طولانی و نشستن طولانی هم باعث آسیب زانو میشود و باید بعد از هر ساعت مقداری حالت پا را عوض کرد
    پله های زیاد و استفاده نکردن از آسانسور و مرتب رفت و آمد از پله هم باعث آسیب زانو میشود
    انداختن پا روی پا برای مدت طولانی هم باعث آسیب زانو میشود
    شنا کردن و حرکات ورزشی توی آب میتونه درد مفاصل رو کاهش بده چون حرکت باز و بسته شدن مفصل با مقاومت آب روبرو است و به آهستگی انجام میشود میتواند نرمش خوبی باشد.
    مفصلها از جمله نقاط حساسی هستند که قابل جبران یا تعویض نیستند و خیلی باید مراقبشون باشیم.

     

     

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .